Gå til innhold

Saksøker Western Digital, Hitachi og Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide at man forandrer på patentsystemet sånn at grunnløse søksmål ikke lenger er mulig?

 

Patenter er faktisk noe som hindrer videre utvikling, bare se på touch screen, teknologien fantes i flere tiår men ble først tatt i brukt massivt nå pga at patentene gikk ut og dermed så ble teknologien tilgjengelig til alle sammen uten at det kostet skjorta.

Lenke til kommentar
På tide at man forandrer på patentsystemet sånn at grunnløse søksmål ikke lenger er mulig?

 

Patenter er faktisk noe som hindrer videre utvikling, bare se på touch screen, teknologien fantes i flere tiår men ble først tatt i brukt massivt nå pga at patentene gikk ut og dermed så ble teknologien tilgjengelig til alle sammen uten at det kostet skjorta.

 

Hvordan vet vi at søksmålet er grunnløst? Artikkelen bugner jo ikke over av informasjon, så det er ikke så lett for meg å avgjøre hvertfall. Når det er sagt er jeg enig i at patentsysstemet trenger reformering.

 

AtW

Lenke til kommentar
På tide at man forandrer på patentsystemet sånn at grunnløse søksmål ikke lenger er mulig?

 

 

Er du løyen eller? Jeg mener at du finner opp noe, så er det jo du som eier det!

 

Ja, jeg forstår at det hindre utvikling, men på en annen måte, så oppfordrer det også til nytekning og nyskaping, så igjen på en annen måte fører til faktis gjøre det motsatte.

 

Syns det heller er på tide av man må ver villig til å betale for å bruke ny oppfunnen teknologi.

Lenke til kommentar

en regel burde være at det er ikke lov å holde på et patent uten å bruke det. det er disse som ødelegger for utviklingen

 

når noe kommer på samme iden , men blir stoppet på grunn av patent rettigheter uten at man faktisk ser noe annet som ligner , da er man på ville veier.

 

 

da skaperen gikk på tv2 var det en som hadde funnet opp en gassdrevet spikerpistol, men han ble stoppet fordi noen andre hadde funnet på noe som lignet for mye

 

i stedet for en lang slange til en kompressor så brukte han en kort slage til en en gasspatron plassert på ryggen ( eller direkte på spikerpistolen)

 

jeg har til dagens dato ikke sett noe som ligner en gang.

 

hva her patent eieren gjort ?

sittet å vente til noe kjøper patentet ?

Lenke til kommentar
en regel burde være at det er ikke lov å holde på et patent uten å bruke det. det er disse som ødelegger for utviklingen

 

når noe kommer på samme iden , men blir stoppet på grunn av patent rettigheter uten at man faktisk ser noe annet som ligner , da er man på ville veier.

 

 

da skaperen gikk på tv2 var det en som hadde funnet opp en gassdrevet spikerpistol, men han ble stoppet fordi noen andre hadde funnet på noe som lignet for mye

 

i stedet for en lang slange til en kompressor så brukte han en kort slage til en en gasspatron plassert på ryggen ( eller direkte på spikerpistolen)

 

jeg har til dagens dato ikke sett noe som ligner en gang.

 

hva her patent eieren gjort ?

sittet å vente til noe kjøper patentet ?

 

Helt enig. Dessuten er det jo litt "merkelig" at patenthaverne plutselig finner ut at de skal saksøke i hytt og pine, selv om teknologien angivelig har blitt ulovlig brukt i mange år. Jeg skulle gjerne sett noen (i USA) som saksøker et selskap for patentbrudd, der selskapet ikke tjener mange millioner ;)

Lenke til kommentar
en regel burde være at det er ikke lov å holde på et patent uten å bruke det. det er disse som ødelegger for utviklingen

 

når noe kommer på samme iden , men blir stoppet på grunn av patent rettigheter uten at man faktisk ser noe annet som ligner , da er man på ville veier.

