Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 07/07/21 in all areas

  1. 6 points
    Hvorfor er ikke bensinstasjoner pålagt å til enhver tid å offentliggjøre og tilgjengeliggjøre pumpeprisen? Det har vært gjentatt murring fra regjeringen om for høye priser og manglende konkurranse. Et minimum for å få konkurransen til å fungere er at man faktisk vet hva prisen er uten å møte opp på bensinstasjonen. Et sentralt register som oppdateres fra hver enkelt bensinstasjon når prisen endres. Og et enkelt API slik at hvem som helst kan bygge en app rundt det. Burde være en smal sak å gjennomføre.
  2. 6 points
    Hadde hun skrevet testamente så hadde hun fått bestemme hvor store deler av pengene hadde gått.
  3. 6 points
    Han kjører stort sett på natta når han kan, spesielt på disse 1000-km-testene fordi han vil teste bilen, og ikke trafikken. Så lenge han gjør dette temmelig konsekvent, og ikke behandler Tesla anderledes, så blir det temmelig smålig og ikke så veldig lite biased av deg selv, å kritisere han for dette. Ja, selvsagt går snittfarten opp om natta fordi man ikke får masse kø og andre situasjoner som hindrer kjøringen. Om noen skulle kjøre like eller mer økonomisk en TB og derved oppleve å få lengre rekkevidde pga den lavere snittfarta, så er det betydelig mindre problematisk enn at folk som ikke havner i kø skulle oppleve å få kortere rekkevidde. Igjen, det er bilen som skal testes, ikke strekningen i seg selv, og hvor mye eller lite kø han opplever akkurat denne dagen mot andre dager. Trafikkbildet kan være temmelig forskjellig etter klokkeslett og ukedag, og spesielt i dager frem mot spesielle dager, der man burde kunne forutse at dette fører til spesielt mye eller spesielt lite trafikk. Om natta er det generelt lite trafikk, og forholdene blir dermed likere, noe som er en fordel for å være relativt "persistent". Men så mye som du følger TB, så har du kanskje denne gangen tatt ut statistikk for å forsvare påstanden om at han er biased, eller er dette kun nok et krumspring fra deg, der du i en enkelt video har sett at TB har måttet gjøre en endring pga omstendigheter han forklarer i forkant (eller underveis) i videoen, men som du (igjen) velger helt å se bort fra? I så tilfelle bør du (nok en gang) se deg i speilet for å finne ut hvem som er mest biased av TB og deg selv.
  4. 5 points
    Forza Italia for alle penga nå.
  5. 5 points
  6. 5 points
  7. 5 points
    Wikipedia: "Tor Einar Olaisen (født 1976)[1] er en norsk forretningsmann og alternativ behandler." Det virker som pyramidesvindel og alternativsvindel går hånd i hånd.
  8. 5 points
    Om farmor hadde villet det annerledes kunne hun gitt pengegaver før hun gikk bort. Men det er klart at eldre folk ikke alltid tenker på slikt og derfor bør skrive testamente når de er ved sine fulle fem. Hva faren din bruker penger på raker deg ikke. Det er litt merkelig at du mener han skal betale for deg, men din tur kommer når du arver din far. Selvsagt ville arvede penger kommet godt med tidligere i livet når man er i etableringsfasen osv., men det fungerer ikke slik av naturlige årsaker.
  9. 5 points
    Du bør definitivt glemme hele greia. Du er på bærtur….
