Gå til innhold

Stikker kjepper i hjulene for overklokkerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt dette avsnittet:

 

"Som om det ikke skulle være nok fortelles det at minne- og prosessorspenning må være synkronisert. Selv om spenningskravet til dagens DDR3 ikke er høyere enn 1,5 Volt, så krever det litt nerver av stål for å fòre en Nehalem-prosessor med slik spenning dagen lang."

 

På dette høres det ut som det er vansklig å få nehalem til å "følge" minnet. Uten å klokke CPUen veldig mye, men stock-oppsett må jo også følge minnet, så jeg er ikke helt med på hvorfor det er så vansklig, er poenget at CPUen hindrer en i å klokke minnet helt maks?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hele dette virker på bærtur og vridd på hode uten sidestykke. Dette er bare tull!

 

Det bærer preg av "fanatisme", fordi man tar utgangspunktet i dagens DDR3-brikker og bedømmer alt utifra den. Dette er en ny plattform med nye RAM-arkitektur. Men noen tullinger har prøv å test gammel RAM og har kommet frem til slike "tullete" konklusjoner som " Stikker kjepper i hjulene for overklokkerne".

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt dette avsnittet:

 

"Som om det ikke skulle være nok fortelles det at minne- og prosessorspenning må være synkronisert. Selv om spenningskravet til dagens DDR3 ikke er høyere enn 1,5 Volt, så krever det litt nerver av stål for å fòre en Nehalem-prosessor med slik spenning dagen lang."

 

På dette høres det ut som det er vansklig å få nehalem til å "følge" minnet. Uten å klokke CPUen veldig mye, men stock-oppsett må jo også følge minnet, så jeg er ikke helt med på hvorfor det er så vansklig, er poenget at CPUen hindrer en i å klokke minnet helt maks?

 

AtW

Slik det antydes til så kan ikke et Nehalem-CPU kjøres i et normalt system, da minne vanligvis oppererer rundt 1,6-1,8v, og CPUen nede i 1,1-1,2.

Dog er ikke dette på noen måte bekreftet eller avkreftet av intel.

 

Som det også står så må nok dette fikses før det lanseres, men det at brikkene ikke liker over 1,65v kan bli en realitet.

 

Det bærer preg av "fanatisme", fordi man tar utgangspunktet i dagens DDR3-brikker og bedømmer alt utifra den. Dette er en ny plattform med nye RAM-arkitektur. Men noen tullinger har prøv å test gammel RAM og har kommet frem til slike "tullete" konklusjoner som " Stikker kjepper i hjulene for overklokkerne".

Det er ikke bare minne-greiene det går på..

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Tja, Intel har nok vært klar over det en god stund... -og så reduserer de mulighetene for alle entusiaster som mye av dataverdenen bygger på gjennom selvbygg, tweaking osv...

 

Kanskje det gir AMD muligheter igjen, så snart de er fullt på høyde igjen med Intel.

 

Huff ja, overklokkerene representerer jo en enorm del av markedet.. :roll:

 

Nei tror nok Intel kan ta det helt med ro. Overklokking er og blir en sær og smal hobby for de meget spesiellt interesserte.

Lenke til kommentar
På dette høres det ut som det er vansklig å få nehalem til å "følge" minnet. Uten å klokke CPUen veldig mye, men stock-oppsett må jo også følge minnet, så jeg er ikke helt med på hvorfor det er så vansklig, er poenget at CPUen hindrer en i å klokke minnet helt maks?

 

AtW

Det er vanskelig fordi Vcore og Vdimm må kjøres synkront.

Jeg kjører 1.9 Vdimm (DDR3) og 1.3 Vcore (Q6600). Dersom jeg bytter til Nehalem, vil det bli noe ekstremt å kjøre 1.9V gjennom CPUen, som jeg da må gjøre for å få minnebrikkene på samme hastighet som nå.

Lenke til kommentar
Overklokking er og blir en sær og smal hobby for de meget spesiellt interesserte.

 

Overklokking er ingen geni kunst og mange gjør det, i allefall de som bygger PC selv, da det er mer snakk om smålig hverdagsoverklokking som er stabilt på luftkjøling.

 

Man trenger tross alt ikke være OL-utøver for å ta en joggetur ;).

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
På dette høres det ut som det er vansklig å få nehalem til å "følge" minnet. Uten å klokke CPUen veldig mye, men stock-oppsett må jo også følge minnet, så jeg er ikke helt med på hvorfor det er så vansklig, er poenget at CPUen hindrer en i å klokke minnet helt maks?

 

AtW

Det er vanskelig fordi Vcore og Vdimm må kjøres synkront.

Jeg kjører 1.9 Vdimm (DDR3) og 1.3 Vcore (Q6600). Dersom jeg bytter til Nehalem, vil det bli noe ekstremt å kjøre 1.9V gjennom CPUen, som jeg da må gjøre for å få minnebrikkene på samme hastighet som nå.

Ja, men dagens RAM er utviklet basert på dagens realiteter og krav. Jeg tviler at dette et Nehalem-problem, Er det ikke RAM-produsentene som må ta utfordringen for å utvikle nye RAM som kan kjøre tilfredsstillende på X58-plattformen?