 

 

da skaperen gikk på tv2 var det en som hadde funnet opp en gassdrevet spikerpistol, men han ble stoppet fordi noen andre hadde funnet på noe som lignet for mye

 

i stedet for en lang slange til en kompressor så brukte han en kort slage til en en gasspatron plassert på ryggen ( eller direkte på spikerpistolen)

 

jeg har til dagens dato ikke sett noe som ligner en gang.

 

hva her patent eieren gjort ?

sittet å vente til noe kjøper patentet ?

 

Så ikke den episoden av skaperen, men Gassdreven spikerpistol finnes masse av ... Link

Lenke til kommentar

det var ingen som viste om det før skaperen .

hvorfor har det ikke vær i vanlig butikk ?

med unntak av de siste måneden så her jeg ikke sett et et eneste eksempel av det . heller ikke i den reklamen som dumper ned i postkassen

 

dette er et eksempel på et patentert produkt som burde være mere anvendelig kjent en det er.

Lenke til kommentar
det var ingen som viste om det før skaperen .

hvorfor har det ikke vær i vanlig butikk ?

med unntak av de siste måneden så her jeg ikke sett et et eneste eksempel av det . heller ikke i den reklamen som dumper ned i postkassen

 

dette er et eksempel på et patentert produkt som burde være mere anvendelig kjent en det er.

 

Hvor mange vanlige folk har egentlig kjennskap til spikerpistoler og teknologien bak disse ?

Lenke til kommentar
det er den praktiske bruken som betyr noe.

omtrent alt av slike verktøy basere seg på luft med kompressor og en lang slange som lett hekter seg fast i alt mulig .

det er ikke bare proffene som bruker spikerpistoler.

 

det eneste av reklame som jeg har sett ( på tv )er en spikerpistol som går på strøm

 

Jeg lurer litt på hvor praktisk det er å bytte ampuller.

 

Men hvor mye reklame for spikerpistoler har du sett på tv ? Heller lite, dette fordi det er et "lukket" marked der man i hovedsak selger til yrkesutøvere.

 

Det er mange teknologier innenfor ethvert fagfelt som ikke er kjent for massene, enten fordi de kan bruke et produkt uten å vite hvordan det fungerer, eller fordi andre teknologier er nærmest enerådende. Det trenger ikke bety at patenthaveren har gjort noe galt. Husk at ikke alle bedrifter har som mål å selge billige produkter til massene som skal "gjøre noe selv", mange foretrekker å selge til lukkede miljøer.

Lenke til kommentar
På tide at man forandrer på patentsystemet sånn at grunnløse søksmål ikke lenger er mulig?

 

 

Er du løyen eller? Jeg mener at du finner opp noe, så er det jo du som eier det!

 

Ja, jeg forstår at det hindre utvikling, men på en annen måte, så oppfordrer det også til nytekning og nyskaping, så igjen på en annen måte fører til faktis gjøre det motsatte.

 

Syns det heller er på tide av man må ver villig til å betale for å bruke ny oppfunnen teknologi.

 

Langt ifra, det jeg mener er at patentsystemet må reformeres og det må tilpasses slik at man ikke kan ta å patentere en konkret mekanisme / teori og så saksøke enhver som lager noe som ligner på det man har selv laget.

 

Og hvorfor skal en person som har kommet på samme idè som deg (bare det at du hadde iden 3 år før ham og rakk og patentere den før person nr 2) og som har brukt penger og ressurser på å utvikle den bli stoppet av at du har lagt inn en patent på selve Idèn?

Så lenge person nr 2 ikke har hatt tilgang på ditt design og har bevis på at Idèn og utvikling har skjedd på egen hånd så bør man kanskje kun få en liten royality for dette og ikke de summene som det blir saksøkt for.

Lenke til kommentar
det er den praktiske bruken som betyr noe.

omtrent alt av slike verktøy basere seg på luft med kompressor og en lang slange som lett hekter seg fast i alt mulig .

det er ikke bare proffene som bruker spikerpistoler.

