Gå til innhold

Refleksjon: Nå kommer de åpne mobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes at innlegget til Knutaj fra en annen tråd passer godt inn her når det er snakk om refleksjon over nye mobile platformer:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11454120

 

...Det er ingen automatikk i at en telefon basert på opensource skal bli nerdete. Snarere tvert imot. Som kunde vil man kunne tilpasse telefoner mer enn i dag, men det er lite som tyder på at massene skal gjøre dette.

 

Både når det gjelder (nye) Symbian og Android er operatørene tungt inne. Dette er ikke uten grunn. Operatører er pr definisjon, og uten unntak, evil. Men uansett hvor ondsinnede og pengegriske de måtte være, har de faktisk veldig god peiling på hva de driver med. Og de ligger til enhver 2-3 år foran deg i tankegangen. Operatørene her til lands er for paranteser å regne i mobilverdenen, så vi er gudskjelov forskånet for det meste av faenskapen. Enn så lange.

 

Operatører ønsker å binde både armer og føtter hos kundene sine til sine tjenester. Disse tjenestene vil på sikt bli gode, da verdien i å beholde kunder er stor på sikt. Telefoner basert på åpne plattformer gir operatørene mulighet til å skreddersy telefonene de selger i langt større grad enn hva de kan gjennom den brandingen man ser i dag. Gjennom widgets basert på åpne webstandarder vil man også prakke på kunder samme tjenester som virker på etterhvert alle plattformer, skjermstørrelser etc. Bare det vil bety enorme besparelser for de på utviklingssiden.

 

Et åpent OS vil bety at også kunder kan skreddersy sine telefoner i langt større grad enn hva man kan i dag. Veldig dårlig butikk for operatørene, så vær sikker på at de vil gjøre hva de kan for å stikke kjepper i hjulene og sette flest mulig begrensinger. Slik de gjør i dag. Operatører har alltid hatt skremmende mye makt og har gjennom det bremset utviklingen i mobilverdenen. Man så de når de nærmest samlet boikottet "trykk og snakk", og man ser det nå når de begrenser VOIP-samtaler til kun å fungere over WLAN. Banker Telefonica/O2, T-Mobile, Sprint, AT&T eller Vodafone på døra hos en telefonprodusent og krever endringer i telefonen for at de skal selge den, så kommer de endringene. Slik har det vært lenge.

 

Fremtiden tror jeg ligger i at telefoner basert på åpne plattformer fremstår mer lik dagens lukkede telefoner enn dagens smartphones. De som virkelig burde frykte trendene er de som selger telefoner produsert av OEM-leverandører. Man ser det allerede for Windows Mobile hvor ymse HTC-modeller selges under ulike navn i ulike markeder. Gjerne brandet av operatørene selv. Sannsynligvis vil det også dukke opp en del OEM-produsenter både Symbian og Android fremover. Operatørenes R&D budsjetter er allerde enorme og det er ingen grunn til å tro at de ikke skal lage vel så gode porter av de åpne plattformene som telefonprodusentene.

 

Uansett går vi mobilfrelste spennende tider i møte. Selv om jeg tror fremtiden blir trist for oss som sterkt misliker branding av telefoner.

Lenke til kommentar
Nå kommer jo OpenMoko til vanlige dødelige også.

 

om jeg forsto en nylig tråd på epostlista til openmoko så er det en media-relatert missforståelse.

 

ja, freerunner blir lansert snart, men den er strengt tatt ikke ment for hvermannsen pr i dag.

 

en kan fint si at den er for sukkerrør å regne, og skal nå bli rafinert til sukker via kollektivt arbeid.

 

med andre ord, ikke forvent å finne en telefon du kan gi bort til kjæresten om du ønsker å holde forholdet ved like...

Lenke til kommentar

Hva er Nokias syn på Android egentlig? Er det noe de mener feiler det siden de satser alle sine chips på Symbian? Jeg er ikke mot konkurranse innen Open Source, men tror de ville vært tjent med å bidra og slå ring rundt Google sitt Operativsystem ved mindre Symbian er overlegen som en utviklerplatform. Så ville konkurransen mellom forskjellige aktører ligget primært på design av telefoner og ytelsen av de.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

At ting automatisk blir bedre (billigere, flere muligheter osv) med open source er en sannhet med modifikasjoner. At open source er ensbetydende med 17 åringer på gutterommet som lager "geniale" programmer for slikk og ingenting er bare tull. Open source er big business, og storkapitalen betaler like mye for ekspertise innen utvikling og vedlikehold av open source programmer som hvilket som helst annen programvare. Til syvende og sist skal alt pakkes inn som et salgbart produkt, eller som en del av et salgbart produkt. Faktisk er nesten alt av IP teknologi (mail, ftp, internett) i Windows opensource, og størsteparten av WM (Windows CE) er åpen allerede i dag.

