Gå til innhold

Perfekt lagring for HTPC-en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mens typisk støynivå under bruk oppgis fra 2,5-2,8 Bels.

 

Tja, jeg vet ikke jeg 25-28db?

 

Jepp, er lovende det synes jeg. Best-i-test hos silentpcreview.com for tiden er Samsung F1 som av produsenten er ratet til 2,7/2,9 Bel (idle/seek). SilentPCReview sine målinger er 21/22 dB (1 meters avstand). Hvis Hitachi sine oppgitte tall skulle stemme kan vel det bety at vi kryper ned mot 19-20 dB på en meters avstand.

 

SPCR sitt review av F1 er for øvrig her:

http://www.silentpcreview.com/article843-page1.html

Lenke til kommentar
Hva med støynivå?

 

Ifølge Hitachi skal diskene være blant de mest stillegående...

Jo da fikk med meg det, men det er egentlig en veldig verdiløs påstand. Om de hadde sagt at disken er den mest stillegående eller blant de 3 mest stillegående ville det faktisk betydd noe. Slik det står nå kan disken i teorien være temmelig høylydt om man legger til grunn at 99% av alle diskene på markedet er av de "mest stillegående". Selv om det antageligvis ikke er slik betyr et slik utsagn lite.

 

EDIT: Til htpc-bruk er det vel 2.5" enheter i kombinasjon med nettverkslagring som er tingen. De mest bråkete 2,5" diskene er vesentlig stillere enn de roligste 3,5"`erne. Det blir neste oppgradering hos meg.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Litt om ordbruk, hvor mange tror dere vet at bels er en benevning som brukes for tierdesibel ?

 

Hadde vært morsomt om hw.no kunne testet denne opp mot hitachis normalmodeller, hvor store er forskjellene her ?

Vel, siden 'desi' i denne sammenhengen betyr ti-del, vil 2,5-2,8 Bels tilsvare 25-28desiBels... Tenk på det som hvor mange desiliter det er i 2,5-2,8 liter! :p

Lenke til kommentar

Tipper det sitter en 3,5" i Get sine HDMI bokser. Get kunne ha nytte av noen slike 2,5 tommere.

 

Maken til forplantning av vibrasjoner har jeg ikke vært borti før med "PC" kabinetter. Må slå dritten av om natten, ellers går det utover nattesøvnen. :cry:

Endret av G
Lenke til kommentar
Litt om ordbruk, hvor mange tror dere vet at bels er en benevning som brukes for tierdesibel ?

 

Hadde vært morsomt om hw.no kunne testet denne opp mot hitachis normalmodeller, hvor store er forskjellene her ?

Vel, siden 'desi' i denne sammenhengen betyr ti-del, vil 2,5-2,8 Bels tilsvare 25-28desiBels... Tenk på det som hvor mange desiliter det er i 2,5-2,8 liter! :p

 

Hehe, joda jeg har ingen problemer med det, men jeg antar ganske mange som leser ikke ser den sammenhengen. Å angi lyd i Bels er veldig uvanlig, iallefall i forbrukerrelaterte tekster.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker er det høyst unormal praksis og oppgi lyd/støynivå i Bels. Det er dB som er vanlig å bruke, og jeg kan ikke huske å sett noen bruke Bels, noen gang, men en gang må vel være den første...

 

Men om det er noen som har pensum innenfor analog/signalelektronikk i bedre minne enn hva jeg har og kan gi meg en bekreftelse om det står noe der om at det er vanlig å bruke dB siden B er en så stor enhet at den er upraktisk å bruke?

 

Mener det sto noe sånt i boka, men begynner å bli lenge siden ;)

Lenke til kommentar
snoooodig å oppgi støyen i Bels og ikke dB. Tror aldri jeg har sett det før. Skulle nesten tro at markedsavdelingen hadde hatt en finger med i spillet...

 

HD-produsenter har av en eller annen grunn "alltid" (uhvertfall en stund), brukt Bel. Forøvrig så lurer jeg på om det er noe annet enn lav effekt og at de er egnet for 24/7-bruk som skiller disse fra "vanlige" disker?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Litt om ordbruk, hvor mange tror dere vet at bels er en benevning som brukes for tierdesibel ?
Vel, siden 'desi' i denne sammenhengen betyr ti-del, vil 2,5-2,8 Bels tilsvare 25-28desiBels... Tenk på det som hvor mange desiliter det er i 2,5-2,8 liter! :p
Hehe, joda jeg har ingen problemer med det, men jeg antar ganske mange som leser ikke ser den sammenhengen. Å angi lyd i Bels er veldig uvanlig, iallefall i forbrukerrelaterte tekster.

milli-centi-desi--deca-hekto-kilo-mega osv er jo sånt man lærte på barneskolen. Det er litt uvanlig men egentlig ikke så dumt å oppgi tallet i grunnenheten i stedet for. Særlig ikke med tanke på at det krever gjenoppliving av et par små grå for enkelte "homer simpsons". Gjenoppliving av små grå er jo ikke en negativ effekt akkurat ;)

 

snoooodig å oppgi støyen i Bels og ikke dB. Tror aldri jeg har sett det før. Skulle nesten tro at markedsavdelingen hadde hatt en finger med i spillet...

Jeg kan ikke huske at harddiskprodusentene har brukt noe annet noen gang.

 

Jeg hadde blitt mye mer skeptisk om de brukte decaBel i stedet for grunnenheten Bel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...