Gå til innhold

Arkiveringsprogram i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hum, folk burde sette seg såpass inn i ting at de har kontroll på arkivering/backup sånn noenlunde manuelt. FastStone er forøvrig glitrene til skumming, klipping og sletting.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Hum, folk burde sette seg såpass inn i ting at de har kontroll på arkivering/backup sånn noenlunde manuelt. FastStone er forøvrig glitrene til skumming, klipping og sletting.

 

Sånn at?????

 

Har brukt Idimager i 1 1/2 år og er stort sett meget fornøgd med det. Alt eg gjer med bilder blir stort sett styrt med eller utført med Idimager.

Viser dei fleste bildeformat.

IDimager er meget bra til katalogisering vha xmp eller iptc og har tilsvarande ypperleg søkemotor for søk i metadata (støtter æ,ø og å). Kan valgfritt lagre xmp/iptc i bildefila eller i databasen .

Kan lage virtuelle kataloger etc.

Har god kontroll og mulegheit for søk etter og lagring av versjoner av bilde.

Det har ein strålande import manager for å hente bilda frå minnekort samt gje dei ønska navn.

Flott "lysbord" til sortering av bilder.

Har innebygd brennemulegheiter (cd/dvd)

God til å resize bilder til ønska størrelse/komprimering for videresending til mapper eller til innebygd eller ekstern epost klient.

Mulegheit for endring av dato/tid på bildefilane.

Har aktivt hjelpsomt forum, og rask respons frå utvikleren

Har også innbygd redigeringmulegheiter

+++

Rett og slett eit meget bra og fleksibelt DAM program

 

Ja, Faststone er bra til visning

 

Rune

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Sånn at?????

 

Ehmm.. det jeg mener er;

 

En del av brukerene til denne typen programmer har liten eller ingen viten om hvordan data lagres/bearbeides av programmet. De bearbeider/benytter bildene kun gjennom verktøyet. Dette er uheldig for ting som backup og behandling av data dersom verktøyet av en eller annen grunn ikke lenger er tilgjengelig.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, noen har god kontroll på hva som lagres hvor og i hvilke "fysiske" mapper. Disse unngår også viselig å arkivere informasjon i verktøyets egen database, noe som vil gjøre deg helt avhengig av et bestemt verktøy.

 

Du har ingen garanti for at verktøyet vil eksistere under fremtidens operativsystemer og bør ha en "manuell" kontroll på hva som skjer med dine data. Dette sikrer kontroll og tilgang til bilder og tekster selv uten å ha et bestemt verktøy.

Lenke til kommentar
akkurat noe slikt er jeg ute etter, tror jeg.

 

er det slik at hvis jeg lagrer bildene mine i mitt eget system,

så kan jeg bruke dette programmet som et databaseprogram,

uten at det endrer på bildefilene mine?

 

Idimager endrer i utgangspunktet ingenting på filene dine, når eg importerer filane mine inn i Idi, så registrerer Idi i databasen sin kor bilda er lagra på pc'en samt all metainfo som er i bilda.

Når eg så lager mitt system for xmp/iptc (feks: places-norge-hordaland-bergen-fisketorget) og drar eit bilde eller gruppe av bilder til fisketorget, så vært bildet linka mot dette. Etter kva eg velger i oppsettet til programmet lagrer Idi infoen i sin database og/eller skriver den inn i bildefila slik at infoen følger bildet og andre program som kan søke etter slik info kan finne den (pføy-tung skrevet). Kvart bilde kan linkast mot fleire "tags" slik at ein kan få presise kryss søk.

Dette system krever dog at ein er litt disiplinert med tagginga slik at ikke relevant info blir utelatt.

Ta ein titt på Idi si heimeside og forumet der.

 

Rune :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...