Gå til innhold

Nokia kjøper hele Symbian


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var da utvilsomt gode nyheter.

 

Satser på at de da klarer å utvikle det som etter min mening er utdatert series60 og utdatert UIQ til noe som er mye bedre.

 

Blir spennende å se om de klarer å beholde markedsandelene sine når dette først ikke vil komme på markedet om 2 år, Android er jo allerede etablert seg godt.

Lenke til kommentar
Gode nyheter :) . Ønsker meg et helt åpent Symbian OS.

 

De beste nyhetene er vel at sjangsen for at SE tar i bruk andre og bedre os for trykkfølsomt brukergrensesnitt? Men dette beviser vel at Nokia ikke klarer å lage sitt eget UI med trykkfølsom skjerm, ettersom de nå prøver å sikre seg UIQ? Men spennende å se hva SE tryller opp av hatten, etter at P5i er kanselert...

Lenke til kommentar

Det beviser vel egentlig ingenting?

 

Nokia kjøper ut de andre eierne i Symbian slik at de selv kan ta kontrollen og gjøre OSet open source. SE får en milliard for salget av sin eierandel, og kan i fremtiden gratis bruke Symbian som OS på sine modeller.

 

SE er også medlem i Symbian Foundation og det er vel ingen grunn til at de ikke vil velge gratis Symbian foran å betale lisenser for WM. Når Symbian nå skal videreutvikles i samarbeid mellom de fem største mobilprodusentene i verden sammen med en rekke av de mektigste operatørene, tror jeg vi har all mulig grunn til å forvente gode ting.

 

I mine øyne er dette Nokias svar på Android og jeg skjønner nå hvorfor de aldri har fryktet Googles initiativ. Windows Mobile, Blackberry og Palm burde nok også svette litt etter dagens nyheter. Med AT&T på laget er også veien åpen for å innta det amerikanske markedet.

Lenke til kommentar
De beste nyhetene er vel at sjangsen for at SE tar i bruk andre og bedre os for trykkfølsomt brukergrensesnitt? Men dette beviser vel at Nokia ikke klarer å lage sitt eget UI med trykkfølsom skjerm, ettersom de nå prøver å sikre seg UIQ? Men spennende å se hva SE tryller opp av hatten, etter at P5i er kanselert...

Det blir spennende å se hva SE velger. Gå over til Windows Mobile, Android eller å bidra til det nye grensesnittet her.

 

UIQ er etter all sannsynlighet dødt, og Nokia har nok gjort dette mer for å samle og eliminere alternativer, fremfor å få seg UIQ. Som kjent er S60 Touch mer eller mindre ferdig planlagt.

 

Om det fremtidige grensesnittet vil hete S60 er nok lite sannsynlig, men det blir sannsynligvis veldig likt S60 Touch, fremfor f.eks. UIQ.

 

Forhåpentligvis vil dette føre til større programutvalg, mer kompabilitet og større utnyttelse av ressurser. Gleder meg til å prøve touch-enheter fra bl.a. SE, Samsung og LG med gode touchbaserte grensesnitt, noe som hittil ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
De beste nyhetene er vel at sjangsen for at SE tar i bruk andre og bedre os for trykkfølsomt brukergrensesnitt? Men dette beviser vel at Nokia ikke klarer å lage sitt eget UI med trykkfølsom skjerm, ettersom de nå prøver å sikre seg UIQ? Men spennende å se hva SE tryller opp av hatten, etter at P5i er kanselert...

Det blir spennende å se hva SE velger. Gå over til Windows Mobile, Android eller å bidra til det nye grensesnittet her.

 

UIQ er etter all sannsynlighet dødt, og Nokia har nok gjort dette mer for å samle og eliminere alternativer, fremfor å få seg UIQ. Som kjent er S60 Touch mer eller mindre ferdig planlagt.

 

Om det fremtidige grensesnittet vil hete S60 er nok lite sannsynlig, men det blir sannsynligvis veldig likt S60 Touch, fremfor f.eks. UIQ.

 

Forhåpentligvis vil dette føre til større programutvalg, mer kompabilitet og større utnyttelse av ressurser. Gleder meg til å prøve touch-enheter fra bl.a. SE, Samsung og LG med gode touchbaserte grensesnitt, noe som hittil ikke eksisterer.

 

Du tar feil i din påstand om at det ikke eksisterer gode trykkfølsomme brukergrensesnitt fra SE og LG. Samsung har jeg dessverre ikke prøvd, men tipper det sikkert er fullt brukbart. Du har så til de grader tro på Nokia, ja jeg misstenker deg å være blind overfor andre produsenters løsninger, men de har til dags dato ikke klart å presentere ett eneste trykkfølsomt brukergrensesnitt som de selv har stått bak. SE har bevist at de har peiling på trykkfølsomt UI og selvfølgelig ønsker Nokia deres kunnskap, da de mest sannsynlig har problemer med sitt eget S60 touch. Hadde Nokia klart kunsstykket selv, hadde de aldri i verden gitt det bort gratis. De er jo ikke helt idioter borti Finland. Men enkelte tror visst det...

 

Jeg heller mot den tro at Se sine smartinger heretter blir utstyrt med Windows mobile. Et os jeg tror kommer til å dominere innen rimelig kort tid.

