Gå til innhold

Lærer elevene å skrive virus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, skal en lære en politimann opp til og bli en 'skurk' for at han skal få lærdom om hvordan dette foregår?. / man ser jo politimenn som blir 'skurk' da, så fort de har sagt opp eller sprket elns :p

Så klart lærer en bedre av dette (mener jeg), men det er en kjangse for at dette kan føre til negative resultater for noen av studentene.

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar

Klart risikoen for at enkelte elever blir hackere eller whatnot er jo selvfølgelig tilstede. Men jeg ser ikke på dette som noe dårlig i heletatt. Er ikke Mitnick ansatt i et sikkerhetsselskap nå da? Det var jo kun på grunn av hans hacking-egenskaper. Ser ikke på dette som noe dumt jeg, litt kontroversielt selvfølgelig, men det var The Beatles også! :p

 

Vel, skal en lære en politimann opp til og bli en skurk for at han skal få lærdom om hvordan dette foregår? Det blir litt feil.

så klart lærer en bedre av dette (mener jeg), men det er stor kjangse for at dette kan føre til negative resultater.

 

Å være skurk krever ikke utdanning og er langt mindre krevende enn å være hacker og programmerer. Tror 98% minst av alle studenter innen programmering og datasikkerhet IKKE ender opp som kriminelle.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva antivirus selskapene klager på? De driver sikkert med akkurat det samme, de bare forteller det ikke til noen :p

 

Det å gjøre noe i praksis er beste måten å lære hvordan ting funker på, så jeg synes dette er helt greit. Det vil gjøre elevene bevisst på hvordan virus/malware funker, og hvilke muligheter man har for å stoppe det.

 

Vel, man lærer vel faktisk politimenn til å bli skurker fra før? Hvordan skal de ellers kunne takle kriminelle? De er nødt til å vite hvordan skurker opperer, og da lærer de samtidig om hvordan de kunne gjort det selv.

 

Om man skal jobbe i økokrim f.eks. vil man ikke da måtte lære hvordan svindel foregår for å kunne gjenkjenne en svindel? Vil du da påstå at økokrim utdanner svindlere?

Lenke til kommentar
Vel, skal en lære en politimann opp til og bli en skurk for at han skal få lærdom om hvordan dette foregår? Det blir litt feil.

så klart lærer en bedre av dette (mener jeg), men det er stor kjangse for at dette kan føre til negative resultater.

 

Hehe, det er jo nettopp slik det funker jo :) En dyktig politimann vet hvordan skurker tenker. Jeg er sterkt overasket om det ikke er ganske mye fokus i politiutdannelsen på hvordan en skurk tenker og oppfører seg, inkludert mye rollespill hvor politistudentene bytter på å være skurker ++ Det er også politimenn som er "under cover" og infiltrerer gjenger ++ nettopp for å få bedre kjennskap til hvordan de opererer samt finne ut hva som skjer. Så du er bare med på å bekrefte med ditt utsagn at det er nyttig å vite hvordan man skal skrive virus for å kunne beskytte seg best mulig :)

Lenke til kommentar
Vel, skal en lære en politimann opp til og bli en skurk for at han skal få lærdom om hvordan dette foregår? Det blir litt feil.

så klart lærer en bedre av dette (mener jeg), men det er stor kjangse for at dette kan føre til negative resultater.

 

Hehe, det er jo nettopp slik det funker jo :) En dyktig politimann vet hvordan skurker tenker. Jeg er sterkt overasket om det ikke er ganske mye fokus i politiutdannelsen på hvordan en skurk tenker og oppfører seg, inkludert mye rollespill hvor politistudentene bytter på å være skurker ++ Det er også politimenn som er "under cover" og infiltrerer gjenger ++ nettopp for å få bedre kjennskap til hvordan de opererer samt finne ut hva som skjer. Så du er bare med på å bekrefte med ditt utsagn at det er nyttig å vite hvordan man skal skrive virus for å kunne beskytte seg best mulig :)

 

Stemmer! En ekskriminell som har blitt lovlydig kan bli den perfekte politimann

Lenke til kommentar

hvem som blir kriminelle og hvem som ikke blir det har vel ganske mye med personlig innstilling og gjøre. Jeg syns dette er et godt tiltak. Hva antivirus firmaer sier er jeg helt høl i huet, dette er jo folk som passer perfekt for dem!

