Gå til innhold

Test: GIMP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gimp fungerer utmerket til alt jeg trenger av bilderedigering. Jeg savner heller ikke noe spesielt fra Photoshop i grunn. Får meg til å lure på hvorfor skolen vår kaster massevis av penger inn i photoshop extended (som ligger omtrent på samme nivå som microsoft paint hva gjelder funksjoner)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Nokre kommentarar skrive medan eg las:

Det eneste som duger er å opprette ny dokk via menyvalget Fil, Menyer, Opprett ny dokk, Lag, kanaler, baler, og rett og slett dra lagfanen fra den nye dokken og til dialogvinduet.
Du treng ikkje opne ein heil dokk med alle dei tre fanane, du kan opne alle enkeltfaner rett frå Fil --> Menyer. (Lagfana har forresten ein hurtigtast, Ctrl + L.) Du må framleis dra den over, men ein heil dokk med tre andre faner er ikkje nødvendig
Det tar litt tid å venne seg til angrefunksjonen i GIMP. Programmet har nemlig ingen knapp for denne oppgaven som eksempelvis Photoshop har.
Har PS ein eigen knapp for å angre? Det er rett nok ei stund sidan eg brukte programmet, men eg kan ikkje hugse ein eigen knapp. Kor er den?
Vi må enten bruke menyvalget Rediger, Angre eller hurtigtasten CTRL-Z, men da kan vi kun angre én handling tilbake.
Blander du med PS her? Ctrl + Z angrer fleire gonger her hjå meg, og eg kan ikkje hugse å ha endra noko på dette punktet. I PS derimot er Ctrl + Z hurtigtasten for «Undo/redo», som berre lar ein angre eitt steg attende i historia (og so fram att).
Vi liker ikke måten GIMP organiserer filer på, og mener programmet passer dårlig som et bildevisningsprogram/organisator.
Jodå, men det er det vel heller ikkje laga for vil eg tru. Litt dårleg at det ikkje hugser siste brukte mappe, det er eg einig i.
Derimot støtter programmet ikke råfiler fra digitalkameraer, i hvert fall ikke filen (CR2) vi prøver å åpne.
Stemmer det, ein må bruke ein annan råkonverterar, eller bruke ein plugin som UFRaw. Ser du nemner denne seinare i artikkelen.

 

Angåande Gimpshop: Det er ikkje berre det at det har fått eit eige «hovudvindauge»; menyar har vorte omstrukturert og hurtigtastar endra, til det tilsvarande i Photoshop. Men programmet er uansett gått ut på dato, so eg ville ikkje anbefalt det. Det finst derimot eit liknande prosjekt. Hugser ikkje kva det heiter no, men det har iallfall laga til ei liknande løysing for å ha eitt vindauge, og det er basert på 2.4.x av Gimp so vidt eg hugser.

 

So eit par ting for framtida: I versjon 2.6 av Gimp, som vil kome i den næraste framtid, so er filmenyen frå hovudvindauget fjerna, og ein får alltid opp eit biletvindauge når ein starter Gimp. (Sjå skjermskot her.). Støtte for 16 bits-filer kjem dessverre ikkje i 2.6, men forhåpentlegvis til neste store oppgradering, 2.8.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Du treng ikkje opne ein heil dokk med alle dei tre fanane, du kan opne alle enkeltfaner rett frå Fil --> Menyer. (Lagfana har forresten ein hurtigtast, Ctrl + L.) Du må framleis dra den over, men ein heil dokk med tre andre faner er ikkje nødvendig

 

Du mener at man skal kunne dra lagfanen fra Fil, Menyer?

Det funker ikke hos meg.

 

Jeg mener forresten ikke å flytte en hel dokk, men kun den ene fanen i dokken. Dette er jo ganske tydelig beskrevet i testen.

Lenke til kommentar

Jeg liker at vinduene åpner seg separat jeg :) Synes det er mye greiere mtp. bl.a. å legge ned f.eks. hovedvinduet om man ikke trenger det. Eller bare gjemme det bak bildevinduet slik at man bare kan hente kjapt opp igjen via alt-tab framfor at det "spiser" plass man trenger til selve redigeringa. Synes også at programmer som Photoshop der alle vinduene er inne i et stort et gjør det tungvint ved at du må tilpasse alle småvinduene inn i det store i stede for å enten slenge de på skjerm nr 2 eller som nevnte legge de ned/ bak andre vinduer.

