Gå til innhold

Kjører 3G på 900 MHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ble ikke dette implementert i Europa fra starten av?

 

I Nord-Amerika (Karibien inkludert), Japan og Australia kjører de på forskjellige frekvenser for å tilpasse topografiske og demografiske behov.

I USA kjører de faktisk GSM og UTMS på samme frekvens, nemlig 1900 Mhz og 850 Mhz.

 

Håper at dette kommer folk til gode senere, og faktisk gir oss ordentlig 3G-nett.

Men jeg må innrømme allikevel at dekningen er ganske god i utkanten også.

Lenke til kommentar

Å endre 900-båndet til et 3G-nett vil feks medføre at steder uten 1800-dekning krever 3G-telefon til nødanrop. Og vil 900-båndet gi 3G-telefoner like god dekning innendørs som GSM-telefoner har idag? Det må også koste en formue, selv med 900-båndet, å bygge 3G-dekning i hele Norge fremfor å utvide EDGE-hastigheten til et par megabit?

 

Nei, dette bør testes grundig før en avgjørelse blir tatt.

Lenke til kommentar

slik jeg forstår det så kan utms og gsm bruke samme frekvens, men ikke på samme tid.

 

med andre ord så må en i områder hvor utms bruker 900, sette av kanaler spesifikk til dette, noe som eter opp kapasiteten til gsm i samme området.

 

største problemet, slik jeg ser det, er at ingen umts telefon solgt i dag snakker umts på 900. om dette er bare en firmware unna, eller om folk må bytte ut telefonene sine for å ta nytte av det aner jeg ikke, men mistenker det siste.

 

og jeg skulle tro dette vil gi samme innendørsdekning som gsm ja, men det er bare basert på min ganske så mangelfulle forståelse av hvordan frekvenser og materialer fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har lest et sted at ved bruk av høyere frekvens medfører det mindre farlig stråling for hjernen. Husker ikke hvor jeg har lest det, men ganske sikker på at jeg har lest det.

 

Har også lest at ved bruk av 3G-telefon som kjører på 2100 MHz minsker man strålinga enn ved bruken av GSM på 900 MHz.

 

Fant noe her:

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...ticle699936.ece

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

det er ikke mere stråling som er problemet, men forstyrring av hjernesignal.

 

Vår kjære hjerne bruker en frekvens nær det norske gsm signalet.

Om dette betyr noe for vår kjære kropp er uvisst, men dårlig søvn etter lang snakk i telefonen før leggetid kan vise en liten betydning, og dette problemet er så vidt eg vet ikke å finne i land som bruker en annen frekvens.

 

Så å øke energimengden på gsm nettet her ville eg kalle et aldri så lite medisinsk ekspriment...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...