Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Utvider utvalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Skal man ha det råeste som finnes på bærbarfronten er det fremdeles Intel Core 2 Extreme X9100 som gjelder. Denne har en kjernefrekvens på 3,06 MHz og 6 MB cache.

 

3.06Mhz er det heftigste på markedet??? :tease:

 

ja, av laptop-prosessorer er en X9100 det aller råeste ja...

Lenke til kommentar
ojoj, tatt igjen e8400'n min (stock) på Ghz allerede i bærbar-fronten :p

bærbar har komt seg veldig dei siste åra, nesten smartare å satse på det :thumbup:

Likevel er nok din e8400 mye kraftigere

Og hvorfor det??

Fordi at det er en stasjonær pc cpu. Gjett hvorfor den trekker 3-4 ganger så mye strøm.

Det er en stor arkitekturisk forskjell, kjernen i mobile cpu'er er mye mindre, og færre transistorer, og derav lavere ytelse. Ellers hadde det jo ikke vært noen vits i å ha stasjonær-cpuer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
ojoj, tatt igjen e8400'n min (stock) på Ghz allerede i bærbar-fronten :p

bærbar har komt seg veldig dei siste åra, nesten smartare å satse på det :thumbup:

Likevel er nok din e8400 mye kraftigere

Og hvorfor det??

Fordi at det er en stasjonær pc cpu. Gjett hvorfor den trekker 3-4 ganger så mye strøm.

Det er en stor arkitekturisk forskjell, kjernen i mobile cpu'er er mye mindre, og færre transistorer, og derav lavere ytelse. Ellers hadde det jo ikke vært noen vits i å ha stasjonær-cpuer i det hele tatt.

Nei, det er en Core-prosessor, altså samme arkitektur. Det eneste av skulle tilsi at denne er svakerere er lavere FSB, men det har egentlig ikke mye å si.

Lenke til kommentar
Hvor mye bedre ytelse vil dette gi i teorien? Hva kan denne sammenlignes med når det kommer til "vanlige" CPUer?

Det er relativt nøyaktig å sammenligne de med likt klokkede Core 2 Duo fra E8000-serien.

 

E8200 Core 2667MHz 6MB 1333FSB

T9600 Core 2800MHz 6MB 1067FSB

T9800 Core 2933MHz 6MB 1067FSB

E8400 Core 3000MHz 6MB 1333FSB

X9100 Core 3067MHz 6MB 1067FSB

E8500 Core 3167MHz 6MB 1333FSB

 

Lavere FSB, tregere minne og litt nedjustert brikkesett senker nok ytelsen litt, men det er fortsatt en god sammenligning.

Lenke til kommentar
Det er en core 2 MOBILE cpu. Jeg spør deg igjen, hvorfor skulle man gidde å ha cpu'er som dro 3-4 ganger så mye watt uten å gi mer ytelse?

 

Fordi det krever en helt annen kvalitet og kjøre slike hastighet på lavere spenning og dermed lavere effekt. Jeg vil anta at de kjernene som kjører X ghz i bærbare maskiner kunne hvert klokket til langt høyere hvis de var valgt til prossesorer for stasjonære maskiner, med muligheter for økt spenning og dermed også effekt. Derfor krever det nok langt mer av kvaliteten på prossesor kjernen og oppnå en gitt hastighet i en bærbar maskin som det krever å oppnå den samme hastigheten i en stasjonær maskin.

Lenke til kommentar
Hvorfor er utvalget så dårlig utvalg av hovedkort til CT479 må jeg bare si, pc'en min kunne gjerne vært mindre varm for min del.

 

Ja, kunne gjerne tenkt med en 30-watt-CPU i en stasjonær maskin, de er veldig greie å kjøle stille, så jeg ønsker meg også større utvalg på denne fronten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...