 

For min del er organiseringen av vinduer en av Gimps store styrker. Ellers er det et meget kraftig verktøy jeg vil anbefale til de fleste som vil drive med litt redigering :)

Lenke til kommentar
Du treng ikkje opne ein heil dokk med alle dei tre fanane, du kan opne alle enkeltfaner rett frå Fil --> Menyer. (Lagfana har forresten ein hurtigtast, Ctrl + L.) Du må framleis dra den over, men ein heil dokk med tre andre faner er ikkje nødvendig
Du mener at man skal kunne dra lagfanen fra Fil, Menyer?

Det funker ikke hos meg.

 

Jeg mener forresten ikke å flytte en hel dokk, men kun den ene fanen i dokken. Dette er jo ganske tydelig beskrevet i testen.

Nei, eg meiner at du ikkje treng opne ein ny dokk med fire faner, når det berre er den eine fana du treng. Slik du skildrer det må ein jo lukke den overflødige dokken etter å ha dratt over lagfana, om du opner kun lagfana slepp ein det. Ingen stor sak akkurat ... Eg forstod forresten at du meinte å flytte kun dei eine fana i dokken.

Redigert: Ein liten presisering.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Av en eller annen merkelig grunn liker jeg grensesnittet i Gimp bedre enn på Photoshop så det med at det tar lang tid å venne seg til vil jeg ikke si er noe minus i og med at det finnes folk som har det motsatt når de skal bruke PS. Men dette blir jo endret slik at alle vinduene vil ta hele skjermen i neste versjon så man slipper å finjustere størrelsen på bildevinduet før du begynner å redigere.

Lenke til kommentar

Jeg er temmelig sikker på at 99% av de på dette forumet som bruker photoshop like gjerne kunne brukt GIMP. Photoshop er et utrolig verktøy, men til bilderedigering tror jeg GIMP er minst like bra.

Ja brukergrensesnittet er anderledes, men likevel ikke dårlig, det er bare gjort på en annen måte enn den vi er vant til.

Syns forresten at du burde skrevet Presentasjon:Gimp (eventuelt Guide:GIMP) istedet for test. Du er jo nesten enig selv.

Dette gjør at en del av denne testen vil høres mer ut som en guide enn en test, men vi synes dette er nødvendig for å kunne beskrive det vi tester på en mer forståelig måte.
Lenke til kommentar
Gimp er ikkje dårleg, men har nokre (i høve til PS) store manglar. Gje oss justeringslag (eller noko tilsvarande) og 16-bits støtte, so er mykje gjort.

Du har garantert rett, men poenget mitt var heller det i setningen over, nemlig at de fleste som har PS ville i de aller fleste tilfeller klart seg like bra med GIMP, for jeg tror de fleste av oss ikke bruker justeringslag eller 16-bits filer til normalt bruk(?)

:)

Lenke til kommentar
Gimp fungerer utmerket til alt jeg trenger av bilderedigering. Jeg savner heller ikke noe spesielt fra Photoshop i grunn. Får meg til å lure på hvorfor skolen vår kaster massevis av penger inn i photoshop extended (som ligger omtrent på samme nivå som microsoft paint hva gjelder funksjoner)

 

Damn, du har veldig lite peiling på photoshop.... (eller mente du at skolenivå er såpass lavt nivå?, hvis i såfall, så har jeg misforstått, beklager)

At skolen kaster massevis av penger på det er, er jeg derimot enig i.

Lenke til kommentar

Blir fort sånn enten eller disse diskusjonene. Akkurat som

PC vs MAC, Windows vs Linux, iPhone vs Nokia, Canon vs Nikon etc.

 

Jeg bruker GIMP, Photoshop Elements og Bibble Pro.

Pluss noen ganger FastStone sine produkter for rask visning

og enkel redigering. Ja til og med Microsoft sin PowerToys Image Resizer

finner jeg nyttig når det er kun akkurat det som trengs og bildene bare

skal brukes på web.

 

Bruker mest Photoshop men noen ganger må jeg over i GIMP pga Photoshop Elements

ikke har den funksjonen som jeg er ute etter. På jobben bruker jeg kun GIMP

slik at jobben skal slippe å betale for Photoshop lisens, jeg har bare behov for

enkel bildebehandling der.

 

Finnes nok mange folk i arbeid som bruker fullversjonen av Photoshop og kun bruker

programmet for å endre størrelsen på bilder. Man "må ha Photoshop" som de sier.

Det de egentlig burde hatt var et nybegynner kurs i PC/MAC bruk eller hva nå de bruker.

