Gå til innhold

X58 får trolig SLI-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen antydninger til pris i det hele tatt da?

X58 er etterfølgeren til X48, som igjen er etterfølgeren til X38 osv. Det er altså et brikkesett for entusiaster og blir priset deretter.

 

Nehalem-prosessorene lanseres først i entusiast-markedet, altså "Extreme Edition med 130 Watt TDP". Prisene på prosessorene blir deretter.

 

I løpet av 1. halvår 2009 ventes det brikkesett og prosessorer basert på Nehalem, til oss som vil ha noe i det populære midt-sjiktet prismessig.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette betyr at "X58 trolig får SLI-støtte". Alt jeg leser i artikkelen og i kildene, er jo bare grunner til at dette ikke kommer til å skje, men at det kan hende det skjer dersom hovedkortprodusentene finner ut at de vil det.

 

Judging by how well Intel's Skulltrail engineers liked the nForce 200 chipset and its thermal properties, this might not be a popular solution among many of the motherboard manufacturers.

 

Hva er det jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar
Judging by how well Intel's Skulltrail engineers liked the nForce 200 chipset and its thermal properties, this might not be a popular solution among many of the motherboard manufacturers.

 

Hva er det jeg har gått glipp av?

Ingenting egentlig...

 

Fudzilla blander nForce 100 brikken som sitter på Intel Skulltrail med nForce 200 brikken som brukes på bla. nForce 780a, 780i og 9800GX2. Sammenlignet med 100-modellen støtter 200-modellen PCI Express 2.0, samt er produsert på 65nm for lavere strømforbruk.

 

Prisen de oppgir er også feil... Koster mindre enn $30.

 

 

Synes egentlig at det er skremmende hvis det ender opp med at Intel "låser" konkurrenter ute med å nekte å gi de lisens til bussen. Her har AMD en mye bedre og åpen modell med Hyper Transport (åpen for alle).

Hvis nVIDIA skulle fått lisens så er det veldig enkel å konvertere chipset designet for AMD. Det vil bare være å bytte ut Hyper Transport interfacet med QPI.

Lenke til kommentar

Synes dette CF/SLI karnevalet bare blir verre og verre. Om ikke annet så betyr det stor fremgang for CF og stort fall for SLI.

 

Ang. Nehalen, faktisk er ikke DDR3 prisene så altfor ille om dagen, jeg så et special tilbud på memoryc på et 2*2GB DDR3 kit til 141,- Euro. Det er det samme som tilsvarende DDR2 kostet for 1 år siden. Det kan bety at Nehalem blir et interessant valg vår/sommer/høst 2009 avhengig av hva slags CPUer og mer modne chipsett som lander før den tid.

 

Dette er en stor endring for Intel så jeg regner ikke med at X58 og QPI/Quickpath treffer godt på alle punkter i første forsøk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hyggelig nyhet dette. Nvidia kan egentlig bare trekke seg ut av hovedkort-businessen spør du meg. De har IKKE imponert. år etter år har hovedkortene deres hatt store problemer. Nå kan jeg forholde meg til Intel selv om jeg evt. går for SLI, og det er en stor bonus.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hyggelig nyhet dette. Nvidia kan egentlig bare trekke seg ut av hovedkort-businessen spør du meg. De har IKKE imponert. år etter år har hovedkortene deres hatt store problemer. Nå kan jeg forholde meg til Intel selv om jeg evt. går for SLI, og det er en stor bonus.

 

-Stigma

 

Er i og for seg enig i det du sier - at det er positivt at man nå også kan kjøre SLI på Intel-plattform, og dermed slipper unna nForce-HK. Men det var det med konkurranse da. Hvis nVidia forsvinner fra chipsetmarkedet, så er Intel og AMD alene om å produsere chipset til prosessorene sine - det kan igjen ha negative konsekvenser for pris og utvikling.

Lenke til kommentar
Hyggelig nyhet dette. Nvidia kan egentlig bare trekke seg ut av hovedkort-businessen spør du meg. De har IKKE imponert. år etter år har hovedkortene deres hatt store problemer. Nå kan jeg forholde meg til Intel selv om jeg evt. går for SLI, og det er en stor bonus.

Monopol på Intel-platformen er altså bra?