Lenke til kommentar
På dette høres det ut som det er vansklig å få nehalem til å "følge" minnet. Uten å klokke CPUen veldig mye, men stock-oppsett må jo også følge minnet, så jeg er ikke helt med på hvorfor det er så vansklig, er poenget at CPUen hindrer en i å klokke minnet helt maks?

 

AtW

Det er vanskelig fordi Vcore og Vdimm må kjøres synkront.

Jeg kjører 1.9 Vdimm (DDR3) og 1.3 Vcore (Q6600). Dersom jeg bytter til Nehalem, vil det bli noe ekstremt å kjøre 1.9V gjennom CPUen, som jeg da må gjøre for å få minnebrikkene på samme hastighet som nå.

 

Ja, ok, nå er jeg med, hengte meg vel litt mye opp i ordet "synkront" som gjerne brukes om frekvenser, så jeg skjønte ikke at det var snakk om å kjøre begge på samme spenning. Om dette er tilfellet så kommer det vel minne med lavere spenning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, men dagens RAM er utviklet basert på dagens realiteter og krav. Jeg tviler at dette et Nehalem-problem, Er det ikke RAM-produsentene som må ta utfordringen for å utvikle nye RAM som kan kjøre tilfredsstillende på X58-plattformen?

Jo, men burde vi trenge å kjøpe ny RAM fordi Intel er barnslige?

Vi har DDR3. Vi burde ikke behøve å ha ett sett DDR3 til Intel og ett annet til AMD (evt. X48 og X58).

 

Om dette er tilfellet så kommer det vel minne med lavere spenning.

 

AtW

Det er det som er problemet. Jeg vil ikke kjøpe ny RAM til tusenvis av kroner for å kunne ha Nehalem, når jeg allerede har DDR3.

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Ikke noe litt voltmodding kan fikse :)

Nettopp, og RAM produsentene vil sikkert "voltmodde" litt på sin brikker for å tilpasse den til nye plattformen.

 

Ja, men dagens RAM er utviklet basert på dagens realiteter og krav. Jeg tviler at dette et Nehalem-problem, Er det ikke RAM-produsentene som må ta utfordringen for å utvikle nye RAM som kan kjøre tilfredsstillende på X58-plattformen?

Jo, men burde vi trenge å kjøpe ny RAM fordi Intel er barnslige?

Vi har DDR3. Vi burde ikke behøve å ha ett sett DDR3 til Intel og ett annet til AMD (evt. X48 og X58).

 

Ja, dette er en hel ny plattform med helt ny 3-channel RAM-artikuler og helt ny integrert minnekontroller. Det er litt naivt å tro at dagens RAM kan kjøre på X58 uten problemer.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ja, dette er en hel ny plattform med helt ny 3-channel RAM-artikuler og helt ny integrert minnekontroller. Det er litt naivt å tro at dagens RAM kan kjøre på X58 uten problemer.

Hvorfor er det naivt å tro? X58 påstås å støtte ddr3, støtter det ikke vanlig ddr3-brikker som er innenfor standarden, så er ikke det riktig. Da er det en platfform som faktisk ikke støtter vanlig ddr3.

 

Det er kanskje naivt å tro Intel satser på stabilitet, og at ting faktisk virker, men er det for mye å kreve?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, overklokkere er nok kun en minoritet av selve markedet.

 

MEN

Det som er poenget er at mange som overklokker er også personer som enten er ansvarlig for valg av pcer til bedrifter og/eller er personer som mange henvender seg til når de skal velge en pc. Deres bias er med på å påvirke hva andre kjøper.

 

Kroneksempelet på dette er skjermkort, der highend er en svært liten del av markedet, men påvirker hva som folk velger i mid-range.

Lenke til kommentar
Ja, dette er en hel ny plattform med helt ny 3-channel RAM-artikuler og helt ny integrert minnekontroller. Det er litt naivt å tro at dagens RAM kan kjøre på X58 uten problemer.

Hvorfor er det naivt å tro? X58 påstås å støtte ddr3, støtter det ikke vanlig ddr3-brikker som er innenfor standarden, så er ikke det riktig. Da er det en platfform som faktisk ikke støtter vanlig ddr3.

 

Det er kanskje naivt å tro Intel satser på stabilitet, og at ting faktisk virker, men er det for mye å kreve?

 

AtW

Det er naivt å tro at man kan bruke dagens CPU på X58, det betyr ikke at Intel er på bærtur. Det er ny plattform med sine nye krav, både på CPU og RAM.

Lenke til kommentar

Dette hørtes da veldig merkelig ut?

Hvorfor skulle CPU og RAM måtte kjøre med de samme spenningene? Virker jo helt idiotisk?

 

 

Er jo ikke bare at det ødelegger for overklokking, men hvordan i allverden skulle jeg kunne kjørt prosessoren på 1.9V om jeg skaffet meg noen OCZ Flux 1600MHz @ CL6 minnebrikker?

 

Er vell ikke først og fremst overklokking dette ødelegger for, men mer de som ikke skal overklokke for de vil jo få et helvete med å kjøre ting stock? For oss som overklokker så klarer vi jo gjerne å finne en løsning og om vi faktisk klarer å kjøre CPU på 1.9V så får vi vell overklokket den hinsides all fornuft!

 

Er verre med Ola Nordman som har investert dyrt i et X58 kort, en Nehalem prosessor og noen greie DDR3 brikker og ikke fatter hvorfor maskinen er så ustabil og blir kokende varm på noen minutter?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...