Gå til innhold

Feature: Nostalgisjokk for åttitallsgamere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Airborne Ranger var ett stilig spill, og ekstra morro når man klarte å plassere en tids innstilt bombe på en av fiendene, som da begynte å løpe av gårde før det sa *boom*

 

Ellers mange andre gode spill, og mange som jeg har glemt at jeg har spillt. Hyggelig å få frisket opp hukommelsen. Noen av spillene har jeg nok spillt på Amiga i stedet for C64, men morro uannsett :D

Lenke til kommentar

wow - det er de gamle spillene jeg husker best! Av de som er nevnt denne gangen; Archon, Beach Head, Boulder Dash (genialt), Bruce Lee(genialt 2), Defender of the Crown (genialt 3), Ghosts'n'Goblins, High Noon, IK+ (nam!), Loderunner, Pirates! (!), Pit Stop II (vroom!(!)), Rainbow Islands, Stix, Stund Car Racer, Supremacy, Wizball og Zak McKracken! Her forsvant det mange timer med klatring i trær til fordel for pixelhistorier, gitt! :D

 

Jeg savner ett spill, som jeg ikke husker navnet på. Kanskje noen kan hjelpe meg?

Det handlet om en fyr (doktor eller etterforsker eller noe lignende) som reiste rundt i USA ved hjelp av tog (kanskje andre ting også) og gjorde sitt beste for å utrydde en eller annen form for epidemi. Folk ble smittet ved kontakt og sjukdommen spredde seg. Denne fyren prøvde å komme epidemien i forveien og la ut medisiner for at folk skulle bli friske. Så gjaldt det å finne kilden til det hele og dra dit for å stoppe hele greia. Grafikken var veldig 2D og ble sett ovenfra, så alle menneskene var vel bare hatter sett litt på skrå ovenfra.

Noen som vet hva det heter?

Lenke til kommentar

Mange av spillene spilte jeg på Amiga istedet for C64, var overrasket over at flere av de var portert til C64, faktisk.

Spesiellt spill som Stunt Car Racer med sin tunge 3D-grafikk. Husker vi satt i sofaen rundt Amigaen og prøvde å knuse bilen mest mulig iløpet av ett enkelt fall. Damage model var ikke-eksisterende, men indikert i antall sirkler nederst på skjermen som ble fylt når du traff noe. Alle sirklene fylt opp betydde totalhavari.

 

Det har aldri blitt det samme med PC. Man kan ikke sitte i sofaen sammen med 3 kompiser og sende joysticken rundt, eller spille to-player med 2 stikker. Med PC er det mere å sitte alene på en kontorstol foran en monitor. Sånn sett liker jeg konsoll-gaming bedre, det er mere throwback til gamledager.

 

Men når det er sagt, er det nesten best å la nostalgi være nostalgi. Spillene på den tiden var såpass simple at det tar deg max 5-10 minutter å bli møkklei et spill du husker å ha brukt dagesvis med på C64. Skuffelsen kan være ganske gedigen, når du innser at spillet du husker så godt fra 20 år siden egentlig er dritkjedelig å spille nå. Greit nok at det ikke er grafikken som teller, men vil vi virkelig tilbake til spill total ribbet for historie (annet en noen linjer fremst i manualen), som var så beinhardt vanskelige at man brukte 2 uker på å skyte seg gjennom noen brett som ville tatt 30 minutter i realtime uten å dø?

 

Jeg er en av de sjeldne 80-talls gamerne (hvertfall her på forumet)..fikk C64 i julegave i 2.klasse på barneskolen, var vel i 1985. Med kassettspiller. Heldigvis kjente jeg mange andre, så vi kopierte turbotapes smekkfulle av cracka spill blant hverandre. Kjøpte aldri ett eneste spill tror jeg, hadde hvertfall hundre kasetter med kopierte spill på.

Eller vent, kjøpte vel Last Ninja 1 og 2 fra Sverige (svenska datormagazin) for å få med alt ninjastæsjet i boksen. (Hette og stjerne og kart osv). Utviklere var glimrende på å legge ved ekstradingser i boksene så folk skulle kjøpe istedet for å piratkopiere.

Pirates som er nevnt her f.eks., kom helt uten noen form for kart ingame. Og verdenen er STOOOOOOOOOOOR. Så vi hadde en kopi av et orginalkart som var lappet sammen av A4-ark. I PC-remaken av Pirates! er heldigvis kartet innebygd i spillet. Det var det ikke den gangen. Var vel et middel mot pirater. Uten kart seilte man bare i ørska stort sett.

