Gå til innhold

Foto

Feature: – Er PC-en død som spillplattform? (PC)


35 svar i denne tråden

#1 oerhört

oerhört

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 997 innlegg
  •   17. august 2002

Skrevet 21. august 2008 - 17:52

PC Gaming Alliance la tirsdag fram deres versjon av PC-spillingens framtid.

Les mer
  • 0

#2 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 21. august 2008 - 17:56

Jeg synes det virker som denne alliansen starter bra, det med en felles standard for hvilke PCer som holder er en god ide. La oss håpe de får til det de prøver på.

AtW
  • 0
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#3 MrLeftfield

MrLeftfield

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 026 innlegg
  •   6. mai 2003

Skrevet 21. august 2008 - 18:12

Jeg synes det virker som denne alliansen starter bra, det med en felles standard for hvilke PCer som holder er en god ide. La oss håpe de får til det de prøver på.

AtW


høres supert ut, men jeg ser allerede mindre "bumps on the road". Forskjellige bruke vil ha forskjellige krav til opplevelsen. Spillselskapene vil syns at 30fps er helt ok, entusiastene vil syns at 60fps er "the way to go", dermed blir hele standariseringen litt vrien, syns jeg.

MEN jeg syns de tenker i riktig retning. Å kjøpe seg ny PC hvert halvtår er rett og slett idioti og man går glipp av en stor andel av spillere(siden de ikke gidder å kjøpe ny HW for å matche sine behov så hyppig). Om de finner en god løsning på dette, er det bare bra :) Jeg har en følelse HW produsentene blir litt irriterte på det forslaget dog (selvom nVidia og Intel er med), de får liksom ikke solgt like mye hardware som de gjør nå per dags dato.
  • 0

#4 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 21. august 2008 - 18:20

Jeg synes det virker som denne alliansen starter bra, det med en felles standard for hvilke PCer som holder er en god ide. La oss håpe de får til det de prøver på.

AtW


høres supert ut, men jeg ser allerede mindre "bumps on the road". Forskjellige bruke vil ha forskjellige krav til opplevelsen. Spillselskapene vil syns at 30fps er helt ok, entusiastene vil syns at 60fps er "the way to go", dermed blir hele standariseringen litt vrien, syns jeg.

MEN jeg syns de tenker i riktig retning. Å kjøpe seg ny PC hvert halvtår er rett og slett idioti og man går glipp av en stor andel av spillere(siden de ikke gidder å kjøpe ny HW for å matche sine behov så hyppig). Om de finner en god løsning på dette, er det bare bra :) Jeg har en følelse HW produsentene blir litt irriterte på det forslaget dog (selvom nVidia og Intel er med), de får liksom ikke solgt like mye hardware som de gjør nå per dags dato.


Entusiastene klarer vel seg like bra som i dag om de trenger mer framerate, det er jo mer for mennen i gata at dette systemet er nyttig, så jeg ser ikke på det som et kjempeprodukt.

AtW
  • 0
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#5 vikingkylling

vikingkylling

    Bruker

  • Medlemmer
  • 12 435 innlegg
  •   4. november 2007

Skrevet 21. august 2008 - 18:49

Jeg gir blaffen i ting som fps, bloom, volumetric fog, dx10 hva hva det nå heter alt sammen. Jeg bryr meg kun om to ting: At det flyter jevnt og ser brukbart ut. Resten er uinteressant. Et slikt system vil være perfekt da det gjør det svært enkelt å se hvor bra spill vil fungere på PCen min. :)
  • 0



#6 cmyrland

cmyrland

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 285 innlegg
  •   11. oktober 2004

Skrevet 21. august 2008 - 18:59

Hmsk. Sånn som jeg ser det, bør utviklerne se mot Wii og bli inspirert der, i stedet for å hele tiden skulle ri på den feteste grafikken. Vi må se på at de aller, aller fleste som kjøper ny PC i dag, kjøper en bærbar. Derfor bør PC-spill også rettes mot bærbarsegmentet, og grafikkjaget bli litt dempet. Vi vet vel alle hvor vanvittig lite grafikk har å si dersom gameplayet er sugent eller knallbra. La konsollspill være konsollspill, og se på hva PCen har som de andre konsollene ikke har: Portabilitet (bærbare pcer), stor mulighet for individualisering av kontrollere i form av tastatur, mus, joystick og gamepad.

