Gå til innhold

AMD dobler igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lovende uten tvil, HD 4850 gir jo noe mer for pengene enn storebror, så dette kan nok bli et godt kjøp. Men vi skal huske at ATi lagde et tilsvarende kort i forrige generasjon, HD 3850x2, som lenge kostet mer enn HD 3870x2, men hadde selvsagt lavere ytelse. Var kun Asus som lagde dette kortet, tror de andre skjønte at det ble for dyrt.

Lenke til kommentar

Det er mye rykter som svirrer nå. Jeg tror man skal være forsiktig med å ta alt man hører og leser for god fisk.

 

Radeon HD 4870 X2 2*1GB GDDR5 <- tror jeg stemmer

Radeon HD 4870 X2 2*512MB GDDR3 <- tror jeg ikke stemmer

Radeon HD 4850 X2 2*1GB GDDR3 <- tror jeg stemmer

2*256 bit minnebuss slås sammen til én stor 512bit minnebuss <- tror jeg ikke stemmer

3-porters 16x PCIe v2.0 -svitsj mellom GPU-ene <- tror jeg stemmer

 

Har ikke fått satt meg så inn i dette enda, men er det mulig å pare 2stk X2 kort? effektivt 4x GPU?

Ja! Det kunne man med 38x0 X2-kortene og vil sikkert bli mulig med 48x0 X2-kortene også. Noe de lekkede bildene av 4870 X2 viser med Crossfire-tilkoblingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Uten at jeg har lest alt av artikler og pressemeldinger: Når ventes 4870X2?

Og støtter de fleste nye (Intel-baserte?) hovedkort med plass for to skjermkort opp til fire GPU-er?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... AMD må styre prisene sine nøye nå, dette kan i praksis bli en 4870 killer dersom prisen blir for tett ned mot 2000.-

Samtidig kan de jo ikke gå for høyt fordi folk kan jo isteden benytte 2x4850 i CF til ca 2500,-

Lenke til kommentar

Er fremdeles skeptisk til disse dobbeltdekker kortene.

 

Det er fremdeles etter min mening for mange ulemper med multi-GPU, det gjelder både Crossfire og SLI

 

Strømforbruket i idle er veldig høyt, og man er avhengig ikke bare av gode drivere, men også at spillene er kodet "riktig" for at det skal skalere bra. Framerate er også ofte mer ustabil med multi-GPU, selv om du har høye peak målinger.

 

Det har lenge vært snakk om at det skulle komme en ny interconnect mellom GPU'ene med R700, hvis det viser seg å være riktig som Simen1 anntar, at det ikke er snakk om annet enn en 3-porters 16x PCIe v2.0 switch så er dette skuffende.

Lenke til kommentar
Radeon HD 4870 X2 2*512MB GDDR3 <- tror jeg ikke stemmer
Ikke at jeg har så innmari peil, men nøyaktig hvorfor tror du ikke det stemmer?

Fordi jeg tror noen har forvekslet den med 4850 X2.

70-serien tror jeg holder seg til kun GDDR5 mens 50-serien tror jeg holder seg til kun GDDR3.

Prismessig ser jeg heller ikke hvor 4870 X2 med GDDR3 skal kunne presse seg inn.

 

I tillegg gir det mening å kombinere de råeste GPU-ene med mye minne. De råeste GPU-ene er nettopp siktet inn mot spilling i de råeste oppløsningene og da er også behovet for mye minne størst. For de som spiller i f.eks 1680x1050 eller lavere vil 1GB per GPU neppe gi merkbare forbedringer. Det vil det derimot gjøre for de som spiller i 2560x1600.

 

Uten at jeg har lest alt av artikler og pressemeldinger: Når ventes 4870X2?

Uten at du har lest denne artikkelen heller. Det står nemlig nederst i den. ;)

Lenke til kommentar
Hmm... AMD må styre prisene sine nøye nå, dette kan i praksis bli en 4870 killer dersom prisen blir for tett ned mot 2000.-

Samtidig kan de jo ikke gå for høyt fordi folk kan jo isteden benytte 2x4850 i CF til ca 2500,-

 

Nå gjelder det å prise HD 4850 x2 riktig da, slik at HD 4850 x2 ikke skader HD 4870 salget ;)

 

Enig. Men siden 4850x2 kommer en mnd etter 4870x2 har nok alle entusiastene kjøpt det, og AMD får den oppmerksomheten de vil ha når kortene deres scorer så bra i tester og i forhold til prisene.

 

Og nå har jo AMD et kanonkort i hver eneste priskattegori.(bortsett fra den ekstremt dyre) Så nesten uansett hvor mye penger man skal bruke må man vurdere AMD. Er vel her pengene i markede ligger, så ser jo bra ut for salgstallene dems. :yes:

Lenke til kommentar

Sattan så AMD tar av for tiden, liker det veldig godt.

 

Masse priskrig fremover nå da, hm hva skal Nvidia stille opp med mot 4870x2 ?

 

Måtte vel blitt noe gtx 280gx2 greier, noe som ikke er rett rundt neste hjørnet enda.

 

men men la det krigest, så kjøper jeg meg nr2 gtx 280 billigere for min kommende SLI.

Lenke til kommentar
Nå gjelder det å prise HD 4850 x2 riktig da, slik at HD 4850 x2 ikke skader HD 4870 salget ;)

Jepp. Jeg tror vi får omtrent slike priser i september:

4850: 1100 kr

4870: 1700 kr

4850 X2: 2300 kr

4870 X2: 3500 kr

 

Med andre ord at det koster en hundrelapp ekstra å få begge GPU-ene på ett kort. Dette tror jeg folk er villig til å betale også. For AMD spiller det nok liten rolle om noen vil spare en hundrelapp på å kjøpe to kort med én GPU eller kjøpe det med to GPU-er. Inntjeningen er trolig omtrent lik.

 

3800kr (som jeg tipper 4870X2 2gb GDDR5kommer til å koste)er jo like dyrt som GTX 280.

Men hvor mye bedre? 50%? Hadde man hatt en 280 GX2 280 å sammenligne med så ville man nok sett at 4870 X2 er et røverkjøp i forhold til Nvidias GPU-er nå for tida.

Lenke til kommentar

Jeg stusset veldig over at 4870 X2 skulle komme med to varianter med minne, jeg er enig med de som tror dette har blitt forvekslet med 4850 X2.

 

Forøvrig har AMD/ATI den siste tiden forbedret støtten og ytelsen til OpenGL kraftig, spesielt i Linux, i følge rykter. :cool:

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...