  10. 5 points
    Det er lurt å sette seg litt inn i saken før man kommenterer. TB er pt en anerkjent "tester" av elbiler, langt utenfor norges grenser. TB(Tesla-Bjørn) kaller seg dette av den enkle grunn at det var kun Tesla som virkelig satset på elbiler for ikke så mange år siden. Og TB syntes det var morsomt å teste bilene sine og lage "Vlog" om dette. Dette har han gjort så bra at han nå får utlevert modeller fra andre - inkludert VAG - som han ser ut til å hat ett meget godt "samarbeid" med. Han kritiserer Tesla for det de er dårlige på og skryter av det de er bra. Likeså med VW ID3/4, Audu e-Tron, Skoda Enyaq, Ionic.. For tiden har han vel tilgang til flere biler til enhver tid, inkludert Tesla. Nå gjør han det han liker best.. teste/"vlogge" om elbiler og tjener godt på det. 👍
  11. 4 points
    Ikke et sekund for tidlig. Dette burde man egentlig sett så tidlig som ved innføringen av cookies. Man skulle allerede da ha forbudt 3.partscookies, og nektet selskaper å videreselge info. Istedet har de gjort nettsider tregere og mindre brukervennlig dersom man selv sperrer for slike, og på den måten tvinger brukeren til å akseptere disse, tilnærmet blindt. Men aldri for seint å snu, og gjøre dette nå. Samme med såkalt "invasive" reklame, slik som autoavspilling av video, og full guffe på lyden. Ser jeg en video på f.eks. vg.no på jobblaptopen, så skurrer det forferdelig i høyttalerne når det er reklame, og så får jeg normalt volum når selve videoen starter. Demper jeg lyden i forhold til reklamen, så hører jeg knapt lyden på selve videoen. Eller slik reklame som dekker over innholdet eller knappene for å kontrollere valgene, f.eks. på youtube-videoer. En uting at slik reklame i videoer popper frem mens videoen fremdeles spiller. Nei, få ryddet opp i alt dette søppelet en gang for alle.
  12. 4 points
  13. 4 points
    Aldri - antagelig med gode grunner. Det høres rett og slett ulurt ut. Omtrent som en bareier som kjøper øl av seg selv for å gi inntrykk av at omsetningen er høy...
  14. 4 points
    Trump ba Pence å bryte grunnloven. Visepresidentens jobb er å telle stemmene og la huset og senatet debattere noe stemmer dersom en rep har en signatur fra noen i senatet. Visepresidenten kan ikke endre stemmer eller ikke godkjenne stemmene som Trump ønsket. Igjen, visepresidenten kan bare: 1) Telle stemmene eller 2) La kongressen debattere noe av stemmenes legitimitet Det var 100% helt imot lov og orden du hevder, det ville blitt en ødeleggelse av demokratiet. Det finnes ingen andre måte å tolke Trumps oppførselen
  15. 4 points
    Fra din egen link: "Om nødvendig vil vi selv bidra økonomisk med et løfte om å få de første 25 taxiene på veien". 25 stk altså, og kun om nødvendig. Handling teller - tomme løfter, tomme lovnader og tomme ambisjoner er null verdt.
  16. 4 points
  17. 4 points
    Du må være ny her
  18. 4 points
    Det ble avslørt ca rundt da hydrogenstasjonen i Sandvika eksploderte, at ingen hydrogenbiler eller hydrogenbusser i Norge hadde gått mer enn 75 000 km. Det kan jo ha endret seg siden da, men gir likevel en indikasjon på at bilene og bussene ikke kjøres spesielt mye. Hydrogenbussene i Oslo hadde visst vært mer på verksted enn på veien og både Mirai og Hyundai IX35 har vist svært omfattende service hver 30 000 km eller noe sånt. Burde være en smal sak å søke opp detaljene på dette.
  19. 4 points
    Jeg tenker at det er helt absurd at faren din ikke har gått lengre for dere barna. Den gangen jeg kommer i samme situasjon kommer jeg til å dele det meste med mine barn, for de trenger det. Når din far veit og ser at dere trenger pengene mye mer enn han, og heller kjøper seg luksusbil synes jeg han virker som en grådig jævel. Jeg prioriterer mine tre barn foran alt.
  20. 4 points
    I Australia tror jeg de må offentliggjøre dagens og morgendagens pris i et sentralt register, slik at kunder kan velge om de skal fylle i dag eller vente til i morgen. En sånn løsning ville vært fint. Konkurranse finnes ikke blant bensinstasjoner i Norge i dag. Det er pris-samarbeid over en lav sko. Når jeg jobbet på bensinstasjon for en del år siden, la vi oss alltid konsekvent ti øre over nabo-stasjonen...
