Gå til innhold

RIAA knust i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En hver idiot kan jo fjerne alle bevis på pc-en sin da :) Det hadde ihvertfall jeg gjort i den situasjonen.

 

Kan du det?

 

Eller for å svare, klart det er mulig med bruk av skikkelig verktøy, men det tror jeg ikke enhver idiot er klar over eller kan. Slette filene og logger holder nok ikke.

 

Ellers er avgjørelsen meget gledelig, ikke fordi jeg er tilhenger av "ulovlig" fildeling. Synes faktisk store fildelere fortjener en skikkelig straff. Men fordi det at RIAA taper tvilsomme saker kanskje kan gi de nødvendige incitamenter til å angripe problemet på en positiv måte, og ikke gjennom "rettsforfølgelse".

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det jeg synes er trist, er at de går på enkelt personer. Men det er ikke bare at de er enkelt personer, de går på de "svake" i samfunnet.

Tenåringer, gamle damer i rullestol.. Hvis de først skal bli tatt seriøst, så må de ha ordentlige bevis, og konsentrere seg om de "store" fildelerene.

 

Synd at det skal foregå på denne måten!

Lenke til kommentar
Er vel bare å hardformatere (skrive over alle sektorene) hele harddisken :'D

 

En gangs overskriving av hele harddisken holder ja (etter hva IBAS sier). Men det kreves spesielle program til dette, f.eks Ontrack Eraser Software.

 

Men spør du vanlige brukere tror jeg ikke det er mange som vet dette i det hele tatt. Undersøkelser viser faktisk at en svært stor andel av IT-konsulenter i norske organisasjoner/bedrifter faktisk heller ikke vet det.

Lenke til kommentar
Moren vurderer nå om hun skal gå til sak mot RIAA fordi hun ble såpass opprørt over anklagene.

 

Håper hun gjør det. Så lærer de kanskje å holde seg unna uskyldige mennesker.

Samme tenkte jeg. Helt greit at de som deler filer ulovlig får en smekk (og her bør straffen stå i forhold til forbrytelsen) , men å trekke folk for retten på mistanker å indisier er jo helt på jordet.

Lenke til kommentar
TheMaister, litt avhengig av hvor nøyaktig de har gått til verks vil det fortsatt være mulig å hente frem gammel data fra harddisken etter en lavlevelformatering.

 

Ta f.eks en titt på denne referansehistorien fra Ibas/Kroll OnTrack, hvor de klarte å hente ut 99% av dataene som lå på en harddisk som var ombord på romfergen Columbia.

 

Det høres selvfølgelig imponerende ut at de har klart å hente ut data fra en disk som var ombord i den romferga, men det er faktisk et totalt annerledes tilfelle. hvis man bruker et program som skriver nye data, nettopp for at det ikke skal være mulig å hente ut data etterpå, så er jeg ganske sikker på at de gamle dataene rett og slett er borte, dvs. eksisterer ikke mer, og dermed ikke kan hentes ut.

Lenke til kommentar

Data på hardisken forsvinner ikke uten videre. Jeg har en 60GB som opprinnelig stod i en bærbar pc. Den er det innstallert XP,Vista og Ubuntu på flere ganger. Når jeg brukte et program for å formatere den til FAT32 for å bruke den i bilen min, nektet programmet å formatere pga. at det angivelig fantes en HP recovery partisjon på disken min.

Har kjørt killdisk og formatert ved hver innstallasjon, men likevel var det spor etter den orginale HP innstallasjonen.

De som lever av dette å finne data kan få fatt i det utroligste fra gamle disker....

Så dama hadde nok aldri delt en eneste fil ellers så hadde hun kjøpt ny pc siden den gang

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...