Selv jobber jeg i en el-butikk, og det er ikke vanskelig å se hva som selger mest: The Sims 2. Dette har vært en gedigen salgssuksess for ett spill på PC som konsollene ikke kan matche, kanskje bortsett fra Mario hos Nintendo. PC-spill-utviklerne må se mot de nye brukerne, ikke nødvendigvis de mest hardbarka gamerne. Gamere er gamere og så lenge produsentene tilbyr the latest and greatest vil de flyte med.

PCen, med den bærbare versjonen i hovedsetet, må se mot spillbarhet, underholdning ikke bare for de hardcore gamerne, men også barn, tenåringsjenter og voksne, slik som nintendo har gjort med sin Wii og DS. Å kjøpe en PC er, som kjent, langt dyrere enn å kjøpe en spillkonsoll, derfor må fokuset på ressurskrevende spill flyttes mer i retning av ressursvennlige spill, noe som gjør at en bærbar PC kan holde som spillplattform i tre-fire år. Realiteten er at mange folk kjøper én billig, bærbar PC for å gå på nett, og én spillkonsoll for å spille. Hvorfor? Fordi spillene til PC jevnt over krever for mye av den billige laptopen, og det kan være knotete å få til.

Valve, som forøvrig ikke er med i denne alliansen, gjorde stor suksess med HL2 på PC, blant nnet fordi det var spillbart (og så rimelig greit ut) på svært mange PCer. Fokuserer Valve på grafikk, og da mener jeg på samme måte som f.eks. Crysis? Nei. Når du tenker på HL2 tenker du et estetisk vakkert spill, ja, men du husker det mest pga historien, utfordringene og at det var morsomt å spille. Veien å gå videre er en langt bedre hardware-detection under installasjonen, og en langt mer tolerant grafikkmotor som lar seg kjøre på tre år gammel mobil hardware, samt at man burde være i stand til å installere spill uten å måtte foreta så mange tastetrykk. Folk liker ikke tastetrykk. De tror de kan få virus av det. Folk burde kunne poppe inn CDen de kjøper i butikken, få spørsmål om de vil installere spillet, si "ja", og dett var dett. Man skal ikke måtte bla seg gjennom stygglange EULAer etc, det gjør alt så tungvint.

Mine råd til spillbransjen blir oppsummert som:

1) Sats på mindre ressurskrevende spill, typ Wii og DS.

2) Sats på enklere installasjonsprosedyrer uten spy frem EULAene på rekke og rad. Brukeren skal kun si ja til å installere, og være ferdig med det.

3) Se mot andre segmenter enn hardcore-gamere. Barn, tenåringsjenter og voksne er et enormt, ubenyttet marked i PC-land. Nintendo klarer det.

4) Digital distribuering er genialt, og er et konsept som så absolutt bør videreføres. Steam er genialt, men trenger seriøs konkurranse.

5) Drit i å kjempe mot X360 og PS3. Er det noen som husker Monkey Island og The Neverhood? DET er PC-spill, så kan Halo være Halo.

6) Gjør PCen familievennlig og MORSOM å spille på, ikke alt må være kræsjbombang!

