Gå til innhold

Test: Nokia N78


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke en test/forhåndsomtale av denne telefonen tidligere?

 

Utifra bilder liker jeg designet med tanke på renhet og fine taster, men virkelig utprøving gjenstår.

 

Jeg hadde nylig en god grunn for å velge N82 foran N78, men kommer ikke på den nå.

 

En ulempe med denne telefonen er jo, som flere ganger påpekt, fettflekker.

Lenke til kommentar

Hadde veldig lyst på denne telefonen for en stund siden, men så ble det en annen GPS-telefon. Har i senere tid blitt overrasket over hvor lite GPSen egentlig brukes.

 

Men grei test. Litt kjedelig telefon, blir nok en mer avansert telefon med touchscreen om jeg skal ha ny (smarttelefon).

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at TomTom mobile navigator er ikke kompatibel med N78 sin interne antenne. Her må man ta i bruk en ekstern antenne, og det spørs hvor populært dette er. Jeg kan også nevne med 100 prosent sikkerhet at Garmin Mobile XT ikke er kompatibel med N78. Dette skyldes antageligvis FP2. Det er imidlertid betimelig å tro at neste versjon av Garmin vil være utviklet for FP2 telefoner. Da er det vel kun Route66 som er det eneste interessante alternativet man har igjen.

Lenke til kommentar

Tastene er definitivt bedre enn de ser ut til å være. Har hatt telefonen i 1.5 måneder nå, og taster i vei uten problemer. Det eneste jeg ikke liker med de er plasseringen av C-tasten, siden man må bøye tommelen til en smårar stilling for å få trykket på den.

 

Ellers er jeg ganske enig med testen, bortsett fra at FM-senderen faktisk er helt genial, har brukt den veldig mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

"Likevel ser ikke telefonen påtrengende stor ut under bruk"

 

Hvem gidder å bry seg om hvor stor en mobil ser ut under bruk? Og Når du sier det på denne måten virker det på meg som at mobilen er forholdsvis stor når du ikke bruker den å snakke i. Så hvorfor får den ikke trekk pga. sin størrelse? Den skulle kanskje fått ett trekk ved oppsummeringen under design siden?

 

Bare synsing fra min side altså.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

Har selv testet denne telefonen i butikk, og kan ikke skjønne hvorfor noen i det hele tatt har lyst å velge denne fremfor N82. N78 kjempe stygg og klumpete ut. nokia har ikke vært helt heldig med designet på denne.

 

Jeg personlig ville helt klart ha gått for N82, da denne ikke bare ser bedre ut, men også har et bedre kamera. Angående FM-senderen... så har alle andre tester jeg har sett av telefonen vært skikkelig kritisk til denne og sagt at den fungerer meget dårlig.

Lenke til kommentar
Teksten tilsa en svak terningkast fire, men det fikk den jo ikke ... Den har jo noen ting som gjør at den feiler stort, som f. eks. svake taster og dårlig batteri, så at den hopper ut av testen med en femmer virker litt rart på meg ...

 

 

Du må jo huske at dette er en Nokia, og Amobil favoriserer jo som kjent Nokia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Teksten tilsa en svak terningkast fire, men det fikk den jo ikke ... Den har jo noen ting som gjør at den feiler stort, som f. eks. svake taster og dårlig batteri, så at den hopper ut av testen med en femmer virker litt rart på meg ...

 

 

Du må jo huske at dette er en Nokia, og Amobil favoriserer jo som kjent Nokia.

 

Det er helhetsintrykket som til slutt avgjør en karakterforskjell på 4 og 5 (etter det jeg har hørt), og hvis da flesteparten av skribentene liker best mobiler fra nokia så blir det lett for at de drar opp intrykket.. Slik er det bare, selv om de sikkert prøver å være mest mulig konkret.

 

Samtidig må jeg si at jeg har ett lite intrykk av det samme som deg "poe", selv om det ikke er i like stor grad som deg ;)

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Teksten tilsa en svak terningkast fire, men det fikk den jo ikke ... Den har jo noen ting som gjør at den feiler stort, som f. eks. svake taster og dårlig batteri, så at den hopper ut av testen med en femmer virker litt rart på meg ...

 

 

Du må jo huske at dette er en Nokia, og Amobil favoriserer jo som kjent Nokia.

 

Det er helhetsintrykket som til slutt avgjør en karakterforskjell på 4 og 5 (etter det jeg har hørt), og hvis da flesteparten av skribentene liker best mobiler fra nokia så blir det lett for at de drar opp intrykket.. Slik er det bare, selv om de sikkert prøver å være mest mulig konkret.

 

Samtidig må jeg si at jeg har ett lite intrykk av det samme som deg "poe", selv om det ikke er i like stor grad som deg ;)

 

Hehe, jeg roper høyt for å bli hørt mellom alle Nokia fansen. ;)

Lenke til kommentar
Det er helhetsintrykket som til slutt avgjør en karakterforskjell på 4 og 5 (etter det jeg har hørt), og hvis da flesteparten av skribentene liker best mobiler fra nokia så blir det lett for at de drar opp intrykket.

 

Nå er det ikke det at det står Nokia på telefonen som avgjør utfallet, ei heller personlig preferanse. Jeg ville for eksempel ikke hatt denne telefonen, først og fremst på grunn av - og dette er min personlige mening - kjedelig design, ikke spesielt god lyd i musikkspileren, og at et er litt "same old, same old".