 

Mener du at nVIDIA sine chipset på AMD plattformen også er dårlige?

 

Irronien i det hele er at det ikke bare er nVIDIA sin feil at de har problemer med Intel-platformen... :roll:

Lenke til kommentar

PCI-E er mye bedre implementert på Intel platformer enn på nVidia sine.

Men når det er sagt gleder jeg meg helt sykt til et kort med 4 x PCI-E 16x med både SLI og Crossfire. Da kjører jeg 2 x ATI 4870 X2 i Crossfire og 2 x NVIDIA 9800GX2 i SLI samtidig. Så skifter jeg alt etter hvilken spill jeg spiller :)

Lenke til kommentar

Synes egentlig at det er skremmende hvis det ender opp med at Intel "låser" konkurrenter ute med å nekte å gi de lisens til bussen. Her har AMD en mye bedre og åpen modell med Hyper Transport (åpen for alle).

Hvis nVIDIA skulle fått lisens så er det veldig enkel å konvertere chipset designet for AMD. Det vil bare være å bytte ut Hyper Transport interfacet med QPI.

Hvorfor er dette så mye mer skremmende enn at Nvidia låser intel ute av SLI- platformen? Hovedkortprodusentene tvinges til å implemetere en juksebrikke fra Nvidia for å låse opp funksjonalitet som allerede er innebygd i intel-brikkesett, peer to peer writes for multi-GPU- kommunikasjon. Jeg nekter å betale Nvidia-skatt for en funksjonalitet som egentlig finnes i utgangspunktet, og som jeg aldri komme til å benytte, så derfor håper jeg hovedkortprodusentene ikke faller for fristelsen til å legge til denne "funksjonaliteten" på alle entusiaskortene basert på X58.

Lenke til kommentar
Hyggelig nyhet dette. Nvidia kan egentlig bare trekke seg ut av hovedkort-businessen spør du meg. De har IKKE imponert. år etter år har hovedkortene deres hatt store problemer. Nå kan jeg forholde meg til Intel selv om jeg evt. går for SLI, og det er en stor bonus.

Monopol på Intel-platformen er altså bra?

 

Mener du at nVIDIA sine chipset på AMD plattformen også er dårlige?

 

Irronien i det hele er at det ikke bare er nVIDIA sin feil at de har problemer med Intel-platformen... :roll:

 

Ja, nvidia sine chipset på AMD-plattformen er også dårligere, de har gjentatte ganger blitt preget av stygge feil i chipsetet som bla har ført til datakorrupsjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter at minnekontrollere og NB ble integrert i CPU for AMD merket man store endringer i chipsett verdenen. Flere produsenter forsvant omtrent.

Når Intel også går over til integrert minnekontroller og NB med Nehalem så tror jeg chipsettmarkedet blir ennå mindre.

 

Med kun SB funksjonalitet igjen i chippsettene så man ikke lenger noen nevneverdige ytelsesforskjeller blant chipsett produsentene, annet enn hva de valgte å legge til av støtte for forskjellige porter mm. Man utførte ytelsestester men oppdaget at det omtrent ikke var noe poeng lenger da det som utgjorde forskjeller tidligere nå lå i CPU og man endte opp med å heller se på hva SB tilbø av funksjonalitet.

 

Jeg tror også dette er noe av årsaken til at man fikk en vridning ift. SLI og at det krevde spesielt kompatible hovedkort, man ville beskytte det man hadde igjen på dette området. Skjermkortønsket begynte dermed å bestemme hva salgs hovedkort forbrukeren kjøpte, og ikke lenger ift. layout men om det støttet SLI eller CF etc.

 

Når Nehalem kommer tror jeg det er den endelige spikeren i kisten for chipsett produksjon og at det mer eller mindre blir overlatt til de som produserer CPU'ene, som vi har sett sterke tendenser til allerede selv om et par små henger igjen med nebb og klør.

 

Jeg håper dog at x86 chippsett ikke blir overlatt til kun Intel og AMD. Derfor håper jeg også at samarbeidet mellom Nvidia(gpu) og VIA(cpu) vil medføre at det danner seg en tredje fullverdig konkurrent som kan gi oss flere alternativer fremover på totale plattformer.

