Gå til innhold

Refleksjon: God nok bildekvalitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er selvfølgelig helt hundre prosent enig i at budskapet til artikkelen, men jeg har opplevd det som enklere å se på kameraprodusentene som kyniske salgsmaskiner heller enn villfarne godtroende på jakt etter best billedkvalitet og betjening/anvendbarhet.

 

Innimellom virker det som om alt folk er interessert i er: "Hvilken knapp trykker jeg på? Sånn?" og "Hvordan zoomer jeg inn litt? Her?", og deretter blir det image, "Alle proffene bruker Canon" eller "Pappa hadde en Nikon før". Deres begreper om billedkvalitet og hvordan den varierer med forholdene virker svært begrenset, det er bare slik at alle "pene" bilder er tatt med et "godt" kamera, gjerne en "speirefleks". Hvis det da står klistremerker med megapikselantall på esken/kameraet vil det fort avgjøre den saken..

 

Litt misantropisk av meg kanskje, men jeg tror dette vil føre til mye real dritt i de lavere prissegmentene i tiden som kommer. Hvor mange megapiksler må APS-C-brikker presses til før bildekvaliteten begynner å falle fra hverandre på lave ISO-er?

 

Når dette nyinnkjøpsmarkedet er tilfredsstilt er jeg imidlertid mer optimistisk til at produsentene skal satse bredere og fylle nisjer som bl.a mFT tillater meg å ha store drømmer om. Men om Panalympus ikke tjuvstarter nå i høst vil ihvertfall ikke jeg holde pusten..

Lenke til kommentar
En ting vi aldri kommer til å synes blir bra nok, er støynivå ved lave ISO-verdier.
Her skal det vel stå "høye ISO-verdier".

 

Likevel, hvis man øker oppløsningen tilstrekkelig, så får man mer detaljer.
Til det vil jeg si: Mnja.

 

Høyere sensoroppløsning gir bare mer detaljer hvis optikken er i stand til å tegne et mer detaljert bilde enn sensoren er i stand til å avlese. Jeg synes kanskje det burde ha vært presisert litt mer i artikkelen, siden mange ferske kjøpere undervurderer hvor stor betydning optikken har for detaljgjengivelsen og bildekvaliteten.

 

Ellers en bra artikkel som definitivt bør leses av alle som går med planer om å kjøpe sitt første SLR.

Lenke til kommentar

Rart at så mange uansett gidder å kjøpe en dyr "murstein" for å ta et håndfull bilder i året.

 

Jeg tror 99% speilreflekskjøperne overvurderer sterkt sitt kamerabehov.

I mange tilfeller grenser det til hysteri om å ha det som er hot.

 

Selv foretrekker jeg kameraer som G9, men det er meg..

Lenke til kommentar

Jeg tror en stor del av etterspørselen kommer fra når folk har sett sine egne bilder fra en fest eller en ferie versus bildene fra en fotoentusiast som var tilstede. Folk tenker at "sånt kamera må jeg ha meg, da tar jeg bra bilder. Og det koster jo bare 5000 kroner, det er ikke så ille når jeg betalte 15 000 for ny TV i fjor".

Lenke til kommentar
Rart at så mange uansett gidder å kjøpe en dyr "murstein" for å ta et håndfull bilder i året.

 

Jeg tror 99% speilreflekskjøperne overvurderer sterkt sitt kamerabehov.

I mange tilfeller grenser det til hysteri om å ha det som er hot.

 

Selv foretrekker jeg kameraer som G9, men det er meg..

 

Enig,jeg kjenner flere som har kjøpt speilrefleks de siste 2-3 årene og som kunn tar noen få bilder pr år, i tillegg ser en at disse kunn benytter kameraet på den "grønne ruten" altså full auto, i tillegg ser en at om noen våger å ta skrittet vidre og kjøper et ekstra objektiv så må dette koste minimalt, altså er det ikke kvaliteten men "skrytefaktorn" av å eie et speilreflekskamera og x antal objektiv som gjelder .

Opplevde faktisk at en kom å viste frem sitt nyinnkjøpte 450D og mente det var et bedre kamera enn 5D siden den var så gammel og hadde lavere tall i benevnelsen, kansje han da skulle kjøpt 1000D i stedet :D

Lenke til kommentar

Det jeg ønsker meg mest nå er øyestyrt autofokus. Har noen en forklaring på hvorfor produsentene ikke har fått til dette på DSLR? Konseptet er jo genialt, og trolig ikke så vanskelig å få til. Mitt analoge Canon EOS 30V (det nyeste analoge kameraet til canon, kostet 3000kr nytt fra usa) velger fokuspunkt utifra hvor jeg ser i søkeren. Dette kameraet har bare 7 fokuspunkter, men jeg vet det fungerte fint på EOS 1-serien også, som hadde 35 fokuspunkt hvis jeg ikke husker feil.

