Gå til innhold

– De lange spillenes tid er over (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er delvis enig, ett spill trenger ikke å vare i 100+ timer, men hvis spillet har en god historie og en skikkelig "drivkraft" så vil jo folk bruke flere timer av livet sitt på spillet... selv har jeg "kastet" bort 60-70 timer av livet mitt på å gjennomføre Zelda: Twilight Princess, (noe jeg ikke angrer) men som han sier.. "hvor mange har fullført GTA IV" jeg brukte ca 5-6 timer.. da gikk jeg lei xD men har bestillt meg Crisis Core til PSP nå, å der vil det nok gå en del timer skal man se;)

Lenke til kommentar

Jeg liker lange spill. Gikk nylig gjennom Mass Effect etter tredve timer, og det inkluderer stort sett alle sideoppdragene samt målløs planet-utforskning. Da jeg plutselig var ferdig, ble jeg skuffa over at det føltes så kort. Twilight Princess brukte jeg over 100 timer på, også fordi jeg liker å traske rundt å gjøre ting som ikke nødvendigvis har noe med historien i spillet å gjøre. Oblivion har jeg til sammen sikkert spilt i over 300 timer, og det føltes definitivt ikke for langt (men det kan vel ha noe med at jeg synes Oblivion er så unaturlig digg å gjøre).

 

Å gjøre gode spill korte er bare teit.

Lenke til kommentar

Spill man bruker 100 timer på vil fremdeles eksistere, i alle fall så lenge Final Fantasy-serien får lov til å eksistere. 100 timer storyplaying er skjeldent, men om det er snakk om 100% mekking av et spill, kan det godt ta flere hundre timer (FFX sphere grid, anyone?). Og når det er snakk om storspill, så har de oftest ganske store budsjetter.

 

– Jeg elsker å jobber for Disney. Jeg er så lei av å lage spill om karer i sort lær som bærer våpen

 

Og nå er det vel heller ikke lett å lage et FPS som skal ta 100 timer å mekke story på heller...

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
Twilight Princess brukte jeg over 100 timer på.

Jeg tok ett ca mål, er fullt mulig jeg har over 100 timer selv:P

 

også fordi jeg liker å traske rundt å gjøre ting som ikke nødvendigvis har noe med historien i spillet å gjøre.

Samme her, har brukt en del timer på TP, kun for å fiske, og "utforske" Hyrule :D

*er så fint landskap*

 

Å gjøre gode spill korte er bare teit.

Enig

Lenke til kommentar

Jeg har 260 timer spilt på FFX - angrer ikke et sekund (og er fortsatt ikke helt fornøyd).

 

Jeg har GTA IV, men har spilt det alt for lite - har ikke gått lei, var bare at jeg fikk mange andre spill samtidig, kommer nok til å bruke en del tid på det.

 

Jeg brukte nok over 100 timer på GTA SA, jeg elsket å leke meg i den San Andreas - lagde også et par "stunt filmer" og koste meg en del med multiplayer.

 

Men om vi skal snakke med spill som har lang lang story, da er det vel FF serien og andre RPG spill. Jeg elsker spill med ordentlig story, og jeg hater korte spill - har blitt utrolig skuffet mangen gang fordi spillene er for korte.

 

Jeg har også lengtet litt etter et FPS spill som tar en god god stund å klare. Noen som vet om noen?

Lenke til kommentar

Bra!

 

ca. 15 timer på et spill, mener jeg er passe. Jeg vil ha en god historie med forskjellige miljøer, framgang og variasjon. Etter 15 timer er jeg som regel lei av ett tema. Da er 15 timer akkurat passe. Hvis man vil spille lenger får man bare stille vanskelighetsgraden på max ved første gjennomspilling.

 

Nyere FPS'er som Timeshift og Crysis, er akkurat passe

Lenke til kommentar

Har stor respekt for Warren Spector og er heilt einig. Nå som eg er i full jobb så har eg vanvittig lita tid å spele om eg også ynskje eit aktiv sosialt liv.

 

Det er mykje betre at eit spel varer i 5-10 timer med rå kvalitet enn 50 timer med middels kvalitet.

 

Men eit spel som Deus Ex kan gjerne strekke seg til 20-30 timer :)

Lenke til kommentar

Brukte vell 70 timer når jeg spillte igjennom The Witcher og selv syntes jeg at det ble for kort. Kunne godt ha spilt mye lengre hvis historien hadde holdt samme nivå som i resten av spillet. Et spill på 7-10 timer er greit nok til et FPS men etter min mening alt for kort for et RPG. Spillet må jo få tid til å bygge opp historien, utvikle karakteren ding og la deg få tid til å utforske verden.

