Gå til innhold

Artikkel: Ny fotoutfordring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å faktisk ta bilder med film? Vurderer dette selv, da jeg har et gammelt speilrefleks liggende. Kunne jo vert spennende å bruke det, istedenfor å "late som".

 

Jeg tror jeg tar denne utfordringen med gamle kamera, og et teleobjektiv jeg har her, og ser hvordan det går.

 

Problemet som da viser seg er det å få fremkalt bildene innen 18. men skal vel være fult mulig å få til det også.

Lenke til kommentar
Hva med å faktisk ta bilder med film? Vurderer dette selv, da jeg har et gammelt speilrefleks liggende. Kunne jo vert spennende å bruke det, istedenfor å "late som".

 

Jeg tror jeg tar denne utfordringen med gamle kamera, og et teleobjektiv jeg har her, og ser hvordan det går.

 

Problemet som da viser seg er det å få fremkalt bildene innen 18. men skal vel være fult mulig å få til det også.

Hvis du leser rettningslinjene for utfordringen, så vil du se at dette er for de med digitale kameraer. Jeg vil komme med en egen utfordring for de (oss) med analogt utstyre senere; tidlig på høsten.

 

Tom

Lenke til kommentar

Genial utfordring. Men en annen utfordring jeg gjerne ville sett var "den store engangskamera-dagen" eller noe sånt.

Alle som er med må kun bruke engangskamera en hel dag og så ser man hvem som klarer å få det beste resultatet ut av det. Da kan man begynne å snakke om at det ikke er kameraet som gjør bildet, men fotografen.

Lenke til kommentar
Ingen dum tanke det heller, men det blir jo kanskje en flaskehals mht mulighet for å få skannet bildene da.
Også er det viktig at bildene scannes fra negativ ved en slik utfordring, ellers kan mye av bildekvaliteten være påvirket av labben som fremkaller bildet. Mange fotolabber utfører betydelig fargekorreksjon og lyshetskorreksjon på bilder som printes på papir.

 

 

De fleste plasser som fremkaller bilder gir jo også mulighet for å få bildene på CD, så det er vel ikke så alt for vanskelig å få til.
Da blir resultatet påvirket av laboperatørens fargekorreksjon (som forsåvidt kan være vel og bra, men det er viktig å være klar over).
Lenke til kommentar
Ingen dum tanke det heller, men det blir jo kanskje en flaskehals mht mulighet for å få skannet bildene da.
Også er det viktig at bildene scannes fra negativ ved en slik utfordring, ellers kan mye av bildekvaliteten være påvirket av labben som fremkaller bildet. Mange fotolabber utfører betydelig fargekorreksjon og lyshetskorreksjon på bilder som printes på papir.

 

Av og til mer også, er jeg redd. En fotosjappe i Molde kastet bildene mine av Hyakutake i 1996, fordi de "var jo bare svarte". Også jeg som frøs bjellene av meg ved å stå ute i kulden i timesvis og fotografere den med min gamle Canon AE-1 med en 500mm. Det var ikke jeg som leverte filmen til sjappa, så jeg vet ikke hvilken det var, men hadde jeg visst det skulle de såvisst ha fått høre min mening om dem!

 

EDIT: Tyrkleif.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Av og til mer også, er jeg redd. En fotosjappe i Molde kastet bildene mine av Hyakutake i 1996, fordi de "var jo bare svarte". Også jeg som frøs bjellene av meg ved å stå ute i kulden i timesvis og fotografere den med min gamle Canon AE-1 med en 500mm. Det var ikke jeg som leverte filmen til sjappa, så jeg vet ikke hvilken det var, men hadde jeg visst det skulle de såvisst ha fætt høre min mening om dem!
Vi kaster aldri bilder/negativer før kunden har fått sett den - selv om filmen er blank...
Lenke til kommentar
Står ikke noe om man skal bruke raw eller jpg.

Vil anta at velger man "butikk-fremkalling" vil det lønne seg å ta i jpg.

Hvis du leser igjennom rettningslinjene for utfordringen, så ser du at der står det at JPEG brukes ved butikk-fremkalling. Noe annen vil være vanskelig; som du påpeker. Men som hjemme-fremkalling, så er RAW helt greit.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Dette gjelder å utfordre seg selv. Hva sier det om folk som jukser?

For å si det på en annen måte: De som jukser, lurer bare seg selv. Hensikten med utfordringene er å komem ut å fotografere, samtidig som man lærer noe nytt (eller frisker opp gamle kunnskaper).

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det er greit hvis du bare skal leke deg på egenhånd privat, men når det skal offentliggjøres og vises frem i forumet her, så blir det umulig for eksempelvis meg å vite hvem som er best eller hva folk egentlig får til med denne teknikken når det ikke utføres under kontrollerte omgivelser. Med andre ord, meningsløst.

 

Ta å se på hvor mye juksing det er i alt fra dataspill til IRL-idrett, så bør man ikke ta alt slikt for god fisk. Det blir vel litt vel naivt? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det er greit hvis du bare skal leke deg på egenhånd privat, men når det skal offentliggjøres og vises frem i forumet her, så blir det umulig for eksempelvis meg å vite hvem som er best eller hva folk egentlig får til med denne teknikken når det ikke utføres under kontrollerte omgivelser. Med andre ord, meningsløst.

 

Ta å se på hvor mye juksing det er i alt fra dataspill til IRL-idrett, så bør man ikke ta alt slikt for god fisk. Det blir vel litt vel naivt? :dontgetit:

 

Hvorfor skal absolutt noen være "best" i noe så lite konkurransepreget som foto? Fotografi er ikke noen idrett der man kan få målbare resultater av typen lengst, raskest, høyest - eller best - og når denne utfordringen i tillegg dreier seg om å utfordre seg selv og sine fotografiske evner er det 100% meningsløst å snakke om best - eller juks - i denne sammenhengen. Hvis folk har behov for å benytte seg av denne anledningen til å skryte på seg evner de ikke har, så lurer de bare seg selv, og har så store selvtillitsproblemer at de nesten bør få beholde akkurat den livsløgnen i fred, synes jeg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...