Gå til innhold

Mac-salget øker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ipod"S"? Trodde dere skulle bruker det norske språket mer og mer... Da blir det vel Ipoder. Men for all del.

 

Dessuten er det ikke bare mac salg. Under min ordbok er en Mac en pc. en Mac er ikke det samme som apple. Så generelt sett ville jeg heller sagt Apple-salget øker.

Endret av tmolberg
Lenke til kommentar

jeg har nok ikke vært med å øke salget. Men det har litt med hvordan apple har lagt linjen med itunes og at man ikke har lov til å bruke mac osx på andre maskiner enn de som de selv selger. Samt at man betaler mye mer en ting faktisk er verdt...

hadde apple blit mer liberal så hadde nok jeg å funnet veien til en ipod, og kanskje en iphone...

Men jeg unner jobs at de selger bra. Han fik trosalt apple opp fra gjørma og over og opp i himmelen på ekstremt kort tid.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har bidratt i statestikken deres. Tror ikke alle trenger iMac, alt til sitt bruk. Skal du spille spill så er Windows best, og til surfing/office-ting så duger Ubuntu veldig greit. Men skal du drive med grafisk design eller fotografi så synes jeg dette er en veldig fin plattform å jobbe på.

 

jeg har nok ikke vært med å øke salget. Men det har litt med hvordan apple har lagt linjen med itunes og at man ikke har lov til å bruke mac osx på andre maskiner enn de som de selv selger. Samt at man betaler mye mer en ting faktisk er verdt...

hadde apple blit mer liberal så hadde nok jeg å funnet veien til en ipod, og kanskje en iphone...

Men jeg unner jobs at de selger bra. Han fik trosalt apple opp fra gjørma og over og opp i himmelen på ekstremt kort tid.

  • Apple har prøvd å linsensiere OS'et sitt til andre før. Det fungerte veldig dårlig. Hvorfor skal de prøve noe de har prøvd før og feilet på?
  • Steve Jobs gjorde en god jobb ja, men han gjorde det ikke på ekstremt kort tid. I første omgang prøvde han å få folk over på sin NeXT-operativsystem, noe Mac-eiere var i mot. Det var ikke før han modifiserte NeXT til å bli det vi i dag kaller OS X at det begynte å gå i retning suksess.
  • Problemet med Mac er vel at de ikke har noen billig-maskiner. (Utover Mac Mini som suger da den har hardware fra 2006.) Men da en likt spekket maskin og sammenlign så er som regel forskjellen ikke så veldig stor. Husk at Apple oftest har skarpere skjermer med bedre fargegjengivelse og bruker i større grad dyrere materialer enn plastikk. I de øvre spektet så er de vel faktisk veldig gunstig priset. Finn en Mac Pro og finn en med tilsvarende specs så er sjangsen stor for at Mac Pro'n faktisk er billigst. Nå skal det sies at Apple tar latterlig mye for minne.

Selv er jeg skeptisk til hvor lukket iPhone er, men så tenkte jeg litt og det er jo like mye DRM, låssgreier(Java programmer må signeres) på andre mobiler. Og Google har jo ikke akkurat vært så åpne som de lovet med Android.

 

(De andre mobil linux-plattformer er ikke verdt å nevne. Leketøy for nerder er uinteresant for folk flest.)

Lenke til kommentar

Visst finnes det greie priser på Mac, Macbook-en f.eks., vet ikke helt hvordan det står til i dag, men den var lenge vel verdt pengene.

 

Ang. «skarpere skjermer», så er det bare fjas. Skjermene på de bærbare er for all del ok, men generelt sett så ville jeg mye heller ha kjøpt en Dell-skjerm om jeg ville ha hatt samme kvalitet som Apple, eller en Eizo om jeg faktisk ville ha kvalitet.

 

Sitter selv på Apple-skjermer (da jeg klipper), og en Mac Pro, og det er ikke akkurat noen kremopplevelse. Gleder meg til å gå over til Avid med skreddersydde arbeidsstasjoner og bedre skjermer (og monitorer).

 

Lurer litt på hvorfor du mener det er behagelig å sitte på en Mac om man bedriver grafisk design og/eller fotografi.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en MacBook i to år nå, og merkelig nok fungerer den fortsatt kjempefint. Har på feelingen at om jeg hadde brukt 10 000 på en Dell istedet for en MacBook, så hadde jeg vært strandet med et tregt og lite intuitivt OS. Min fungerer enda raskere enn når jeg fikk den, og den er to år gammel. Leopard ga meg en skikkelig ytelsesøkning.

