Gå til innhold

Test: Asus Eee PC 901


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal nevnes at ikke alle kommende Eee-modeller kommer med Atom, som det står i artikkelen.

De har jo laget noen nye varianter etter 900 og 901 som fortsatt skal bruke Celeron. En annen ting er at det er forskjellig skrive/lesehastighet på de to SSD-modulene i 901, den operativsystemet ligger på (4GB) er raskest.

Lenke til kommentar

Hmm... 6-cellers batteri til Aspire one A110 og A150 koster jo 999 kroner. Da blir prisen på A110L med ekstra 6-cellers batteri mer enn Eee 901 (som har 6-cellers batteri) sine 3500 kroner. I tillegg får man da "kun" 8GB SSD og en større maskin enn 901, dog får man jo da også litt større tastatur på A110L.

Lenke til kommentar
Har ikke windows logisk volum-håndtering som klarer fysisk adskilte volumer? ala LVM på linux?

Du har NTFS junction points, men det er få som i det hele tatt har hørt om dem og du trenger et verktøy fra en Admin Tools oppdatering for å sette de opp om jeg husker rett.

 

1.16 kg er vi opp på nå, bare et par hundre gram mindre enn min Thinkpad X40. Da tror jeg nesten jeg heller kjøper et nytt batteri til den og har OS på en flashdrive. Når kommer 7-8" skjermen med minst 1024 oppløsning på 700-800 gram?

Lenke til kommentar

Takk for en flott test Knut, spesielt fortjener du skryt for en balansert fremstilling av OS. Jeg støtter fullt ut at 901 med delt disk egner seg dårlig for XP, da vil sikkert en Acer Aspire eller MSI Wind med harddisk passe bedre. Med linux derimot er dette et relativt beskjedent problem, siden 4GB gir plass til plenty software hvis man er litt kritisk, og hjemmemappen greit kan monteres på de resterende 16GB som gir god plass til både musikk, spill og noen filmer. Med Adblock til firefox skal det også meget godt gjøres å spise opp minnet i linux (uansett skrivebordsmiljø), uansett hvor mange tabs man har oppe, så Swap partisjon vil neppe savnes.

 

Jeg er mer enn litt frustrert over at Asus har valgt en ukurant utgave av Xandros, et custom skrivebordsmiljø, og sist men ikke minst at de denne gangen har klart å finne trådkort og trådløskort som ikke funker ut av boksen i nyeste Ubuntu. GNU/Linux miljøet vil fikse dette, men det vil naturligvis ta noe tid før det legges inn i mainstream distroer. Dette betyr at for de som ønsker noe annet enn Xandros må drivere lastes ned for Ubuntu 8.04. Heldigvis er dette rimelig rett frem, og direksjoner finnes her:

http://kunin.wordpress.com/2008/07/05/asus-eee-pc-901/

 

Nå vil disse to bli meget godt støttet over tid, men de store fremskrittene for både Atheros og Ralink kom først i vår, så det vil ta litt tid. Les mer her om bakgrunn for driverutviklingen:

http://www.linux.com/feature/132701

Endret av Del
Lenke til kommentar
Takk for en flott test Knut, spesielt fortjener du skryt for en balansert fremstilling av OS. Jeg støtter fullt ut at 901 med delt minne egner seg dårlig for XP, da vil sikkert en Acer Aspire eller MSI Wind med harddisk passe bedre. Med linux derimot er dette et relativt beskjedent problem, siden 4GB gir plass til plenty software hvis man er litt kritisk, og hjemmemappen greit kan monteres på de resterende 16GB som gir god plass til både musikk, spill og noen filmer. Med Adblock til firefox skal det også meget godt gjøres å spise opp minnet i linux (uansett skrivebordsmiljø), uansett hvor mange tabs man har oppe, så Swap partisjon vil neppe savnes.

 

Jeg er mer enn litt frustrert over at Asus har valgt en ukurant utgave av Xandros, et custom skrivebordsmiljø, og sist men ikke minst at de denne gangen har klart å finne trådkort og trådløskort som ikke funker ut av boksen i nyeste Ubuntu. GNU/Linux miljøet vil fikse dette, men det vil naturligvis ta noe tid før det legges inn i mainstream distroer. Dette betyr at for de som ønsker noe annet enn Xandros må drivere lastes ned for Ubuntu 8.04. Heldigvis er dette rimelig rett frem, og direksjoner finnes her:

http://kunin.wordpress.com/2008/07/05/asus-eee-pc-901/

 

Nå vil disse to bli meget godt støttet over tid, men de store fremskrittene for både Atheros og Ralink kom først i vår, så det vil ta litt tid. Les mer her om bakgrunn for driverutviklingen:

http://www.linux.com/feature/132701

 

 

Litt morro at du klager på at Wlan kortet til Asus ikke funker med et OS som ikke leveres med maskinen... Nei søren wlan kortet i denne vista maskinen funket vist ikke med linux.