Dette innlegget har blitt redigert av Filthpig: 21. august 2008 - 19:40

  • 0

"Ha ei flaske brennevin ståande i skåpet utan å røra henne, det kostar meg ingen ting. Men ha ei ulesi bok ståande? Nei." ~ Olav H. Hauge


#7 LarZen

LarZen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 17 667 innlegg
  •   7. november 2001

Skrevet 21. august 2008 - 19:07

Hmsk. Sånn som jeg ser det, bør utviklerne se mot Wii og bli inspirert der, i stedet for å hele tiden skulle ri på den feteste grafikken. Vi må se på at de aller, aller fleste som kjøper ny PC i dag, kjøper en bærbar. Derfor bør PC-spill også rettes mot bærbarsegmentet, og grafikkjaget bli litt dempet. Vi vet vel alle hvor vanvittig lite grafikk har å si dersom gameplayet er sugent eller knallbra. La konsollspill være konsollspill, og se på hva PCen har som de andre konsollene ikke har: Portabilitet (bærbare pcer), stor mulighet for individualisering av kontrollere i form av tastatur, mus, joystick og gamepad. Selv jobber jeg i en el-butikk, og det er ikke vanskelig å se hva som selger mest: The Sims 2. Dette har vært en gedigen salgssuksess for ett spill på PC som konsollene ikke kan matche, kanskje bortsett fra Mario hos Nintendo. PC-spill-utviklerne må se mot de nye brukerne, ikke nødvendigvis de mest hardbarka gamerne. Gamere er gamere og så lenge produsentene tilbyr the latest and greatest vil de flyte med. PCen, med den bærbare versjonen i hovedsetet, må se mot spillbarhet, underholdning ikke bare for de hardcore gamerne, men også barn, tenåringsjenter og voksne, slik som nintendo har gjort med sin Wii og DS. Å kjøpe en PC er, som kjent, langt dyrere enn å kjøpe en spillkonsoll, derfor må fokuset på ressurskrevende spill flyttes mer i retning av ressursvennlige spill, noe som gjør at en bærbar PC kan holde som spillplattform i tre-fire år. Realiteten er at mange folk kjøper én billig, bærbar PC for å gå på nett, og én spillkonsoll for å spille. Hvorfor? Fordi spillene til PC jevnt over krever for mye av den billige laptopen, og det kan være knotete å få til. Valve, som forøvrig ikke er med i denne alliansen, gjorde stor suksess med HL2 på PC, blant nnet fordi det var spillbart (og så rimelig greit ut) på svært mange PCer. Fokuserer Valve på grafikk, og da mener jeg på samme måte som f.eks. Crysis? Nei. Når du tenker på HL2 tenker du et estetisk vakkert spill, ja, men du husker det mest pga historien, utfordringene og at det var morsomt å spille. Veien å gå videre er en langt bedre hardware-detection under installasjonen, og en langt mer tolerant grafikkmotor som lar seg kjøre på tre år gammel mobil hardware, samt at man burde være i stand til å installere spill uten å måtte foreta så mange tastetrykk. Folk liker ikke tastetrykk. De tror de kan få virus av det. Folk burde kunne poppe inn CDen de kjøper i butikken, få spørsmål om de vil installere spillet, si "ja", og dett var dett. Man skal ikke måtte bla seg gjennom stygglange EULAer etc, det gjør alt så tungvint.

Mine råd til spillbransjen blir oppsummert som:

1) Sats på mindre ressurskrevende spill, typ Wii og DS.

2) Sats på enklere installasjonsprosedyrer uten spy frem EULAene på rekke og rad. Brukeren skal kun si ja til å installere, og være ferdig med det.

3) Se mot andre segmenter enn hardcore-gamere. Barn, tenåringsjenter og voksne er et enormt, ubenyttet marked i PC-land. Nintendo klarer det.

4) Digital distribuering er genialt, og er et konsept som så absolutt bør videreføres. Steam er genialt, men trenger seriøs konkurranse.

5) Drit i å kjempe mot X360 og PS3. Er det noen som husker Monkey Island og The Neverhood? DET er PC-spill, så kan Halo være Halo.

