Gå til innhold

Skal du ha Iphone bør du lese dette


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som alle og bestemoren deres kommer til å få en iPhone så ser jeg fint for meg at det ikke nødvendigvis bare er tunge brukere som kommer til å kjøpe telefonen. En god del kjøper nok telefonen bare til pynt, og da er det nok ikke så dumt i bryte med Netcoms relativt stive avtale.

Lenke til kommentar

Syns det er rart at telefonen ikke selges uten binding i grunn, da med tanke på alle bedriftskundene som har abonnement gjennom jobben. Jeg kan forstå disse prisene og bindingene for privatmarkedet, men hvorfor satses det ikke på bedriftsmarkedet også...

Lenke til kommentar

Problemet slik jeg ser det er at jeg nok ikke kommer til å ringe og sende sms noe særlig mer enn det som ligger i Italk small. Det er databruken som er den store utfordringen. Hvis en av de andre operatørene kommer med et nytt abonnement som gir gratis datamengde inkludert, Vil de helt sikkert sikre seg veldig mange Iphone kunder. Mitt tips er å vente og se utover sommeren hva som skjer. Først skal forbrukerrådet se på saken, så kommer f.eks Telenor sikkert med et tilbud skreddersydd for alle som vil vekk fra Italk... Hvis jeg skulle kjøpt Iphone idag, tror jeg faktisk jeg ville brutt avtalen og skaffet meg Telenor FriHet, med FriInternett Kveld&Helg-avtale. Billgere Iphone

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe meg iPhone, men har tenkt å bryte det dyre abo. til Netcom.

 

Hvis man kjøper telefonen den 11. og bryter abo neste dag, vil man da beholde abo ut den første mnd, eller bør man vente 29 dager med å bryte det?

 

I trådløse trondheim trenger man ikke det dyre abo, heldigvis. :) Håper Opera Mini kommer etter hvert til iPhone.. så slepper man å bruke utallige mange mb hver agnag man skal se på en nettside.

Lenke til kommentar

Hvis jeg (helt teoretisk) skulle kjøpt en iPhone, hadde regnestykket sett slik ut:

 

8GB-versjon med iTalk Small: 1390,-

Første månedsavgift: 399,-

Brytingskostnad iTalk Small: 2400,-

 

Jeg ville gått for djuice Student (zero med en time fri ringetid/mnd) med Mobilt Bredbånd siden jeg ringer rundt to timer og sender ca 100 sms, som gir tilsammen ca 600kr/mnd.

 

12x djuice Stutent-abonnement: 7200,-

 

Totaltprisen for telefon, mitt årlige forbruk og fri databruk: 11389,-

 

 

Som sagt var dette veldig teoretisk (jeg skal ikke ha en møkkatelefonen), men det viser at om du som meg ringer og sender meldinger lite og forventer å bruke internett mye lønner det seg fort å droppe iTalk Small. iPhone-abonnementet mangler også en veldig viktig ting: forutsigbarhet. Med en fastpris på databruk ville jeg visst at uansett hvor mye jeg bruker internett, kommer regninga på rundt 600 med mitt andre forbruk. Har du iTalk Small derimot, blir det 10kr/MB etter de første 100MB/mnd.

Lenke til kommentar
Hvis jeg (helt teoretisk) skulle kjøpt en iPhone, hadde regnestykket sett slik ut:

 

8GB-versjon med iTalk Small: 1390,-

Første månedsavgift: 399,-

Brytingskostnad iTalk Small: 2400,-

 

Jeg ville gått for djuice Student (zero med en time fri ringetid/mnd) med Mobilt Bredbånd siden jeg ringer rundt to timer og sender ca 100 sms, som gir tilsammen ca 600kr/mnd.

 

12x djuice Stutent-abonnement: 7200,-

 

Totaltprisen for telefon, mitt årlige forbruk og fri databruk: 11389,-

 

 

Som sagt var dette veldig teoretisk (jeg skal ikke ha en møkkatelefonen), men det viser at om du som meg ringer og sender meldinger lite og forventer å bruke internett mye lønner det seg fort å droppe iTalk Small. iPhone-abonnementet mangler også en veldig viktig ting: forutsigbarhet. Med en fastpris på databruk ville jeg visst at uansett hvor mye jeg bruker internett, kommer regninga på rundt 600 med mitt andre forbruk. Har du iTalk Small derimot, blir det 10kr/MB etter de første 100MB/mnd.

 

 

Det morsomme er at media prøver å fremstille dette som god butikk. Nei, dette er ikk god butikk. Og hvorfor må alle som kjøper iPhone surfe skjorta av seg? Nei spar oss for disse tåpelige påstandene! Man skulle nesten tro at Netcom var inne og sponset disse artiklene... Kjøp iPhone, lås den opp, og få deg et billigab. hvis man absolutt må ha macverket... ;) Ville heller vurdert en HTC touch pro...

