Gå til innhold

– Blu-ray overgår DVD i 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om Blu-ray skal ta over i 2011 så må prisene langt ned, og så må flere av filmene være av bedre kvalitet.

 

Det er alt for vanskelig å si ennå. Hittil er det bare noen få som kjøper slike filmer. Det er dyrt å spå.

 

Du får alerede en litt eldre bluray film til 15$ i en vanelig butikk i usa.

 

Men jeg hadde også håpet av cd/dvd/bluray var borte i 2011

Lenke til kommentar
Det er gjerne streaming som kan ta over, men det krever at folk flest får bedre linjer, gjerne fiber.

Streaming kan vanskelig ta over for de som har lyst til å eie filmene, ikke bare leie dem. Og streaming i 1080p kvalitet, uten å komprimere mer enn det som gjøres på Blu-Ray? Skeptisk! En ting er linjene, men det må vel også stille enorme krav til serverne som skal dra dette.

 

Flash er som du sier for dyrt, og det gir ikke tilstrekkelige fordeler i forhold til Blu-Ray. Jeg tviler sterkt på at bransjen ønsker å satse på noe sånt med det første. Husk de har akkurat avsluttet en langdryg formatkrig.

Lenke til kommentar
Nedlasting tar nok mer eller mindre over de neste ti årene. Blu-ray får aldri i nærheten den samme suksessen som DVD.

 

Da må isåfall linjene oppgraderes no skikkelig. Og for min del ser det ut som det går veldig treigt, jeg har hatt den samme linja i flere år, og kan forsatt ikke få mer, for meg hadde det tatt en evighet å laste ned en blu-ray film. Dessuten er det mange som heller vil ha filmen i hylla enn på PCen sin..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg synes folk er for skeptiske til streaming. Nå har jeg (overdreven?) tro på streaming og nettlagring, men alikevel mener jeg det er realistisk at det kommer om ikke spesielt lang tid.

 

For det første, vi har allerede i dag film og tv-streaming som funker. Jeg har selv erfaring med TV2s Sumo og CDONs bredbåndsfilm. Dette er dog ikke 1080p, men kvaliteten er ok, men ikke mer. Det arbeides med å utvikle bittorrent-lignende protokoller og tjenester for bruk til distribusjon av (lovlig) video. Det er ikke lenge siden jeg leste om EU-midler til slik forskning og vi har jo allerede blant annet Joost. Dette vil redusere behovet for superservere. En linje på 100 Mbit er mer enn nok for å streame en 50GBs Bluraydisk, antagelig er 40-50Mbit nok. Slike linjer finnes allerede. Med større utbygging av fiber vil ikke dette være noe problem.

 

Som noen argumenterer så har jo ikke hastigheten på bredbåndslinjen økt spesielt mye de siste årene. Dette er sant. Hvis man ser på det fra tilbydernes (ISP som Canal Digital, Nextgentel osv) sin side er det lett å forstå. Høyere hastighet er så langt kun en utgift for dem og et middel for å tiltrekke/beholde kunder. Når man får mulighet til å selge/leie ut film av høy kvalitet til en stor kundemasse kan man plutselig tjene penger på det og man vil få en pådriver for å øke hastigheten på linjene.

 

Videre så er det mange som vil eie filmene. Jeg bruker Steam og jeg eier jo alle spillene jeg har kjøpt og det er enklere å kjøpe samt langt mer praktisk enn å ha en boks som tar opp plass og samler støv.

Lenke til kommentar

Streaming er nok mange år frem i tid, gjennomsnittlig linjehastighet til brukere i norge er nok ikke så mye mer enn 2-3Mbit vil jeg tro. Får å få full HD kreves nok som et minimum minst 10Mbit linje.

 

Blu-ray platene begynner faktisk å få en akseptabel pris rundt om, fra 150kr og oppover. Nye tittler får man fra amazon og play.com for rundt 170kr, det er ikke galt syntes jeg når man må betale 160 for en dvd plate hos platekompaniet.

Endret av Nohabla
Lenke til kommentar
Nedlasting tar nok mer eller mindre over de neste ti årene. Blu-ray får aldri i nærheten den samme suksessen som DVD.

Akkurat slik som da papirsamfunnet ble borte ved årtusenskiftet?