 

Ved å google litt finner man tonnevis av artikler om hva opensource er, og hvorfor all programvare til syvende og sist vil ende opp som open source. Årsaken er, i store trekk, at ekspertise og know how er mye mere verdt enn produktet (software), ganske enkelt fordi man alltid kan lage noe som er bedre.

 

Open source har imidlertid mange ulemper. Den største er vel at ting eser ut og divergerer ut i ingenting. Dette er problemet med Linux. Det finnes så mange varianter og ting gjøres på så mange forskjellige måter at det er praktisk umulig for vanlig mann i gata å ha en stabil Linux på PC'en uten samtidig å ha mer enn gjennomsnittelig interesse og kunnskap om data. Open source gjør det enkelt å lage nye ting, men har i utgangspunktet ingen mekanismer som skreller bort daukjøtt og unødvendig fjas når man skal lage et produkt.

 

Nokia ser imidlertid ut til å ha funnet balansegangen i maemo OS (Linux for tablets). Selve OS'et, eller firmware'en kontrolleres og distribueres av Nokia, men alle som vil, kan bidra til utviklingen. Det blir morsomt etterhvert når vi kan installere Open Symbian på Android telefoner. Eller rett og slett WM :!: Det er dette som kommer til å skje, Linux er rett og slett ikke bra nok målt opp mot WM og Symbian som er spesialkonstruert for formålet.

Lenke til kommentar

sgiga: "Den største er vel at ting eser ut og divergerer ut i ingenting."

Får å ta desktop som eksempel. Hvor mange forker er det av kernelen som har noen betydning i desktop? Ingen. Hvor mange ikke-nerder bruker andre DE enn GNOME eller KDE? Veldig få.

 

Og får å gjøre noen vågale spådommer: Hvilke andre Linux-plattformer for mobiler andre enn Andriod vil ha noe betydning for andre enn nerder? Ingen.

 

Forking(å lage en ny variant av noe) er en styrke i open source. Hvis den nye varienten er dårlig så driter folk flest i den, hvis den er bra tar den over for den den er basert på. Dette gjør at prosjekter som er stagnerte eller går i feil retning kan få en gjenfødelse som gir dem friskt liv.

 

Jeg er enig i at alt utenon Andriod jeg har sett av Linux-plattformer for mobilen er ubrukelig drit(elendig GUI). Altså: hva faen skal man med X på en mobil? Det er fulstendig overkill. Kun nerder har bruk for noe slikt(eller i det hele tatt forstår hva X er).

 

Andriod derimot, er spesialdesignet for mobiler og er veldig brukervennlig. Allerede nå har de blitt mye bedre enn Windows Mobile(ikke at det skal så mye til!). De blir bedre og bedre for hver dag og har ett mektig selskap med nesten utømmelig ressurser bak seg, og et selskap som forstår hva folk vil ha. Noe som er enkelt og praktisk å bruke.

Lenke til kommentar
At ting automatisk blir bedre (billigere, flere muligheter osv) med open source er en sannhet med modifikasjoner. At open source er ensbetydende med 17 åringer på gutterommet som lager "geniale" programmer for slikk og ingenting er bare tull.

Tror ingen påstår at Open Source garanterer det tilfellet, men det er nok av eksempler på enkeltmennesker, eller små grupper av personer som har utviklet flott programvare med bakgrunn av åpen kildekode, og med utgivelser i åpen kildekode. Men gutteromsutviklere har kanskje blitt noe mindre med at firma sitter med forhåndsrett på programideer hos professjonelle programmerere, og ikke alle programmerere uten en jobb hos store firma er de største koderene :)

Open source er big business, og storkapitalen betaler like mye for ekspertise innen utvikling og vedlikehold av open source programmer som hvilket som helst annen programvare. Til syvende og sist skal alt pakkes inn som et salgbart produkt, eller som en del av et salgbart produkt. Faktisk er nesten alt av IP teknologi (mail, ftp, internett) i Windows opensource, og størsteparten av WM (Windows CE) er åpen allerede i dag.

Noen prosjekter vokser seg så store at de ser seg nødt til å be om donasjoner eller finner det mulig å starte en praksis for betalt support og andre tjenster for programvaren og til og med betalt for programvare i seg selv. Tror ingen påstår at Open Source trenger å være ensbetydende med "tilgjengelig gratis fra utvikler".