Lenke til kommentar

Hmm, både og. Det utsagnet om "hvor mange har spilt gjennom GTAIV?", det er jo helt absurd vel? GTAIV er jo kjempekort! De fleste har vel rundet det? Ikke særlig vanskelig er det heller og storyen er ei særlig komplisert. Snedig utsagt. Jeg tror kanskje slike folk kan være skadelig for industrien på lang sikt. Godt mulig jeg tenker litt feil her, men forseggjorde spill er det jo en absolutt mangel av. MGS4 f. eks har jo ikke kunne vært kortere (har ikke spilt det enda fordi det er sommer :p)

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at spill som halo 3, portal, og COD 4 skal være så grådig korte. Når det er sagt, så liker jeg heller ikke at et spill drar ut moroa bare for å gjøre spillet langt. Det siste spillet jeg spilte som stort sett underholdte meg gjennom hele spillet var Zelda: TP, som tok litt over 70 timer (nå hadde jeg ikke spilt de forrige spilla på N64 heller). Men spill som lost odyssey (har 78 timer playtime der), og GTA 4, drar det litt langt ved å inkludere kjedelige sideoppdrag. Ja det er valgfritt, men jeg er en kleptoman som alltid prøver å gjøre alt, og dermed kjeder meg. Spill som beyond good and evil og Zelda klarer å gjøre sideoppdrag morsomme ihvertfall. Uansett, han har vel rett i at spilla blir kortere, men jeg spiller ikke så mye rpgs og andre lange spill uansett.

 

Dessuten så har jeg alltid så mange spill jeg må runde for tiden :D Jeg har ikke noe imot litt kortere spill, men superkorte spill blir litt antiklimaks.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Spørs veldig på hva slags type spill mener nå jeg. F.eks rollespill ala Oblivion og lignende så kan man fort bruke XX/XXX antall timer. Tross alt så er det mye å utforske, mange plots/quests og mye frihet. Derimot rene brettspill, eller FPS spill med en story og linjære brett bør ikke ha mindre enn 10 timers varighet, men helst ett sted mellom 20 og 30 timer, pluss minus.

 

Er spillet for kort så føler kunden som har kjøpt spillet seg lurt veldig fort. Er spillet for langvarig så går man lei og man fullfører det ikke.

 

Kostnaden på kjøp av spillet vil også gi ett inntrykk av hva man forventer av spillet. Nytt spill til 80-100kr forventer man ikke så mye, men spill til 400-600kr klassen så forventer man å få mer.

 

Så konklusjonen min er at varigheten bør bestemmes av hva slags type spill det, hvor god story inneholder spillet, hvor stor frihet har man i spillet til å gjøre evt andre ting som ikke er "main-quest", kvalitet på grafikk har også noe å si selvsagt, og ikke minst pris på spillet.

Lenke til kommentar

Lange _GJENNOMFØRTE_ spill er elsk, det finnes praktisk talt pent lite annet som er bedre enn det. Heldigvis har vi fortsatt et selskap som Bioware som ikke bare lager kvalitet, men som også gir ordentlig spillbarhet i tillegg for de som liker å kose seg med alt spillene har å by på.

Lenke til kommentar

HL2:Ep2 var veldig kort, men samtidig så var det kanskje det morsomste spillet på lenge. Utrolig velpolert med tanke på variasjon av miljø og tempo, nermest perfekt i mine øyne.

 

Oblivion brukte jeg mye lengre tid på det men brorparten var på det jeg ikke vil kalle ekte gameplay (utforske random huler samt labbe rundtom i verdenen og se meg rundt).

 

Så personlig er jeg enig, det vil alltid være spill med mye lengre rundetid simelthen pga det åpne gameplayet det byr på (man kan ha det moro uten å ha progresjon i spillet fordi man bare diller og daller), men FPS og RTS trenger ikke å fortsette i det uendelige.

Lenke til kommentar

En av karakterene mine i LotRO klokket inn over fire uker sammenhengende spilling totalt (sjekket med /played), og det selv om jeg har to andre karakterer jeg spiller mye med og en fjerde som venter utålmodig på å bli en Warden i høst.

 

Neverwinter Nights? Prøv fire år. :p (selvsagt ikke i strekk og mest i editoren riktignok, men likevel.)

 

Jeg synes det er helt meningsløst å gjøre alle spill kortere. Ta GTA som et eksempel. Jeg elsket GTAIII og San Andreas, men har ikke rundet noen av dem. Hva så? Slik jeg ser det er historien i sandkassespill som GTA bare et liten del av selve spillet. Jeg har brukt utallige timer i San Andres for å få en litt lengre og litt lengre wheelie, har hoppet med det meste (inkludert traktor), gått amok med det som er av våpen, surret rundt i en bil uten mål og mening mens jeg hørte på musikk og så videre. Teller dette når det gjelder hvor langt et spill er?

