Gå til innhold

Apple håver inn på Iphone-programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ikke pokker om dem gjør, apple har opparbeidet seg ett image av merkevare på lik linje med levis og nike, pokker heller om dem vil finne på å senke seg ned på rema 1000 nivå (dell).

 

eller for å si det på en annen måte, apple ledelsen er fordømt vant til høye marginer. tror det var en kar som foreslo å kutte disse på 80-90-tallet, og fikk nesten beskjed om å gå på dagen...

Lenke til kommentar

FYI: Apple som selskap har høyere profittmargin enn en del rene hardwareprodusenter som f.eks Dell og HP, men lavere profittmargin enn softwareselskap som f.eks Microsoft, Adobe og Oracle.

 

Noen ganske tilfeldige eksempler:

Dell: ca 5% profitt (% av omsetning)

HP: ca 7,5%

Apple: ca 15%

Adobe: ca 25%

Oracle: ca 25%

Microsoft: ca 30% profitt

 

Siden Apple er _både_ en stor hardwareprodusent og en stor softwareprodusent, så er det ikke _veldig_ urimelig at profitten deres ligger et sted midt imellom det som er typisk for store aktører i hhv. hardware- og softwareindustrien. Folk må gjerne mene at Apple er vant til fordømt høye marginer, men det låter muligens litt hult å whine ensidig over dette hvis de samme folkene kjøper produkt fra selskap som har dobbelt så høye marginer, uten å mukke...

For min egen del er jeg mer opptatt av enda bedre kvalitet enn noen få kroner i priskutt. Jeg skulle heller ønske at Apple brukte 2% av omsetningen sin på å heve kvaliteten enda mer over industrigjennomsnittet, og 2% på å bli enda mindre miljøfiendtlig, for det er fortsatt mer å hente her selv om de hevder seg blant de beste. Jeg er rett og slett vant til å forvente mer av Apple enn av andre. ;)

Lenke til kommentar
vel, hvor mye selger dem på andre platformer den sin egen?

 

men ja, dem har nok tjenester og annet til å få en høyere total den dell. men samtidig jobber dem med høyere fortjeneste pr salg den delll gjør iirc...

 

og det er på rene maskinvaresalg...

Er ikke sikker på om jeg skjønner det første spørsmålet. Meg bekjent selger ikke Apple andre "plattform" produkt enn sine egne.

 

Dell med sine 5% presterte jo ekstremt svakt resultatmessig i 2007, og har hatt et par såpass dårlige år at "pensjonisten" Michael Dell måtte komme tilbake i 2007 for å styre skuta igjen. Det merkes, gjennom at Dell nå har begynt å satse mer på mer spennende produkt med bedre design og høy ytelse, og i neste omgang bedre marginer. Noen år etter at Michael Dell dømte Apple nord og ned er det paradoksalt nok Apple som ser ut til å være noe av malen for omleggingen Dell gjennomgår for å komme seg ut av krisen...

http://www.marketwatch.com/news/story/inve...355193C6C8A8%7D

 

Dell har gjennom de siste par årene neppe vært noen målestokk for hvilken profitt et veldrevet og økonomisk sunt selskap bør ha. Apple er nå verdsatt til 3 ganger så mye som Dell, og sitter med nesten like mye penger "på bok" som Microsoft. MS deler ut mye av overskuddet til aksjonærene i form av aksjeutbytte, mens Apple har latt de siste 10 årenes overskudd bli i selskapet. Microsoft er børsens "flatliner" med så godt som ingen kursstigning de siste 5 årene, mens Apples aksjonærer har til gjengjeld fått rikelig gevinst gjennom en formidabel kursutvikling de siste 5 årene:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=MSFT#ch...ource=undefined

 

Det handler om både handlefrihet og ressurser til å drive langsiktig FoU, evne til å tåle svingninger i markedet og til syvende og sist langsiktig levedyktighet. Håper dette belyser noen sider ved det selskapet som er det eneste som ser ut til å ha muskler til å utfordre Microsoft på enkelte områder. Windows-brukerne bør i alle fall være svært glade for at Microsoft får noe å bryne seg på ;)

Lenke til kommentar

heh, jeg er nok på dypt vann her ja, men om jeg husker rett så har apple høyere fortjeneste pr maskin solgt den dell har.

 

noe kan vel ha med at dem selger dyrere, andre kan vel være at dem sparer noe på å bruke eget os heller den å kjøpe det fra tredje part.

 

en annen sak er at apple driver visse tjenester (tidligere .mac, nå .me, eller hva det heter) og disse har vel alltid bedre fortjeneste den enhetsalg.

 

men det jeg undret meg på var hvor mye programvaresalg apple har til windows eller andre os. eneste programvaren dem selger er vel for osx? på windows gir dem vel bort programvaren (itunes, safari, quicktime)?

 

så jeg undres på om ikke apple kan ta seg bedre betalt for maskinvaren, og dermed selge færre enheter totalt, siden folk også kjøper programvare fram dem til disse maskinene (iwork, ilife og muligens noen andre ting også).

 

med andre ord, dem har to sugerør ned i lommeboka til en kunde, vs andre maskinvareselgere som bare har en (microsoft har gjerne det andre).

 

urk, når jeg tenker på det så slår det meg hvor mye av en blekksprut apple er, selv om dem fortsatt prøver å dytte imaget av å være en maskinvareselger. snakker om å ha mutert.

 

nei, når begynner microsoft å selge egne maskiner tro, slik at vi virkelig kan gjøre en korrekt sammenligning?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...