 

det eneste av reklame som jeg har sett ( på tv )er en spikerpistol som går på strøm

 

Jeg lurer litt på hvor praktisk det er å bytte ampuller.

 

Men hvor mye reklame for spikerpistoler har du sett på tv ? Heller lite, dette fordi det er et "lukket" marked der man i hovedsak selger til yrkesutøvere.

 

Det er mange teknologier innenfor ethvert fagfelt som ikke er kjent for massene, enten fordi de kan bruke et produkt uten å vite hvordan det fungerer, eller fordi andre teknologier er nærmest enerådende. Det trenger ikke bety at patenthaveren har gjort noe galt. Husk at ikke alle bedrifter har som mål å selge billige produkter til massene som skal "gjøre noe selv", mange foretrekker å selge til lukkede miljøer.

 

 

den reklamen var beregnet til noe annet en spikerpistoler.

den var for expert. fyren som brukte den ble etterhvert så opptatt av noe at han ikke så at han plasserte en spiker i baken på kollegaen sin.

poenget er at jeg ikke har sett et eneste sted som selger slikt verktøy .

siden jeg bruker spikerpistol på jobbe så er det lit rat at det ikke er i de reklamekatalogene vi har der.

så ekstrem smalt marked kan det da ikke være

 

 

nå er det slik at luftverktøy prøver de å selge til alle. hvor lurt det er en annen sak.

det er jo bare å studere reklamen som kommer fra f.eks byggmaker

Lenke til kommentar
På tide at man forandrer på patentsystemet sånn at grunnløse søksmål ikke lenger er mulig?

 

 

Er du løyen eller? Jeg mener at du finner opp noe, så er det jo du som eier det!

 

Ja, jeg forstår at det hindre utvikling, men på en annen måte, så oppfordrer det også til nytekning og nyskaping, så igjen på en annen måte fører til faktis gjøre det motsatte.

 

Syns det heller er på tide av man må ver villig til å betale for å bruke ny oppfunnen teknologi.

 

Langt ifra, det jeg mener er at patentsystemet må reformeres og det må tilpasses slik at man ikke kan ta å patentere en konkret mekanisme / teori og så saksøke enhver som lager noe som ligner på det man har selv laget.

 

Og hvorfor skal en person som har kommet på samme idè som deg (bare det at du hadde iden 3 år før ham og rakk og patentere den før person nr 2) og som har brukt penger og ressurser på å utvikle den bli stoppet av at du har lagt inn en patent på selve Idèn?

Så lenge person nr 2 ikke har hatt tilgang på ditt design og har bevis på at Idèn og utvikling har skjedd på egen hånd så bør man kanskje kun få en liten royality for dette og ikke de summene som det blir saksøkt for.

 

det er slik at den som først får iden godkjent og betaler som får patentet ( først til mølla) .

person 1 har ikke råd til å ta patent , men så kommer nr 2 som har masse penger og lover at de to skal gå i lag med patentet , mens i virkeligheten tar han all fortjenesten

Lenke til kommentar
På tide at man forandrer på patentsystemet sånn at grunnløse søksmål ikke lenger er mulig?

 

 

Er du løyen eller? Jeg mener at du finner opp noe, så er det jo du som eier det!

 

Ja, jeg forstår at det hindre utvikling, men på en annen måte, så oppfordrer det også til nytekning og nyskaping, så igjen på en annen måte fører til faktis gjøre det motsatte.

 

Syns det heller er på tide av man må ver villig til å betale for å bruke ny oppfunnen teknologi.

 

Langt ifra, det jeg mener er at patentsystemet må reformeres og det må tilpasses slik at man ikke kan ta å patentere en konkret mekanisme / teori og så saksøke enhver som lager noe som ligner på det man har selv laget.

 

Og hvorfor skal en person som har kommet på samme idè som deg (bare det at du hadde iden 3 år før ham og rakk og patentere den før person nr 2) og som har brukt penger og ressurser på å utvikle den bli stoppet av at du har lagt inn en patent på selve Idèn?

