Gå til innhold

AMD viser frem 22 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men helt realistisk, vil AMD noen gang ta igjen Intel?

Før Core 2 Duo kom var det jo AMD som ga mest ytelse for pengene, og jeg husker at de fleste her på forumet så og si alltid anbefalte AMD prosessorer.

Jeg har alltid vært en Intel mann, og har aldri eid en AMD prosessor, men en periode fristet det litt, da AMD helt klart var best.

 

Men så kom Core 2 Duo, og AMD ble liggende milevis bak Intel på de fleste områder. De har selvsagt kommet seg litt, og ligger ikke så langt bak, men fortsatt et stykke, og Intel velger jo bevisst å ikke lansere de nyeste prosessorene, fordi de ikke har noe konkurranse, og bare ødelegger for seg selv ved å lansere nytt hele tiden.

 

Så da kommer spørsmålet mitt igjen, vil AMD greie å ta igjen og gå forbi Intel når det gjelder ytelse / pris? Eller er løpet kjørt, og AMD eksisterer kun fordi de har et passe stort server marked, og fordi Intel neppe vil at de skal gå konkurs, for da risikerer de å bli dømt for å ha monopol, og kanskje risikere å bli splittet opp som AT/T ble for lenge siden....

Lenke til kommentar

Det viker litt rart vist de har tenkt å melke 45nm i 3 år, for så å gå direkte på 22nm. Sikkert ett stort regnestykke om hva som er lønnsomt, men de henger jo etter intel, så vil tro de skal innom 32nm først, før de så velger å lansere 22nm før intel. Det virker som det AMD har gode muligheter til å komme på nivå med Intel iløpet av ett par år. 45nm brikkene til AMD ryktes jo å yte meget bedre enn først forventet.

Lenke til kommentar
Det viker litt rart vist de har tenkt å melke 45nm i 3 år, for så å gå direkte på 22nm. Sikkert ett stort regnestykke om hva som er lønnsomt, men de henger jo etter intel, så vil tro de skal innom 32nm først, før de så velger å lansere 22nm før intel. Det virker som det AMD har gode muligheter til å komme på nivå med Intel iløpet av ett par år. 45nm brikkene til AMD ryktes jo å yte meget bedre enn først forventet.

 

amd selger FREMDELES cpu'er med 90nm .. kan ikke helt se hvorfor de ikke skulle gjøre det samme med 45?

Lenke til kommentar

Vi snakker vell så langt frem i tid her at gudene må jo vite hva vi har når den tid kommer ;)

 

 

 

Er mer interessant å se på neste generasjon, hvor AMD bare stiller med en 45nm utgave av Phenom, mens Intel kommer med noe "helt nytt" iform av Nehalem.

 

 

Noe som jeg er redd for at vil gjøre at Intel drar ytterligere ifra AMD, har veldig vanskelig for å tro at en 45nm Phenom kan hamle opp med Nehalem, i beste fall legger deg seg så vidt foran dagens 45nm Core 2 Duo, hvis ikke det engang har de virkelig tråkket i salaten :(

Lenke til kommentar

Om AMD's 22 nm CPUer blir markant bedre enn d Intel har på en eventuell lansering, da tør jeg påstå at det er bedre for AMD å holde på sin "underdog" plassering. De trenger bara å holde skuta fra å synke. :p

 

Istedenfor å sløse ressurser på å møte Intel på 32 nm arenaen så bør de satse på neste steg. Det vil virke mest mot sin hensikt over tid om de ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Fordi de har problemer med prosessene lengre ned, evt. at det er snakk om eldre modeller som ikke er lønsomme å krympe fordi de ikke selges i noe stort volum? (spekulerer her)

 

Poenget her er at jo mindre brikka er, jo flere CPU kjerner får de fra hver wafter = mindre kostnader til materialer i produksjonen. Det er derfor essensiellt å komme ned i størrelse så fort som praktisk mulig. at de bruker mindre strøm og yter bedre er vel heller hendige biprodukter.

Lenke til kommentar

Først og fremst er det vel primært IBM som kommer med første versjon av 22nm teknikk, med celler av enkleste sort, i samarbeid med sine partnere mer enn "AMD som viser frem 22nm"...

 

Vi snakker vell så langt frem i tid her at gudene må jo vite hva vi har når den tid kommer ;)

 

 

 

Er mer interessant å se på neste generasjon, hvor AMD bare stiller med en 45nm utgave av Phenom, mens Intel kommer med noe "helt nytt" iform av Nehalem.

 

 

Noe som jeg er redd for at vil gjøre at Intel drar ytterligere ifra AMD, har veldig vanskelig for å tro at en 45nm Phenom kan hamle opp med Nehalem, i beste fall legger deg seg så vidt foran dagens 45nm Core 2 Duo, hvis ikke det engang har de virkelig tråkket i salaten :(

Slik det ser ut nå vil Nehalem yte best og være dyrest. Mens Penryn og Deneb kommer til å kjempe om andreplassen, og til syvende og sist er vel pris/ytelse det som avgjør.

 

Joda men samtidig har de jo 65nm og straks 45nm. At de da vil hoppe over 32nm ser jeg som lite sannsynlig. Dette spørs jo hvilken strategi de velger, men målet burde jo være å bli bedre enn Intel.

Mest sannsynlig vil de innom alle produksjonsteknikkene/størrelsene for å høste erfaringer istedenfor å "hoppe over" et ledd.

Lenke til kommentar

Håper at AMD kommer likt med Intel så vi får max utbytte av priser som blir presset og en ytelsekonkurrasne uten like :-) Har selv hatt 3 Intel prosessorer, og jeg fornøyd med de alle sammen. Men den siste som jeg har nå er litt kjip, det er en Q6600. Kjøpt før prisraset, så det svei litt.

Lenke til kommentar
Budsjettet til AMD er mye lavere enn Intel. Om de skal få et overtak må de se langt inn i fremtiden fremfor å bare følge utviklingen. Om AMD kommer med 22nm et år før Intel hadde de nok ledet slik som før :)

 

 

Nå skal det jo litt mer til en 22nm for at en prosessor skal bli god da ;)

De må jo få til en skikkelig arkitektur og sånt også.

Lenke til kommentar
Budsjettet til AMD er mye lavere enn Intel. Om de skal få et overtak må de se langt inn i fremtiden fremfor å bare følge utviklingen. Om AMD kommer med 22nm et år før Intel hadde de nok ledet slik som før :)

 

AMD nok egentlig ike så mye med saken å gjøre, det er vel snakk om at IBM har klart å produsere en av minne brikkene til amd på 22 nm(for amd produserer vel masse flash minne?)

Lenke til kommentar

Prøveproduksjonen fant faktisk sted på fab36 til AMD, så det tyder vel på tett samarbeid.

Men tidsperspektivet er satt til 8 år, så de kommer nok innom 32nm også.

 

Tror det må benyttes helt nye belysningsprosesser o.l på 22, så tror 45/32 kommer til å henge med ganske lenge før 22 er tilgjengelig på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...