 

Når jeg for noen år siden gikk på vk2 servicelektronikk så hendte det mer enn en gang at jeg kom inn i klasserommet og maskinene vår ikke ville starte. da hadde læreren vår "sabotert" maskinene våremed diverse feil så vi skulle bli bedre i feilsøking.

 

Det er jo samme praksisen!

Lenke til kommentar
Vel, skal en lære en politimann opp til og bli en skurk for at han skal få lærdom om hvordan dette foregår?

 

I mange tilfeller gjør man akkurat det. Etterforskere læres opp i hvordan skurker tenker og hvordan de utfører lovbruddene sine, for bedre å kunne finne spor, samt forutse deres neste trekk.

 

Og antivirus er fullstendig ubrukelig mot et faktisk angrep - ikke tilfeldig infisering med en orm som har vært på internett en stund. Det er ikke noe problem å endre et virus så virusprogrammet ikke identifiserer det, dersom man har kildekoden og passer på hvilke handlinger man utfører på vertsmaskinen. Teknologier som sandbox og bloodhound gjør dette verre, men langt ifra umulig. Når viruset er endret nok, er antivirusprogrammene ubrukelige til selskapet får tak i viruset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Helt grei og tilddels nødvendig pedagogisk metodikk. Dette gir elevene en dypere forståelse av hvordan antivirus er nødt til å fungere.

 

Et lite tankekors at elevene ikke allere kan skrive virus.

Lenke til kommentar

"Hands on"-retningen som det brukes for å lære her i dette tilfellet mener jeg er den beste måten. Sånn man lærer å kjenne systemene. Det eneste problemet her er at endel folk ikke liker at de lærer studentene å lage "ondsinnet" programvare.

 

Stod lukket nettverk uten tilgang til internet da (selv om at jeg ikke har peiling på kordan de fikk til det).

Og det sto at de brukte med elever som test kaniner

Du mener slike nettverk vi hadde "før i gamle dager før internett"? :) (Eller et lokalnettverk som ikke er koblet opp mot "internettet"?)

Tror nok ikke de tester koden sin på øko-,med- eller sos-studentene på samme universitet. Var nok ment at de testet på hverandre i klassen. (Derav medstudenter)

 

Edit: Da min egen utdanning ikke var i stand til å dekke det jeg mente var nødvendig så tok jeg opp tråden på egenhånd. Og handson-metoden har vist seg å være gull verdt i det daglige arbeidet.

Prøv og forklare exploits, buffer overflows, pakkesporinger, headere o.l. til folk som har lært seg "next, next, ok"-metoden.

 

(Gratis wlan på flyplasser burde være påbudt btw!" :p)

Endret av 4-Dante
Lenke til kommentar
Vel, skal en lære en politimann opp til og bli en skurk for at han skal få lærdom om hvordan dette foregår? Det blir litt feil.

så klart lærer en bedre av dette (mener jeg), men det er stor kjangse for at dette kan føre til negative resultater.

 

Hehe, det er jo nettopp slik det funker jo :) En dyktig politimann vet hvordan skurker tenker. Jeg er sterkt overasket om det ikke er ganske mye fokus i politiutdannelsen på hvordan en skurk tenker og oppfører seg, inkludert mye rollespill hvor politistudentene bytter på å være skurker ++ Det er også politimenn som er "under cover" og infiltrerer gjenger ++ nettopp for å få bedre kjennskap til hvordan de opererer samt finne ut hva som skjer. Så du er bare med på å bekrefte med ditt utsagn at det er nyttig å vite hvordan man skal skrive virus for å kunne beskytte seg best mulig :)

 

Stemmer! En ekskriminell som har blitt lovlydig kan bli den perfekte politimann

Dere har settt for mye film :p

 

Neida, synes dette er en OK og ofte den beste måten og lære det på. Man lærer ofte mye om en ting når man ødelegger den for og så fikse den igjen, la det være PC, sykkel eller brannmur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...