 

Men så skal ikke testerens personlige preferanser være avgjørende for testens utfall. Hadde det vært slik så hadde testresultatene sett ganske annerledes ut. Det er selvsagt ikke mulig å være 100 prosent objektiv eller ha en matematisk tilnærming til testene. Vi må sammenligne hvordan telefonen måler seg med annet på markedet utifra kriterier som pris, teknologi og annet.

 

Grunnen til at denne telefonen får karakteren den får er at den ikke har noen graverende feil, har "alt" av teknologi, et brukervennlig menysystem og at prisen ikke er spesielt høy. Objektivt sett er den et godt kjøp, men det gjelder ikke for alle. Det kommer an på hva du trenger eller vil ha.

 

Vi anbefaler heller at leserne ikke ser seg blinde på sluttkarakteren, men heller leser testen og avgjør selv om dette er en mobil som passer deres behov.

 

Personlig har jeg flere personlige favoritter som vi ikke har gitt de to høyeste karakterene, og jeg har telefoner jeg ikke ville hatt om du kastet dem etter meg som har fått toppkarakterer.

 

Dette dreier seg om smak og behag. Les testen og avgjør selv.

 

Jeg vil for øvrig kommentere dette med FM-senderen. Jeg testet den selv med blant annet en bilradio og en vanlig radio, og den fungerte bra. Som med alle andre FM-sendere gjelder det å finne en god frekvens hvor det er lite forstyrrelser, og tenke igjennom hvor du plasserer senderen i forhold til antennen. Vi fikk god lyd (til FM å være) i de fleste tilfellene. Vi har en FM-radio i redkasjonen, og finn rimelig bra lyd selv med N78 plassert i naborommet.

 

Andre kan selvsagt oppleve det annerledes på grunn av lokale forhold eller type radiomottaker. Vår erfaring var imidlertid at det fungerte bra.

Lenke til kommentar
Du må jo huske at dette er en Nokia, og Amobil favoriserer jo som kjent Nokia.

 

Noen interessante tall:

Hittil i år har Amobil testet totalt 36 mobiler fra Nokia, SE, Samsung, LG, Apple og HTC.

 

Tar vi gjennomsnittet av alle testene er snittkarakteren 4,44.

 

Ser vi på produsent blir snittene følgende:

Nokia: 4,5

SE: 4,5

Samsung: 3,9

LG: 4,5

HTC: 4,25

Apple: 5 (kun 1 test)

 

Nokia, Samsung og Sony Ericsson har hatt omtrent like mange telefoner inne til test.

At Nokia konsekvent favoriseres foran andre merker ser altså ikke ut til stemme utifra disse tallene.

 

Dette er en rask utregning. Jeg anbefaler andre å etterprøve den :)

 

Så til saken:

Hvilken karakter mener du Nokia N78 fortjener, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Denne telefonen er proppet av teknologi, og kan sende musikk til radioen din.

 

 

 

Les mer

 

:hmm: N78 BLIR SLAKTET I DANMARK.

Det er merkelig at A-Mobil kan gi Nokia N78 terningkast 5 når en produkttest i Danmark datert 17. juni i år, gir telefonen stryk-karakter. I testen heter det innledningsvis: "Lad mig sige det med det samme. Dette er den ringeste mobil fra Nokia, længe!"

Les hele testen her: http://www.mobilsiden.dk/?aId=6248 Personlig velger jeg å tro mer på den danske testen, da den i vesentlig grad også stemmer overens med tester fra Tyskland og flere andre land.

Lenke til kommentar
:hmm: N78 BLIR SLAKTET I DANMARK.

Det er merkelig at A-Mobil kan gi Nokia N78 terningkast 5 når en produkttest i Danmark datert 17. juni i år, gir telefonen stryk-karakter.

 

Kan det hende testeren har veldig store tomler? :D

 

For øvrig ser jeg at tyske Area Mobile havner på noenlunde samme konklusjon som Amobil:

http://www.areamobile.de/tests/Nokia_N78/teil_I.php

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
:hmm: N78 BLIR SLAKTET I DANMARK.

Det er merkelig at A-Mobil kan gi Nokia N78 terningkast 5 når en produkttest i Danmark datert 17. juni i år, gir telefonen stryk-karakter.

 

Kan det hende testeren har veldig store tomler? :D

 

...eller at den norske testeren ikke har tilstrekkelig kompetanse til å kunne vurdere telefonen på bakgrunn av faglig kunnskap? :whistle:

Lenke til kommentar
*snip*

Leste nettopp testen, som var meget overfladisk, og kan ikke se hvordan denne skal få en toer. Testeren klager på tastene, men det er egentlig det. Virker som om han bare hadde prøvd den en gang/dag, noe som er langt fra nok for å vende seg til å bruke en telefon.

 

Har imidlertid sett på andre tester. Virker som om telefonen er godkjent og ok, men ikke toppkarakter. Det er tastene som går igjen og trekker ned, sammen med kameraet.

 

Forbruker.no/aftenposten: 4

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2494648.ece

 

IDG.no/PC World: 5

http://www.idg.no/pcworld/article101253.ece

 

Mobilen.no: 5

http://www.mobilen.no/wip4/review/test_nok.../d.epl?id=29952

 

CNET.co.uk: 6.9 - good

http://reviews.cnet.co.uk/mobiles/0,39030107,49297439,00.htm

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...