Jump to content

TL1000S

Medlemmer
  • Content Count

    7863
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1070 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

14094 profile views
  1. Se der ja! En post fra Oophus'en jeg kan like! 👍 Edit: På en av MC'ene jeg har hatt hadde jeg "race-kit" for ECU-tuning med en "pitlane-modul" som begrenset turtall til 4k 🤪
  2. Du må (som meg) trene litt mer på å tolke hva andre skriver 😀 Jeg skriver jo bare fakta over her. Jeg vil slett ikke ha noen begrensinger hverken for MC-motorer eller elmotorer i Plaid. Fakta er at de fleste ville blitt skremt over ytelsene som er både i en "versting-sykkel" og i en Plaid. Jeg har hatt bekjente som har kjøpt seg 1000cc MC og *aldri* "dratt på" en eneste gang. Samme ser du jo på vei. "Gubber og kjærringer" som kjører biler med flere hundre hk som såvidt klarer å akse fra 0-60 på ti sekunder, eller aldri tør å ta en forbikjøring. Mange vil si at det er disse som bør være på veien... ikke "galninger" som meg sjøl (vel.. jeg har heldigvis roet meg litt da). Og jeg blir ikke overrasket over om det blir satt en stopper for ytelses-"kappløpet" slik det har skjedd tidligere. Ref 100hk grense for motorsykler i både Tyskland og Sverige, max 299km/t toppfart or MC.. 250km/t for mange biler (som fint klarer 300+ uten sperrrer).
  3. Hvorfor gidder du og andre å svare på det "uname -i" skriver på diskusjon.no? Den eneste grunnen til at han og noen andre deltar i tråder om eller som kan vries til noe Tesla-relatert er å spy ut den samme "gørra" til kjedsommelighet. La disse få snakke for døve ører. Kanskje de da går lei, men jeg tviler. 😒
  4. Enig med deg her. Jeg har alltid hatt dilla på MC, mest pga manisk opptatt av den akselerasjonen en "muscle-bike" gir. Med en Tesla "Performance"/"Ludicrous" og nå Plaid får man jo samme ytelse og mer. Vel, med Plaid har det kanskje gått for langt? Det er *ingen* som har "behov" for de ytelsene Plaid har, og jeg ville ikke bli overrasket at den blir forbudt, eller at "Elon"(Tesla) tvinges til ha en utgave kun for dragrace og en "lobotomert"(nerfet) utgave for vei. Jeg har veldig lyst på en Plaid og kan gitt at jeg prioriterer annerledes fint anskaffe meg en. En god start vil være å kvitte seg med to stk MC til over 500k 🤪 Men bil er mer en praktisk greie for min del, og her finnes det etterhvert mye mer "fornuftig" å velge mellom av elbiler. Med mer enn gode nok ytelser. At jeg også her valgte veldig ufornuftig ifjor får så være. 🤪
  5. Vel, de er akkurat like kjappe til 60'' (ca 18m) som er "standarden" for å måle en god "launch". 1.5sec (de greier dette på vei også gitt at det er godt feste/ru asfalt). Her regner jeg med at det er like god MCU/ECU (software) som utnytter det som er mulig med de dekkene og det festet som er tilgjenglig. Sånn sett er Porsche Taycan helt på høyden (dette med launch-control *kan* Porsche.. både med elmotor og ekte bensinturbo 😜) Men, nye Tesla Plaid setter listen høyt nå. At det kommer/finnes modeller som er raskere er klart. Men de koster det ti-dobbelte i verste fall. Taycan som her blir "gruset" er jo bare dobbelt så dyr 😁
  6. Tror du/vi skal gi deg nå 🤗 Ikke alltid noe vits i å diskutere i dette tilfellet ett veldig off-topic emne halvt ihjel... ta det heller i en annen tråd. Nå har jeg blokket en viss debattant her, men han har helt rett i at man er ikke veldig opptatt av bilhistorie når SAAB er helt ukjent (eller veldig ung som jeg skrev over her). Turbo, tung motor bak eller foran og bakjulstrekk er en enda dårligere kombo enn turbo og forhjulstrekk! "Alle" bør vel vite at forhjulstrekk er det *klart* sikreste å ha på underlag med dårlig feste/motor med høyt dreiemoment. At det ikke gir optimal aks eller er skånsomt for drivverk (drivakslinger, motoroppheng) er så sin sak. I Saab's tilfelle var konstruksjonen med girkasse foran og tyngdepunkt *ikke* for langt foran svært gunstig (for en forhjulsdreven bil) og også for kjøreegenskaper. Stig Blomquist var en mester i å "stille opp" sin Saab 96/99 før svinger. Husker jeg i hine hårde dager leste artikler i Teknikens Värld om hvor imponert de var over både bilen og sjåføren. 🤪 Edit: Rettet en vesentlig ting her..
  7. Du er kanskje? for ung til å skjønne/vite hvorfor Saab en gang var ett bilmerke og hadde modeller som appelerte til både "vanlige" bilister og entusiaster. Stig Blomquist en gammel legende innen rally vant mye med Saab. Saab 96 og 99 (EMS og Turbo). Den første Saab Turbo er vel nesten en liten legende for oss som er/var interessert i bil på den tiden. 🥰 Min første bil var en Saab 99 GLE og jeg har hatt en GLi for noen decennier siden. Som Complexity skriver over her så var det noen litt uvanlige tekniske løsninger, men det var jo tross alt ingeniører som bestemte hos Saab i gamle dar.. ikke økonomer. Litt som det var for Citroen. Teknisk avanserte løsninger som ofte krevde spesialverktøy og ditto kompetanse. Da GM overtok var det starten på slutten for Saab. Dessverre vil nok noen si.
