Jump to content

TL1000S

Medlemmer
  • Content Count

    7560
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

541 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

13116 profile views
  1. Herlig! Det er greit å ta vare på en gammel sliter. 👍🤗
  2. Sikkert en feilprising... De har jo en "boxed" til vel 9k++..., så ett avslag på 5k for å slippe en eske og en kjøler som ikke blir brukt uansett er vel i overkant. Håper jeg tar feil selvfølgelig og at alle her har bestilt en råbillig CPU
  3. Tror er vel stikkordet her.. 🤪 Jeg var skeptisk til "Bankid på mobil" i sin tid. Da dette var nytt var den ikke akkurat stabil, og virket heller ikke i utlandet husker jeg. Men nå er det lenge siden jeg har brukt "brikka" og det er jo i prinsipp samme tjeneste via to ulike grensesnitt. Når "bankid er nede" er det som regel en *tjeneste-yter* ("bruker" av autentiserings-tjenesten "Bankid") som har problemer med sine IT-systemer. F.eks. DnB (stadig vekk) og nå i det siste.. også Telenor. 😞
  4. Det enkleste er å prøve med en Startknapp. Du behøver ikke å montere den i dashboard og trekke ledninger/borre gjennom torpedovegg. Det er evt alternativet dersom du finner ut at tenningsbryter/ledningsnett til/fra denne er synderen. Det ser ut som de ikke har den "remote starter" de hadde "i gamle dager", men du finner slike på Amazon
  5. OK. Fint at du avklarer, men hva menes med "jordet fra minus til motor"? Tenningsnøkkel og ledninger inn/ut for posisjon "crank starter" skal slutte en krets til start-releet. Det kan være en krets til som skal hindre start i gir/clutch ute (men det kan jeg ikke huske at min gamle Vectra hadde). Du kan nå teste en separat starter-bryter koblet rett fra batteri til pluss på start-rele. Starter motor da så *vet* du at du må feilsøke i ledningsnett/krets fra/til tenningsnøkkel og startreleet. Biltema har alt du trenger... startbryter.. ledninger.. og evt en "remote starter" (for feilsøking)
  6. Takk for bra svar. Jeg er ikke helt lukket for hydrogen, og jeg har tatt feil før i saker jeg (dessverre) har vært veldig "bombastisk" på. Din vinkling her er veldig bra.. må tenke litt mer på den. Jeg ser fanatikere på begge sider her egentlig.. eller penere sagt: Det er engasjerte debattanter som vel har poengtert sine argumenter mange ganger. Det er bra å være engasjert
  7. Hvorfor poster du 1.000.000.0000 innlegg som i praksis er reprisetimen med linker til "dokumentasjon" som for alt jeg vet kan være betalt/sponset propaganda fra de som ønsker ett gitt scenario? Om det er din personlig "mening" eller om du har økonomiske interesser i at dine evt "investeringer" i hydrogen er god investering er totalt likegyldig for min del på ett debatt-forum som dette. Jeg er normalt *ekstremt* manisk på å søke opp "dokumentasjon" (som jeg ikke alltid kan etterprøve selv som f.eks. ved programmering) for å gjøre meg opp en mening. Ikke alle som er "tools" for Resett.no og Document.no.. som er i overtall i visse emner her på Diskusjon.no (bare som ett eksempel på hvor lettlurte noen er når de egentlig bare søker "informasjon" som støtter deres allerede fastlåste syn i en sak). Dessverre virker ensidig "propaganda" med linker til "dokumentasjon" til "kilder" jeg (eller andre) i praksis ikke kan etterprøve mot sin hensikt for min del. Du skal ha kudos for din saklighet (minus glipp med å kalle Sturle S for løgner/lystløgner... Pleeeze.. kutt ut det!)..
