Gå til innhold

SSD akselererer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Om de kommer til 500kr så skal jeg ha en :p *drømme**sikle*

 

Siden P200 er beregnet på servere blir nok prisen deretter. C200 vil antagelig bli mer spiselig prismessig. Dog må de kunne levere, det er jo stadig et problem at lovende SSD brikker aldri når nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Er det ikke vanlig å oppgi aksesstid på SSD-disker?

 

Det er jo den avgjørende faktoren for min del. Hva en hd kan teoretisk oppnå med store filer er egentlig litt uinteressant. Dersom man oppgir mb/s på 4kb filer lest/skrevet, så blir det litt mer interesse.

 

En annen ting er at jeg leser micron sitt fjerde kvartal som kjøpbart i Norge sommeren 2009 :-)

 

For meg så virker det som det er en hovedleverandør som leverer til alle webshopene, og datoen for når varer kommer flyttes fortløpende for å unngå at noen handler fra utlandet. Blir litt parodi når man ser på prisguiden, og alle webshoppene utsetter samtidig forventet dato med 3 dagers mellomrom i over en måned.

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg fra pressemeldingen:

 

Micron’s RealSSD P200 offerings range in density from 16 gigabytes (GBs) to 128GBs and are available in a standard 2.5-inch form factor.

For en del kan vel en 16 GB til 1000-2000 kr. være interessant med den ytelsen.

 

It achieves sub-millisecond latency...

Måten det er formulert på får meg til å tro at aksesstid ikke er dens sterkeste side. 0,1-0,2 ms er normalt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Tror nok SLC er fremtiden ja.. Eller kansje vi kan ha begge, ala 300MB/S SLC OS disker på 128GB og MLC 100MB/S lagringsdisker på 1tb(:p)?

Jeg tror MLC er fremtiden fordi jeg har vanskelig for å tro at den reelle flaskehalsen ligger i selve minnecellen. (Jeg har gjort litt enkel hardware design på universitetet.) Det er kontrollerne og organiseringen av minnecellene som avgjør hastigheten og jo større en enhet blir jo mindre har hver enkelt minnecelle å si. Det er bare å skrive/lese til/fra mange nok celler samtidig og du kan få den ytelsen du ønsker. Det kreves imidlertid litt kraftigere kontroller for å få tilsvarende ytelse ut av MLC i forhold til SLC siden en må aksessere flere celler sammtidig for å få samme ytelse.

 

Ellers tror jeg SSD enheter kommer til å få en ekstrem utvikling på ytelse fremover. Kontrollerne virker veldig umodne hva ytelse angår og dette er ikke så rart siden fokus tradisjonelt har vært på pris og effektforbruk i håndholdte enheter.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Dette begynner å bli bra. Utrolig hastighet på disse :dribble:

Så gjennstår det å vente på leveringsdato og priser.

 

Selv skulle jeg gjerne sett at alle kunne produsere SSD helt ned til 8 GB slik at prisene blir lavere. For egen del kunne jeg gjerne klart meg med 4-5 SSD'er på 8 GB i Raid 0. Dersom Micron klarer å få ut småe og rimelige disker blir det nok en håndfull av dem på meg ja.

 

Nå er jo prisene snart akseptabel på OCZ SSD II. Bare synd de ikke kommer i 8 GB versjoner så vi kan se priser under 1000 per disk.

 

 

O/T: Noen som vet om rimelige men hurtige kontroller kort med 8 kanaler? Feks Highpoint kommer jo på nesten 4 laken og skulle gjerne funnet et godt kontroller kort til rundt 2000? Tips?

Lenke til kommentar
Tror nok SLC er fremtiden ja.. Eller kansje vi kan ha begge, ala 300MB/S SLC OS disker på 128GB og MLC 100MB/S lagringsdisker på 1tb(:p)?