 

Men er det kommer ikke Aspire one også med en funky linux distro ?

Lenke til kommentar
Hmm... 6-cellers batteri til Aspire one A110 og A150 koster jo 999 kroner. Da blir prisen på A110L med ekstra 6-cellers batteri mer enn Eee 901 (som har 6-cellers batteri) sine 3500 kroner. I tillegg får man da "kun" 8GB SSD og en større maskin enn 901, dog får man jo da også litt større tastatur på A110L.

Var litt kjapp ute der, men Acer blir 60 kr dyrere med 6 cells batteri. Hvis du trenger mer plass tar du XP versjonen av Acer-en. Acer-en har også fordelen med den expand porten så du kan bruke alle SDHC(korrekt meg hvis jeg skriver feil) og få ekstra plass.

Lenke til kommentar

Irriterer meg som flere andre her over en ikke full linux distro.

Synes det blir litt uretferdig å sammenligne WinXP (som alle kjenner) med en egen spesialversjon av linux (som nok ikke får så langt liv).

 

En fullt fungerende ubuntu (kanskje med en litt fancy bootmeny ala asus HK?) hadde jo knust winXP på alle punkter på en slik maskin! Men nå sammenligner man XP med en sånn "veldig-brukervennlig-umulig-å ødelegge" greie. Minner meg litt om smarttelefoner som wannabe fult brukbart OS. (Skjeønner at jeg setter det litt på spissen nå da, skal få fram et poeng.)

 

Uansett er det vel ikke noe som hindrer oss i å legge inn noe annet på dem(?)

Lenke til kommentar

Bra test, men jeg savner test av batterilevetid! Syns det hadde vært naturlig med en test av dette da det er den mest åpenbare fordelen med atom prosessor..

 

Oppdatering: Beklager så mye, leste over en gang til og fant ut at batterilevetiden likevel var nevnt. Min feil! Veldig bra test :)

Endret av Kimble
Lenke til kommentar
Litt morro at du klager på at Wlan kortet til Asus ikke funker med et OS som ikke leveres med maskinen... Nei søren wlan kortet i denne vista maskinen funket vist ikke med linux.
Vel, drivere følger normalt kjerna i linux, og den samme kjerna (+/- noen patcher) er felles for alle distribusjoner. Det er en fundamental forskjell fra drivermodellen til MS, og en konsekvens av GPL. Det er å forvente at det meste av hardware funker ut-av-boksen i linux. Faktisk begynner det å bli rimelig krevende å finne nettverkskort som ikke funker ut-av-boksen i enhver linuxdistribusjon. Når da Asus gir ut en maskin som primært vil bli solgt med linux, så er det et kunststykke i det hele tatt å finne både tråd og trådløst som ikke funker ut-av-boksen (jeg visste ikke at slike trådkort fantes lengre) med drivere som ikke er GPL og derfor må kompileres inn i kjerna manuelt etter installasjon. Det er rett og slett et elendig stykke engineering. At Asus likevel har solgt som hakka møkk sier en del om hvor overmodent markedet var for rimelige linuxmaskiner.

 

Håper dette poenget ble litt tydeligere nå, og ikke forveksles med Vista og drivermodellen til MS.

Lenke til kommentar
Del, du skal ikke lengere enn Broadcom da...
Broadcom er den eneste trådløschipen som fortsatt ikke deler spesifikasjoner, likevel vil jeg tro du vil finne ut at de fleste Broadcom chipper funker ut-av-boksen i 8.04.1 som nå har 2.6.24-19 kjerna som spesifikt har blitt patchet etter 8.04 sin 2.6.24-16 for å løse problemer knyttet til en del av Broadcom chippene. Jeg vil gjerne høre om folk fortsatt opplever problemer nå. Selv har jeg Intel trådløst, og det har fungert ut-av-boksen i årevis. Man trenger ikke være hjernekirurg for å specke en UMPC hvor alt funker greit ut-av-boksen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...