6) Gjør PCen familievennlig og MORSOM å spille på, ikke alt må være kræsjbombang!


Wall of text just killed me with a crit of 5000!! Jeeez man...del opp litt :)

Jeg vil nok tro at en felles standard osv ville vært veldig bra. Men det er jo så sykt mye forskjellig hardware der ute..skjønner ikke helt åssn dem ville løst det.

Om denne alliansen hadde startet å selge maskiner som er katogerisert i forskjellige standarder som dem opererer med hadde vært litt artig.

Pc gaming er så forbanna nerdete om du skal ha en bra maskin som kan kjøre så si alt uten å hakke å bli helt mongo. La det komme 3 forskjellige maskiner...1 for lette spill,1 for medium og 1 for max.

Alle spill blir samkjørt med alliansen og maskinene så du kan se at det og det spillet fungerer på den å den maskinen...
  • 0

#8 Rescue me

Rescue me

    Bruker

  • Medlemmer
  • 9 902 innlegg
  •   14. mai 2006

Skrevet 21. august 2008 - 19:35

Kommer nok til å holde meg til PC som spillplatform så lenge det kommer spill til den. Synes det er greit å betale et par tusen kroner i året (i gjennomsnitt) for å kunne spille med mus og tastatur, muligheter for modifikasjoner, bedre grafikk og bedre multiplayer muligheter. I tilegg er selve spillene billigere.
  • 0

Faen hvor dum jeg var i går.


#9 cmyrland

cmyrland

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 285 innlegg
  •   11. oktober 2004

Skrevet 21. august 2008 - 20:20

Wall of text just killed me with a crit of 5000!! Jeeez man...del opp litt :)

Jeg vil nok tro at en felles standard osv ville vært veldig bra. Men det er jo så sykt mye forskjellig hardware der ute..skjønner ikke helt åssn dem ville løst det.

Om denne alliansen hadde startet å selge maskiner som er katogerisert i forskjellige standarder som dem opererer med hadde vært litt artig.

Pc gaming er så forbanna nerdete om du skal ha en bra maskin som kan kjøre så si alt uten å hakke å bli helt mongo. La det komme 3 forskjellige maskiner...1 for lette spill,1 for medium og 1 for max.

Alle spill blir samkjørt med alliansen og maskinene så du kan se at det og det spillet fungerer på den å den maskinen...


Haha, sorry. Engasjementet tok overhånd og dytta leservennligheten langt ned.

Er enig med deg angående dette, forsåvidt, men jeg frykter at en sånn "inndeling" av maskinoppsett kan føre til styring av hva folk kjøper og forhindre et fritt marked, samt at du alltids vil ha de leverandørene som ikke vil legge seg under denne standarden. I så fall må de forskjellige spesifikasjonene åpnes opp og bli innført som en ISO-standard, men jeg vet ikke hvordan dette vil la seg gjøre.

Det beste er om produsentene av maskinvare fokuserer på det de kan best, og så utvikler spillselskapene spill som kan spilles på det meste. Dette er jo slik det funker i dag, men oppgaven nå er å få utviklere til å oppdage målgruppen som Nintendo er i ferd med å dra ut av mørket.
  • 0

"Ha ei flaske brennevin ståande i skåpet utan å røra henne, det kostar meg ingen ting. Men ha ei ulesi bok ståande? Nei." ~ Olav H. Hauge


#10 Gernia

Gernia

    Bruker

  • Medlemmer
  • 482 innlegg
  •   29. desember 2007

Skrevet 21. august 2008 - 20:25

Wall of text just killed me with a crit of 5000!! Jeeez man...del opp litt :)

Jeg vil nok tro at en felles standard osv ville vært veldig bra. Men det er jo så sykt mye forskjellig hardware der ute..skjønner ikke helt åssn dem ville løst det.

Om denne alliansen hadde startet å selge maskiner som er katogerisert i forskjellige standarder som dem opererer med hadde vært litt artig.