 

Har ventet på dette lenge nå!

Lenke til kommentar

Nå var det ingen som svarte på spørsmålet mitt. =)

 

Men for å komme til noe annet.. Jeg tror at grunnen til at folk flest velger et speilreflekskamera i den rimelige (5-7000) klassen er pga. at de ikke har fotografering som hobby, jobber som frilans, avis etc. Alt handler om hvor man skal bruke kameraet og hvor ofte man kommer til å bruke kameraet.

 

Personlig kjøper jeg Canon EOS 450D pga. min personlige økonomi. Hadde jeg hatt en fast jobb og vært ungkar, ja så hadde jeg kjøpt et kamera i 20000 klassen. Mest på grunn av holdbarheten. Hvorfor kjøper jeg et speilreflekskamera? Jeg kjøper det for å få veldig gode bilder av "store" happeninger som skjer i året..Bursdager, Konfirmasjoner, Ferien på Gran Canaria, Bryllup, Begravelser, Fotballkamper m.m.

 

Dette blir mitt første ordntlige kamera, og jeg ser frem til å bytte ut mobilkameraet mitt (Nokia N73) ..Med noe virkelig bra! Som jeg synes er bra.

Lenke til kommentar

Appropo selve fotograferingen:

 

Hvorfor virker alle bilder med speilrefleks av mennesker på nært hold så kunstige ?

 

Min teori er at etter man har pakket opp mursteinen og stilt inn alle knapper og knopper så vet "hele" verden at nå skal du ta bilde og har hatt ca. 5 min til å gjøre seg klar.

 

Blir ikke akkurat "snapp shots" av slikt, men helt greit hvis alle bilder skal være "bryllupsbilder".

Lenke til kommentar
Hei.

 

I oktober kjøper jeg mitt første speilrefleks kamera: Canon EOS 450D KIT og i desember kommer jeg til å kjøpe denne telelinsen: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

Jeg kommer ikke til å bruke kameraet i en avis o.l. ...bare til personlig bruk! =)

 

Er dette bra nok for meg?

Japp. Om det passer nevene dine er det godt nok. Veldig bra, faktisk.

 

Appropo selve fotograferingen:

 

Hvorfor virker alle bilder med speilrefleks av mennesker på nært hold så kunstige ?

 

Min teori er at etter man har pakket opp mursteinen og stilt inn alle knapper og knopper så vet "hele" verden at nå skal du ta bilde og har hatt ca. 5 min til å gjøre seg klar.

 

Blir ikke akkurat "snapp shots" av slikt, men helt greit hvis alle bilder skal være "bryllupsbilder".

Fordi folk ikke forstår at kameraet skal være klart til en hver tid, og at man skal være så diskret som mulig. :p

Lenke til kommentar
Hvorfor virker alle bilder med speilrefleks av mennesker på nært hold så kunstige ?

 

Min teori er at etter man har pakket opp mursteinen og stilt inn alle knapper og knopper så vet "hele" verden at nå skal du ta bilde og har hatt ca. 5 min til å gjøre seg klar.

Oppstilte bilder er oppstilte bilder uansett om de er tatt med mobilkamera eller storformat belgkamera...

 

Spørsmålet er, klarer du å se på et bilde du vil regne som "ikke-kunstig" om det er tatt med speilreflekskamera eller en annen type kamera?

 

Det er ikke noe problem å ta bilder raskt og spontant med SLR, faktisk går det i mange tilfeller raskere å stille inn et SLR enn et kompaktkamera siden du slipper å gå innom menyer for å gjøre de vanligste endringene.

 

Selv pleier jeg ofte å ha kameraet på en fast iso, bruker blenderprioritet på en grei blenderåpning for lysforholdene og lar automatikken gjøre resten. Da trenger du ikke å stille inn noe som helst akkurat i det du tar bildet.

Lenke til kommentar
Det jeg ønsker meg mest nå er øyestyrt autofokus. Har noen en forklaring på hvorfor produsentene ikke har fått til dette på DSLR?

 

Dette spurte jeg Brian Worley (Camera Product Manager i Canon Europe) om for under et år siden. Han kunne ikke svare på det, men jeg tror personlig ikke det er at de ikke får det til, men venter til markedet gjør det nødvendig.

Lenke til kommentar

For å gi et konkret svar på spørsmålet som opprinnelig stilles, altså hvordan kameraene kan forbedres, så er det to funksjonaliteter jeg ønsker meg. Håper vi får se begge mine ønsker i løpet av overskuelig fremtid på toppmodeller, og om noen år vil jeg tro det blir standard selv på billige kamerahus.