Open source har imidlertid mange ulemper. Den største er vel at ting eser ut og divergerer ut i ingenting. Dette er problemet med Linux. Det finnes så mange varianter og ting gjøres på så mange forskjellige måter at det er praktisk umulig for vanlig mann i gata å ha en stabil Linux på PC'en uten samtidig å ha mer enn gjennomsnittelig interesse og kunnskap om data.

Kall det gjerne evolusjon når det kommer til distroer. Mange distroer oppstår fra behovet til en liten gruppe brukere, og ikke alle er like gode til å bli store, og ikke alle trenger å fenge seg til hverdagsbrukere for at dens eksistens skal legitimeres. Når det kommer til stabile distroer er det mange distroer som sikter for å tilby dette. Mandriva, Ubuntu, SUSE osv. er alle distroer som sikter for nybegynnervennlige prosesser for å installere OS (en prosess den hverdagslige bruker ikke pleier å være borti, men vaneligvis ikke settes som et krav når folk dømmer brukervennligheten til Windows f.eks.) og programmer. Linux-installasjoner er stødige som bare fy, selv med ikke så veldig erfarne personer bak installasjonen fra min erfaring. På mange måter er forskjellige linux-distribusjoner lettere enn Windows.

Open source gjør det enkelt å lage nye ting, men har i utgangspunktet ingen mekanismer som skreller bort daukjøtt og unødvendig fjas når man skal lage et produkt.
Jeg vet ikke om du referer til programmer eller kode her, men selv Open Source programmerere jobber med å effektivisere koden sin. Tror alle programmerere vil prøve å følge ordtaket til Antoine de Saint-Exupery :)"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away."

Når det kommer til svermen av programmer som en ofte kan oppleve i Open Source miljøet er det markedskreftene som styrer hva som er populært og verdt å bygge på, som er ganske nyttig vil nå jeg si, at massene kan forflytte seg ofte uten store hensyn til utgifter.

Nokia ser imidlertid ut til å ha funnet balansegangen i maemo OS (Linux for tablets). Selve OS'et, eller firmware'en kontrolleres og distribueres av Nokia, men alle som vil, kan bidra til utviklingen. Det blir morsomt etterhvert når vi kan installere Open Symbian på Android telefoner. Eller rett og slett WM :!: Det er dette som kommer til å skje, Linux er rett og slett ikke bra nok målt opp mot WM og Symbian som er spesialkonstruert for formålet.
Med tanke på at mobiltelefoner beveger seg mot å være små datamaskiner laget for både browsing, musikk, chat, mail, kartlesing osv. så er jeg usikker om Linux er ufordelaktig. Men vi får se hvor god ytelsen til Android blir på forskjellige typer telefoner når det slippes i sammenligning til Sybian og WM. Hva som ikke minst blir interessant blir hva tredjepartsprogrammer som blir utviklet. Google vil lene en del på å etablere et godt felleskap av kodere for platformen og produksjon av spennende og god programvare for å konkurrere med WM, Symbian og iPhone(OSX). Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Android (eller gPhone eller hva den blir kallt) står egentlig øverst på ønskelisten min. Er det noe Google kan, så er det å lage supre lettfattelige programmer, og Android blir vel ikke noe unntak. Men hvordan de har tenkt å opprettholde kvaliteten og samtidig gjøre det opensource er jo litt mystisk med mindre de har ståldisiplin mht applikasjoner (se på maemo fra Nokia, de strammer stadig inn på QA mht applikasjoner).

 

"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away."

 

Problemet er ikke hver enkelt programmerer, men at mange lager programmene adskilt i tid og rom. Det er ikke kult å kutte ned på andre sine programmer, det er mye kulere å lage nytt. Resultatet er at ting aldri får den kvaliteten de kunne ha hatt, det blir bestandig hengende igjen alt for mange løse tråder.

Lenke til kommentar
Problemet er ikke hver enkelt programmerer, men at mange lager programmene adskilt i tid og rom. Det er ikke kult å kutte ned på andre sine programmer, det er mye kulere å lage nytt. Resultatet er at ting aldri får den kvaliteten de kunne ha hatt, det blir bestandig hengende igjen alt for mange løse tråder.
Hva du synes er kult er en helt subjektiv sak, og at open source er kilde til mye dårlig programvare og lite finpuss er en anklage som har hengt i lufta lenge men så langt jeg kan se er det ikke noe dom i den saken. For mye bra programvare har kommet ut av Open Source felleskapene til å konkludere med at det er resultatet.