Pc gaming er så forbanna nerdete om du skal ha en bra maskin som kan kjøre så si alt uten å hakke å bli helt mongo. La det komme 3 forskjellige maskiner...1 for lette spill,1 for medium og 1 for max.

Alle spill blir samkjørt med alliansen og maskinene så du kan se at det og det spillet fungerer på den å den maskinen...


Jeg skjønner tankegangen din, men det er noen små problemer... Folk vil da garantert tenke "Vi kjøper konsoll der kan vi ha alle spilla" Så det vil ikke hjelpe PC platformen i det hele tatt men snarere fremheve problemet på en måte som vil få fler til å kjøpe konsoll.

Er helt enig i innlegget til han du quota (gidder ikke ta med hele siden det blir så mye for personer og scrolle) De som utvikler spill må gjøre mer som Valve. Ikke kjør alt på grafikk men heller på opplevelsen. Alle liker og dra fram Crysis som et fantastisk spill, fordi det er så bra grafisk. Har man egentlig hatt en så bra opplevelse som man tror, noen gang tenkt jeg må bare runne Crysis en gang til? Hvis du ikke har en PC som koster, ja mer en mannen i gata og de fleste andre er villige til å legge ut for en PC sitter du igjen med en ganske dårlig opplevelse. Singelplayer og Multiplayer er full av lagg, og for å si det sånn storylinen er ikke av det beste jeg har sett. :roll:
Det morrsomste var vel da man fløyt rundt uten gravitasjon og hadde drept alle månstra så man slapp at det lagga så fært og fikk fyke rundt... Det starta bra men så må utviklerne ha gått tom for ideer og kjørt "aliens det vekker jo altid innteresse" og det blir et "PANG BOOM BOOM" spill der det egentlig bare går ut på å drepe fienden og drasse seg til neste oppdrag. Vanskelighetsgradene er helt latterlige. Spilte det en gang igjennom på vanskeligste vanskelighetsgrad og døde ikke en gang...
Men nokk uthenging av Crysis, merker at jeg har en tendens til å bli litt usakelig her :blush:

Se på CS 1.6 CZ eller Source. Det er spill som de fleste PC'ne ute nå til dags kan dra uten et spor av lagg. Det er kanskje ikke det beste grafisk, men det gir deg en god opplevelse av å mestre noe. Man slipper 20 min med loading time og 10 min med spilling.
Singelplayer er lagt opp som opptrening så du vil få en viss anelse om våpna før du blir kasta og finsliper dine tekniske færdigheter på Multiplayer.

PS: vet ikke hvor bra detta blei men håper dere fikk en liten aning om hva jeg prøvde å si.
Våkner nokk opp i mårre og tenker "detta er no usammenhengende møl :innocent:

Gernia

Dette innlegget har blitt redigert av Gernia: 21. august 2008 - 20:26

  • 0

#11 abcosv

abcosv

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 189 innlegg
  •   12. august 2003

Skrevet 21. august 2008 - 21:05

Interessant med denne graderingen av PC-er og spill etter hvordan de fungerer med hverandre. Det hadde jo helt klart vært veldig praktisk om man kunne merke enkeltkomponenter med en spillgradering, slik at man f.eks. i en tilfeldig PC (forutsatt en grad fra A til F, med A som kraftigste i generasjonen), ville hatt en klasse B CPU, klasse C skjermkort osv, i forhold til spillene i samme generasjon, som samlet ville gi din PC en score på B.

