Gå til innhold

Med Nehalem kommer X58


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gleder meg til tester av X58/Nehalem ser dagens lys, omtalen hittil er jo lovende,

 

Skal ha ny maskin i høst og er tvilende til kjøp av LGA775 nå siden den nye arkitekturen har annen sokkel. Ulempen er vel at Nehalem blir beindyr siden AMD for tiden er langt etter.

Lenke til kommentar

På X58 bør virkelig nVidia tillate Intel å komme med SLI dersom nVidia vil prøve å redde litt av skuta. Nå ser det ut som 4850 og 4870 slår mesteparten av det andre på markedet og da går vel entusiastmarkedet bort for nVidia i en liten grad. Tipper AMD får storsuksess med de nye kortene. Jeg er iallefall solgt.

Lenke til kommentar
De offisielle navnene på prosessorene er foreløpig ikke kjent, men de går foreløpig under kodenavnene MS3, P1 og XE.

Det der er bare forkortelser for hvilke markeder de skal inn i.

Mainstream 3, Performance 1 og Extreme Edition slik som i dette diagrammet.

 

går lga775 ut???

LGA775 fases nok gradvis ut i løpet av 2009. De nye soklene, LGA1366 (høyytelse stasjonære), LGA1160 (budsjett stasjonære), PGA989 (bærbare) og LGA1567 (høyytelse servere), vil gradvis ta over med start i 4. kvartal 2008.

 

Personlig synes jeg 130 watt blir alt for mye så jeg håper det kommer 95 watt-versjoner til LGA1366. Hvis ikke så går jeg for LGA1160.

Lenke til kommentar
Simen : Tror du det blir DDR3 som standard på disse kortene eller muligens et par DDR2 versjoner også?

 

Bare DDR3.

 

AMd kommer til å fortsette med AM2+ modeller ut 2009, så har dere dyrt ddr2 kit til amd kan dere goe for det imens(for amd folk)

 

men 130 watt mye, tullprat :D chipsettet bruker mindre strøm, og ytelsen dere får på minnet er verdt det! =)

 

 

tenk bare at dere flytter varmen fra chipset til cpu.

 

Mitt 790 FX bruker 11-12 watt peak. means X38 var vell 35 eller noe og nvidia sine enda mer.

Lenke til kommentar

Det stemmer med bare DDR3 på LGA1366

 

AMd kommer til å fortsette med AM2+ modeller ut 2009, så har dere dyrt ddr2 kit til amd kan dere goe for det imens(for amd folk)

AMD kommer med sokkel AM3 og støtte for DDR3 i år. Omtrent samtidig med Nehalem. DDR2 kommer til å fases ut til fordel for DDR3 i løpet av 2009, både for de som kjøper Intel og AMD-prosessor. DDR2 minne vil fortsatt være tilgjengelig for oppgraderinger i flere år fremover. Selv DDR er tilgjengelig i dag. På samme måte kommer DDR2 til å være tilgjengelig i 2010-2011.

 

men 130 watt mye, tullprat :D chipsettet bruker mindre strøm, og ytelsen dere får på minnet er verdt det! =) tenk bare at dere flytter varmen fra chipset til cpu.

130 watt er mye uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Tidlige versjoner av brikkesettet X58 er faktisk varmere enn X48 til tross for at 2/3 av brikken er flyttet til CPU. Dette sier de som har fått slippe til Nehalem og X58 allerede.

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv sittet å ventet ifra januar og frem til tidlig juni på å få meg en q9450 yorkfield prosessor, så å planlegge innkjøp av en nehalem prosessor før 2009 er kanskje ønsketenkning?

 

Kjenner jeg er ganske bitter etter å ha ventet 6mnd på q9450.

 

Kjører x38 istedet for x48 forresten. asus maximus extreme

Lenke til kommentar
Mitt 790 FX bruker 11-12 watt peak. means X38 var vell 35 eller noe og nvidia sine enda mer.

Anbfaler deg å ta en titt til på nVIDIA sine AMD chipset.

Da kommer du til å oppdate at strømforbruket demmes er på lik linke med AMD sitt, og faktisk lavere i mange tilfeller...

 

På X58 bør virkelig nVidia tillate Intel å komme med SLI dersom nVidia vil prøve å redde litt av skuta.

Tviler på at vi kommer til å se spesielt store endringer i markedsandeler, kanskje +- et par prosent.

 

Om det blir SLI på X58 gjenstår å se. Personlig tror jeg at nVIDIA åpner for det på X-serien, men ikke P-serien. Det er ganske råttent å se hvordan Intel bruker QPI-lisensen for å presse nVIDIA til å gi de SLI-lisens.