Lenke til kommentar
Du tar feil i din påstand om at det ikke eksisterer gode trykkfølsomme brukergrensesnitt fra SE og LG. Samsung har jeg dessverre ikke prøvd, men tipper det sikkert er fullt brukbart. Du har så til de grader tro på Nokia, ja jeg misstenker deg å være blind overfor andre produsenters løsninger,

Føler jeg har relativt god kål på hvilke mobiler som finnes på det europeiske markedet. Per i dag er jeg ikke imponert over noen av de trykkfølsomme grensesnittene som eksisterer. Mulig du er det, med lavere eller andre krav enn meg, men jeg må nå snakke ut ifra egne behov.

 

UIQ og WM er begge for knotete og tungvindte i bruk, og for dårlig på fingerbruk. Med produsentproduserte grensesnitt har dog WM gjort det langt bedre den siste tiden, bl.a. annet med TouchFlo 3D i HTC Diamond.

 

Samsung og LG sine trykkfølsomme grensesnitt er gode visuelt og i bruk, men er ikke åpne smarttelefon-grensesnitt.

 

 

men de har til dags dato ikke klart å presentere ett eneste trykkfølsomt brukergrensesnitt som de selv har stått bak. SE har bevist at de har peiling på trykkfølsomt UI og selvfølgelig ønsker Nokia deres kunnskap, da de mest sannsynlig har problemer med sitt eget S60 touch. Hadde Nokia klart kunsstykket selv, hadde de aldri i verden gitt det bort gratis. De er jo ikke helt idioter borti Finland. Men enkelte tror visst det...

 

Jeg heller mot den tro at Se sine smartinger heretter blir utstyrt med Windows mobile. Et os jeg tror kommer til å dominere innen rimelig kort tid.

Feil, Nokia har lansert egne trykkfølsomme grensesnitt i mobile enheter, dog ikke utstyrt med GSM/UMTS-antenne og simkortleser.

 

Det er mye spekulasjoner om hvorfor Nokia gjør dette, som du sier, gratis. Mange tror de ofrer litt for å kunne vinne krigen mot WM og Android, men finnes nok mye grunner til dette. Grunnen er neppe at Nokia ikke klarer å lage grensesnittet selv, det har nok mer med spredning å gjøre.

 

Og ja, det er spennende hva SE går for fremover.

 

edit:

For mer dyptgående informasjon, spekulasjoner og tanker om denne store nyheten, utover hva Amobil.no og Diskusjon.no gir anbefaler jeg besøk til blant annet Mobile-Review sitt forum, og siden AllaboutSymbian generellt.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
snip...

 

Det kan jo så hende at jeg er mer åpen for andre måter å styre mobiler på enn det du er. Jeg synes en pekepenn er et ypperlig verktøy i enkelte sammenhenger. Og om et OS er åpent eller lukket, betyr vel null og niks angående brukervennlighet?

 

Nå tipper jeg du sikter til Nokias surfebrett. Var ikke det utstyrt med en linux variant? Og det er vel å ta litt i å påstå at Nokia har utviklet Linux? :)

 

Nei, tror egentlig dette er begynnelsen på slutten for Symbian. Tror det kommer til å bli et alternativ for oss mobilnerder, ja, men mannen i gata foretrekker stabilitet fremfor alt annet,. Så da tror jeg faktisk fremtiden er små lukkede systemer, med få feil.

Lenke til kommentar
Aha. Derfor de kommende UIQ telefonene er avlyste.
Det er vel ingen overdrivelse å si du er en SE-fan. Det overrasker meg derfor at du skylde på opprettelsen av Symbian Foundation når du vet de ble droppet fordi det var søppel. Men du er kanskje mer fanboy enn fan?

 

jeg tror [WM] kommer til å dominere innen rimelig kort tid
Jeg tror du tar grundig feil. :)

 

 

Som kjent er S60 Touch mer eller mindre ferdig planlagt.
Det har jo lenge vært snakk om at TS i S60 er forsinket? Å samle Symbian-UIene handler nok ikke bare om eliminere, men også å samle krefter mot WM og Android.

 

 

Jeg ser frem til å velge mellom Android-telefoner fra HTC (og mulig Motorola, Samsung, LG mfl) og Symbian-telefoner fra Nokia, Sony-Ericsson, Motorola, og har stor tro på disse to.

Lenke til kommentar
Aha. Derfor de kommende UIQ telefonene er avlyste.
Det er vel ingen overdrivelse å si du er en SE-fan. Det overrasker meg derfor at du skylde på opprettelsen av Symbian Foundation når du vet de ble droppet fordi det var søppel. Men du er kanskje mer fanboy enn fan?

-----

Jeg ser frem til å velge mellom Android-telefoner fra HTC (og mulig Motorola, Samsung, LG mfl) og Symbian-telefoner fra Nokia, Sony-Ericsson, Motorola, og har stor tro på disse to.

 

Ups, du må være forsiktig med uttrykkene dine ellers vanker det advarsler på deg også ;)

 

Jeg ser også frem til mer nerdete telefoner, men jeg tror ikke de kommer til å dominere noe som helst. De som kommer til å dominere, er de som lager de mest fansye, freshe, feilfrie og funksjonelle telefonene, med lukket os. Eller de som pumper ut billige og utrangerte telefoner i u-landene...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...