  21. 4 points
    Jeg tror det handler mest om hvor mye media har fulgt med på utviklingen. Til å begynne med var alt sammen "koronavirus", selv om det raskt begynte å bli flere og flere varianter. Noen varianter var verre enn andre, og spredte seg raskere. Jeg husker selv rundt våren 2020 at det var snakk om to større varianter, der den ene kanskje ikke hadde forlatt kina til særlig grad. Og så var det jo snakk om "bussturistvarianten" eller noe slikt i fjor høst. Det er først når vi har fått vaksinene at vi har blitt spesielt bekymret for nye varianter, ettersom de nye variantene kanskje kan overvinne vaksinene, så det vil også være slik at vaksinene fører til mer fokus på variantene, ikke at vaksinene lager flere varianter. Her er hvordan fordelingen av varianter har endret seg over tid i Norge (den britiske varianten i rødt var/er spesielt bekymringsverdig, men andre varianter har også blusset opp nå og da) : Delta/indisk variant (B.1.617.2) er lilla.
  22. 4 points
  23. 4 points
    Man sier at CO2-utslippene er vår tids største problem. Og hva gjør man så med dette store og viktige problem? Man velger altså å legge ned samtlige CO2-frie atomkraftverk i Tyskland og delvis også i andre EU-land slik som bla i Sverige, Belgia og Frankrike. (Har dere hørt historien om da molboene skulle redde klima?) . I 2019 hadde resterende tyske atomkraftverk en strømproduksjon på 75 TWh (mens tyske atomkraftverk i 2006 hadde en strømproduksjon på rundt 170 TWh pr år). Innen utgangen av 2022 skal alle resterende tyske atomkraftverk være lagt ned. Den nye strømkabelen fra Norge til Tyskland kommer på et gunstig tidspunkt for Tyskland må man virkelig kunne si. (Inntil videre har kabelen visstnok blitt strupet av Tyskland pga markedsmessige ubalanse i det tyske strømmarkedet). . Her skal man altså bygge ut vindmøller i Norge i stort monn for å hjelpe Tyskland med å legge ned alle sine (tilnærmet) CO2-frie atomkraftverk. Nedleggelse av atomkraftverk har ikke noe med det grønne skifte å gjøre selv om visse aktører i Norge kanskje hevder det motsatte. Hvis ikke denne strømmen fra Norge brukes til å hjelpe Tyskland med å legge ned sine atomkraftverk, så vil denne strømmen isteden feks bli brukt til produksjon av kryptovaluta og til det digitale skifte. Noe som i veldig liten grad har noe med det grønne skifte å gjøre. Haster det ikke å få gjort noe som virkelig monner når det gjelder å redusere klimaproblemene? (Kryptovaluta redder ikke klima, det digitale skifte redder ikke klima, men atomkraft kan være med på å redde klima). . Atomkraft er den dyreste energiformen man har i EU. Vindkraft i EU er derimot subsidiert mens atomkraften ikke er subsidiert. Dette skaper problemer for atomkraften og det blir sagt at en av årsakene til at atomkraftverk blir lagt ned i Tyskland (og i Sverige) er av rene kommersielle årsaker altså av rene markedsmessige grunner, hvor det blir ulønnsomt for de som eier og driver atomkraftverk når subsidiert vindkraft stadig vekk presser strømprisen nedover til nesten helt null. Skal man få til en endring på dette problem må selve strømmarkedet i EU trolig legges opp på en helt annen måte (kanskje kreves det mer offentlig styring). Det kan bli krevende for Norge å skulle forholde seg til EU så lenge EU ennå ikke har bestemt seg for hvordan energiproduksjonen i EU skal legges opp
  24. 4 points
    Altså, du har det sikkert fett i ekkokammeret ditt, hvor alle er korrupte, onde og grådige. Hva med å bryte ut av mønsteret ditt? Finn ditt lokallag, hvor en masse vanlige mennesker bruker av sin fritid for å hjelpe andre. Ingen ansatte der sannsynligvis. Over der sitter noen i et distrikt, og her finnes en et par ansatte, som skjøtter alt det de frivillige ikke kan ordne. Rapporter, faktura, regnskap, faglig støtte. For hver ansattime som jobbes, legges det ned masse frivillig arbeid. I det businessete sitter sannsynligvis noen som jobber en masse timer, som gjerne skulle vært hjemme mer, men som brenner for saken. De pengene på bok er det Røde Kors skal leve av. Sånn som oljefondet. Man bruker overskuddet, bruker man mer, får man mindre alle påfølgende år. I tillegg brukes de pengene som bufferkonto. Når humanitære kriser inntreffer, kan man ikke vente på åtte runder i FN før midler er klare. Pengene brukes, og hjelp er på vei med en gang. Så blir midlene refundert når myndighetene har blitt enige.
