Gå til innhold

Xandros kjøper Linspire


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lite til overs for "oversett-lim inn"-journalistikk. Denne artikkelen inneholdt absolutt ingen informasjon ut over at Xandros har kjøpt Linspire.

 

Det hevdes at Linspire er mye i vinden på grunn av Michael Robertson, men ikke hvorfor?

 

Hva har oppkjøpet å si for brukerene? Her er det ikke stilt mange spørsmål.

 

5 sekunders research viser at OSnews faktisk har tatt kontakt med Xandros CEO og gir mye mer innsikt i oppkjøpet.

 

Håper på bedre artikler i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det er et moment til som bør nevnes og som forklarer konfliktene som ligger bak:

 

http://kevincarmony.blogspot.com/2008/06/x...-assets-in.html

In classic Michael Robertson form, he has once again completely disregarded the 100 some-odd shareholders of Linspire by pulling off this deal without a shareholder meeting.
This will end up being a completely insignificant event for Linspire shareholders and the end for Linspire customers. I predict this was done to: 1) help Robertson drain the company of its cash and resources. When I left Linspire, we had a very profitable year and the company had millions in the bank. I predict Robertson has moved this money to himself, family, and his other companies, leaving Linspire's minority shareholders with nothing. 2) help Robertson save face by issuing a "Linspire Acquired by Xandros!" press release, instead of living with the public humiliation that Linspire failed under his leadership.

 

Kevin Carmony var tidligere sjef for Linspire.

Lenke til kommentar

Synes det passer utmerket at artikkelen er kort. Linspire er vel knapt verdt en bisetning. CnR er i sin nåværende form heller ikke mye å rope hurra for.Kan tenke meg at årsaken til at Canonical såvidt er inne i bildet er at de kan se det som et fremtidig alternativ for å pushe sine kommersielle løsninger.

 

Men jeg vil tro at de fleste distroer anser det som viktig å ha mest mulig av software'n pakket i sine egne repo eller en nær samarbeidspartner (f.eks Medibuntu og Packman) slik at de kan være rimelig trygge på at pakkene fungerer med distroen. Et annet moment ved å holde egne repos er beskyttelse mot skadelig kode.

 

Et tredje moment er at jeg tror det er få som ønsker at det skal etablere seg en sentral og dominerende aktør som kan redusere uavhengigheten på et senere tidspunkt.

 

Jeg hadde ikke blitt misfornøyd dersom Linspire heller hadde lagt inn årene for å si det slik. Mulig de har bidratt til Linux / OpenSource, men isåfall har det gått meg hus forbi..

Lenke til kommentar

Neineinei, har begynnt og komme mange korte saker på hw.no i det siste, noe jeg mener holder hjemme på itavisen..

 

Hw i mitt syn representerer hardtslående saker, med mye informasjon,som er dypt undersøkt. Der forfatter vet hva han skriver om..

 

Heller få GODE artikler en mange mindre kjedelige.. Slike nyheter gir meg lite informasjon, noe som gjør at jeg må lete etter resten selv, mer arbeid til meg. Det er dårlig likt..

Lenke til kommentar

Ok, dette var litt overraskende nyhet for meg. Jeg hadde ikke ventet at Xandros skulle ha penger til å kjøpe Linspire. Men der tok jeg feil ... Begge er jo fra før av "skjødehunder hos Microsoft" så de driver på i sin egen lille lekegård, og få andre åpen kildekode-interesserte gidder derfor å leke sammen med dem.

 

Det mest interessante med dette er jo hvilke tekniske synergieffekter som nå vil gjøres i de to distroene i fremtiden, om noen. Foreløpig ser det ut som de vil fortsette som tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...