Jeg tror MLC er fremtiden fordi jeg har vanskelig for å tro at den reelle flaskehalsen ligger i selve minnecellen. (Jeg har gjort litt enkel hardware design på universitetet.) Det er kontrollerne og organiseringen av minnecellene som avgjør hastigheten og jo større en enhet blir jo mindre har hver enkelt minnecelle å si. Det er bare å skrive/lese til/fra mange nok celler samtidig og du kan få den ytelsen du ønsker. Det kreves imidlertid litt kraftigere kontroller for å få tilsvarende ytelse ut av MLC i forhold til SLC siden en må aksessere flere celler sammtidig for å få samme ytelse.

 

Ellers tror jeg SSD enheter kommer til å få en ekstrem utvikling på ytelse fremover. Kontrollerne virker veldig umodne hva ytelse angår og dette er ikke så rart siden fokus tradisjonelt har vært på pris og effektforbruk i håndholdte enheter.

 

Hehe, fikk plutselig flashback fra prototyper til mekaniske disker som det kom informasjon om for noen år siden. Noen som husker de? Metallpinner som smelter hull i en metallplate, hvor hver pinne representerer en bit og alle opererte uavhengig (dvs. hver enkelt bit på disken kunne lese/skrive samtidig). Helt syk idé egentlig. Avhengig av gode løsninger i transport av data til/fra så snakker vi rimelig heftig ytelse.

 

Skjønner selvølgelig hvorfor det ikke gikk lengre enn det gjorde, men heftig idé.

Lenke til kommentar

Antagelig er det ikke økonomisk å lage små billige enheter ettersom det ikke kun er lagringsmengden som koster i produksjon. Selve enhetsprisen per disk er nok relativt høyt uavhengig hvor mye lagringsplass det er på den, og det er nok derfor man ikke ser så mange billige små ssd disker.

Lenke til kommentar
Antagelig er det ikke økonomisk å lage små billige enheter ettersom det ikke kun er lagringsmengden som koster i produksjon. Selve enhetsprisen per disk er nok relativt høyt uavhengig hvor mye lagringsplass det er på den, og det er nok derfor man ikke ser så mange billige små ssd disker.

 

Mulig det men det blir jo et skikkelig høna og egget spørsmål.

 

På den ene siden så ønsker produsentene at markedet eller forbrukerne skal ta imot og bruke ny teknologi slik at de kan produsere

og selge flere enheter og dermed tjene mer. Realiteten er jo at sålenge enhtetsprisen er så høy som den er idag så fortsetter heller kundene å benytte tradisjonelle mekaniske disker.

 

Om det er slik at en får 32 GB SSD med bra lese/skrivehastighet til 1500 kroner slik som med OCZ SSD II, men en kan også få kjøpt samme serie i små 8 GB versjon til feks 900 kr hva skjer da? Personlig så ville i allefall jeg handlet flere små disker mtp på raid 0 og dermed ennå råere ytelse. Dermed ville produsentene solgt flere disker og tjent bedre. Jeg og andre som byttet ville vært svært gode advokater for SSD og sikkert benyttet enhver sjanse til å fortelle om SSD's fortreffeligheter. Sålenge prisene per enhet er slik som idag så blir det få som kan handle SSD i mengder og benytte heftige raid 0 oppsett.

 

For de fleste vil det jo uansett være økt ytelse som vil motivere et bytte til SSD. Per idag er pris altfor høy til at SSD vil brukes til noe serlig annet en systemdisker i stasjonære maskiner.

Lenke til kommentar
250 MB/s skriveytelse er imponerende. P200 blir nok ikke billig nei. Tipper rundt 7000 kroner. C200 128 GB blir nok rundt 2000-2500 kroner og 256 GB-versjonen til rundt 3500-4000 kroner litt avhengig av lanseringstidspunkt.

Synd de er så store. Produksjonskostnad er så vidt jeg vet svært avhengig av hvor stor lagringsplass de skal ha. Jeg tror de færreste har behov for så mye som 128 GB i maskiner med vanlig harddisk til generell lagring. Hastigheten skulle jeg gjerne hatt, men prismessig vil jeg bare ha 16-32 GB eller kanskje ennå mindre om jeg bruker Raid0.

 

Er det ikke vanlig å oppgi aksesstid på SSD-disker?