  8. Hvorfor må Tesla draes inn i enhver diskusjon om hydrogen vs batteridrift? Tesla er/var riktignok en innovatør, men batteridrevne biler er da mye mer enn Tesla? Jeg har ikke Tesla, har ikke elbil, har relativ ny bensinturbo (Vitara) og ett par gamle "vrak" (Prius 2005 og Previa 2004). Skjønner ikke dette "hatet" mot en som faktisk har revolusjonert litt i en totalt utdatert bransje (bilprodusenter) som i hovedsak leverer moderne styringsystemer på fossil teknologi. Min motivasjon er vel mest at jeg kan være i overkant engasjert i tema som opptar meg... Hydrogen vs batteri er ett slikt tema. Jeg innrømmer glatt at jeg også er litt irrasjonell mot hydrogen da jeg anser det som omtrent like trygt som nitroglyserin og annet potensielt eksplosivt materie. Lithium-batterier er også "hazmat" bare så det er klart, men av Lithium-batterier og hydrogen-tanker/rør så føles det for min del tryggest med ett batteri. Dersom hydrogen virkelig var noe å satse på hadde vel finans-akrobatene (de som reelt styrer "utviklingen") forlengst sørget for at vi hadde en hydrogen-stasjon på hvert lille tettsted slik tilfellet er med tradisjonell drivstoff-distribusjon ("bensin-stasjoner"). Jeg avskriver dog ikke hydrogen/FC som teknologi da det utvilsomt *kan* ha sine fordeler, men utifra det jeg har klart å sette meg inn i om temaet så virker det langt fra klimavennlig eller økonomisk lønnsom teknologi.
  9. "What he said"... 👍 Utrolig at en "seriøs" bedrift med na*i fokus på "sikkerhet" velger å legge det meste i skyløsninger fra MS. Mens vi som jobber med intern utvikling blir "trakassert" på alt vi skal utvikle/prodsette *internt*! Men dette blir jo off-topic... Linux fungerer til det meste både for "idioter" og "ultimate-nerds"... sistnevnte kan jo lage sine egne distroer om nødvendig 🤪
  10. Hehe.. kongekommentar.. 🤣
  11. Opphus3do er i det minste saklig i sin evinnelige repriser om hydrogenets fordeler. 👍 Hva er "Tesla menigheten"? De som ikke deler dine synspunkter? 🤨 OT: Jeg er ikke overrasket over at VAG kutter "satsing" på hydrogen. De har vel ventet for lenge allerede på overgang til elmotor/batteri.
  12. Leveranser fra Kina tar alt fra ett par dager til flere uker. Som regel noen få dager. Kommer kanskje an på hva man kjøper? PS. Det hender at en vare blir liggende lenge på tolllager. Det kan bety at den er for dårlig dokumentert fra avsender, og da går den kanskje i retur. Og det er surt.
  13. Mitt bidrag trenger vel ikke gjentaes mer? Jeg har vel gjentatt meg selv nok i motsetning til dere som forgjeves forsøker å overbevise hverandre/ om hvorfor hydrogen som drivmiddel er en smart ting/ikke smart ting å satse på framover? Jeg har pt ikke trua på hydrogen, men kan kanskje overbevises i framtiden. Men ikke av evinnelig kverulering. Men det er til tider underholdende å følge med.
  14. Litt fornøyelig at en debattant mener at en "tireless rebutter" argumeter saklig, mens en annen som ikke deler vedkommendes syn i denne saken er en "løgner". Jeg tror alle har fått med seg at "oophus3do", "gamlefar" og nå "meeto" (Del) mener hydrogen er noe å satse på som drivklilde for personbiler. Og at "Sturle" med flere er uenige. Hint: Å sitte å søke på Google for å finne "kilder" for sitt urokkelige synspunkt er ikke nødvendigvis en objektiv sak. Personlig blir jeg overrasket over om universets mest utbredte grunnstoff vil bli drivkilden for både biler, tog, skip og annet. Det er utvilsomt nok av det, men foreløpig er jeg av den mening at det egner seg mest som drivklide for stjerner.
  15. Poenget (mitt) er at det er 10 sider med konklusjoner om at elbil/batteri er "satans verk".. godt hjulpet av en mulig? elbilhatende brannmester + mulig? elbilhatende representant for Gjensidige om at elbiler er ett kjempeproblem i parkeringshus. Lærdom å ta i denne og alle andre saker er å vente til med skråsikre utsagn som bekrefter ens egne fordommer før man diskuterer *topic* og ikke Tesla vs regnskoger/klima. PS/Edit: Parkeringshus er potensielle brannkatastrofer uansett om det er batteri, diesel, bensin eller hydrogen som drivmiddel. Ganske skremmende å lese at parkeringshuset har delvis rast sammen pga brannnen.
×
×
  • Create New...