 

Og hva med andre sjangre? Når jeg spiller et FPS kan jeg ofte gå fort lei da de stort sett går ut på å gå inn i et rom, skyte alt som beveger seg, gå inn i neste, skyte alt som beveger seg og så videre. Rommene ser bedre og bedre ut (og inkluderer utendørsområder), våpnene blir heftigere og fiendene kulere, men alt i alt er det fint lite forskjell på Wolfenstein 3D og Crysis når det gjelder selve spillet. Gå dit, skyt dem, gjenta til det kjedsomme. Hadde vi hatt et slikt spill jeg visste ville vare i tredve timer ville jeg neppe ha vurdert å prøvd det engang da jeg ville gått lei før jeg er halvveis.

 

Men hva med rollespill? Baldur's Gate er enormt stort, spesielt om man regner hele serien med ekspansjoner som et eneste stort spill. (historien fortsetter helt til slutten i ekspansjonen til BG2, og du kan bruke samme karakter hele veien gjennom begge spillene). Likevel er kvaliteten på topp hele veien, og det er svært sjelden du finner et "dødpunkt" hvor det ikke skjer noe særlig. Dessverre har BioWare sagt flere ganger at BG2 ble for stort, så de kommer ikke til å lage spil av den størrelsen lengre. Men likevel, det er veldig mange som mener BG2 kunne vært enda lengre.

 

Hva med bilspill? Tre hundre biler og femti baner? Pft, det er for mange. Hva med tretti biler og ti baner? Det holder lenge. :p

 

Og tenk på det nye Alone In The Dark. Et av målene de satte seg når de lagde det var at alle skulle kunne gjennomføre det, så om du sitter fast et sted kan du helt enkelt hoppe over den biten og gå rett til neste episode. Jeg aner ikke hvor langt det er mulig å hoppe slikt, men i teorien kan du hoppe over alle episodene og gå rett på det siste. (kanskje til og med det?). Problemet er at du da ikke får hele historien, så du får heller ikke den hele slutten. Vil du ha hele historien blir du nok nødt til å gå gjennom alle episodene på vanlig vis, men det er helt klart et stykke i riktig retning. Hva om flere spill benyttet seg av noe slikt? Sitter du fast i en vanskelig kamp mot en boss kan du bare hoppe over den. Du kommer videre i spillet, men du får ikke noe for å ta ham som ekstra våpen, bedre utstyr og så videre. (dette kan selvsagt også brukes i rollespill).

Lenke til kommentar
Jeg liker lange spill. Gikk nylig gjennom Mass Effect etter tredve timer, og det inkluderer stort sett alle sideoppdragene samt målløs planet-utforskning. Da jeg plutselig var ferdig, ble jeg skuffa over at det føltes så kort. Twilight Princess brukte jeg over 100 timer på, også fordi jeg liker å traske rundt å gjøre ting som ikke nødvendigvis har noe med historien i spillet å gjøre. Oblivion har jeg til sammen sikkert spilt i over 300 timer, og det føltes definitivt ikke for langt (men det kan vel ha noe med at jeg synes Oblivion er så unaturlig digg å gjøre).

 

Å gjøre gode spill korte er bare teit.

 

helt enig med deg, jeg likte mass effect veldig godt, men var skuffa over at det var så kort, runda spillet på kanskje 20 timer gidda ikke selv å gjøre ferdig planet utforkninga, og syntes side questene var kjedelige, heldigvis skal det lages en triologi av det. jeg var/er en massiv oblivion fan tror jeg spillte det on of i over et halvt år runda det bare 2 ganger men for en frihet, så ikke kutt ned på spillene

Lenke til kommentar

Seriøst.

 

Og gjøre spill korte er bare noe møkk!

 

Spill trenger ikke og være for lange, men ikke for korte heller.

 

Det finst en grunn til jeg liker Sandbox spill, som oftest har de spillene en ekstret "after story value" som jeg liker og kalle det *Kremt RPG's Kremt*

 

Så jeg sier bare FORSETT OG LAG SANDBOX RPG'S!

Lenke til kommentar

Elsker lange spill, men samtidig må man kanskje se realiteten i øynene når man blir ferdig med skolen. Da får man mye mindre tid til spilling. Man kan selvsagt spre det utover flere måneder, men jeg vil jo helst få med meg mer enn ett spill i året, for å sette det på spissen. Men om man skulle sluttet helt med å lage lange spill ville det vært synd, det er jo mange som har tid, og man har jo ferier :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...