Gå til innhold

Mobiltelefoner får 3D-kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Allerede om to år kan teknologi for å ta 3D-bilder med mobilen dukke opp.

 

 

 

Les mer

 

dette står på siden: For å vise frem bildene brukes en laserprosjektør, noe som i praksis burde bety at du kan vise hologrammer i ekte Star Wars-stil.

 

Hvor rått er ikke det. Kan tenke meg at kvaliteten blir vel så som så på dem første. Det er rart hvordan fiction går over i virkelighet med årene :p

Lenke til kommentar

Jeg savner en teknisk beskrivelse som forklarer hvordan det skal fungere.

 

Amobil har saken fra Engadget som har den fra Cnet som igjen har den fra et amerikansk patent og en representant for Infosys. Patentet fikk jeg ikke så mye info ut i fra (mye tekst og ingen bilder). Men den lille tingen jeg fikk ut av det var at det skulle brukes foriér-transformasjoner på bildet. Det er en svært prosessorkrevende oppgave jeg ikke tror mobiltelefoner i 2010 vil være i stand til å gjøre i sanntid. (Jeg snakker om minst et minutt per bilde i beste fall)

Lenke til kommentar
Du sier noe. Touch-teknologi var jo ganske langt unna for 5 år siden

Touch har vi da hatt i langt mer enn 5 år.

Tenker du på det så skrive med fingrene satt opp på en spesiell måte på tastaturet nå? Det tror jeg du gjør.

Trykksensitive skjermer på en mobiltelefon har vi ikke hatt i langt mer enn 5 år, nei..

Lenke til kommentar
Jeg savner en teknisk beskrivelse som forklarer hvordan det skal fungere.

 

Amobil har saken fra Engadget som har den fra Cnet som igjen har den fra et amerikansk patent og en representant for Infosys. Patentet fikk jeg ikke så mye info ut i fra (mye tekst og ingen bilder). Men den lille tingen jeg fikk ut av det var at det skulle brukes foriér-transformasjoner på bildet. Det er en svært prosessorkrevende oppgave jeg ikke tror mobiltelefoner i 2010 vil være i stand til å gjøre i sanntid. (Jeg snakker om minst et minutt per bilde i beste fall)

 

Nå som "atom-racet" er i gang, får vi vel sterkere og mer energigjerrige prosessorer til mobiltelefoner også? Jeg tror vi er midt i en en mobilrevolusjon, som vil gjøre at vi dropper MP3-spillere, kompaktkameraer og GPS'er i fordel for mobiltelefonen som har alt i en mye mindre innpakning. Det har også vært mange artikler om "superbatterier" på amobil, så da kan vi vel snart få 3d-mobiler med stor og god skjerm, og i tillegg godt batteri?

Lenke til kommentar
Nå som "atom-racet" er i gang, får vi vel sterkere og mer energigjerrige prosessorer til mobiltelefoner også?

Utviklingen kan gi enten (1) raskere mobilprosessorer eller (2) mer energigjerrige mobilprosessorer eller (3) litt av begge deler. Hittil har det sett ut som mobilprodusentene utelukkende har valgt løsning 1. Derfor har jeg ikke så alt for høye forhåpninger om at de vil prioritere løsning 2 eller 3 snart.

 

Jeg tror vi er midt i en en mobilrevolusjon, som vil gjøre at vi dropper MP3-spillere, kompaktkameraer og GPS'er i fordel for mobiltelefonen som har alt i en mye mindre innpakning. Det har også vært mange artikler om "superbatterier" på amobil, så da kan vi vel snart få 3d-mobiler med stor og god skjerm, og i tillegg godt batteri?

Ting vil definitivt forbedres, men revolusjon er et for sterkt ord for meg. Evolusjon høres mer riktig ut. For bare et par år siden trodde "alle" at dagens mobiltelefoner ville være fantastiske supedingser til alt mulig. Telefonene er bedre enn for to år siden men ikke så mye bedre at jeg vil kalle det revolusjon.

Lenke til kommentar
Du sier noe. Touch-teknologi var jo ganske langt unna for 5 år siden

Touch har vi da hatt i langt mer enn 5 år.

Tenker du på det så skrive med fingrene satt opp på en spesiell måte på tastaturet nå? Det tror jeg du gjør.

Trykksensitive skjermer på en mobiltelefon har vi ikke hatt i langt mer enn 5 år, nei..

Eh...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen

 

Mange PDAer på 90'tallet hadde touchscreen. Neonode ble introdusert i 2001.

Lenke til kommentar
For å vise frem bildene brukes en laserprosjektør, noe som i praksis burde bety at du kan vise hologrammer i ekte Star Wars-stil.

 

Uansett om det går an eller ikkje, så hadde det vert sjukt tøft å hatt en sånn i stua :thumbup: Spesiellt for dei Star-wars frelste der ute. Ser for meg 3D-film i framtida :wow:

 

Det har også vært mange artikler om "superbatterier" på amobil

 

Dagens batteriteknologi kan, etter det eg har lest/hørt, ikkje strekkast stort lenger. Enten må batteria økast i fysisk størrelse, eller så må en ny, bedre teknologi ta over. Brenselcelle kan vere en mulighet, sjøl om den må videreutviklast en del.

cellene kan sikkert krympast i dagens batteri, men grensa går en plass.

 

Rett meg om eg tar feil :p

Endret av olz
Lenke til kommentar
Trykksensitive skjermer på en mobiltelefon har vi ikke hatt i langt mer enn 5 år, nei..

Jo selvfølgelig har vi det. Vi har faktisk hatt det i LANGT mer enn 5 år så tror nok du burde oppdatere deg litt. Ericsson R380 kom ut for over 8 år siden, og det var ikke akkurat verdest første touchscreen produkt heller. Teknologien kom vel for drøyt 20 år siden om ikke mer.

Lenke til kommentar

Det finnes jo et program (om ikke flere programmer som kan ta "3D bilder") som jeg vet om

som kan ta "3D bilder"

Det heter m3Dcam.

Mer info her

 

Programmet lager bilder som vises i 3D når du bruker "3D briller", de gamle med rødt og blått.

 

Ikke like revolusjonerendes, men dog "3D" allikevel.

Lenke til kommentar
Det finnes jo et program (om ikke flere programmer som kan ta "3D bilder") som jeg vet om

som kan ta "3D bilder"

Det heter m3Dcam.

Mer info her

 

Programmet lager bilder som vises i 3D når du bruker "3D briller", de gamle med rødt og blått.

 

Ikke like revolusjonerendes, men dog "3D" allikevel.

 

Den typen 3d har vel eksistert siden 80 tallet.. men prøv 3d kinoen på liseberg fornøyelsespark i sverige. full farge 3d. Trur dem bruker 4 projektorer for å få det til.. det er en bra kul opplevelse. men å få ett bilde laserprojektert i 3d til si midt på bordet. er jo ganske så rått om det er sånn det funker!!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...