Nå ville dette jo blitt et virvar å holde styr på etterhvert som generasjonene endret seg og nye spill kom ut, men det er vel nettopp en systematisering de er ute etter her, og med den gjengen som er med i tenketanken, kan vel noe sånt være mulig?
  • 0

#12 kilik

kilik

    Bruker

  • Medlemmer
  • 8 219 innlegg
  •   3. juli 2003

Skrevet 21. august 2008 - 21:14

Salgsmessig gjør PC-spill det ganske skremmende dårlig for tiden:

De 40 mest solgte spillene i UK i forrige uke:

2 1 MARIO KART WII WII NINTENDO NINTENDO
1 2 WII FIT WII NINTENDO NINTENDO
4 3 WII PLAY WII NINTENDO NINTENDO
3 4 BIG BEACH SPORTS WII PLAY THQ THQ
7 5 DR KAWASHIMA'S BRAIN TRAINING DS NINTENDO NINTENDO
5 6 GUITAR HERO: ON TOUR DS REDOCTANE ACTIVISION BLIZZARD
11 7 MARIO & SONIC AT THE OLYMPIC GAMES WII SEGA SEGA
18 8 BEIJING 2008 XB360 SEGA SEGA
9 9 CARNIVAL: FUNFAIR GAMES WII 2KPLAY TAKE 2
6 10 SOULCALIBUR IV XB360 NAMCO BANDAI GAMES UBISOFT
24 11 BEIJING 2008 PS3 SEGA SEGA
16 12 MARIO & SONIC AT THE OLYMPIC GAMES DS SEGA SEGA
13 13 SUPER SMASH BROS: BRAWL WII NINTENDO NINTENDO
10 14 SPORTS PARTY WII PLAY ZONE UBISOFT
14 15 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK WII REDOCTANE ACTIVISION BLIZZARD
12 16 MORE BRAIN TRAINING FROM DR KAWASHIMA DS NINTENDO NINTENDO
8 17 SOULCALIBUR IV PS3 NAMCO BANDAI GAMES UBISOFT
19 18 BATTLEFIELD: BAD COMPANY XB360 EA GAMES ELECTRONIC ARTS
17 19 KUNG FU PANDA DS ACTIVISION ACTIVISION BLIZZARD
15 20 WALL-E DS PLAY THQ THQ
20 21 MARIO KART DS DS NINTENDO NINTENDO
23 22 NEW SUPER MARIO BROS. DS NINTENDO NINTENDO
21 23 RAYMAN RAVING RABBIDS 2 WII UBISOFT UBISOFT
- 24 SUMMER ATHLETICS WII DTP EIDOS
28 25 GAME PARTY WII MIDWAY MIDWAY
- 26 MADDEN NFL 09 XB360 EA SPORTS ELECTRONIC ARTS
26 27 PUZZLER COLLECTION DS GAMES FOR EVERYONE UBISOFT
22 28 METAL GEAR SOLID 4: GUNS OF THE PATRIOTS PS3 KONAMI KONAMI
39 29 CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE XB360 ACTIVISION ACTIVISION BLIZZARD
34 30 42 ALL-TIME CLASSICS DS NINTENDO NINTENDO
31 31 LEGO INDIANA JONES: ORIGINAL ADVENTURES DS LUCASARTS LUCASARTS
29 32 GRAND THEFT AUTO IV XB360 ROCKSTAR TAKE 2
30 33 COOKING MAMA 2 DS 505 GAMES 505 GAMES
25 34 SIGHT TRAINING DS NINTENDO NINTENDO
33 35 SEGA SUPERSTARS TENNIS WII SEGA SEGA
32 36 CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE PS3 ACTIVISION ACTIVISION BLIZZARD
27 37 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK XB360 REDOCTANE ACTIVISION BLIZZARD
- 38 MADDEN NFL 09 PS3 EA SPORTS ELECTRONIC ARTS
36 39 IMAGINE: BABIES DS GAMES FOR EVERYONE UBISOFT
35 40 SPORTS ISLAND WII HUDSON KONAMI

chart-track.co.uk

Jepp, ingen PC-spill i topp 40. Nå er riktignok ikke nedlastninger tatt med, men likevel ganske skremmende.