 

Sortering og rangering av programmer skjer som sagt av markedskreftene til tusentall av open source brukere og prosjekter blir fortsatt, forbedret og finpusset hele tiden, av både de samme folkene eller folk som likte konseptet/programmet i tidligere versjoner og som vil gi tilbake ved å puste liv i programmet igjen. En kan si hva en vil om Open Source filosofien, men det virker å fungere, og det er full åpenhet rundt det, så jeg ser ingen grunn til å protestere :)

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Det var en interessant artikkel, Einar Eriksen.

 

Men jeg er litt mer skeptisk til Android enn deg. Det er mulig jeg ikke kjenner alle detaljene, men la meg presentere synspunktene mine for det så får noen eventuelt korrigere meg.

 

Android er et Linux-basert operativsystem til mobiltelefoner som er helt åpent, akkurat som Linux til PC-en. At det er helt åpent, betyr at mobilprodusentene får mindre hodebry, og kan konsentrere seg om å utvikle maskinvare i stedet for programvare til mobilene sine.

 

Allerede her reagerer jeg. Akkurat som til PC-en? Det kan virke som du selger skinnet før bjørnen er skutt. Det er mobilprodusentene (eventuelt operatørene som brander sine egne telefoner) som vil ha størst glede av Android. Når de har skreddersydd software'n til sin hardware og flashet fonen er ikke du som kunde og bruker garantert særlig frihet til å manipulere denne, utover å installere flere applikasjoner i form av spesialskrevede programmer i bytecode (ikke native maskinkode) som kjører på Googles/OHAs Dalvik virtual machine (ligner en del på en Java virtual machine) som kan snakke med et definert bibliotek (à la J2ME).

 

Dette er jo ikke nødvendigvis så veldig annerledes enn hva vi har i dag: installer og kjør treige java-programmer på telefonen. Hvorfor er man så oppglødd over at

 

Android bygger på Linux som er GPLv2. Du vil dermed som bruker være garantert å få tak i kildekoden til kjernen som kjører på din telefon. Dersom produsentene vil kan de tivoisere telefonen slik at du får ca null glede av at telefonen kjører fri programvare.

 

For andre deler av Android-OS-stacken vil mye av koden til OHA være lisensiert under Apache-lisens (2.0) som også er fri programvare, men uten copyleft-klausul. Produsentene som er medlem i OHA vil ha tilgang på kildekoden, men ikke nødvendigvis brukerne. Du og jeg vil derfor neppe få direkte glede av at det er fri programvare annet enn at et er produsenten/operatøren som bestemmer hvordan ting skal fungere og se ut, og ikke Symbian/Microsoft etc.

 

Det blir derfor helt opp til produsentene/operatørene å velge om du og jeg skal få frihet til å endre softwaren på telefonen. At operatørene kan samarbeide om denne fri programvaren vil spare den lisenskostnader og økt mulighet for å skreddersy programvaren. Altså en kostnadsbesparelse og forhåpentligvis "bedre" software. Men det betyr på ingen måte at vi er garantert noen frihet eller glede av en "åpen" telefon. Som du sier, Eriksen: operatørene er onde -- så hvorfor vil de gi brukerne en slik frihet? Sannsynligvis vil brukere av Android-telefoner kun få mulighet til å kjøre Dalvik-programmer i en virtual machine, akkurat som vi gjør i dag med Java. (WOW!)

 

En annen biting er at utviklingsverktøyene som Google har sluppet for å utvikle disse Dalvik-programmene med deres SDK kommer med en proprietær lisensavtale. Dette er ikke noen særlig forbedring i forhold til hvordan det er i dag med Suns J2ME. So much for free software.

 

I tillegg kan du få tak i et astronomisk antall programmer til Linux, rett og slett fordi programmene blir utviklet på gutterom i stedet for av menn i skyskrapere. Det er også lett å installere programmer, på grunn av at et enkelt pakkesystem lar deg velge blant tilgjengelige programmer som kan installeres med et tastetrykk.

Ja, det kan du. Men du får neppe lov til å installere native-programmer på telefonen din. Kun Dalvik bytecode. Kanskje man får lov til å installere native-applikasjoner via en pakkebehandler, men bare programmer fra et repository som mobiloperatøren styrer fullt og helt. (Og kanskje mot betaling også?) Forhåpentligvis vil man i Android legge til rette for å laste ned (sikkerhets)oppdateringer av hele OS-et via nettet direkte.