  25. 3 points
    Ser det ikke helt for meg selv, men han har vært mye skadet. hatt 5 gode måneder. Absolutt ingen garanti for at han blir neste KDB. Upper de budet enda mer så kan det bli vanskelig å si nei etter hvert. Deeeet sagt. Håper han blir. Jeg diggern og han har så jævlig potensiale til å bli great! Dumt å bite på men, la Arsenal i det hele tatt inn bud på Buendia når han gikk til Villa? Trudde de valgte prioritere noen andre? Martinez valgte ikke akkurat Villa over Arsenal. Han valgte spilletid hvor som helst fremfor å muligens benke i Arsenal.
  26. 3 points
    Neida, dette er så enkelt som at det er du som fremmer en påstand, og dermed ligger bevisbyrden på deg. Jeg trenger ikke dokumentere at det ikke finnes en agenda - jeg trenger bare å vise til hvor dine argumenter svikter. Og det mener jeg altså fint de gjør når du snakker om at det skal innføres en agenda, uten at så faktisk skjer. Tvert i mot samsvarer det som skjer fint med hva som faktisk er forklaringen: At det er en pågående pandemi. Så når en fyr påberoper seg å spå fremtiden, og det viser seg at han beviselig bommer på alle spådommene som vi nå kan etterprøve, så er din forklaring altså at "det er vanskelig å spå fremtiden" samtidig som du fastholder at han er troverdig. OK, jeg våger å kalle det naivt og elendig kildekritikk.
  27. 3 points
  28. 3 points
    Haha? Er du et barn? Vil du at Trump blir en diktator?
  29. 3 points
    Tigging om subsidier og til og med trusler om å ikke kjøpe inn biler dersom de ikke får subsidier. Selveste kjenningsmelodien fra hydrogensamfunnet. Det handler ikke om manglende infrastruktur. Det handler om manglende fornuft. Skattebetalerne kunne bygget ut 1000 hydrogenstasjoner langs veiene men det ville fortsatt vært idiotisk å kjøpe hydrogenbil.
  30. 3 points
    Store deler av Kina har fortsatt status som U-land både i teorien og i praksis. Når mange hundre millioner i praksis skal gå fra å ha ei lyspære i taket til å ha to, blir det faktisk litt vrient å redusere forbruket. Folk i vest skjønner ikke hvor lite utviklet store deler av Kina faktisk er. De skjønner heller ikke at selv små problemer kan bli uhåndterlige når de multipliseres 1,3 milliarder ganger. Selv noe så tilsynelatende enkelt som engangs spisepinner i bambus er et problem. Forbruket var så stort at det bidro til ørkenspredning for noen år siden.
  31. 3 points
    Du ser ikke ut til å helt forstå hva Trump ba Pence gjøre- å la Pence alene bestemme hvem som ble president, ikke folket! Dette kan ikke avfeies som " han spekulerte feil", det viser ingen respekt for demokratiske prinsipper og burde gjør ham helt uegnet til å bli president og kan ses som kriminelt oppførsel. Det gjør også dine argumentene at han respekterte grunnloven og ikke ønsket at folket på rallyen skulle tvinge kongressen til å endre resultatene på udemokratiske midler tomme.
