Gå til innhold

Test: Gigabyte G-Power 2 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Är väl inte helt enig i sättet att mäta ljud egentligen. Mäts ljudet i öppen miljo eller i ett stängt kabinett? Jag har personligen byggt i vart fall 20 system med denna kylare och i ett stängt kabinett med 2-3 hårddiskar så är det annat än denna kylare som låter högst. Jag tycker i alla fall denna är den bäst balanserade kylaren när man räknar pris/prestanda/ljud. Positivt är också att det inte är dåliga push-pins vilket ger den "evigt" liv om man så vill. Push-pins håller som regel till 3-4 processorbyten innan en eller fler pins är trasiga.

Lenke til kommentar
Høy ytelse har nemlig alltid sin pris, og nok en gang har det gått ut over støynivået. Ved våre tester klokker kjøleren inn med 41,4 dbA, et nivå som ligger godt over tidligere kjølere vi har testet.

 

Om du ønsker litt mer kraft, kan du alternativt gå for Gigabyte Volar, men da får du også med deg enda en god porsjon ekstra støy på kjøpet

 

Det er vel nesten ikke til å unngå at støy og ytelse henger sammen. Blir teit og skryte/klage på støy nivå samtidig som man klager/skryter over kjølenivpet.

 

Foreslått det før:

- Ha et bestemt testoppsett --> Kjør CPU burn el. --> Still inn viftene til å holde en best temp --> Mål så støy

==> RESULTATENE ER SAMMENLIKNBARE MED ANDRE VIFTER!

 

Ellers er det bare fjas å måle støy!

Lenke til kommentar

"Kjøleblokken er så blankpolert som det er mulig å få den, og vi kan ikke se rester etter fresespor fra da blokken ble laget."

 

Det er en myte at det er en positiv egenskap med blankpolert overflate på kjøleblokk. Det oppstår lettere luftlommer i den termiske overgangen mellom termisk pasta og prosessorens varmespreder dersom overflaten er blankpolert. De beste blokkene har små riller i overflaten. Noctua har feks ikke polert overflate på sine kjøleblokker og har meget gode termiske karakteristikker.

 

Riller/ knudrete overflate gir bedre termisk overgang enn blankpolert, men sporene må være jevne og fine.

 

Man vil nok ha en plan blokk, men at den skal være polert og speilblank er bare tøys. Det bør være porer/riller i kjøleblokken som skaper en synergi sammen med den termiske pastaen.

 

Synergy (dictionary.com)

"The interaction of two or more agents or forces so that their combined effect is greater than the sum of their individual effects."

 

Edit: Rettet en tastefeil i et ord.

 

En riflete blokk av god kvalitet:

http://benchmarkreviews.com/images/reviews...ase_Closeup.jpg

 

Eller som det stod i et NH-U12P review på XSReviews "The base of the cooler is flat although there are very fine machine marks present". Han som skrev review skjønte visst ikke at riflene var der med hensikt fra designets side for å skape bedre termisk overgang :(

 

Kall meg gjerne kranglete, men jeg tør påstå at å fremstille blankpolert overflate som best er det samme som å si at jorden er flat. Man trodde det i gamle dager, men man vet bedre i dag.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Når det gjelder sokler, hva er forskjellen på AM2 og AM2+? Går det bare på hvordan chipsett og cpu kommuniserer, eller er cpu og festeordning for kjøler fysisk forskjellig?

 

det er ikke så stor forskjel på de, de er mer som dagens 775 mot gammel 775 sokkel. da alle am2 prosessorer funker på am2+ hovedkort og noen am2+ prosessorer funker på noen am2 hovedkort. :)

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

Det som ville vært interesant er:

"hvilken temperatur klarer de forskjellige kjølere med f.eks 30db vifte-støy !"

 

altså: regulere spenningen til viftestøyen var f.eks 30db, og SÅ se an temperatur.