Lenke til kommentar
– Grunnen til at vi tilbyr Iphone med tre abonnementer er at vi ser at Iphone endrer bruksmønsteret til folk, noe våre abonnement er tilpasset. Du kjøper ikke Iphone til lite bruk eller pynt, du kjøper den for å bruke store mengder data og der kommer Italk gunstigst ut. Det er bare å sjekke Telepriser, sier Vederhus til Amobil.

 

Grunnen til at de kun har disse tre abonnementene er jo ikke for å være snille med folk, det er jo fordi de ser at det er slik de kan tjene mest penger på å selge iPhone, ergo er det dette den dårligste løsningen for forbruker.

 

Har ikke journalistene som skriver disse artiklene kritisk sans?

Lenke til kommentar

Jeg fatter og forstår ikke hvorfor folk i det hele tatt tenker på å kjøpe iPhone med Netcom for så å bryte avtalen. Dette er jo helt høl i hue! Hvorfor ikke kjøpe via QXL eller eBay eller når man er i utlandet som sikkert tusenvis av nordmenn allerede har gjort.

 

Har man virkelig behov for å surfe for 1GB i måneden lønner sikkert iTalk abb. fra Netcom, men det er utelukkende denne gruppen.

Lenke til kommentar
Jeg fatter og forstår ikke hvorfor folk i det hele tatt tenker på å kjøpe iPhone med Netcom for så å bryte avtalen. Dette er jo helt høl i hue! Hvorfor ikke kjøpe via QXL eller eBay eller når man er i utlandet som sikkert tusenvis av nordmenn allerede har gjort.

 

Har man virkelig behov for å surfe for 1GB i måneden lønner sikkert iTalk abb. fra Netcom, men det er utelukkende denne gruppen.

 

Fordi man ikke kan. Pr. i dag må man gå inn til forhandleren tegne abbonement og kjøpe telefonen. Ikke kjøpe telefonen og tegne abbonement når man skal "aktivere" den slik som med gamle iPhone.

 

Når det gjelder priser på abo. og telefon så er jeg avventende. Jeg sendte en e-post til min leverandør (ownersbuy) med spørsmål om de kom til å forhandle iPhone. Fikk da dette svaret:

Hei!

 

Vi kommer til å selge iPhone.

 

Men foreløpig er det ikke klart når denne telefonen vil bli tilgjengelig.

 

Vi kommer til å informere mer om dette senere.

 

Siden ownersbuy pr. i dag tilbyr 22% rabatt på netcoms priser så håper jeg at de kan få i stand en lignende løsning i forbindelse med iPhone + iTalk. Teknisk sett er ikke ownersbuy en leverandør, men en bedrift som har en bedriftsavtale med netcom.

 

På den måten så ser det jo ikke ut som netcom neglisjerer bedriftsmarkedet, men at de bare nedprioriterer det.

Lenke til kommentar
Med en rådyr totalpris på mellom 6200 og 14 000 kroner skremmes nå mange fra å vurdere Apples telefon seriøst.

Når skal dere gi dere Amobil? Synes dere virkelig 6200 for et års bruk (inkludert telefonen) er "rådyrt"? Da bør dere vitterlig ta en titt på hvilke andre telefoner som tilbys med lignende bindinger. HTC Touch Diamond med NetCom Supertalk og ett års binding ender opp ca. 500,- over det iPhone 8 GB gjør.. så hva med å legge led Apple-hat-kjepphesten og prøve å være litt konstruktive for en gangs skyld?

Lenke til kommentar

jeg er så glad for at jeg ikke ventet har første versjon av iPhone med 16GB. Bor i Sverige, og det koster 15SEK/MB for data-trafikk, men man kan tegne et tilleggsabbonnement som koster 39SEK/mnd, og da får man 1GB! Nei, det går ikke like fort som 3G, men til den prisen er jeg villig til å offre det! 1GB holder jo i lange baner!!

Lenke til kommentar

Har Chess Knock-Out med venner i dag og fakturaene ligger fast på under 150 kroner i måneden. Legger jeg på Fri Internett som koster 450,- så kan jeg surfe så mye jeg vil. Da er jeg oppe i ca 600,- måneden og da ringer jeg så mye jeg vil(så og si alle mine utgående samtaler går til andre med chess), og jeg surfer ubegrenset. Det eneste jeg må betale for da er SMS, sender vel rundt 100 i mnd. 100x0,55kr=55 kr. Da blir altså totalprisen ca 650 kroner i måneden og jeg kommer da mye bedre ut enn med noen av iTalk abbo.

 

Kan man si opp abb og netcom bindingen samme dag man kjøper? Da slipper man at de begynner med portering osv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...