Jo, men det er mest for å sammenligne med mekaniske disker. Aksesstiden er trolig rundt 0,1-0,2 millisekunder. Dvs. at alle filer over ca 10 kB holder maksimal hastighet, mens man må over ca 1MB filer for harddisker klarer maksimal hastighet. Under de gitte grensene er hastigheten begrenset av aksesstid. På filer under ca 10 kB er SSD rundt 100 ganger raskere enn vanlige harddisker. På filer mellom 10kB og 1MB er SSD raskere, men med et mindre forholdstall. Over ca 1MB er det overføringshastigheten som bestemmer hvilken teknologi som vinner. F.eks at Microns nye SSD-er knuser en hver harddisk med sine 250 MB/s.

 

Hehe, fikk plutselig flashback fra prototyper til mekaniske disker som det kom informasjon om for noen år siden. Noen som husker de? Metallpinner som smelter hull i en metallplate, hvor hver pinne representerer en bit og alle opererte uavhengig (dvs. hver enkelt bit på disken kunne lese/skrive samtidig). Helt syk idé egentlig. Avhengig av gode løsninger i transport av data til/fra så snakker vi rimelig heftig ytelse. Skjønner selvølgelig hvorfor det ikke gikk lengre enn det gjorde, men heftig idé.

IBM Millipede

Det virker som pengestrømmen til videre utvikling stoppet brått opp. Det kan ha noe å gjøre med hva de regnet med den måtte konkurrere med i framtida. Altså at den ikke har sjans og at det blir penger ut av vinduet å utvikle det videre. Men det var spennende gambling så lenge det varte. Slike forskningsprosjekter er alltid gambling. Kanskje bare hver tiende satsing blir kommersialisert og hver hundrede blir en kommersiell suksess. Millipede var tydeligvis en av de 9/10.

Lenke til kommentar

Hei Simen1

 

I følge microns egne sider kommer diskene til å bli utgitt i størrelser fra 16-128GB, så det er håp for oss som klarer seg med mindre. Personlig ser jeg heller ikke behovet for SSD'er over 32GB så lenge pris per GB er såpass høy (annet enn på bærbare da, der man gjerne bare har plass til en disk).

Lenke til kommentar
I følge microns egne sider kommer diskene til å bli utgitt i størrelser fra 16-128GB, så det er håp for oss som klarer seg med mindre.

Det lover bra. :)

 

Kanskje litt off topic, men er det forresten noe stort poeng i å kjøre disse i RAID 0? Med SATA 3Gb/s får du vel ikke stort høyere enn 300MB/s hastigheter uansett, eller har jeg misforstått noe?

300 MB/s er jo nok for disker med 250 MB/s

Øker man antall disker så øker man jo også antall 300 MB/s SATA-tilkoblinger i samme takt.

 

Så lenge diskkontrolleren internt klarer den samlede båndbredden så får man full utnyttelse av Raid0-båndbredden. Det kan virke som det er en del diskkontrollere som sliter med så høy båndbredde så vi får se hvordan det løser seg med nye brikkesett og diskkontrollere.

Lenke til kommentar

Interessant med nye SSD-disker med høyere ytelse, det som kanskje blir enda mer interessant er hva som vil skje med tilkoblingsstandarder, det ligger jo delvis på trappene at sata antakelig må erstattes om ssd blir vanlig. Hvordan er det flash-disker og varme? Tåler de tempraturer greit? Kan man stappe 4 slike i en 5.25-brønn uten vifte uten å få problemer?

 

AtW

Lenke til kommentar
Så lenge diskkontrolleren internt klarer den samlede båndbredden så får man full utnyttelse av Raid0-båndbredden. Det kan virke som det er en del diskkontrollere som sliter med så høy båndbredde så vi får se hvordan det løser seg med nye brikkesett og diskkontrollere.

 

Det er vel her problemet vil begynne for mange av oss hobby nerder, fett med f.eks fire "billige" 16GB SSD disker med rå ytelse i raid0, men da må man ha en god diskontroller som klarer båndbredden, og de er ikke billige.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...