Lenke til kommentar
Nå har jeg selv sittet å ventet ifra januar og frem til tidlig juni på å få meg en q9450 yorkfield prosessor, så å planlegge innkjøp av en nehalem prosessor før 2009 er kanskje ønsketenkning?

Det tror jeg ikke. QX9650 var jo tilgjengelig siden før jul. Nehalem i samme prisklasse vil nok bli tilgjengelig ganske umiddelbart etter lanseringen i 4. kvartal. Nehalem til under 2000 kr kan selvsagt la vente på seg slik Q9450 har. Intel trenger ikke akkurat skynde seg for å henge med i konkurransen så utsettelser kan være taktiske valg.

Lenke til kommentar

Simen1 : 3.2 Ghz, masse cache og integrert minnecontroller gjøre vel sitt for at Intel setter TDP til 130W max. Tror vi må vente på 32nm før vi ser noe alla 65W på disse quad core prosessorene.

 

Dessuten lønner det seg vel å vente noen måneder til arkitekturen har vist seg moden og prisene går ned. I mellomtiden gjør nok f.eks en Penryn Q9450 susen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Simen1 : 3.2 Ghz, masse cache og integrert minnecontroller gjøre vel sitt for at Intel setter TDP til 130W max. Tror vi må vente på 32nm før vi ser noe alla 65W på disse quad core prosessorene.

Cache bruker lite effekt. Jeg anslår Intels 8 MB L3 cache per firekjerne til å bruke ca 5 watt. Integrerte minnekontrollere bruker nok litt mer, men fortsatt ikke mye. Kanskje 15 watt for den trekanals DDR3-kontrolleren. QPI-kontrollerene er mer usikkert men jeg får tippe litt løst på 10 watt. Hyperthreading tilfører vel 20 watt eller noe sånt.

Da er vi oppe i 50 watt for de fire teknologiene til sammen. På den andre siden kan du trekke fra ca 5 watt ved at Intel fjerner nesten 12 MB L2 cache fra firekjernene og ca 15 watt fra FSBen de fjerner. Da står vi igjen med en netto ca 30 watt økning.

 

Dessuten lønner det seg vel å vente noen måneder til arkitekturen har vist seg moden og prisene går ned. I mellomtiden gjør nok f.eks en Penryn Q9450 susen tenker jeg.

Den fases nå ut til fordel for Q9550, omtrent før Q9450 har kommet på markedet.

Lenke til kommentar
Det stemmer med bare DDR3 på LGA1366

 

AMd kommer til å fortsette med AM2+ modeller ut 2009, så har dere dyrt ddr2 kit til amd kan dere goe for det imens(for amd folk)

AMD kommer med sokkel AM3 og støtte for DDR3 i år. Omtrent samtidig med Nehalem. DDR2 kommer til å fases ut til fordel for DDR3 i løpet av 2009, både for de som kjøper Intel og AMD-prosessor. DDR2 minne vil fortsatt være tilgjengelig for oppgraderinger i flere år fremover. Selv DDR er tilgjengelig i dag. På samme måte kommer DDR2 til å være tilgjengelig i 2010-2011.

 

men 130 watt mye, tullprat :D chipsettet bruker mindre strøm, og ytelsen dere får på minnet er verdt det! =) tenk bare at dere flytter varmen fra chipset til cpu.

130 watt er mye uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Tidlige versjoner av brikkesettet X58 er faktisk varmere enn X48 til tross for at 2/3 av brikken er flyttet til CPU. Dette sier de som har fått slippe til Nehalem og X58 allerede.

 

130w er rimelig mye, ja, men man bør helst se på totalen for HK + CPU, om man skal tenkte økonomi hvertfall. Det med hovedkortenes effektforbruk glemmes ganske ofte, er jo ganske mye gnål om TDP på CPUer, mens chipsettene nesten ikke blir nevnt.

 

Nå har ikke jeg førstehåndskjennskap til noe som helst på det området (jeg driter i det sålenge ting yter greit). Hvis X58 er svært varmt (noe som vel indikerer høyt effektforbruk) samtidig som prosessoren bruker masse strøm, tror jeg ikke de som vil ha et stille og kjølig system med grei ytelse vil være særlig happy med Nehalem (hvertfall ikke i starten). Kanskje AMD har et lite ess i ermet på dette området? De ligger vel allerede bedre an mtp at 790fx ikke har rare strømforbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...