Gå til innhold

Nvidia oppdaterer Linux-driver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut som ATI blir et betydelig bedre valg på Linuxplatformen enn nVidia. Nå er de jo faktisk i gang med å lansere Crossfire støtte i den properitære driveren sin.

 

Må nesten si meg enig her.

 

Har installert OpenSuse 11 med KDE 4.1 på tre stk maskiner med ATI kort den siste uka. Og det har vært kurant å installere ATI-drivere. Compiz, Dual Skjerm (med ulik oppløsning) etc har fungert helt greitt. Måte kjøre to kommandolinjeparametere, men hvor kravstor skal man være.

Lenke til kommentar

Phoronix har vel også lagt ut et par patcher slik at ATI drivern fungerer med de nyeste kortene. Videre er vel støtten for lyd i HDMI/Displayport klar eller bortimot klar tror jeg. Her har vel ikke Nvidia gjort noe. Novell jobber vel ganske mye med ATI's åpne drivere tror jeg.

 

Med tanke på dette og antallet Nvidiareklamasjoner er det kanskje ikke så rart at at Lenovo har valgt ATI for sine T og W modeller som antagelig kommer over helgen. Når det gjelder problemene med driveren er det litt vanskelig å uttale seg for meg - har NVS 140 og etterhvert som jeg har benyttet Opensuse 11 KDE 4.1 ser jeg jo at alt ikke er helt ok.

 

Alt tyder på at ATI er virkelig seriøs med sin Linuxsatsing, og jeg ser ikke bort ifra at ATI vil være å foretrekke de nærmeste årene. Jeg har iallefall endret oppfatning etter å ha brukt Nvidia konsekvent siden jeg begynte å bruke Linux.

Lenke til kommentar
Alt tyder på at ATI er virkelig seriøs med sin Linuxsatsing, og jeg ser ikke bort ifra at ATI vil være å foretrekke de nærmeste årene. Jeg har iallefall endret oppfatning etter å ha brukt Nvidia konsekvent siden jeg begynte å bruke Linux.

 

ATI skal ikke ha æren for dette her. Det er AMD.

Før AMD tok over sjappa i Canada var ATI noen arogante folk.

De uttalte jo selv at å åpne driverne / utgi dokumentasjon aldri ville bli aktuelt.

Heldigvis hadde AMD andre holdninger ovenfor Linux, og siden den gang har driverne til Linux blitt kraftig forbedret.

Lenke til kommentar
Så for å oppsummere.. er Ati bedre Nvidia , eller ser det ut til at de (Ati) vil være å foretrekke i fremtiden?

 

Man skal ikke se bort ifra at nVidia vil havne på tronen når det gjelder ytelse i forhold til pris som så mange ganger tidligere, men det ser ikke ut til at de er interesserte i å lansere open source-drivere/komplett dokumentasjon til deres skjermkort. Open source drivere har den fordelen at spillutviklere o.l. kan optimalisere spillene sine for skjermkortene driveren funker til og det resulterer i bedre ytelse.

 

Skal nVidia lykkes i fremtiden, bør de få grei pris på kortene deres, komme opp med noe som yter bedre enn SLI og få på plass gode, open source drivere som ATI/AMD nå begynner å gjøre. Linux og FreeBSD-brukere bør helt klart velge ATI for øyeblikket, ettersom støtten for disse kortene kommer til å bli veldig bra.

Lenke til kommentar
ATI skal ikke ha æren for dette her. Det er AMD.

Før AMD tok over sjappa i Canada var ATI noen arogante folk.

Som andre sier her var vel dette under oppseiling før AMD tok over, men det har skutt fart i ettertid - jeg bryr meg ikke så mye om det var høna eller egget som kom først bare det er passe kokt og smaker godt. Dette handler om steinhard business - og ikke om snill/slem.

 

Man kan jo titte på VIA og UMPC - vil de være med så må de åpne opp. I det hele og store er det stadig færre som velger å styre unna Linux/opensource. Ganske enkelt fordi det er et marked å tjene penger i.

 

Så for å oppsummere.. er Ati bedre Nvidia nå, eller ser det ut til at de (Ati) vil være å foretrekke i fremtiden?
Hverken ATI eller Nvidia har perfekte. Ser man bort fra kortene i seg selv og titter kun på drivere ligger vel Nvidia en liten tøddel foran kanskje. Men ut ifra utviklingstrenden akkurat nå er sannsynligheten stor for at jeg vil foretrekke ATI neste gang. Nvidia vil neppe sitte stille og se på at ATI tar markedandeler, og Intel spiser seg inn i de segmenter der de konkurrerer - med åpne drivere.

 

Så spørs det hvor viktig det er at driverne er opensource da. Innenfor dette området vil nok ATI og Intel være å foretrekke tror jeg. Også pga HDMI/DisplayPort.

Lenke til kommentar

nVidia bør forøvrig ordne slik at det lar seg gjøre å stille inn TV-out gjennom GUIet. Det er kjedelig at enten så skjer ingenting eller så blir xorg.conf "forsøplet". Greit nok at det er mulig gjennom en del arbeid i xorg.conf (noe som jeg gjorde), men dette gidder ikke folk flest.

Lenke til kommentar
nVidia bør forøvrig ordne slik at det lar seg gjøre å stille inn TV-out gjennom GUIet. Det er kjedelig at enten så skjer ingenting eller så blir xorg.conf "forsøplet". Greit nok at det er mulig gjennom en del arbeid i xorg.conf (noe som jeg gjorde), men dette gidder ikke folk flest.

 

nvidia settings kan gjøre det i twinview configurasjon. Men de burde absolutt ha full støtte for xrandr :/

Lenke til kommentar

Har et 8800GTS selv, og det fungerer forsåvidt ok ytelsesmessig(bruker ikke Compiz, så ytelse der er ikke så nøye), men viftestyringen har vært helt på bærtur.

 

Har vært nødt til å stille viftehastigheten manuelt med nvclock for å unngå at kortet blir svidd (hadde et par episoder hvor hele skjermen ble rosa(!), og det viste seg at temperaturen bikket 100 grader).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...