 

 

EDIT:

På den annen side kan det at man fjerner NB og minnekontroller aspektet fra chipsettet, også for intel plattformer, medføre at hovedkortprodusenter kan konsentrere mer seg om andre aspekter ved produktene og dermed lage bedre hovedkortprodukter. Det er jo NB som typisk har vært den varme, støyende og problemfylte poteten på hovedkort fra "tredjepart". Og minnekontroller som har vært plaget av ytelse og dårlig minnemodulkompabilitet etc.

 

Nå blir dette ansvaret alene lagt på Intel og AMD, dermed kan man ikke lenger si at det er Nvidia eller andres feil at NB og minnekontroller funksjonalitet ikke fungerer som det skal. Unntaket for SB er diskkontrollere som har skapt problemer oppigjennom tidene, samt USB implementasjoner som har hatt problemer. I tillegg har har man av og til støyproblemer på integrerte lydløsinnger.

 

Heretter får man kort med varierende SB implementasjoner som går mer på ren funksjonalitet som antall porter, slotter, hvilke typer, type integrert lyd mm.

 

NB

The northbridge typically handles communications among the CPU, RAM, AGP or PCI Express, and the southbridge.[1][2] Some northbridges also contain integrated video controllers, which are also known as a Graphics and Memory Controller Hub (GMCH) in Intel systems. Because different processors and RAM require different signalling, a northbridge will typically work with only one or two classes of CPUs and generally only one type of RAM. There are a few chipsets that support two types of RAM (generally these are available when there is a shift to a new standard). For example, the northbridge from the NVIDIA nForce2 chipset will only work with Socket A processors combined with DDR SDRAM, the Intel i875 chipset will only work with systems using Pentium 4 processors or Celeron processors that have a clock speed greater than 1.3 GHz and utilize DDR SDRAM, and the Intel i915g chipset only works with the Intel Pentium 4 and the Celeron, but it can use DDR or DDR2 memory.
SB
The functionality found on a contemporary southbridge includes:

* PCI bus. The PCI bus support includes the traditional PCI specification, but may also include support for PCI-X and PCI Express.

* ISA bus or LPC Bridge. Though the ISA support is rarely utilized, it has interestingly managed to remain an integrated part of the modern southbridge. The LPC Bridge provides a data and control path to the Super I/O (the normal attachment for the keyboard, mouse, parallel port, serial port, IR port, and floppy controller) and FWH (firmware hub which provides access to BIOS flash storage).

* SPI bus. The SPI bus is a simple serial bus mostly used for firmware (e.g., BIOS) flash storage access.

* SMBus. The SMBus is used to communicate with other devices on the motherboard (e.g. system temperature sensors, fan controllers).

* DMA controller. The DMA controller allows ISA or LPC devices direct access to main memory without needing help from the CPU.

* Interrupt controller. The interrupt controller provides a mechanism for attached devices to get attention from the CPU.

* IDE (SATA or PATA) controller. The IDE interface allows direct attachment of system hard drives.

* Real Time Clock. The real time clock provides a persistent time account.

* Power management (APM and ACPI). The APM or ACPI functions provide methods and signaling to allow the computer to sleep or shut down to save power.

* Nonvolatile BIOS memory. The system CMOS, assisted by battery supplemental power, creates a limited non-volatile storage area for system configuration data.

* AC97 or Intel High Definition Audio sound interface

* Baseboard Management Controller

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Istedenfor å på død og liv gå veien utnom Intel skulle jeg ønske Intel og nVidia kunne sette seg ned og ha en lang og seriøs prat sammen, og til slutt bli enige om å byttelåne litt med hverandre.

 

Å sette i enda en brikke er jo renspikka idioti. Dette er noe som garantert kunne gjøres på en like god/bedre måte om de hadde kommet frem til en lisensavtale.

Lenke til kommentar
Istedenfor å på død og liv gå veien utnom Intel skulle jeg ønske Intel og nVidia kunne sette seg ned og ha en lang og seriøs prat sammen, og til slutt bli enige om å byttelåne litt med hverandre.

Det er prøvd....

 

Skjønner også hva nVIDIA mener. De ønsker ikke noe "B"-SLI, altså chipset hvor SLI er dårlig på grunn av begrensninger i chipsetet. Det har vært side opp og side ned om diskusjoner her at Crossfire fungerer dårligere på enkelte Intel chipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...