Husker jeg så en liste over de 100 mest solgte spillene i fjor og det var bare tre PC-spill på listen (Call of Duty 4, Football Manager 2008 og en Sims 2 expansion pack).
  • 0
PSN/XBL/Steam: kilikole

#13 MrL

MrL

    Bruker

  • Medlemmer
  • 8 831 innlegg
  •   16. august 2006

Skrevet 21. august 2008 - 21:28

Såvidt som jeg ser er det ingen problem med å ha PC som spillplatform, men hvis det er en ting som kan ødlegge den hvis det ikke skjer no snart, er det piratkopiering. Klart det finnes på konsoll og, men laaaaangt ifra like mye som på PC.Jeg ville ihvertfall aldri utgitt/laget et eksklusivt PC spill i dag av akkurat den grunn, hvis jeg hadde vært spillutvikler.
  • 0

#14 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 21. august 2008 - 21:31

Salgsmessig gjør PC-spill det ganske skremmende dårlig for tiden:

De 40 mest solgte spillene i UK i forrige uke:


PC-spill virker til å ha relativt store forskjeller i salg fra land til land, i USA og UK står konsoller sterkt, i resten av europa står feks PC ganske sterkt. Det hadde vært interessant å få se noen skikkelige wordwide-tall, med downloads, men jeg har tilgode å finne noe slikt.

AtW
  • 0
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#15 fytech

fytech

    Bruker

  • Medlemmer
  • 360 innlegg
  •   1. april 2006

Skrevet 21. august 2008 - 21:42

At PC'n er død når det gjelder spill er det samme som at havet har tørket ut til i morgen..
  • 0

#16 Eldritch

Eldritch

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 200 innlegg
  •   7. februar 2005

Skrevet 21. august 2008 - 22:10

PC er ikke en død spillplattform, men den er nok langt mindre profitabel enn hva konsollmarkedet er. Så om man ikke på en eller annen måte demmer opp for piratkopieringen, så kommer nok spillmarkedet på PC etterhvert til å bestå av porter av 12-18 måneder gamle konsollspill, pluss et og annet RTS og MMO som er utviklet spesifikt for PC.
  • 0

#17 JKJK

JKJK

    Bruker

  • Medlemmer
  • 7 211 innlegg
  •   12. desember 2001

Skrevet 21. august 2008 - 22:50

Jeg er en eks el-pirato på spillfronten, da det er først nå jeg føler jeg har råd til å kaste bort penger på spill. However. Jeg liker å kunne kjøpe spill, da det I UTGANGSPUNKTET gjør opplevelsen enklere. Men enkelte utviklere gjør det VIRKELIG fristende for meg å aldri bruke en krone på spill mer.

Collin Mcrae Rally: DIRT er et spill jeg liker veldig godt, som jeg har orginalt, som gir meg grå hår i en alder av treogtjue!

- Jeg kan IKKE ha daemon tools kjørende, da den mistenker meg for å ha en piratkopiert versjon. Hvilken rett har utviklerne til å dømme personer på den måten? Og HINDRE ANNEN PROGRAMVARE i å kjøre!??? Det må da finnes en lov måt sånt?!

- Dette grunnet hjälsikkes StarForce... makan til MØKKAROOTKIT skal man lete lenge etter.

- Og man tyner kundene til å faktisk KJØPE CHEATCODES hvis man vil ha det. Hva pokker?!?!?

Men jeg håper virkelig at pc'en overlever som spillplattform. Nå som jeg har invistert i flat-tv og hissig vistapc med logitech cordless rumblepad 2 spake, kan jeg kjøre alle slags emulatorer og spill rett fra godstolen slik som "konsolleierne" gjør, men med mye mer frihet! :)
  • 0

#18 Vemund Veien

Vemund Veien

    Bruker

  • Medlemmer
  • 190 innlegg
  •   1. august 2006

Skrevet 21. august 2008 - 23:04

Det er artig korleis folk meiner PC-utviklarar må satse på det og det feltet (casual gaming, lave systemkrav, osb.) Styrken til PC er jo nettopp at det kan satsast på alle segment samstundes. Casual gaming er gigantisk på PC, og utviklarar er fullstendig klare over det.

