Gå til innhold

Trojaner infiserer MP3-filer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men over til saken: Hvordan kan en multimediefil spørre etter en bestemt kodek fra en bestemt nettside?

 

Dette lurer jeg også på. Dette kan umulig gjelde alle mp3-avspillere. Dette lukter windows media player, siden det er eneste spilleren jeg vet om som kobler seg opp til en server for å hente ned codecs automagisk.

Lenke til kommentar
Ja, det må jo være WMP det vises til, hvis ikke Realplayer gjør det og. Den gjorde ihvertfall det før mener jeg.

Siden det er litt enighet om dette her, og de aller fleste ikke bruker realplayer til å spille mp3, men ganske mange bruker WMP, så er uttalelsen at "det er ikke et windows problem, men et mp3 problem" kanskje litt ullent?

Lenke til kommentar
Men over til saken: Hvordan kan en multimediefil spørre etter en bestemt kodek fra en bestemt nettside?

Jeg er rimelig sikker på at WMP kobler seg opp mot en Microsoft-server og ser gjennom en database etter en passende kodek. Jeg mener å huske at den ikke kobler seg opp mot eksterne servere, og dermed er det jo en mulighet for at trojaneren rett og slett er en kjørbar fil med "jukseendelse".

Lenke til kommentar
Det må jo være et sikkerhetsproblem at en mediaspiller laster ned en custom kodek fra et spesifisert sted på eget iniativ(nesten)? Merkelig.

 

 

Det er nå ikke på eget initiativ, du blir spurt om å laste ned en kodek og når du trykker ja, så lastes dritten ned.

 

Dette er ikke noe nytt, med Mp3 kanskje, men har vært ute for det samme med andre mediakilder, som filmer å sånn.

Lenke til kommentar
Men over til saken: Hvordan kan en multimediefil spørre etter en bestemt kodek fra en bestemt nettside?

 

Dette lurer jeg også på. Dette kan umulig gjelde alle mp3-avspillere. Dette lukter windows media player, siden det er eneste spilleren jeg vet om som kobler seg opp til en server for å hente ned codecs automagisk.

 

“The bottom line is you shouldn’t be looking to download the codec, that’s the major thing, and once you have it installed it injects the command and causes the WMP to redirect,” said Krieger.

 

Yepp!

 

“It’s not a Windows issue, it’s an MP3 issue and you need to update your anti-virus signature to stay protected. It’s just something that users have to be aware of,” said Krieger.

 

Jeg vil kalle det et Windows-problem siden det er et WMP-problem.

 

Kilde:

http://www.securecomputing.net.au/News/116...edia-files.aspx

Lenke til kommentar

Har selv lastet ned noen filmer som har virket suspekte. Når man åpner dem får man et bilde i media-spilleren som ber en om å gå till en hjemmeside for å laste ned en spesiell codek. Det er ikke en pop-up box eller noe som ber om dette, men virker som et bilde i filmen.

 

Har selvfølgelig ikke gjort dette noen gang, og kommer aldri til å gjøre det heller. VELDIG suspekt dette her...

 

Men igjen er det vel stort sett sunn fornuft som råder. Har du det, og er sånn passe forsiktig og skeptisk så unngår man de fleste virus!

Lenke til kommentar
Jeg vil kalle det et Windows-problem siden det er et WMP-problem.

 

Dette er, såvidt jeg vet ikke et WMP problem, du vil få det bildet som ber deg om å hente en codec fra en internett side uansett hvilken mediaplayer du kjører. Det virker som om de infiserte filene er dummy files som kun inneholder dette budskapet. Det er ikke snakk om automatiske downloads av codecs, men du må selv fysisk hente ned og kjøre "codecen" for å bli infisert. Om det er nok å bare besøke nettstedet vet jeg ikke.

 

Dette er heller ikke et nytt fenomen, har hørt om dette hvertfall 1 år tilbake i tid om ikke 2.

 

Jeg kan seff ta feil, det ville ikke vært første gangen :)

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar
Den siste setningen er jo helt feil.

 

Problemet rammer jo bare Windows Media Player, og da er det i høyeste grad et Windows-problem.

 

Bytt til en bedre musikkspiller, eller bytt OS - problem solved. Trenger ikke antivirus for å beskytte seg mot dette :thumbup:

 

Om filene dine blir ødelagt affiserer det jo ikke bare WMP.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den siste setningen er jo helt feil.

 

Problemet rammer jo bare Windows Media Player, og da er det i høyeste grad et Windows-problem.

 

Bytt til en bedre musikkspiller, eller bytt OS - problem solved. Trenger ikke antivirus for å beskytte seg mot dette :thumbup:

 

Men hvis du laster ned codec'en, rammer den jo andre filer enn WMP...

 

Windsor var miilevis foran meg, gitt.

Endret av Binko
Lenke til kommentar
Den siste setningen er jo helt feil.

 

Problemet rammer jo bare Windows Media Player, og da er det i høyeste grad et Windows-problem.

 

Bytt til en bedre musikkspiller, eller bytt OS - problem solved. Trenger ikke antivirus for å beskytte seg mot dette :thumbup:

 

Om filene dine blir ødelagt affiserer det jo ikke bare WMP.

 

AtW

 

Om man bytter til en annen avspiller før man blir anngrepet (om man er så "lettlurt"), er problemet løst.

Altså er dette et WMP-problem.

Lenke til kommentar

Så kan man jo også se på hvilke medie-filformat som normalt lar seg avspille..

 

En behøver aldri noen spesiell kodek for å spille av MP3-filer. Det er ihvertfall min erfaring. Det burde ringe noen bjeller om MP3-avspilling spør etter kodek-nedlastning.

 

EDIT: det heter kanskje "codec"

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...