 

Det er en vesentlig forskjell mellom papir og DVD/streaming. DVD/streaming er kun overføringsmedium og innholdet må presenteres på en tv/skjerm. Presentasjonen er med andre ord den samme. Papiret tar seg av både overføring og presentasjon og som presentasjonsverktøy har papiret en rekke overlegne egenskaper i forhold til en skjerm.

Lenke til kommentar
Blu-ray platene begynner faktisk å få en akseptabel pris rundt om, fra 150kr og oppover. Nye tittler får man fra amazon og play.com for rundt 170kr, det er ikke galt syntes jeg når man må betale 160 for en dvd plate hos platekompaniet.

Enig!

 

Jeg kjøper selv nesten bare Blu-ray nå. Hvis jeg i det heletatt kjøper noe på DVD så er det gamle filmer. Jeg importerer hovedsaklig fra amazon.com, norske butikker overpriser dessverre Blu-ray enda.

 

Heldigvis er nesten alle nye Blu-ray sonefrie med unntak av de som gis ut av Fox, og noen få andre unntak.

Lenke til kommentar
Videre så er det mange som vil eie filmene. Jeg bruker Steam og jeg eier jo alle spillene jeg har kjøpt og det er enklere å kjøpe samt langt mer praktisk enn å ha en boks som tar opp plass og samler støv.

 

Jeg føler steam er bortkastet siden man laster ned spillene. Si jeg vil ha et spill, jo så kan jeg enten velge å betale et par hundre kroner for å laste det ned på steam, eller finne en annen side å laste det ned gratis. Hadde ikke piratkopiering fantes hadde kanskje steam vært et bra alternativ. Men hvis man først skal da ha et spill synes jeg heller det er bedre å kjøpe det og ha det i hylla enn å betale et par hundre kr for å laste det ned som man ellers kan gjøre gratis i dag desverre

Lenke til kommentar
Streaming er nok mange år frem i tid, gjennomsnittlig linjehastighet til brukere i norge er nok ikke så mye mer enn 2-3Mbit vil jeg tro. Får å få full HD kreves nok som et minimum minst 10Mbit linje.

 

I dag har jeg 8Mb for ca 270 kr/mnd. For ti år siden hadde jeg vel antagelig akkurat fått ISDN med hele 64Kb, kanskje jeg fremdeles hadde 28.8, uansett begge med dyre tellerskritt. Om ti år, hva tror du vi har da? Jeg tipper vi har nok til å streame en film.

Lenke til kommentar
Jeg føler steam er bortkastet siden man laster ned spillene. Si jeg vil ha et spill, jo så kan jeg enten velge å betale et par hundre kroner for å laste det ned på steam, eller finne en annen side å laste det ned gratis. Hadde ikke piratkopiering fantes hadde kanskje steam vært et bra alternativ. Men hvis man først skal da ha et spill synes jeg heller det er bedre å kjøpe det og ha det i hylla enn å betale et par hundre kr for å laste det ned som man ellers kan gjøre gratis i dag desverre

 

Greit nok at du får spilt single player, men MP på nett som de fleste store spill baserer seg på nå, blir værre med en pirat kopi. Offesielle spillservere godtar så godt som aldri piratkopier.

Lenke til kommentar

Tviler på at Blu-ray forsvinner med det første jeg og. Jeg har ikke noen motforestillinger mot Blu-ray i seg selv. Helt grei kvalitet og format. Det er all DRMen jeg sliter med å akseptere. [1]

 

Samtidig klarer jeg ikke helt å få meg til å kjøpe DVDer av filmer som er kommet på Blu-ray. Det føles litt som å kjøpe en to år gammel PC til full pris. Så for min del har Blu-ray hatt en ganske så negativ effekt på konsumet. Jeg kjøper færre DVDer enn før, og det blir ikke kompensert for med kjøp av Blu-ray. I stedet laster jeg ned mkv'er, som har alle de positive sidene til Blu-ray, uten noen av de negative.

 

Lurer på om man har gjort noen undersøkelser på hvor store markedsandeler DRMen faktisk koster dem.

 

 

[1] (Jada, DVD har også DRM, men det blir som å sammenligne bølla på skolen med en massemorder.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...