Gå til innhold

Mister eksklusivitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror flere ser den bruk-og-kast og aldri-stabil vent-vent-vent på nye drivere nVidia.

 

* ATI - er open source.

* Du kan bruke 3650 sammen med 4870 uten å "kaste" gamle korte.

* Det er enklere for brukere å handle ATI - det er tydelig sammenheng mellom pris og ytelse.

* nVidia pumper ut kort i ett strekk - og mange nye kort konkurrer med nVidia sine egne kort.

* 9800 GX2 er kostbar å produsere - men det ble aldri noe salg på den.

 

Jeg tipper AMD vil gå over til å være server CPU produsent, ATI kommer til å dominere gfx marked og nVidia blir luksus produkt for extremt spesielt interesserte. Men med ATI+Intel allianse er nVidia så å si dø bedrift.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
ATIs GPUer har jo virkelig blitt bedre og billigere i det siste, kanskje dette også har noe med hvorfor produsentene produserer ATI-kort nå?

Det er ikke noe som skjer over natta etter at de har tittet på ytelsetester. Dette har nok vært planlagt i lang tid og har nok andre bakenforliggende årsaker.

 

Diktering av minimumspris høres konkurransevridende ut. Jeg lurer på om ikke det kan være ulovlig i mange land.

 

De raske lanseringene av GPUer med små endringer skaper et logistikkproblem og øker kostnadene med markedsføring. F.eks seriene 8800->9800 som strengt tatt er samme brikker, bare med små forskjeller i klokkehastighet og produksjonsteknikk.

 

At AMD tilfeldigvis kommer med svært en konkurransedyktig 4800-serie akkurat nå er nok en katalysator for å stille seg friere fra Nvidia. Hvis AMD hadde kommet med skuffende oppfølgere en 3800-serien så ville Gainward og Inno3D vært mer fastkjørte med Nvidia.

 

Linux-drivere tror jeg har fint lite med saken å gjøre da både AMD og Nvidia har god Linux-støtte nå.

Lenke til kommentar
Jeg tror flere ser den bruk-og-kast og aldri-stabil vent-vent-vent på nye drivere nVidia.

 

* ATI - er open source.

* Du kan bruke 3650 sammen med 4870 uten å "kaste" gamle korte.

* Det er enklere for brukere å handle ATI - det er tydelig sammenheng mellom pris og ytelse.

* nVidia pumper ut kort i ett strekk - og mange nye kort konkurrer med nVidia sine egne kort.

* 9800 GX2 er kostbar å produsere - men det ble aldri noe salg på den.

 

Jeg tipper AMD vil gå over til å være server CPU produsent, ATI kommer til å dominere gfx marked og nVidia blir luksus produkt for extremt spesielt interesserte. Men med ATI+Intel allianse er nVidia så å si dø bedrift.

 

Nå kommer du med rimelig absurde påstander "nVIDIA for spesielt interesserte". Hva mener du med dette? Se på feks 8800gt. Et kort som yter bedre enn HD3870 og koster 900 kr nå, og er en mainstream gamer suksses. Synes da på ingen måte at de posisjonerer seg som "ekstreme" på noen fronter her.

 

ATI + Intel allianse...nå heter det strengt tatt AMD. Jeg tror neppe Intel vil skape en "allianse" med sin konkurrent på CPU fronten.

 

At Gainward og Inno3d nå skal selge AMD skjermkort behøver strengt tatt ikke å bety mer enn at de vil øke salget sitt / markedsandeler. Ikke noe poeng å komme med dommedagsprofesi spør du meg.

Lenke til kommentar

UMAP UMAP UMAP!

 

 

UMAP!

 

 

 

Også har man jo,

 

Det er veldig vanskelig for en bruker å finne ut hva som faktisk er riktig å kjøpe

 

 

8800 GT er raskere enn gts 320 mb og 640 mb men ikke 512 mb 9800 GTX er tregere enn 8800 GTX 9800 GTX+ er raskere enn 8800 GTX og 9800 GTX 8800 GS er raskere enn GTS 320 mb osv , 9600 gt er raskere enn 8800 gts 320 mb 640 mb og sikkert 8800 gs eller ka det er osv.

 

 

til og med jeg som leser masse reviews greier ikke å holde meg oppdatert nok til å skjønne produktene.

 

Hos ati, spytter de ikke ut kort som noen gærninger, de har høyere nummer for bedre, enkelt og greit.!

 

også nevneverdig at palit også er med på amd skuta nå ;)

De ble ganske så kjent med sin 9600 GT version som er clocket høyt, de gjorde om kjøler designet og satte på bedre pwm.

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar
Nå kommer du med rimelig absurde påstander "nVIDIA for spesielt interesserte". Hva mener du med dette? Se på feks 8800gt. Et kort som yter bedre enn HD3870 og koster 900 kr nå, og er en mainstream gamer suksses. Synes da på ingen måte at de posisjonerer seg som "ekstreme" på noen fronter her.

 

ATI + Intel allianse...nå heter det strengt tatt AMD. Jeg tror neppe Intel vil skape en "allianse" med sin konkurrent på CPU fronten.

