Gå til innhold

Dell selger XP til 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at yaha.no har Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 Engelsk Fullversjon DVD fra 2400kr, mens andre butikker har ifra en 4000kr.

Litt merkelig den.

 

Vista koster enkelt og greit mer enn det smaker. Hadde det kosta 499kr, hadde det nok vært lettere å kjøpe inn. OEM prisene lå på en 1200kr+, OEM os ferdig installert på harddisk = verdiløst hos meg om en ikke har anledning til en komplett reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Jeg lurer veldig på hvordan salget av Windows 7 egentlig blir. Innen 2010 er det kanskje mange som har gitt opp Windows helt, og som nevnt i artikkelen, gått over til andre operativsystem...

 

Alterantivet for mange brukere som ikke ønsker å oppgradere til Vista og samtidig ønsker seg vekk fra Windows XP blir dermed Linux eller Mac OS X.

En aldri så liten baby-Leif.

Lenke til kommentar
Alterantivet for mange brukere som ikke ønsker å oppgradere til Vista og samtidig ønsker seg vekk fra Windows XP blir dermed Linux eller Mac OS X.

Dell har lenge tilbudt Ubuntu som alternativ på en del PC-er for privatpersoner, men tilbudet har hittil bare gjelt USA. Jeg hørte rykter for et par uker siden om at Dell skulle rulle ut det samme tilbudet i resten av verden og utvide tilbudet fra en del til alle PC-ene.

 

For servere har de vel "alltid" tilbudt SUSE Enterprise, Red Hat Enterprise og Windows server side om side.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke prisen de fleste klager på, men selve operativsystemet. Hadde ikke gjort noen forskjell om det så var gratis.

Prisen spiller også inn. Synkende kvalitet og økende pris drar kjøpelysten i samme retning: nedover.

 

Et kort historisk tilbakeblikk på veiledende priser:

Windows 2.0 kostet 99 dollar

 

Windows XP Home koster 99 dollar

Windows XP Pro koster 199 dollar

 

Windows Vista Home Basic koster 99 dollar

Windows Vista Home Premium koster 159 dollar

Windows Vista Business koster 199 dollar

Windows Vista Ult1M8 koster 249 dollar

kilde

 

Legg merke til at:

- 99$-versjonene har blitt stadig mer redusert i forhold til fullversjonene

- Fullversjonene har blitt stadig dyrere (99->249 dollar)

- Det har blitt stadig flere versjoner for å tyne ut mest mulig fra hver kjøpegruppe og gjøre det dyrere for de som endrer funksjonsbehov.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er helt klart markedsavdelingen som begynnte denne segmenteringen av operativsystemet for å skape "alternativer", men det kan ikke sies å ha vært en positiv utvikling for forbrukernes del. Men la oss håpe at Microsoft vil føle presset fra alternativene før Windows 7 og tenke seg 2 ganger før de gir også det ut i x antall versjoner.

Lenke til kommentar

Har brukt Vista side om side med Gentoo i snart et år, og må si at det er virkelig ikke så dårlig som mange skal ha det til. Mange mener Vista er den nye Windows Me, men jeg vet ikke helt jeg. I motsetning til Me, så fungerer faktisk Vista.. Men at mange ser mot alternativer forstår jeg godt, og det vil også gjøre godt for markedet. Om det er ny plattform(mac), eller om det er nytt os(bsd/linux e.l.) så skjønner jeg også det godt. Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor mange på død og liv tviholder på et 8 år gammelt OS! XP er riktignok godt oppdatert, spesielt etter nylig lansert SP3, men det er fortsatt et gammelt og veldig utdatert OS. At bedrifter tviholder på det forstår jeg, men her er det mest pga. alle programløsningene deres må fungerere relativt knirkefritt ved evt. migrering. Derfor tar det også veldig lang tid. Men privatpersoner derimot har mindre gode grunner til å beholde XP, så sant de kjører på en relativt ny maskin.

 

Er klar over at det var mange som gikk på smellen: "Vista Ready" bærbare, som viste seg å ikke akkurat være i nærheten av tilfellet. Men de fleste nyere maskiner kjører det alldeles utmerket, spesielt etter SP1. Jeg har et Mediacenter hjemme med AMD X2-4000 cpu og integrert X1250 grafikkort. Systemet har bare 2GB ram, og det fungerter knirkefritt med 64 bit Vista. Den kjører aero, windows mediacenter og det går kjapt å åpne dokumenter og andre filer når jeg skal gjøre det på den. Alle filer blir kjørt fra en linuxbox på nettverket over samba.

 

Ellers kjører jeg også 64 bit Ubuntu med Freevo på samme maskin, og dualbooter. Dette fungerer også strålende. Poenget mitt er at Vista er ikke så dårlig som mange skal ha det til, javisst finnes det flotte alternativer der ute. Men jeg foreslår heller å bruke de, istedenfor å bruke gammelt skrap..