 

Jeg er nå fornøyd med Macen min, men XP står som en festning på spillmaskina. :)

Lenke til kommentar
Selv er jeg skeptisk til hvor lukket iPhone er, men så tenkte jeg litt og det er jo like mye DRM, låssgreier(Java programmer må signeres) på andre mobiler. Og Google har jo ikke akkurat vært så åpne som de lovet med Android.

Med mindre jeg har misforstått så er Google's Android en helt åpen plattform. Kritikken som dukket opp for litt siden hadde vel mer med utviklingsprosessen hos Google å gjøre. At Google har vært treige med å oppdatere utviklingsverktøyene.

 

Når det gjelder utvikling av tredjepartsprogrammer, så er iPhone langt mer restriktiv enn flere andre plattformer - ikke bare Android, men også etablerte smartphone-OS som Symbian. Det er riktig som du påpeker at flere krever signering, og Symbian innførte dette i siste versjon av sitt OS. Jeg håper og tror at dette bare skyldes sikkerhet, og at de gjorde dette som et preventivt tiltak etter det begynte å dukke opp virusproblematikk på mobiltelefoner. Men i forhold til iPhone er dette peanuts, for du kan selv skru ned sikkerhetsnivået på telefonene. I tillegg er det gratis å få signert programmer på nettet.

 

Hos Apple koster det derimot penger for utviklere, og rimeligste developer-programmet koster 99$. Kanskje ikke noen hårreisende sum om man driver kommersiell utvikling, men for en student/hobbyprogrammerer er det likevel kjipt. I tillegg må man ha Mac for å kunne bruke SDK'en til Apple, og programmene må distribueres via Apple's offisielle App Store. Summen av alt dette gjør iPhone langt mer restriktiv enn Symbian, Android osv. :thumbdown:

 

 

EDIT: Jeg har her sett på de offisielle mulighetene for software-utvikling, og derfor bevisst utelatt "jail-breaking" av iPhone.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg har hatt en MacBook i to år nå, og merkelig nok fungerer den fortsatt kjempefint. Har på feelingen at om jeg hadde brukt 10 000 på en Dell istedet for en MacBook, så hadde jeg vært strandet med et tregt og lite intuitivt OS. Min fungerer enda raskere enn når jeg fikk den, og den er to år gammel. Leopard ga meg en skikkelig ytelsesøkning.

 

Jeg er nå fornøyd med Macen min, men XP står som en festning på spillmaskina. :)

Kanskje, men Macbook er en bærbar av svært middelmådig byggekvalitet. Ikke bare er den kjent for å være en knirkefest: Den har et alvorlig problem med kvaliteten på plasten.

 

Når det gjelder OS, så vil jeg ikke si at Leopard er noe raskere enn Windows XP. Det er riktignok Unix og vil være lett gjenkjennelig for de som har brukt Unix-OS eller lignende (Linux) fra før. Likevel så er det litt suspekt når epleforumet blir fylt av lovprisinger over hvor grusomt "snappy" og ekstremt mye raskere systemet blir når Apple har oppdatert.... helt irrelevante ting som CUPS og OpenSSH.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt en MacBook i to år nå, og merkelig nok fungerer den fortsatt kjempefint. Har på feelingen at om jeg hadde brukt 10 000 på en Dell istedet for en MacBook, så hadde jeg vært strandet med et tregt og lite intuitivt OS. Min fungerer enda raskere enn når jeg fikk den, og den er to år gammel. Leopard ga meg en skikkelig ytelsesøkning.

 

Jeg er nå fornøyd med Macen min, men XP står som en festning på spillmaskina. :)

Kanskje, men Macbook er en bærbar av svært middelmådig byggekvalitet. Ikke bare er den kjent for å være en knirkefest: Den har et alvorlig problem med kvaliteten på plasten.

 

Når det gjelder OS, så vil jeg ikke si at Leopard er noe raskere enn Windows XP. Det er riktignok Unix og vil være lett gjenkjennelig for de som har brukt Unix-OS eller lignende (Linux) fra før. Likevel så er det litt suspekt når epleforumet blir fylt av lovprisinger over hvor grusomt "snappy" og ekstremt mye raskere systemet blir når Apple har oppdatert.... helt irrelevante ting som CUPS og OpenSSH.

 

Jeg må desverre si meg uforbeholdent enig i det du sier om byggkvaliteten. Den er elendig. Min har flere sprekker og to fliser av kabinettet er borte. Jeg har ikke brukt den usaklig hardt heller.

 

Forøvrig går vel OS-følelse mye på hvordan ting føles, ikke nødvendigvis hva som står på papiret. Forøvrig er jeg rimelig sikker på at Leopard inneholder noen optimaliseringer for Intel-prosessorer i forhold til Tiger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...