Gå til innhold

– Jukser med Vista-tall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge Jane Bradburn fra HP, leverer HP de fleste PC-ene til sine kunder med Vista Business-lisens, men med forhåndsinstallert XP. Det samme skal visstnok gjelder flere andre PC-leverandører.

Jaha? noe nytt de har begynt med?

Har ikke sett dette på noen av klientene og workstationene vi har kjøpt det siste året...

alle har kommet med vista installert. Vell og merke installerer vi selv XP.

Lenke til kommentar

Dette var da ikke en særlig overraskende nyhet, men noe svært mange av oss var fullt klar over.

 

Sjekket statistikk på en del nettsteder jeg administrer, og Vista brukes av 12 - 15 % av de besøkende. Det er ikke mye til markedspenetrasjon i løpet av 1 1/2 år. Så det vil ikke forundre meg om mer enn 50 % av Vistalisenser som blir kjøpt faktisk ikke blir brukt i det hele, og kommer trolig ikke til å bli brukt.

 

PS! Jeg har to stk slike.

Lenke til kommentar
Ifølge Jane Bradburn fra HP, leverer HP de fleste PC-ene til sine kunder med Vista Business-lisens, men med forhåndsinstallert XP. Det samme skal visstnok gjelder flere andre PC-leverandører.

Jaha? noe nytt de har begynt med?

Har ikke sett dette på noen av klientene og workstationene vi har kjøpt det siste året...

alle har kommet med vista installert. Vell og merke installerer vi selv XP.

Vi har det som opsjon, så alle PC'ene kommer med Vista lisens, men forhåndsinstallert XP. De blir jo ghostet med XP i alle tilfelle, så det hadde ikke hatt mye å si samme hva.

Lenke til kommentar
Dette var da ikke en særlig overraskende nyhet, men noe svært mange av oss var fullt klar over.

 

Sjekket statistikk på en del nettsteder jeg administrer, og Vista brukes av 12 - 15 % av de besøkende. Det er ikke mye til markedspenetrasjon i løpet av 1 1/2 år. Så det vil ikke forundre meg om mer enn 50 % av Vistalisenser som blir kjøpt faktisk ikke blir brukt i det hele, og kommer trolig ikke til å bli brukt.

 

PS! Jeg har to stk slike.

 

Uhm, men de to du har teller vel med i det totale salget?;)

Kan ikke se at MS ikke har sitt på det tørre her, er jo snakk om antall solgte lisenser, er det ikke?;)

Lenke til kommentar
Dette var da ikke en særlig overraskende nyhet, men noe svært mange av oss var fullt klar over.

 

Sjekket statistikk på en del nettsteder jeg administrer, og Vista brukes av 12 - 15 % av de besøkende. Det er ikke mye til markedspenetrasjon i løpet av 1 1/2 år. Så det vil ikke forundre meg om mer enn 50 % av Vistalisenser som blir kjøpt faktisk ikke blir brukt i det hele, og kommer trolig ikke til å bli brukt.

 

PS! Jeg har to stk slike.

 

Uhm, men de to du har teller vel med i det totale salget?;)

Kan ikke se at MS ikke har sitt på det tørre her, er jo snakk om antall solgte lisenser, er det ikke?;)

 

Man kan fint ha sitt på det tørre, og framstille ting på en muisvisende måte samtidig. Om man framstiller en solgt vistalisens som økende markedsandel for vista, selv om lisensen brukes til å kjøre XP, så kan man fort ledes til å trekke feilaktige konklusjoner.

 

Forøvrig synes jeg det er fint at Vista strever litt, kanskje MS skjønner at de må legge seg litt mer i selen, at konsumentene ikke bare tar til takke med hva som helst.

 

AtW

Lenke til kommentar

På internettsidene våre (stort sykehus) er det ca. 3 mill. treff i måneden. Antall treff med Vista som operativsystem øker litt hver måned, og er nå for juli oppe i 14,4 %. Jeg vil tippe vi vil komme opp i 30 % før året er omme. Det er Windows XP som går nedover når Vista går opp. MacOS har også dobblet antall treff det siste året, mens Linux har vært stabilt på ca. 1 % i flere år. Husk at det stort sett er vanlige norske hjemmebrukere som går inn på sykehusets nettsider. Det finnes andre nettsider hvor informasjon rettet mot andre offentlige virksomheter ligger. Treff fra interne maskiner blir dessuten ikke talt med.

 

Statistikk juli 2008:

(Når det står 0 % er dette en avrunding statistikkgeneratoren gjør. 0 % vil si at det er mindre enn 0,1 %. Alle som er oppført på listen har hatt treff i løpet av juli måned.)

 

Windows 94.9 %

- Windows XP 63.1 %

- Windows NT 0.1 %

- Windows Me 0.1 %

- Windows Vista 14.4 %

- Windows CE 0.4 %

- Windows 98 0.1 %

- Windows 95 2.7 %

- Windows 2003 7.3 %

- Windows 2000 6.7 %

- Windows 3.xx 0 %

 

BSD 0 %

- FreeBSD 0 %

 

Linux 0.8 %

- Ubuntu 0 %

- Suse 0 %

- Mandriva (or Mandrake) 0 %

- Fedora 0 %

- Debian 0 %

- Centos 0 %

- GNU Linux 0.6 %

 

Macintosh 2.6 %

- Mac OS X 2.6 %

- Mac OS 0 %

 

Andre 1.6 %

- Ukjent 1.5 %

- Symbian OS 0 %

- Sun Solaris 0 %

- Sony PlayStation Portable 0 %

- BeOS 0 %

Lenke til kommentar

Vista brukes av ca. 15%-17% av OS markedet, basert på flere rapporter fra store sider som f.eks google. Med andre ord, dette er den delen av solgte lisenser som, for øyeblikket, blir aktivt brukt. (Om alle Vista lisenser var tatt i bruk, ville tallet trolig vært over 20%.)

 

MS har solgt ca. 140 mill lisenser.. Solgt er solgt. Udiskutabelt spør du meg. Jeg har 3 XP lisenser liggende som jeg ikke bruker, men MS har jo likevel rett til å føre de opp som "solgte XP lisenser" selv om jeg ikke bruker de.

 

Viktig å skille mellom de to gruppene.. Og MS har aldri sagt noe om hvor mange prosent av markedet Vista holder, bare fakta om antall solgte Vista lisenser.

Endret av TexTHKM
Lenke til kommentar

Joda, solgt er solgt. Men når produktet i stor grad er "solgt" gjennom "tvungen" bundling er uansett salgstallene tvilsomme. Ikke minst når en betydelig del av kundemassen faktisk ikke vil ha det bundla produktet.

 

Ellers er jeg ikke sikker på at det er 100 % hjemmebrukere som sjekker et sykehus sine nettsider. Faktisk vil jeg tro at en meget stor andel treff kom fra andre offentlige instanser, allmennpraktiserende leger etc.

Lenke til kommentar

Hmm.. Håper egentlig at det nesten går så dårlig som det kan gå med Vista av to enkle grunner...

 

1. Hvis det går dårlig for MS tvinger det de til å lage noe som faktisk er bra, og ikke bare et operativ system som eter opp minnet ditt og er proppet med helt unyttige teite funksjoner.

 

2. De som lager alle de forskjellige linuxene blir også "tvunget" til å lage en linux som sikter mer mot hjemmebrukere som ikke vet forskjellen på e-post og sms.

 

3. (Dette er den siste og skjulte grunnen.)Det blir kanskje et mer realt og sundt konkurranse miljø som gagner oss forbrukere, etter at 1. og 2. er slått inn...

 

Er jo lov å håpe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...