Jump to content

TL1000S

Medlemmer
  • Content Count

    7644
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

673 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

13403 profile views
  1. Ford har tradisjon i å ha høy temp på kjølevæske, trolig for å få lavest mulig forbruk. Ligger rett under 100 grader ved normal pen kjøring. Kan gå ett stykke over 100 uten at det regnes om "farlig". (Som ett eksempel på annen filosofi ligger kjølevann-temp på min overladede Kawasaki Z H2 sjelden noe særlig over 70 grader). Max "over-boost" i korte perioder er på ca 1.2bar (2.2 absolutt), men 1.0 er vanlig ved pådrag helt fra 1500rpm. (Dette er *mye* på en liten familiebil. Vitara S'n jeg har lader max 0.8-0.9) Det er ikke noe forstyrrende å se fire tall på en liten "gadget" på dashboardet. PS. Da jeg hadde problem med en Previa og tilsvarende symptomer hjalp ScanGauge'n veldig. Da kunne jeg følge med på turbo-trykk og passe på at jeg ikke havnet i nødmodus (pga "overboost"). Her måtte jeg bytte mye av elektronikk før jeg fikk løst problemet (byttet turbo, men den gamle var OK).
  2. Det er det man må gjøre i slike tilfelle. Litt "skummelt" at det ikke lyser en motorlampe i slike tilfelle som trådstarter beskriver. Dette burde definitivt oppfattes av ECU som en feilsituasjon. Jeg er nokså "nørd" så jeg har lenge brukt en OBD-"device" (har mange typer) til ulike biler jeg har/har hatt. Hadde samme bil (Focus 1.0 Ecoboost) i ett par år. Veldig fornøyd med denne (ikke uten grunn at motoren har vært kåret til "årets motor"). Men: Den har en kjent svakhet, og det er marginal kjøling/lekkasje. Da tar det ikke lang tid før motorhavari. På min var det to pakninger som måtte byttes. Først "den vanlige" mellom turbo og topp, så den andre inn til blokka, som er en omstendelig jobb. Heldigvis skjedde dette innen garantien (5 år). En OBD-"reader" som f.eks. ScanGauge koster ikke allverden, og med denne kan du overvåke turbotrykk og kjølevæsketemp. Denne motoren går veldig varmt, og har til å være bensin-turbo ganske så høyt satt max-boost. Dette vil du fort observere i motbakker på høyt gir.
  3. Det samme tenker jeg. Må være noe utrolig dårlig (treg) hw de har installert i disse ID.3 når det kan være så tungvint å oppgradere sw. 🤔
  4. Tja. Jeg er en av de som synes Tesla har vært en pådriver for ny teknologi og få slutt på transport basert på fossilt brensel. Så jeg liker slike nyheter. Men jeg må vel ikke gjenta dette/mitt standpunkt flere ganger i timen? Synd at andre ikke klarer å moderere seg hverken på å gjenta sine fastlåste standpunkt i det uendelige... eller å gå "full retard" i enhver diskusjon som omhandler Tesla.
  5. Bør nok teste før kjøp. Hadde lyst på ett nytt leketøy da disse (ubrukelige) sparkesyklene begynte å bli populære. I tillegg til alle de elsyklene jeg drev og bygget. Så jeg gjorde litt research og mente Xiaomi M365 måtte være ett bra valg til den max-pris jeg hadde satt. Søppel... for en på nær 100kg.. Klarer ikke å trekke deg opp en passe bratt bakke, men fungerer sikkert greit på flat mark som leketøy/transport for den som ikke gidder gå/vil spare tid. Gav den til yngste datter som er 40kg lettere og hun er kjempefornøyd. Vær litt obs på at slike sparkesykler med små hjul krever at du er både edru og oppmerksom da det er fort gjort å gå i bakken. Selv folk jeg trodde var noenlunde oppegående har fått seg noen stygge skader etter velt/uhell med disse leketøyene (for det er det jeg anser dette som nå). Kjøp heller en "sparkesykkel" med store hjul med eldrift (eller ettermonter med standard hub-drevne hjul du får tak i til sykkel). Disse er både bedre å "kjøre med" og mer praktiske.
  6. Der tror jeg du tar feil. Jeg har ingen problemer med at du vil framstå som en "Enfant Provocateur" med ett nick som passer. Mistenker at jeg ikke er den eneste. Dog: Ikke kjedelig å følge de emner du velger å delta i på diskusjon.no.