 

1) GPS. Alle bilder kan automatisk lagres med kartkoordinater. Ved manglende kontakt med satellitter, så brukes sist kjente posisjon.

 

2) HDR. I tillegg til P, TV, AV og M så kommer HDR som en nytt valg på hjulet. Tar man bilder på denne innstillingen, så blir det gjort tre eksponeringer hvorav ett over- og ett undereksponert. Om kameraet selv skal slå sammen de tre til ett bilde, eller om det skal lagres som tre separate bilder, bør være konfigurerbart.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg må si jeg ønsker meg mer eller mindre det komplett motsatte.

 

Gi pokker i liveview, videofunksjonalitet, innebygget bilderedigering, GPS, kaffetrakter og annet unødvendig dill. Heller legg ressursene i å forbedre stillbildeytelse og byggekvalitet.

 

Jeg vil heller ha høyere seriebildehastighet og raskere/mer presis autofokusmodul enn all verdens unødige features som egentlig ikke gjør kamerahuset til et bedre fotografisk verktøy.

Lenke til kommentar
Hm. Jeg må si jeg ønsker meg mer eller mindre det komplett motsatte.

 

Gi pokker i liveview, videofunksjonalitet, innebygget bilderedigering, GPS, kaffetrakter og annet unødvendig dill. Heller legg ressursene i å forbedre stillbildeytelse og byggekvalitet.

 

Jeg vil heller ha høyere seriebildehastighet og raskere/mer presis autofokusmodul enn all verdens unødige features som egentlig ikke gjør kamerahuset til et bedre fotografisk verktøy.

 

+1

Lenke til kommentar
For å gi et konkret svar på spørsmålet som opprinnelig stilles, altså hvordan kameraene kan forbedres, så er det to funksjonaliteter jeg ønsker meg. Håper vi får se begge mine ønsker i løpet av overskuelig fremtid på toppmodeller, og om noen år vil jeg tro det blir standard selv på billige kamerahus.

 

1) GPS. Alle bilder kan automatisk lagres med kartkoordinater. Ved manglende kontakt med satellitter, så brukes sist kjente posisjon.

 

2) HDR. I tillegg til P, TV, AV og M så kommer HDR som en nytt valg på hjulet. Tar man bilder på denne innstillingen, så blir det gjort tre eksponeringer hvorav ett over- og ett undereksponert. Om kameraet selv skal slå sammen de tre til ett bilde, eller om det skal lagres som tre separate bilder, bør være konfigurerbart.

 

 

1) Gps kommer nok mer og mer. Det går for eksempel an å kjøpe en gps-modul til mitt kamera. Ikke det at jeg har noe ønske om å gjøre det.

 

2) De fleste kameraer har jo muligheten for eksponeringsbracketing. Riktignok settes ikke bildene sammen i kamera, men det tror jeg de fleste har et ønske om å gjøre selv i ettertid på pc.

 

eitp

Lenke til kommentar
Hæ? Hæ? Hææ?

 

Det er så mye underlig å lese på akam.no.

Tja, synes vel ikke at Erik og Are skriver så mye underlig (dog er de litt underlige sånn i virkeligheten), men jeg er litt usikker på om vi nå har lest samme artikkel.

 

Det Erik tar opp i kommentaren - og det er den vi diskuterer her, handler om hvordan produsentene skal videreutvikle sine speilreflekskameraer, og det er avgrenset til lavere prissjikt.

 

Brukerne av disse kameraene er enkle, og de forventer at mest mulig skal virke når hjulet står på grønt. Hvis du tror du kommer noen vei ved å ramse opp ord og fraser som "bracketing" og "aktiv korrigering av dynamisk omfang", da tror jeg du tar feil.

 

For den nybakte faren som har svidd av fem lapper på et 450D m/kitobjektiv, mens han heller burde ha valgt G9, så tror jeg altså at byggekvalitet, seriefoto, autofokus (hvilket vel strengt tatt henger sammen med objektivet og ikke huset) og andre "proff-ønsker" kommer langt ned på lista.

 

Ser et par av dere kommenterer at kaffetrakter-funksjonalitet ikke er noe dere ønsker dere, og i utgangspunktet er jeg stort sett enig. Poenget er bare at det altså ikke er noen som spør om hva _vi_ ønsker. Gitt at vi vanker her, så er vi ikke i målgruppen. :tease:

 

For å sette det på spissen, så kan vi omformulere spørsmålet til "Hvilken kaffetrakter-funksjonalitet tror og/eller håper du at kommer på neste generasjon billig-dslr?". Jeg setter altså en knapp på gps og hdr.

 

edit: leif.

Endret av Horge
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...