Gå til innhold

Bobcat skal knuse Intel Atom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper at AMD kan klare å hamle opp med Intel igjen, å angripe Intel Atom virker som et skritt i riktig retning med tanke på alle UMPCene som har kommet på markedet i det siste.

 

Men jeg skulle helst sett at AMD knuser Intel på high-end markedet ikke bare på pris, men på ytelse.

 

Intel High end koster jo 5-6 ganger så mye som en amd for en vanlig pc, ala desktop.

 

Det jeg synes er så jævla kult er at det er nå mulig å få en liten pc som man ikke trenger dedikert skjermkort for å spille f.eks crysis, og med GX serien blir ytelsen det dobbelte av dagens. Da snakker vi om 6600GT ytelse i overklokket tilstand, integrert på hovedkortet. Amd gjør det bedre og bedre over hele fjøla, sakte, men sikkert forhåpentligvis.

 

Jeg ser fortsatt ingen gode grunner for meg personlig å velge intel. Og når ting har vært som verst, så har det snudd, og det tror jeg vi kommer til å gjøre framover.

 

Man kan ikke være best på alt er det jo noe som heter. Bryr meg midt i ræva om intel har en god cpu på 2-3 tusen kroner, eller 7-8-9 tusen kroner for den del. Ytelsen er jo ikke deretter, det går ikke magisk raskere, annet enn benchmarks.

 

Vel jeg sitter ikke altså og bencher hele dagen. =)

Lenke til kommentar
Nå er vel ikke frekvensen avgjørende ene og alene, men de bør vel komme seg ett stykke over 1Ghz om de ønsker om hamle opp med Atom som vel går opp til 1,6Ghz?

 

Hvordan vet du det? Kjenner vi til noe som helst av arkitektur?

 

Atom er veldig ueffektiv (enkel) design som trenger mye klokke for å yte. For alt vi vet kan denne danke ut Atom med en klokkehastighet på 400Mhz.

Lenke til kommentar
Nå er vel ikke frekvensen avgjørende ene og alene, men de bør vel komme seg ett stykke over 1Ghz om de ønsker om hamle opp med Atom som vel går opp til 1,6Ghz?

Atom på 1,6GHz yter omtrent som en Pentium 900MHz... På den andre siden er Atom en dual core prosessor. (mao jeg sammenlignet hastighet pr kjerne)

 

Chipsettet på maskiner med Atom prosessorer bruker vel 10-15W, noe AMD forhåpentligvis klarer å gjøre bedre :)

Lenke til kommentar

Synes det er spennende av nye toppsjefen å basunere ut sine planer for fremtiden. Fremtiden er minimalistisk og mindre og mindre bærbare krever da også mindre og kraftigere CPUer. Teknologien er i allefall på rett vei.

 

Dette er et felt jeg synes er svært spennende og jeg tror at mye av Intel og AMD's fremtid vil dreie seg om ATOM og BOBCAT samt server markedet. Jeg tror ikke desktopene dør ut, men at ting vil bli mindre i fysisk form og det er derfor naturlig at ATOM og BOBCAT kanskje blir "sveiset" sammen (eller lurt inn bakveien) i de fleste maskiner og aparater. Skulle helst ha sett at de klarte å holde seg under 4-5W, eller kom dit fort som rakkern.

 

Like spennende er det at AMD satser såpass knallhardt, da Intel fortsatt krever brigder. Det kan jo bety et lite overtak.

 

Får håpe den nye AMD sjefen har litt mer baller enn f.eks Hareide som presterer å si foran en kamp mot Montenegro "ja vi må passe på midtbanen, de er kompakte og hardarbeidende". Det skal sies som AMD sjefen "disse skal vi gruse, uansett"....

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Nå er neppe ytelsen veldig kritisk på disse maskinene, folk som er veldig opptatt av ytelse kjøper ikke en UMPC. Denne AMD prosessoren holder nok i massevis til nettsurfing, e-mail og enkel tekstbehandling.

 

Er ikkje kritisk, men pris/ytelse er alltid relevant i samenhenger der ting skal vere lite og billig. Produsent velger sine prosessorer etter kva som er lettest og selge, og kva som gir mest ytelse for prisen. (sånn i mitt hode) Så for Intel og AMD er ytelse kritisk, men for forbruker så er det også viktig, en totalt ubrukelig person vil også merke om den lille pc'n hans bruker 10minutter på å starte opp, og det tar 3sekunder før museklikk blir til handling. Etter det eg har sett av Puma til AMD, så er det svært overlegent Intel på brikkesett og grafikk, einaste Intel har der er prosessor ytelse. Og da er nettopp det segmentet her AMD kan kare seg til nokre prosenter. AMD har alltid (siste åra) hatt gode løsninger med minnekontroller, brikkesett etc. Store muligheter for AMD å grafse til seg sårt trengte prosenter av markedet.