Spel med høgare systemkrav er eit mindre segment, men ser ein på salstala til Nvidia og Amd, så innser ein at det finst maknad nok til å produsere crysis-grafikk spel til ein vert blå i trynet. Problemet er berre å få folk til å betale for dei.

Ein trenger ikkje forlate topp-grafikk segmentet til fordel for casual gaming, eller online gaming, eller jamnt lågare systemkrav. Det er utviklarar i alle segment, og eg mistenker det alltid vil vere det.

Sjølvsagt, alliansen har eit godt poeng, og det er at det burde eksistere ein betre metode for klassifisering. MS gjorde eit halvhjarta forsøk med Vista sin opplevelsesrangering, men det kan ikkje akkurat seiast å ha tatt av.

Sjølv er eg veldig svak for steam-platforma, men innser sjølvsagt at den aldri kan bli brukt av alle utgjevarar. I ei ideell verd ville vi hatt programvare som fungerte slik som steam med tanke på kjøp og nedlasting, og som samtidig kunne ha funne ut på førehand om PCen din takla spelet. Eg tvilar på at denne PC Gaming Alliance vil ha nok gjennomslagskraft til å lansere noko slikt, og sånn sett vil dei kanskje aldri utrette særskild mykje konstruktivt.
  • 0

#19 rivaldo

rivaldo

    Bruker

  • Medlemmer
  • 621 innlegg
  •   13. mars 2003

Skrevet 21. august 2008 - 23:46

Hvor mange ganger har man ikke spådd pc'ens død?

Selv har jeg ikke kjøpt et eneste pc spill på evigheter.
Jeg spiller mmo's. Kjøpte ikke eska, lasta det ned, betaler.

Det har ikke vært 1 eneste spill de siste årene jeg i det hele tatt kunne tenkt meg
egentlig. Jeg kjøper ikke spill bare fordi noen har brukt masse penger på det.
Ei heller fordi det har så sykt bra grafikk. Slikt bryr jeg meg lite om.
MEN RED ALERT BLIR JEG Å KJØPE SEFF FORDI DET FINNES EI AVDANKET PLAYMATE I DET OG
MASSE SKUESPILLERE!
SEFF GJØR JEG DET!
  • 0

#20 Moderat Bruker

Moderat Bruker

    Bruker

  • Medlemmer
  • 778 innlegg
  •   24. oktober 2007

Skrevet 22. august 2008 - 06:18

PC Gaming Alliance la tirsdag fram deres versjon av PC-spillingens framtid.



Les mer

Faen - hvordan quoter jeg fra journalistens innlegg? Sorry litt off-topic

Vel skulle bare si - om jeg husker riktig - PC spill har ett marked paa 11mrd sett i forhold til ett total marked paa 57mrd. For aa se snilt paa det er dette ca 20% eller 1/5 om man vil.
Hvor mange konsoller er det paa markedet i dag? PS2, PS3, (XBOX), 360, WII, PSP, DS og PC. Mao 7-8 konsoller aa fordele en omsetning paa 57mrd paa. Dvs at PC gjoer det bedre enn gjennomsnittet. Regner med at de haandholdte ogsaa er med i statestikken. Da er pc tallene enda mer overbevisende iom den relativt store andelen psp og ds staar for.

Har gjort en del assumptions i denne oversikten, men de er vel god fisk er de ikke?

Synes dette er bra jeg mtp paa fremtiden.
  • 0

- Don't walk in front of me, I might not follow.
- Don't walk behind me, I might not lead.
- Just walk beside me and be my friend.

Albert Camus (1913 - 1960, French Author & Philosopher, Nobel Prize in Literature 1957)



0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere