Gå til innhold

Test: Nokia 6220 Classic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld, men hva er det med tvetydigheten her? På slutten av alle anmeldelser av smarttelefoner, inkludert denne, har dere denne info-boksen som advarer fugl og fe mot å kjøpe seg en smartelefon:

 

Dette er en smarttelefon. Dersom du ikke trenger multitasking, mobilt kontor eller ekstra programvare kan du være vel så tjent med en mindre avansert telefon.

 

..men inne i selve anmeldelsen har pipen en litt annen lyd:

 

Menysystemet i 6220 Classic er S60, som burde være velkjent for alle som har prøvd en smarttelefon fra Nokia før. Dette menysystemet er ikke særlig mer komplisert enn det du finner på en hvilken som helst annen telefon, og tar kort tid å sette seg inn i.

 

Så - what gives? Er den like enkel å bruke som "mindre avanserte telefoner" eller er den ikke det?

Endret av josh909
Lenke til kommentar
Helt enig. Advarselen er utdatert og ikke relevant for dagens S60-telefoner. Windows Mobile er en helt annen historie, der forstår jeg godt at slike advarsler gis ut.

 

Neida. Hvis advarselen skal stå på UIQ telefoner, så må den nødvendigvis også stå på en S60 telefon. En nybegynner har like store problemer med å sette seg inn i en S60 som han har med hvilke som helst smart-telefon. Men kjenner man S60, og har vokst opp med det, er det selvfølgelig ikke noe problem.

 

Men angående karakteren som ble gitt her. Hvordan i alle dager kan man anbefale en mobiltelefon som har dårlig lydkvalitet? Er ikke det det mest vesentlige ved en telefon? Atter en gang skinner det klart som solen, at en Nokia hopper opp et hakk, istedet for ned, ene og alene for at det er en Nokia. Atter en svak test av amobil...

Lenke til kommentar

Uinteressant modell, har hatt Nokia 6210 Classic som jobbmobil og syntes batteritiden var altfor dårlig.

 

Synd Sony Ericsson ikke har en modell ute i samme størrelse med gprs, edge, 3G, hsdpa og wlan kombinert med god batteritid. For de pleier å levere bra på dette området. Med mindre jeg ikke har sjekket modellutvalget deres grundig nok i det siste.

Lenke til kommentar
Om du kan vente litt så innfrir vell C905 de kravene ;)

 

Ja, men de kunne fint levert full datafunksjonalitet i en enklere modell mer rettet mot bedriftsmarkedet. Virker ikke som om Sony Ericsson er så interessert i dette markedet for tiden. Nokia 6120 Classic og Nokia E65 har jeg brukt lenge i jobbsammenheng, samme med en HTC Touch, og de har levert god funksjonalitet for en billig penge.

 

Tviler på at jobben er interessert i å betale for C905 siden den leverer mye funksjonalitet utover det jeg har behov for i jobbsammenheng. Den er nok mest rettet mot privatmarkedet.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er trött, men hva er taletid / standbytid?

Synes advarselen mot smarttelefoner er på sin plass. Foreldrene mine kan knapt sende en SMS, så en slik telefon ville jo være helt bortkastet på dem. Så fortsett å ha den advarselen der!

Synd at Wifi bare er på toppmodellene.

 

Talekvalitet: Leste på et tysk forum at denne telefonen har et helt nytt system (husker ikke hva det heter, det var en forkortelse..!) Hvis det er tilfelle, er det jo utrolig bra jobba at den er dårligere enn tidligere modeller. Tror det var snakk om en ny algoritme(?)

Lenke til kommentar
Synd Nokia aldri leverer mobilene med bra batteri.

Godt å vite at min E51 er eit unntak då :)

 

Det er nemlig veldig vanlig (og naturlig) å anta at et program avsluttes når du trykker på den røde telefontasten. Dette er altså ikke tilfelle.

 

Brorparten av programmene i en S60-telefon krever enten at du avslutter dem via programmets egne menyer, eller ved å bruke oppgavebehandleren

Eg avsluttar lett alle program med den raude telefontasten, så det der høyrer nok fortida til.

Lenke til kommentar

Bruker selv ca 10 forskjellige telefoner daglig i supportsammarbeid, og snakker daglig med mange kunder angående telefonproblemer.

Har selv en N73, og S60 er noe av det treigeste jeg har vært borti.

Joda, du kan flytte ikoner og litt av hvert, men kombinert med den verste T9 støtten og ikke interaktivitet (smilefjes) i SMS så gleder jeg med til Sony kommer med en versjon jeg kan overleve med. Det er alt for enkelt å komme bort feil knapp, og SMS legges som kladd. Da må du inn på SMS igjen for å finne den. Telefonen spør ikke engang: "Vil du avslutte?"

 

S60 er:

Treigt

Lite intuitivt

Vanskelig å bruke

Mange unødvendige menyer som kunne vært samlet på ett sted

 

Positivt:

Kan enkelt tilpasses egne behov

Multitasking

 

I min jobbsituasjon foretrekker jeg en S40 over S60 any day uten tvil.

Lenke til kommentar
Bruker selv ca 10 forskjellige telefoner daglig i supportsammarbeid, og snakker daglig med mange kunder angående telefonproblemer.

Har selv en N73, og S60 er noe av det treigeste jeg har vært borti.

Joda, du kan flytte ikoner og litt av hvert, men kombinert med den verste T9 støtten og ikke interaktivitet (smilefjes) i SMS så gleder jeg med til Sony kommer med en versjon jeg kan overleve med. Det er alt for enkelt å komme bort feil knapp, og SMS legges som kladd. Da må du inn på SMS igjen for å finne den. Telefonen spør ikke engang: "Vil du avslutte?"

 

S60 er:

Treigt

Lite intuitivt

Vanskelig å bruke

Mange unødvendige menyer som kunne vært samlet på ett sted

 

Positivt:

Kan enkelt tilpasses egne behov

Multitasking

 

I min jobbsituasjon foretrekker jeg en S40 over S60 any day uten tvil.

Du skal vite at det har skjedd veldig mye siden N73. De nyere S60-telefonene er betydelig kjappere.

Lenke til kommentar

S60 er et bra OS, som med årene er blirr enklere å bruke.

 

MEN:

 

Har en Nokia 3120 Classic, den første Nokiatelefonen med S40 OS jeg har hatt på lenge.

 

For de som legger vekt på følgende, kan jeg nevne:

 

- Intelligent ordbok for meldinger (husker siste brukte nummerne, foreslår også hele ord

- Super MP3-spiller, der men ved å bla oppover på firkanttasten får opp sangene i åpnet mappe. Nedover får man opp hovedmenyen. Man slipper altså å bruke "valg-tast" for å komme til disse funksjonene.

- Har nedtellingstidtaker og stoppeklokke

- Profiler kan tidsinnstilles

 

De to sistnevnte egenskapene må man betale ekstra for å få på S60 (tredjeparts programvare) noe som burde være helt unødvendig.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
S60 er et bra OS, som med årene er blirr enklere å bruke.

 

MEN:

 

Har en Nokia 3120 Classic, den første Nokiatelefonen med S40 OS jeg har hatt på lenge.

 

For de som legger vekt på følgende, kan jeg nevne:

 

- Intelligent ordbok for meldinger (husker siste brukte nummerne, foreslår også hele ord

- Super MP3-spiller, der men ved å bla oppover på firkanttasten får opp sangene i åpnet mappe. Nedover får man opp hovedmenyen. Man slipper altså å bruke "valg-tast" for å komme til disse funksjonene.

- Har nedtellingstidtaker og stoppeklokke

- Profiler kan tidsinnstilles

 

De to sistnevnte egenskapene må man betale ekstra for å få på S60 (tredjeparts programvare) noe som burde være helt unødvendig.

 

Hvis dette er egenskaper du verdsetter, vil jeg anbefale deg å se nærmere på nesten hvilken som helst SE. Ordboken til de nye SE er vel av de beste som er å oppdrive, og SE har husket de sist brukte nummer i flere generasjoner nå. Nedtelling og stoppeklokke er da standard på alle mobiltelefoner med respekt for seg selv. At dette ikke er med på S60 telefonen, og det at de ikke blir straffet for dette i enhver test, sier vel egentlig alt? Samme med smilys. Og kom ikke å si at dette er noe man enkelt kan installere med et 3. partsprogram, for hvermansen vet ikke hvordan man gjør dette. Svakt av Nokia og svakt av Amobil som ikke trekker for slike åpenbare mangler. Men inkonsekvens er ikke noe untak her på amobil, heller en standard de har lagt seg på.

Lenke til kommentar
Svakt av Nokia og svakt av Amobil som ikke trekker for slike åpenbare mangler.

 

Burde trekke Sony Ericsson-modeller for manglende tidsinstilling på profiler også, en åpenbar mangel sammenlignes med Nokia's S40-modeller.

 

Samtidig er jeg ganske sikker på at Nokia i siste versjon av S60 foreslår hele ord når man skriver meldinger med T9 påslått. Eller tar jeg feil?

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
Svakt av Nokia og svakt av Amobil som ikke trekker for slike åpenbare mangler.

 

Burde trekke Sony Ericsson-modeller for manglende tidsinstilling på profiler også, en åpenbar mangel sammenlignes med Nokia's S40-modeller.

 

Tja, dette er vel noe hvermansen driter en lang marsj i? Å tidsinnstille profiler er vel ikke noe hvermansen bruker? Men stoppeklokke, nedtelling og smilys er noe alle jeg kjenner bruker. Og gjett om de jeg kjenner blir forbauset når jeg forteller dem at deres nye 5MP telefon fra Nokia til x antall 1000 ikke har forhåndsinstalerte smilys. Nesten så jeg må le...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...