  8. <nerd-alert> Som sikkert flere har fått med seg er jeg fanatisk opptatt av tall/akselerasjonsmålinger. Derfor har jeg nå en rekke "devices" som måler dette med GPS. PerformanceBox, RaceBox Pro, Dragy, VBox Sport... (har noen flere/eldre). Tesla-basherne (dere vet hvem) bruker selvfølgelig enhver anledning til å "disse". Også her der Tesla naturlig nok for å få best mulig verdier oppgir 0-100 *med* rollout for visse modeller (egentlig 0-60mph som regel.. de er jo en produsent basert i USA.. dragracernes hjemland). Så noen ganger oppgis 0-100 uten rollout, noen ganger med. Dette er ikke så viktig sålenge man sammenligner akslelerasjontall målt på lik måte. Det er også veldig lett å regne ut forskjellen utifra fysikkens lov - s=(a*t*t)/2 (a = akselerasjon/"G"). For en noenlunde sprek "farkost" med godt feste/god TC, eller en som er flink til å "launche" (motorsykkel) er det fint oppnåelig med noe over 1G (9.81m/s*s) de første meterne. Da er forskjellen mellom 0-100 med/uten rollout ett sted mellom 2/3 tideler (avhengig av hvor bra TC/launch er). Da bør 0-100 gå under 3 sekunder. Uten rollout. Min "pers" er 2.7 *med rollout* (2.95 uten) med en original Suzuki B-King. Trimmet var det håpløst å oppnå den tiden da det var for vrient å dosere clutch/gass. For meg ihvertfall. Min Z H2 som har over 220hk (tunet) er håpløst "dårlig" i samme øvelse da det rett og slett er umulig å unngå wheelies pga akselavstand(kort) og høyt tyngdepunkt. Den klarer "bare" 3.5 (uten rollout), det samme som min andre sykkel en "svak" BMW R 1250R. Z H2'n har også launch control, men den er altfor snill og sørger for at max aks aldri overstiger ca. 0.9G og den slipper ikke alle hestene løs før i 4de gir (= langt over 200km/t). Enhver "tante"/"gubbe-med-hatt" vil lett akselerere like fort/litt bedre med en TM3 Performance - 0-100 vel og merke. Så bra har Tesla programmert MCU/ECU på sine modeller. Helt udramatisk uten hjulspinn. Bare rå aks. Tesla Plaid klarer altså denne øvelsen på under 2sec (rollout), noe som er utrolig rått. Dette er dokumentert en rekke ganger med en av de ovennevnte "devices" jeg bruker *på vei*. Lett å finne på YouTube, men jeg antar det ikke er noe interessant for Tesla-bashers... de vanker på andre "channels" i sine ekko-kamre blant fellow Musk/Tesla-haters. Trist som f.... ville noen sagt. 🥰 Brock (DragTimes) har fått sin Plaid og vil i den nærmeste framtid teste sin grundig på dragstrip mot en rekke andre "superbiler". Så bare følg med på YouTube! </nerd-alert>
  9. Når det er snakk om akselerasjon bør man kjenne til at det er noe som kalles dragrace. Det er her vi finner de raskeste akselerende "farkoster" om det er to eller fire hjul. Om vi kan kalle den "støvsugeren" over her.. eller "sleder" som jeg linket til over, eller sterkt modifserte ("skjendede") to-hjulinger for "bil" eller "motorsykkel" er en annen diskusjon. 🤪
  10. 🤣🤣🤣 Litt slemt å tøyse når TS vil ha ett ordentlig svar og i tillegg ønsker å være anonym (som om dette spørsmålet skulle være så sensitivt liksom 🤔) Min mening: Selvbruning er ikke veldig pent hverken for damer eller menn, men for den det gjelder som gjerne vil være brun så er det fort gjort å "hjelpe til" når genene ikke spiller på lag.
  11. Kan du (TS) ikke reklamere på en slik service/rep? Noe må jo være veldig galt når problemet oppstår etter kun ett år/13k? Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med på merkeverksted (som definitivt burde kunne dette/bruke kvalitetsdeler)? Og "filter" er jo litt misvisende da det jo er en del av eksosanlegget på samme måte som katalysator. Men det er jo bare min mening. Ser uorginale DPF til denne ikke koster allverden... På en 10+ år gammel bil er vel det like greit som å "kaste bort" penger på merkeverksted som knapt gjør det bedre enn om man gjorde jobben sjøl. Du (TS) virker jo som du har litt peiling?
  12. Joda.. hadde ikke "hjerte" til å kaste en hel del skjermkort jeg hadde liggende etter oppgraderinger. Men det er vel noe med at disse ikke er kompatible med nyere versjoner av Windows (GPU-bios). Må kanskje kjøpe ett nyere m***a-kort som "krypto-strøm-sløserne" ikke vil ha. Faren er jo at disse ikke klarer å drive en 4k-video uten hakking... Og hva med benching? Håpløst... 😒
  13. Jeg oppfatter at du på en fin måte fremmer synet på hydrogenets fortreffeligheter framfor batterier, men: Hvor henter du informasjonen om at det å produsere ett bilbatteri (hvor stort/kapasitet?) "koster" det samme som hva man kan forvente av forbrukt/levert strøm fra disse batteriene. Er dette helt fra utvinning av råvarer til disse små cellene, til ferdig montert pakke? Eller er det ren gjetning? PS. Prisen på batterier til drift av alt fra elsykler til biler tyder jo på at det er dyr produksjon
×
×
  • Create New...