Så lenge person nr 2 ikke har hatt tilgang på ditt design og har bevis på at Idèn og utvikling har skjedd på egen hånd så bør man kanskje kun få en liten royality for dette og ikke de summene som det blir saksøkt for.

 

Når første mann oppfinner noe, og så tar patent på det, blir jo heile ideen (les: alt han tar patent på) offentliggjort. Om person nr to har kommet på ideen sin selv eller om han har fått ideen av person nr 1, er jo ord mot ord. Men det er jo person nr.2 sin oppgave å sjekke om hans ide alt er tatt, eller om han kan utføre sin ide uten at det strider mot person nr.1 sine patenter.

Lenke til kommentar

Dersom man lanserer noe uten å først sjekke om det allerede eksisterer en patent for det samme har man bæsja på leggen. Dersom noen var tidligere ute enn deg er det selvsagt kjedelig, men sånn er det. Da har man enten valget om å endre sin egen teknologi såpass at den faller utenfor det eksisterende patentet eller inngå et samarbeid med patentinnehaveren.

 

Problemet med det amerikanske patensystemet er (så vidt jeg har skjønt) at det lar folk patentere ganske diffuse og vidtomspennende saker, og da oppstår det fort slike søksmål. Hva om noen f.eks. patenterte hjulet eller forbrenningsmotoren?

Lenke til kommentar

hvorfor er det slik at de som har iden , men har ikke råd til å ta patent skal gå av med tapet.han risikerer i tillegg å bli saksøkt.

 

en annen sak er at enkelte ting burde det ikke vær lov å ta patent på.

bl.a. det som har med medisin og helse å gjøre

 

det er nok slik i Amerika at det som betyr mest der er pengen og ikke ideen

Lenke til kommentar
På tide at man forandrer på patentsystemet sånn at grunnløse søksmål ikke lenger er mulig?

 

 

Er du løyen eller? Jeg mener at du finner opp noe, så er det jo du som eier det!

 

Ja, jeg forstår at det hindre utvikling, men på en annen måte, så oppfordrer det også til nytekning og nyskaping, så igjen på en annen måte fører til faktis gjøre det motsatte.

 

Syns det heller er på tide av man må ver villig til å betale for å bruke ny oppfunnen teknologi.

 

Langt ifra, det jeg mener er at patentsystemet må reformeres og det må tilpasses slik at man ikke kan ta å patentere en konkret mekanisme / teori og så saksøke enhver som lager noe som ligner på det man har selv laget.

 

Og hvorfor skal en person som har kommet på samme idè som deg (bare det at du hadde iden 3 år før ham og rakk og patentere den før person nr 2) og som har brukt penger og ressurser på å utvikle den bli stoppet av at du har lagt inn en patent på selve Idèn?

Så lenge person nr 2 ikke har hatt tilgang på ditt design og har bevis på at Idèn og utvikling har skjedd på egen hånd så bør man kanskje kun få en liten royality for dette og ikke de summene som det blir saksøkt for.

 

Når første mann oppfinner noe, og så tar patent på det, blir jo heile ideen (les: alt han tar patent på) offentliggjort. Om person nr to har kommet på ideen sin selv eller om han har fått ideen av person nr 1, er jo ord mot ord. Men det er jo person nr.2 sin oppgave å sjekke om hans ide alt er tatt, eller om han kan utføre sin ide uten at det strider mot person nr.1 sine patenter.

 

Neida, problemet er at vi gjør beslag på en idè og sørger for at om andre kommer på den samme idèen som oss så må de betale for å benytte seg av den selv om vi kanskje ikke har gjort mer selv enn å få den på papiret.

 

Og I mange tilfeller så har selv Idèen din som egentlig er ganske unik, likhetstrekk med andre idèer noe som faktisk gjør den ubrukbar. Synd men sant. Og i mange tilfeller kan det være at den personen som har laget idèen faktisk ikke har gjort noe ut av.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...