  7. Til og med jeg skjønte at dette var sarkasme. Forøvrig en fin tråd som tydeliggjør mye av problemene med ett uregulert internett og "how to make useful tools of people"..
  8. "Freude am fahren"... Grattis.. du blir fornøyd.. 👍
  9. Det kan du godt si, men jeg velger å svare med samme mynt til de som like "besserwisser" påstår at 4WD ikke har noe for seg. Personlig klarer meg bra med 2WD og gode dekk, men foretrekker 4WD av flere årsaker enn framkommelighet. I denne kontekst (elbil) mener jeg 4WD burde være standard, men det er selvsagt en kostnad som ikke alle ønsker å betale for.
  10. Jeg mener de som skriver at de ikke trenger 4WD og at de klarer seg fint med gode dekk og 2WD ikke akkurat har opplevd krevende kjøreforhold 🤨 Hytta og ubrøytet vei er en ting, men våt is og oppoverbakker er det stort sett kun 4WD+pigger du kommer opp. Ihvertfall fra stillestående. Har ett hus ganske høyt beliggende på østlandet hvor det kan være *svært* glatt. Det er ganske befriende å kjøre ut fra stillestående start med en 4WD kontra en 2WD (forhjulstrekk "verst"). Det "akser" som om det var våt asfalt der jeg må kjøre litt "sikk-sakk" for å komme igang med en 2WD. De som ikke har opplevd slike forhold må jeg vel tilgi som ganske inkompetente i diskusjon mellom 4WD vs 2WD. På denne bilen - iX3 - tror jeg 2WD vil fungere helt fint (selv om jeg fastholder at det er "feil" på en X-modell). Har hatt/kjørt en del nyere BMW med bakhjulstrekk og ASC/DSC på disse gjør at det hverken er problem med sladd eller bakkestart, mye takket være gode styreenheter/software. Lekte litt med en 1-serie jeg hadde som firmabil, og den gikk fra glimrende til ukjørbar med/uten DSC aktivisert (men det var jo morsomt å få litt flashback til "dreher-reihe" som jeg hadde i ungdommen)
  11. Trådstarter og andre snowflakes kan søke her... mange ledige plasser visstnok... 🤡
  12. Jeg har kjørt bil siden 77 og har klart meg fint med 2WD. Men det er enkelte situasjoner der faktisk folk (<check>) bor hvor 4WD med piggdekk må til for å komme fram. Men det er ikke ett must så lenge du vet hvor du ikke skal prøve å kjøre. En annen ting er jo at det er morsomt å kjøre *fort* med 4WD.
  13. Er ikke så veldig opptatt av biler som jeg var i ungdommen, men har alltid vært tilnærmet "BMW-fan" En ex-kollega var og "BMW-fan" mulig av ulike årsaker enn meg (jeg digger BMW pga motor/teknologi/"freude-am-fahren" etc). Han var ihvertfall som meg selv svært lite imponert over denne modellen som BMW nå presenterer som "pure electric vehicle". En X uten 4WD er jo bare trist. Å påstå at 4WD - "det trenger man ikke" - vel jeg får bruke en Tesla-haters ordbruk... det er "tilbakestående"... Trenger det definitivt her vi bor, sånn sett er mitt impulskjøp av Honda e litt "tilbakestående" (Men vi har en annen 4WD i familien uansett). I tillegg er en ren elbil-plattform som skapt for drift på fire hjul. Men det må vel Tesla til for å få til det.. som standard... 2WD er vel der "option" (for de som synes inngangsbilletten er litt høy). Og ja.. min ex-kollega... har kjøpt Tesla og er storfornøyd. Noe jeg er litt overrasket over for han var "blod-fan" av BMW.
  14. Åååiijjjjjj!! Ser det er lurt å filtrere visse brukere. Utfordringer med å spore "pakker"... da bør man ikke bestille noen ting på nett. Ad "brevpakker".. ("registered/royal/... mail") så blir det ikke alltid sporet etter at de ankommer Norge, men stort sett alt er innom "lille-oslo" (Lillestrøm) hvor det sitter noen og "scanner" (gjerne åpner/sjekker) forsendelser. Når man bestiller mye forskjellig på nett er posten bare en av mange man må forholde seg til. Alle har sin egen løsning for sporing som er grei å bruke (når man skjønner det da)
×
×
  • Create New...