  32. 3 points
  33. 3 points
    Nei, det holder med 3x 3090 i hus Vurderte å kjøpe et 3080 gundam, men endte med et vanlig 3080 strix white i stedet. Det dukket jo plutselig opp i posten
  34. 3 points
  35. 3 points
    Da ble det monitor arm Heavy duty tilten var ikke nødvendig for denne skjermen så gla jeg ikke kjøpte den å heller sparte de kronene. HDMI, DP og USB kabelen til skjermen ble litt for korte så skal bestille noen lenger slik jeg får skjult de og, men ellers ble dette meget snasent 🤩
  36. 3 points
    Det er helt i orden at representativer og senatorer kan protesterer hvis de har signaturene fra en senator, det står 100% i grunnloven. Deretter så bestemmer kongressen, ikke visepresidenten hvis electoral stemmene fra delstaten legitimiseres eller ikke, det er helt i orden. Trump ba Pence å avvise visse stemmer, det er helt imot grunnloven at visepresidenten kan bestemme hvilke stemmer teller eller ikke. Det er noe en diktator gjør, ikke i et demokrati. Pence forklarer for deg som ikke ser ut til å helt forstå saken It is my considered judgment that my oath to support and defend the Constitution constrains me from claiming unilateral authority to determine which electoral votes should be counted and which should not,"
  37. 3 points
  38. 3 points
    VW-sjefen mener det samme, Lucid-sjefen også, og så videre. Mange Tesla-fanboys som sitter i ledende stillinger hos andre bilprodusenter etter hvert, virker det som...
  39. 3 points
    https://konkurransetilsynet.no/endringer-i-drivstoffmarkedet-prisbevisste-kunder-kan-spare-penger-og-bidra-til-bedre-konkurranse/ Lenker denne nok en gang, men inkluderer utdrag fra teksten. "Konkurransetilsynet fattet høsten 2020 vedtak om avhjelpende tiltak mot Circle K Norge AS og YX Norge AS, hvor kjedene forpliktet seg til å slutte med å publisere listepriser for drivstoff på nettsidene sine. Tilsynet mente at publisering av listepriser på nettsidene fungerte som et signal til konkurrentene om når og til hvilket nivå prisene skulle økes og at denne typen adferd kunne utgjøre et ulovlig samarbeid. Circle K og YX var ikke enige i tilsynets bekymringer eller vurderinger, men forpliktet seg likevel til å avslutte praksisen."
  40. 3 points
    Det er vel egentlig mer en overbefolkningskrise. Vi ser jo fortsatt at både norske og andre myndigheter oppfordrer folk til å få flere barn, og samtidig henter man flere inn fra land hvor det er et lavt energiforbruk pr. person til land hvor det er et mye høyere energiforbruk pr. person. Vi bruker også mye penger på utviklingshjelp, som medfører høyere energiforbruk i mottagerlandene.
  41. 3 points
    Jau, men er det noen elbiler som oppfører seg slik? Ingen av de jeg har prøvd, i hvert fall. Ikke engang om jeg legger an på å få regen til å fucke opp så får jeg det til. TM3 gjør et bittelite rykk når pedalen tråkkes hardt inn. Samme når man går av gassen. Du rekker å skvette litt de første gangene, men erfarer fort at det går greit. Har prøvd å provosere fram at det skal slippe, men det blir med det lille rykket.
  42. 3 points
    Vel, han har betalt sin gjeld og er for første gang trolig gjeldfri, og kjøpt seg ny bil. Dette unner jeg ham. Vi vet lite om trådstarters økonomiske situasjon og økonomiske prioriteringer. Dette kan være underliggende grunner til at far ikke vil bidra akkurat nå.