Lenke til kommentar
Gimp fungerer utmerket til alt jeg trenger av bilderedigering. Jeg savner heller ikke noe spesielt fra Photoshop i grunn. Får meg til å lure på hvorfor skolen vår kaster massevis av penger inn i photoshop extended (som ligger omtrent på samme nivå som microsoft paint hva gjelder funksjoner)
Brukere som ikke har brukt Photoshop kan nok helt fint bruke Gimp og være fornøyd med det, men har du lært deg å like Photoshop, støtte for 16 bits redigering og en hel del fiffige funksjoner (som du sikkert kan få i Gimp også, men må legge inn separat), er Photoshop kongen. Dessuten er det noe pedagogisk skolen må ta hensyn til - omtrent hele det grafiske næringslivet bruker Photoshop, det er industristandard, og i jobbsammenheng vil dere sannsynligvis bli nødt til å bruke det. Da er det veldig lurt å ha brukt det i skolen - så blir ikke overgangen så brå... Jeg har prøvd litt av hvert av fotoredigeringsprogrammer, men per i dag er det ingenting som _slår_ Photoshop etter min mening. PaintShopPro er kanskje det nærmeste, sammen med Gimp. Begge er gode, men ikke bedre enn PS (i hvert fall ikke generelt sett).
Lenke til kommentar
Gimp fungerer utmerket til alt jeg trenger av bilderedigering. Jeg savner heller ikke noe spesielt fra Photoshop i grunn. Får meg til å lure på hvorfor skolen vår kaster massevis av penger inn i photoshop extended (som ligger omtrent på samme nivå som microsoft paint hva gjelder funksjoner)
Brukere som ikke har brukt Photoshop kan nok helt fint bruke Gimp og være fornøyd med det, men har du lært deg å like Photoshop, støtte for 16 bits redigering og en hel del fiffige funksjoner (som du sikkert kan få i Gimp også, men må legge inn separat), er Photoshop kongen. Dessuten er det noe pedagogisk skolen må ta hensyn til - omtrent hele det grafiske næringslivet bruker Photoshop, det er industristandard, og i jobbsammenheng vil dere sannsynligvis bli nødt til å bruke det. Da er det veldig lurt å ha brukt det i skolen - så blir ikke overgangen så brå... Jeg har prøvd litt av hvert av fotoredigeringsprogrammer, men per i dag er det ingenting som _slår_ Photoshop etter min mening. PaintShopPro er kanskje det nærmeste, sammen med Gimp. Begge er gode, men ikke bedre enn PS (i hvert fall ikke generelt sett).

 

Det er mye sant i det du sier. Jeg nevnte dog photoshop extended, som er en ganske nedstrippet versjon av photoshop. Jeg synes jeg mangler langt flere funksjoner i photoshop extended enn i gimp, men ettersom at brukergrensesnittet er veldig likt som photoshop så er vel muligens det grunnen til at skolen vår tar i bruk photoshop extended.

 

Men jeg bruker GIMP fordi det er det beste åpen kildekode-alternativet til Linux :)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Det er mye sant i det du sier. Jeg nevnte dog photoshop extended, som er en ganske nedstrippet versjon av photoshop. Jeg synes jeg mangler langt flere funksjoner i photoshop extended enn i gimp, men ettersom at brukergrensesnittet er veldig likt som photoshop så er vel muligens det grunnen til at skolen vår tar i bruk photoshop extended.
Du mener Elements... Extended er en utvidet versjon, bla. med Matlab-integrasjon og litt annet snacks...
Lenke til kommentar
Det er mye sant i det du sier. Jeg nevnte dog photoshop extended, som er en ganske nedstrippet versjon av photoshop. Jeg synes jeg mangler langt flere funksjoner i photoshop extended enn i gimp, men ettersom at brukergrensesnittet er veldig likt som photoshop så er vel muligens det grunnen til at skolen vår tar i bruk photoshop extended.

 

Men jeg bruker GIMP fordi det er det beste åpen kildekode-alternativet til Linux :)

 

Du er klar over at extended betyr at den har flere funksjoner? se gjerne her for en oversikt

Lenke til kommentar

Glimrende test Abene! :thumbup:

 

Det som helst drar ned GIMP er manglende støtte for råfiler og 16-bits bilder.

Støtte for 16bit per fargekanal er ventet å bli støttet fra og med versjon 2.6. Altså omtrent innen et år.

 

Ellers så finnes det en fork ved navn Cimepaint som klarer inntil 32bit per fargekanal. Den støttes av en rekke Linux-distroer, samt Mac OSX. (Ikke Windows)

Lenke til kommentar

Bra test abene.

 

Syns det var ett kronglete program når jeg startet og jeg syns det var en veldig stor overgang fra photoshop. Men om man tar seg tid til og lære seg det forstår man hvor utrolig bra det er... At det ikke er like avansert og ikke har like mange funksjoner som Photoshop er kanskje ikke så rart. Men så er Gimp gratis, noe dens konkurrent ikke kan skryte av. Men den gjennomsnittlige bruker trenger det mest sannsynlig ikke.

 

Håper denne testen får flere til og prøve det :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...