 

At Gainward og Inno3d nå skal selge AMD skjermkort behøver strengt tatt ikke å bety mer enn at de vil øke salget sitt / markedsandeler. Ikke noe poeng å komme med dommedagsprofesi spør du meg.

 

Jeg sier at i framtiden nVidia vil være kun for spesielt interesserte. 8880gt er et kort som fases ut sammen med resten av 8 serie. Det at noen kort henger fortsatt igjen er kun takket være dårlig nye kort som sliter med å matche opp til gamle helter.

 

ATI er fortsatt et trademark. Og her er det snakk om nettopp markedsalianse der Intel støtter Crossfire og nekter nVidia å lage brikersett for Nehalem.

 

Det har lenge vært dommedagsprofesi rundt nVidia. Men noen nekter å se det.

 

PS: Selv har jeg 790i Ultra og 9800 GX2.

Lenke til kommentar

også selve idiotien rundt nVidia at de har ikke faset ut 8 serie også lanserer de 9 og 200 serie. De har 5 kort som kjamper om det samme:

 

8800 ultra, 9800 GTX+, 9800 GX2, GTX260, GTX280. for å ikke å nevne alle sli kombinasjoner.

 

Alle 5 kort ligger på 2k-4k+ og kjamper om de samme brukere - high-end spillere.

på nvidia.com er det et sånt "hvilken kort er best for deg velgeren" og der anbefaller de 8800 kort fram før 9 serie! Markeds avdelinga har bare tatt helt av der.

 

Oss ATI er alt enkelt - bra 4850, bedre 4870, best 4870 X2.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
8800 GT er raskere enn gts 320 mb og 640 mb men ikke 512 mb 9800 GTX er tregere enn 8800 GTX 9800 GTX+ er raskere enn 8800 GTX og 9800 GTX 8800 GS er raskere enn GTS 320 mb osv , 9600 gt er raskere enn 8800 gts 320 mb 640 mb og sikkert 8800 gs eller ka det er osv.

Vær så snill å bruk punktum neste gang.

Lenke til kommentar

Eier et 3870 nå, før gikk det i nvidia, men ser man på prisen til ATI sine kort er det ikke tvil om hva en skal velge, det nye 4870 er jo ikke dyrere enn det 3870 var og det var billig... Nvidia lager GPU'r som vanligvis yter bittelitte høyere enn ATI, men prisen er skyhøy. Jeg velger pris framfor ytelse, kortet må jo uansett byttes ut etter et år, og da går jeg for billig + bra.

Lenke til kommentar
Nvidia har klart og tydlig ignorert KISS prinsippa - Keep It Simple Stupid.

Å handle seg Nvidia kort er berre rot, er så mange navn med ny ytelse. og er merkelig når eit kort som heiter 8800XXX kan slå ei som heiter 9800XXX

 

Det er jo rent lureri rett og slett. De som har peiling blir jo selvfølgelig ikke lurt, men den vanlige pc-bruker ser jo bare 9800. Om det er GS eller GTX er vel bare same same? =P Er jo kjempe flott, selge gammel teknologi til ny pris =) Dataselskapene utnytter rett og slett uvitenheten i samfunnet, men det er jo ikke bare i denne bransjen at denne type maktmisbruk og manipulering forekommer. Det er bare lettere jo mer "komplisert" det blir. Ikke like lett å selge en porche med lada motor vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Hvorfor skriver dere AMD? Kortene kommer jo fortsatt fra ATI selv om AMD muligens eier dem... Er det enda en sånn prinsippsak? Hvorfor kaller dere ikke Alienware PC-er for Dell?

 

ATi navnet fases ut sakte men sikkert ;)

 

De har AMD navnet i linux, og driveren heter ikke ATI CCC men AMDCCC når de selv gjør det så ja :p

 

Trur ikke mye endres annet enn navnet.

hvis det gjør det idetheletatt, amd/ati bruker begge navna selv så ;)

Lenke til kommentar
8800 GT er raskere enn gts 320 mb og 640 mb men ikke 512 mb 9800 GTX er tregere enn 8800 GTX 9800 GTX+ er raskere enn 8800 GTX og 9800 GTX 8800 GS er raskere enn GTS 320 mb osv , 9600 gt er raskere enn 8800 gts 320 mb 640 mb og sikkert 8800 gs eller ka det er osv.

Vær så snill å bruk punktum neste gang.

Mangelen på tegnsetting, tilsiktet eller ikke, syns jeg var et godt virkemiddel for å vise hvor heseblesende og uoversiktlig produktlinja er.

Lenke til kommentar

Alle g92 skulle vert med i 9-serien, det har vært mye mer oversiktlig, så kunne 8800gt hett 9700gt ellernå og 8800gts 512, hett 9700gts, da har det ikke blitt noe tull med navnene på 8-serien.

 

det har bestandig før vert slik: LE, ikke noe etternavn, GS, GT, GTS, GTX, Ultra,

 

beste til høyre.

 

sånn jeg husker det i allefall :)

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...