 

Det virker som det er mange som tror Android vil tilby mye mer åpenhet enn dette, men slik jeg ser det er det en misforståelse. Jeg tror det er en del som vil bli skuffet.

 

For de som er interessert i fullstendig *åpne* telefoner der man kan bytte ut all software og kjøre valgfri native kode (rett på ARM CPUen) vil nok Android-telefonene være en skuffelse. Da ville jeg heller sett meg om etter en telefon som har blitt reverse-engineeret (hacket, om du vil) av brukermiljøet (f.eks. Motorola A780 (gammel), en HTC-telefon eller Nokia N810 eller rett og slett valgt å støtte opp om produsenter som tilrettelegger åpne telefoner for brukerne à la Openmoko med sin FreeRunner.

 

If it's not open, you don't control it.

If you don't control it, you don't own it.

If I can't own it, I don't want it.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Kan ta rotta på Microsoft og Symbian OSAndroid kan på mange måter sammenlignes med Linux til PC-en
Er det bare jeg som finner paragraf-overskrift og første setning i avsnittet ekstremt ironisk og festlig? :)

Jeg ser hverken ironien eller festligheten. Linux kan ta rotta på Windows og OSX på PC-en. Vi er ikke der ennå, men det kan gjøre det. På samme måte kan Android (og andre åpne løsninger) ta rotta på Windows Mobile og Symbian OS. Vi er ikke der ennå, men det kan gjøre det.

 

</festbrems>

Lenke til kommentar
sgiga: "Den største er vel at ting eser ut og divergerer ut i ingenting." Får å ta desktop som eksempel. Hvor mange forker er det av kernelen som har noen betydning i desktop? Ingen. Hvor mange ikke-nerder bruker andre DE enn GNOME eller KDE? Veldig få.

Man kan heller spørre hvor mange uavhengige produsenter som leverer linux-kjerner i sine OS. Svaret er mange titalls. For ikke å si tusentalls om man tar med alle knøttsmå varianter.

 

Så kan man spørre hvor mange OS som har desktop basert på KDE eller Gnome. Der er også svaret flere titalls av nevneverdig størrelse.

 

Med andre ord god konkurranse mellom et titalls selskaper til tross for bare 3 "produkter"

 

De mange leverandørene påvirker utviklingen av både kjerne og DE selv om de ikke har egne forks. Det er mer et samarbeid om å legge inn nye funksjoner i neste versjon. Funksjoner som ofte kan plukkes fra diverse tillegg og påbygninger fra de ulike leverandørene. Jeg vil altså påstå at det er et sunt økosystem av tillegg selv om det ikke skjer direkte gjennom en rekke forks.

Lenke til kommentar

<festbrems2>

 

[...]På samme måte kan Android (og andre åpne løsninger) ta rotta på Windows Mobile og Symbian OS. Vi er ikke der ennå, men det kan gjøre det.

 

Jeg ser ofte folk som snakke om Android, men ...

 

1. vet vi om kildekoden for den Open Handset Alliance-utviklede biten av Android-stacken slippes til andre enn medlemmer?

2. vil terminaler med Android tillate å kjøre annet enn programmer skrevet som Dalvik bytecode?

3. vet vi om terminaler med Android vil være tilrettelagt for softwareoppgraderinger eller må den "hackes" først, evt kreves det debughardware? (i verste fall er den tivoisert!)

 

Jeg er i hvert fall ikke overbevist om at Android på telefonen vil bety samme åpenhet og brukerfrihet til å modifisere og kjøre sin egen software som man har med fri programvare på en tradisjonell x86-PC man kjøper i dag. Det handler snarere om en "commoditizing" av mobilprogramvare for mobilprodusenter og operatører, der de kan løsrives fra lisensavgiften til Symbian, Windows CE/Mobile og spare penger gjennom samarbeid. Joda, det vil kunne "ta rotta på" proprietære systemer, men brukerne kommer i andre rekke.

 

Man kan si det er en start, og at operatørenes flørting med fri programvare via Android vil gi dem erfaring som kanskje gjør at de åpner opp mer senere, på lang sikt. Jeg tror i hvert fall ikke noe på at de første Android-telefonene som kommer gir meg den åpenheten og fleksibiliteten jeg ønsker meg, akkurat. (De fleste vil vel uansett si at det er de færreste som har ønske/behov for å mekke på sin egen telefon, og at det derfor ikke er nødvendig.)

 

</festbrems2>

Endret av kommers
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...