Gå til innhold

Artikkel: Prosjekt SkolePC – del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget bra tiltak. Spesielt passiv kjøling er noe jeg ser på som meget nyttig på datarommene våre. Jeg gleder meg til å se resultatet.

 

Edit: Det skader heller ikke at den ser ut til å pen å se på.

 

Og meget god bruk av tegninger.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Bra initiativ, men jeg tror og håper du har budsjettert med gode marginer. Du bør kunne spare inn mye på hovedkort, lagring og materiale. 11 000 er altfor mye.

 

Hva med å bruke en 1,8" harddisk (4200 rpm) eller SATA-adapter for CompactFlash-kort? Eventuelt bare en vanlig kortleser med SDHC eller CF?

Lenke til kommentar

Et par ting jeg med én gang lurer på:

-Vil det ikke være en nesten like bra og mye billigere løsning å gå for et minnekort istedenfor ssd, noe lignende det du gjorde på BeQuiet?

-Jeg ser ingen måter å få inn nett på godt og vondt, det kan vel være en mulighet å bruke et trådløst adapter, med antennen inne i trerammen.

-Finnes det muligheter for å putte inn akselerometer for automatisk bytte mellom landskap og portrett, sånn som i mange telefoner?

 

Stilig prosjekt, håper du klarer å gjennomføre med samme stil og eleganse som de tidligere prosjektene dine.

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge gleden men det finnes allerede minst to serieproduserte maskiner som så og si oppfyller kravspec og som kan skaffes til en betydelig billigere penge med tanke på maskin for utdanningssektoren.

 

Prisanslaget tar heller ikke hensyn til minne, prosessor og muligens et trådløst nettverkskort for billig infrastruktur.

 

Trådløs mus og tastatur er kanskje ikke en spesielt lur løsning.

Endret av mats
Lenke til kommentar

Ser bra ut dette, men jeg har enkelte ting jeg vil tilføye;

 

1. Hvor blir det av ethernet porten? Jeg syntes ikke den bør kuttes ut, kan ikke se at du har nevnt noe om hvordan den kan kobles til nettverk, men jeg antar du legger opp til en trådløs adapter. Jeg tror ikke det er godt nok i alle situasjoner. For jeg tar det for gitt at du har tenkt maskinen på en eller annen måte skal kunne legges inn i et nettverk.

 

2. Det at maskinen har en trykk-følsom skjerm øker utgiftene med maskinen betraktelig. Ikke alle har behov for dette, hva med å lage en billigere variant med vanlig skjerm i tillegg slik at skolene får velge?

 

Nå er det engang slik at det er budsjettet som setter begrensningene for norske skoler i dag. Å betale bare noe i nærheten av 11 000 kr per stk tror jeg er rimelig uaktuelt. Da blir det bedre å investere i en server og tynn-klienter vil jeg tro. Tynn-klienter er som kjent veldig billige, støy-svake, osv. Selv middels gode laptoper vil være langt billigere enn denne.

 

Styrken med din løsning er det estetiske inntrykket, du skal ha poeng for originaliteten og maskinen fungerer helt sikkert meget bra i praksis dersom du lager en ethernet port på den. Det store problemet er som sagt prisen, og jeg kan ikke se at du har beregnet kostnaden for OS eller eventuelle trådløse nettverkløsninger. Kan hende du legger opp til Linux og Openoffice eller noe tilsvarende, men skal det være Windows må det vel legges på en høvding til. Ikke kan jeg se du har beregnet prisen på verken CPU eller RAM heller, men etter prisen på HK å dømme, kanskje dette er innebygget?

 

Jeg mener videre det vil være en stor tabbe å gå for en trådløst mus/tastatur løsning, av tre grunner. For det første blir en allerede dyr PC enda dyrere. For det andre så kan kontakt mellom mus/tastatur og mottaker brytes (dette skjer iblant), ikke alle lærere eller elever vet hvordan dette løses. For det tredje, batterier varer ikke evig, og det er langt ifra sikkert at skole-personell vil skjønne at disse må skiftes ut når mus/tastatur plutselig dør, selv om det hørtes dumt ut. Ikke er det praktisk å ha batterier liggende å slenge på en skole full av skoleelever heller. Eneste fordelen med trådløs ligger i navnet, men en skal være ekstremt allergisk mot kabler for å rettferdiggjøre nevnte tre ulemper.

Endret av Kjetil_hp
Lenke til kommentar

Tardmachine! :D

 

hehe neida. Du mangler jo RAM i beregningene dine, ellers må jeg si at du kan spare MASSE ved å gå for SDHC på 8-16GB istedenfor SSD. Så kan du heller kjøre 2-4-6 kort i RAID0 om så er, koster ikke masse for minnekort for tiden.

 

EDIT: Et hovedkort med Atom-prosessor koster vel 7-800kr, 1gb DDR2 RAM får man vel til 150kr.. Har du tenkt på hvilket OS du skal kjøre?

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Maskinen ser jo fenomenal ut på design!. Hadde det vært mulig å kjøpt slik i butikken hadde jeg nok hatt en slik.

 

Men det er en ting jeg lurer litt på, hvordan skal skolene få råd til en slik maskin. Prislappen var noe for stiv i forhold til ytelse og nyttefunksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...