Lenke til kommentar

Hmm ...

Syns han Meyer heller skulle ha gått igjennom organsisasjonen og fått til endringer som gjør at de kan utvikle fortere og begynne å ta igjen forspranget til Intel.

 

Når intel er raskere ute med high-end, først til teknologi, først til nye produskjonsmetoder - så går det ut over amd både med tanke på teknologisk fordel, men også i form av markedsføring. Ser jo bare lenger opp i tråden der folk er helt i 100 over noen små tall som når det kommer til stykke ikke betyr all verdens. Prosessoren eksisterer faktisk ikke.

 

Den tid det tar amd å få ny cpu ut som skal være så sinnsvakt bra, kan intel få ut neste generasjon som banker amd nesegrus.

Amd er egentlig ikke noen nr2. De er nummer 5 - bare at det ikke er noen imellom 1 og 5. Det er gapet som må dekkes i realiteten. Intel har tidligere klart å dekke slike gap, nvidia har gjort det - nå må amd gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvor alle opplysninger kommer fra, men iflg denne Intel presentasjonen får jeg ut fra side 10 og 14 at 1,6Ghz ATOM har TDP på 2,3W og US15W brikkesett også har 2,3W TDP.

Tjah... Jeg har ihvertfall sett en barebone Atom løsning, og den hadde heatsink+vifte på chipsettet. Prosessoren vare uten vifte. Det du tenker på er kanskje uten grafikk? (fikk ikke linken til å fungere)

Lenke til kommentar

Bobcat... :!:

"ladies and gentlemen! now we present to you, the Atom-beating, ground-braking, mind-shaking: (trommesolo) Bobcat!" :D

 

Etter det eg huska så var jo AMD sinnsjukt gode på 1-kjerne litt tilbake i tid, kan komme til gode i dette :thumbup: Den nye sjefen slaura i vertfall ikkje, spørst om AMD faktisk har resursane til å satse så masse som han vil ha det til :hmm:

 

Uansett, gogogo nye AMD-sjefen! :w00t:

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvor alle opplysninger kommer fra, men iflg denne Intel presentasjonen får jeg ut fra side 10 og 14 at 1,6Ghz ATOM har TDP på 2,3W og US15W brikkesett også har 2,3W TDP.

Tjah... Jeg har ihvertfall sett en barebone Atom løsning, og den hadde heatsink+vifte på chipsettet. Prosessoren vare uten vifte. Det du tenker på er kanskje uten grafikk? (fikk ikke linken til å fungere)

 

Hm, tror jeg ikke har fulgt helt bra med i timene etter jeg så denne artikkelen.

 

At CeBIT, Intel launched its Menlow platform for Mobile Internet Devices (MIDs) under the name of Centrino Atom. It uses the extremely power-efficient and compact x86 processors from the Atom Z500 series – Silverthorne – plus the US15W single chipset – Poulsbo.

 

Atom og chipset for notebooks er tydelivis ikke så effektgjerrige som de for MIDs.

 

The Atom N270 is less demanding. It also runs at 1.6 GHz, but it has a rated TDP of just 2.5W. It is partnered by the 945GSE chipset, a version of the 945GMS without the Macrovision copy protection license. Intel claims 4W TDP for the 945GSE. The ICH7-M is said to consume no more than 1.5W. According to Intel, Atom N270 netbooks can use passive cooling.

 

Edit: prøvde å fikse linken, men siden den inneholder ( R ) og ( TM ) i urlen blir dette automatisk til ® og og ødelegger hele greia :p

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Dirk Meyers første oppgave som AMDs nye CEO er å hamle opp med Intels Atom-prosessor.

 

Nå igjen,hvor mange ganger skal AMD hamle opp med Intel?? Var det ikke bedre at de godtok at de var lillebror og konsentrerte seg om å lage ok produkter og markedsføre disse sikkelig,istedenfor å være så optatte av å hamle opp hele tiden :hmm:

Lenke til kommentar

på dette forumet er det uungåelig at amd- vs intel"fans" går i tottene på hverandre.

 

jeg har holdt på med disse boksene i såpass mange år nå, over to tiår når jeg tenker tilbake i tid, at jeg har hørt den typen prat fra amd m a n g e ganger. denne gangen er det bare ett svært gjesp..

 

jeg vil vente å se. er det bare preik for å blidgjøre småsure aksjonærer eller er det en uttalelse med sannhetsgehalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...