  43. 3 points
    Det er massevis av kilder. Når jeg anslår 1/3 virkningsgrad så snakker jeg om fra AC strøm inn til et vannelektrolyse-anlegg til hjulene på Miraien som fyller på Hvam. @oophus forsøker å snakke det vekk ved å snakke om noe helt annet, nemlig virkningsgrad fra DC-siden på en framtidig elektrolysør til forbrenningsverdien av hydrogenet som kommer ut på andre siden, også runder han litt oppover og antar at spillvarmen fra elektrolysen kan utnyttes godt. Da nærmer man seg 90% - en gang i framtida. Artikkelen handler derimot om fyllestasjonen på Hvam. Du kan regne med at ca 10% går bort i ned-transformering og likeretting og at spillvarmen ikke kommer til nytte. Deretter har PEM elektrolyseceller i dag en virkningsgrad på rundt 60%, når man ikke får utnyttet spillvarmen. Videre kan du regne med at ca 4-5% går bort i komprimering av gassen, der atter mer varme går til spille, 1-2% i trykktap og varmeopptak fra omgivelsene. Så skal det transporteres med spesial-trailer til Hvam, der det selvsagt går med noen liter diesel. Så har vi ca 60% virkningsgrad i brenselcellene, noen få prosent tap i DC-DC konverteren og 5-10% tap i motoren. Store deler av året er spillvarmen kun spillvarme. Som du ser har jeg mange circa og omtrentligheter. Det skyldes at jeg ikke refererer til et helt konkret system under helt konkrete driftsbetingelser. Det varierer med hvilke produkter som brukes i kjeden og driftsbetingelsene (sommer/vinter, om hydrogenet stammer fra olje, gass eller vann osv.) Derfor tar jeg meg ikke bryet med å skrive virkningsgraden i prosent med desimaler.
  44. 3 points
    Men det er tvingende nødvendig å snart ta debatten om hvor lenge man skal fortsette å drifte samfunnet basert på antall smittede, eller antall positive PCR-tester som jeg kaller det. Vaksinene hindrer jo som kjent både dødsfall og innleggelser, noe som var målet, mens viruset i seg selv aldri vil forsvinne. Så om man ikke kan åpne opp når det meste av befolkningen er vaksinert, når er det da greit for myndighetene å åpne opp? Om målet er at det ikke lenger skal være noen tilfeller av covid-19 hverken i Norge eller i verden er det et helt urealistisk scenario som aldri kommer til å skje. Det vil alltid være flere tilfeller med positiv test etter en nedstenging enn under en nedstenging, selv etter vaksinering. Den debatten må politkerne og helsemyndighetne ta, nå er det sommerferie, men jeg regner med at den debatten vil bli tatt i det offentlige til høsten om man fortsatt fører den samme politikken basert på smittetall. Men jeg tar selvsagt høyde for at vaskinene på sikt vil fungere dårligere enn de de så langt har sett ut til å gjøre, men så langt velger jeg å se positivt på utviklingen.
  45. 3 points
    Det er umulig å bli blant de mest populære musikere i verden i flere år og bli late
  46. 3 points
  47. 3 points
    @oophus Så fint at du runder av off topic-en ved å komme innom personbiler igjen. Den gjenåpnede (og gjensubsidierte?) hydrogenstasjonen på Hvam kommer ikke til å få nye kunder. Men den kommer til å bli en lettelse for noen av de få gjenværende hydrogenbilistene i Norge. Apropos det, er det noen som vet størrelsen på kundegrunnlaget til denne stasjonen? Eller om det vil bli rapportert omsetningstall fra den? Eller i det minste noen subjektive observasjoner om den brukes flittig eller sjeldent? Eller kanskje noen vil sette opp et viltkamera der for å telle fyllinger.
  48. 3 points
  49. 2 points
    MEB platformen har lavt forbruk, men har manko på ytelse. Og software har jo hittil vært ganske katastrofe.. Mulig den Audi Q4 utgaven gjør det bedre siden den har Audi sin software og ikke det VW har laget.. Jeg så forøvrig akkurat en Munro video hvor de sammenlignet noen ting på ID.4 mot Mustang mach-e. Jeg trodde ID.4 manglet frunk fordi de hadde gjort panseret kortere og ordnet mere plass inni bilen - men neida.. Er bare latskap.. Det er helt tomt under dashbordet på ID.4. Bare luft.. Mens ford har stappet sitt dashbord (som er like stort) med ting så man får bagaseplass under panseret istedet. ID.4 kunne hatt frunk den og om VW hadde giddet..
  50. 2 points
    Alle: gleder meg til Nintendo Switch Pro med bedre kraft og oppløsning kommer i 2021. Nintendo: her er samme Switch, men vi har inkludert en OLED skjerm. Jaja, logikk og Nintendo... Det er ikke verdt å betale 4000kr for denne når man allerede har en Switch. Håper Nintendo kan lage en Switch med bedre prosessor og oppløsning i 2022.
×
×
  • Create New...