 

Mitt system har 4 GB minne, noe som etterhvert er veldig standard på svært mange systemer. Behovet for 64 bit OS blir større og større, for å utnytte potensialet i moderne hardware. Jeg tror XP sakte men sikkert vil falle bort. Ikke nødvendigvis til fordel for Vista, men gjerne også et annet OS som er bedre rustet mot fremtiden.

 

Største feilen Microsoft gjorde med Vista og XP var å ikke prioritere 64 bit og selvsagt prisnivået på Vista, som er horribelt for Ultimate Edition. De som bruker XP 64 blir behandlet som second class citizens(som en på slashdot så fint sa det..), og det er desverre også sant. Alle PC produsenter pusher fortsatt ut 32 bit OS, selv med Vista, noe jeg mener er helt feil. Er feilen hos de som lager OSene eller er det de som lager programvaren som skal kjøres på de etterpå?

 

Jeg har lenge brukt 64 bit Linux, men har lenge også irritert meg på mangelfull 64bit flashstøtte fra adobe. Å kjøre 32bit programmer burde strengt tatt ikke vært nødvendig, når man kjører 64 bit OS.

Lenke til kommentar
Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor mange på død og liv tviholder på et 8 år gammelt OS! XP er riktignok godt oppdatert, spesielt etter nylig lansert SP3, men det er fortsatt et gammelt og veldig utdatert OS. At bedrifter tviholder på det forstår jeg, men her er det mest pga. alle programløsningene deres må fungerere relativt knirkefritt ved evt. migrering. Derfor tar det også veldig lang tid. Men privatpersoner derimot har mindre gode grunner til å beholde XP, så sant de kjører på en relativt ny maskin.

Vista går merkebart tregere på min maskin (X2 3880+, 2 GB ram, 6600GT), men det er kanskje ikke hvoedproblemet i seg selv, hovedproblemet er at den dårligere ytelsen stort sett ikke er godt for noe. Man kan vel godt være enig i at XP er gammeldags, men hvedproblemet med Vista er at forskjellen mellom det og XP er minimal, det er veldig få (reelle) forbedringer, i særdelshet tatt utviklingstiden i betraktning. Sånn sett er ikke Vista fantastisk dårlig, det er vel omtrent på linje med XP, men jeg forventer mer etter så lang tid og så mye penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

nå skal det vel sies at en av grunnene til at Dell fortsetter med windows xp har med billig hardware som ikke er kompatibel med vista å gjøre rather then utfordringer med selve vista systemet.

 

hvis dell hadde brukt litt mer penger på å skaffe rette komponentene til pc'ene de selger og ikke bare dyttet ut ting for å tjene ennå mer penger så ville de ikke behøvd å drive med tilbud om å installere xp som alternativ for brukere som stadig får uforklarlige blåskjermer osv. (blåskjermene kommer seff pga gammel utgått hardware som fortsatt blir brukt i "nye" pc'r levert fra Dell, og software/drivere/etc som ikke blir skrevet om for å fungere optimalt på vista)

 

men seff jeg skjønner godt at folk ønsker å bruke xp.

 

husker godt når man skulle skifte fra 98 - 2k/xp osv .... det tok tid før "massene" vendte seg til det nye.

 

jeg er dog veldig fornøyd med vista men jeg har skjønt at jeg er blandt mindretallet her på hw.no. hvorvidt det forteller om intoleranse hos brukere av hw eller om større flexibilitet fra egen side vet jeg ikke. hehe..

Lenke til kommentar

[quote name=OEM os ferdig installert på harddisk = verdiløst hos meg om en ikke har anledning til en komplett reinstallasjon.

 

Nå er det vel slik at du skal få installasjonsmedia selv fra OEM så du kan kjøre reinstallasjon..

 

Ellers må jeg si at Vista ikke passer for alle, men de fleste hjemmebrukere som kjøper en ny bærbar i dag kjører Vista. Jeg tror heller ikke det er noe feil i dette da sikkerheten er bedre og muligheten til å gjøre dumme feil som resulterer i service på maskinen er mindre. Dog med en del mer masing og unyttige flotte funksjoner man kanskje kunne forsøkt å legge til rette for at andre kunne tilby på operativsystemet istedenfor å implementere det selv samme hva bruker selv ønsker.

 

Det er bedriftsmarkedet som henger mest etter, og jeg kommer ikke til å være noen aktiv pådriver for å få firmaet jeg jobber i til å kjøre Vista på de tykke klientene som anskaffes. Det gir ingen merverdi, men mer jobb da de ansatte må settes inn i det nye systemet samtidig som det krever mer (dyrere) maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...