 

Det er *lite* interesant å se hvor "lav" temperatur en ting som er utstyrt med støvsugermotor kan gi !

Lenke til kommentar

Helt grei test dette her. Det jeg savner er mer fokus på klarering(?)/avstand rundt kjøleren. Det er nå slik at mange hovedkort for tiden kommer med kjøleribber rundt flere sider av sokkelen som kan skape problemer. Det hadde vært fint om dere tok hensyn til dette i testene, spesielt nå som kjølerne er såpass svære :)

 

Ellers ser den saken bra ut, kunne dog hatt mulighet for å sette på egen vifte, men jeg kan tenke meg at da hadde den krevd enda mer plass.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke i se i testen at dere har testet temperatur på chipset etc også. Jeg kjøpte 3stk av denne kjøleren fordi den var var glimrende til å kjøle hovedkort også, man kan jo snu på kjøleren..

 

Jeg erfarte selv at hovedkort temperaturen falt fra 40 grader til 21 grader på mitt hovedkort med denne kjøleren. Før kunne jeg ikke ta på chipsetkjøleren, fordi den var brennheit, til det nå er slik at den holdes romptemperatur.

 

I tester så jeg mot noctua's nye kjøler og det var uten sammenligning. Det at dette p2pro kjøleren står bøyet i kabinettet er bare en genistrek.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Jeg syns det er rart at så mange år etter NH-U12 kom på markedet har fortsatt ingen klart å lage en bedre kjøler. Ble NH-U12 målt på samme måte i sin tid og resultatene er derfor sammenlignbare? Jeg har selv NH-U12, så det er en slags fryd jeg sitter med, men det virker jo rart.

Lenke til kommentar

Det finnes alternative kjølere til NH-U12 men det er begrenset hva som kommer gjennom norske salgskanaler. NH-U12 er en meget flott kjøler, basen har en ikke tradisjonell overflate og man sparer fort 1-3 grader bare på den termiske overgangen mellom base og termisk pasta. Man får med NT-H1 High-End Thermal Paste når man kjøper kjøler og denne pastaen har meget gode termiske egenskaper. Mellomrommet mellom finnene er bra tilpasset og kjøleren er fin både med kraftige og moderate vifter både om man velger en eller 2 vifter i oppsettet.

 

amiganostalgia: De som har problemer med temperaturer mtp chipset/minne/hovedkort bør anskaffe seg et ordentlig kabinett der slike problemer ikke eksisterer. Feks et Cooler Master Stacker 832. Da kan man i tillegg fint stappe inn 3-4 Grafikkort der hvert enkelt kort er på >=150 W uten at det blir noe som helst problemer med temperaturer.

 

Hvorfor skal man med cpu-blåseren løse at man har et kabinett med elendige termiske egenskaper? Cpu-blåseren vil ikke nå minne og chipset på alle mulige hovedkort-layout og kabinettet vil fortsatt være elendig termisk sett, et bra kabinett gjør jobben utmerket uavhengig av hovedkortets layout.

 

For all del, NH-U12 har rom for forbedringer og justeringer, men den er laget for å gjøre det den skal. Effetivt å transportere varme vekk fra prosessoren og så overføre varmen fra metall til luft, og den er designet for å virke utmerket enten man vil ha en kraftig løsning eller en stillegående. Den er da slettes ikke laget for å kompensere for dårlig/smakløst kabinettvalg.

 

Edit: Fjernet et overflødig ord.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Beklager men du aner ikke hva du her prater om mrNilsen. Jeg har ett kabinett med bortimot de beste luftkjølingsegensksaper som er mulig å oppnå. Jeg har hele 8 120/140mm vifter. Derimot er chipset på hovedkortet ett *lite* konsentrert område som krever aktiv kjøling ved overklokk. Noctua har jo selv laget kjøler for chipset som er en kjøler som likegodt kunne vært laget for cpu. Som bare bekrefter det jeg sier at det er ikke bare for cpu man trenger god kjøling ved overklokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...