 

Gode gamle turboloaders med "pil L" husker sikkert de fleste. Også var selvsagt misunnelsen stor på de som hadde luksus som diskettstasjon, og brukte 5 sekunder å å laste spill jeg brukte 10 minutter på å laste inn..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, jeg har en sidplayer til Winamp og mange hundre sid-låter. Men det som er dumt, er at ingen sidplayere til PC emulerer SID-chippen skikkelig, det er bare sånn cirka likt. Heller ikke emulatorer. Det mangler dybden i lyden og enkelte lydeffekter er langt fra så bra som de skal være på the real thing.

 

SID-chippen er jo egentlig en komplett synthesizer, og det er ikke bare bare å emulere korrekt i software. Vi kan få emuleringer som låter veldig crisp og fint, men SID-chippen er 8-bits lyd og mye mere nasty og "skitten", som gjør det så fett.

Lenke til kommentar

Lemmings er den opplagte klassikeren her.

 

Noen år før DMA Design (eller Rockstar North som de heter nå) kom opp med GTA-konseptet laget de et fantastisk vanedannende puzzle/strategi-spill.

 

Lemmings er konvertert til omtrent alle mulige tenkelige konsoller og operativsystemer, nå sist til PSP (ironisk nok utviklet av deres gamle Amiga-konkurrenter Team 17). Den originale PC-versjonen fungerer fint i DOSBox, men man kan også prøve ut konseptet gratis i nettleseren her.

 

Martin Galway - Arkanoid theme er forrresten tidenes chiptune.

Lenke til kommentar

Mulig det, men den der er en remix laget på moderne synther. Back in Time er en CD med remixer av gamle 64-slägers.

Det er også VELDIG mye reverb (romklang)-effekt på den mixen.

 

Rob Hubbard er min favorittkomponist..Commando er fantastisk. Og Rambo first blood loademusikken til Galway. Og de forskjellige versjonene av Ocean Loader. Pluss musikken i Last ninja 1 og 2 selvsagt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hyggelig tur down the memory lane. Lode Runner var det første spillet jeg spilte noensinne. Spilte det på en konsoll jeg ikke husker navnet på, men husker at det var en svær kassett ala typen på de første nintendoene som måtte stappes nedi maskinen. Fikk grinet meg til en spillemaskin etter at jeg hadde spilt det spillet og min far kjøpte Commondore 64 siden de i butikken sa at det var den mest populære maskinen.

 

Dette var i 1988 og jeg ville ha HE-Man spillet. Min far fikk overtalt meg til å kjøpe World Games og jeg har aldri angret på det siden. Resten er historie og jeg er nå IT-utdannet. Det er en grunn til at jeg kaller meg for PressPlayOnTape på Xbox Live.

Lenke til kommentar
wow - det er de gamle spillene jeg husker best! Av de som er nevnt denne gangen; Archon, Beach Head, Boulder Dash (genialt), Bruce Lee(genialt 2), Defender of the Crown (genialt 3), Ghosts'n'Goblins, High Noon, IK+ (nam!), Loderunner, Pirates! (!), Pit Stop II (vroom!(!)), Rainbow Islands, Stix, Stund Car Racer, Supremacy, Wizball og Zak McKracken! Her forsvant det mange timer med klatring i trær til fordel for pixelhistorier, gitt! :D

 

Jeg savner ett spill, som jeg ikke husker navnet på. Kanskje noen kan hjelpe meg?

Det handlet om en fyr (doktor eller etterforsker eller noe lignende) som reiste rundt i USA ved hjelp av tog (kanskje andre ting også) og gjorde sitt beste for å utrydde en eller annen form for epidemi. Folk ble smittet ved kontakt og sjukdommen spredde seg. Denne fyren prøvde å komme epidemien i forveien og la ut medisiner for at folk skulle bli friske. Så gjaldt det å finne kilden til det hele og dra dit for å stoppe hele greia. Grafikken var veldig 2D og ble sett ovenfra, så alle menneskene var vel bare hatter sett litt på skrå ovenfra.

Noen som vet hva det heter?

 

Lett! Agent USA! :)

Lenke til kommentar
Winter Games

.. Ulempen var selvsagt de grusomme kunstløpsekvensene som har merket mange av oss for livet, men de kunne vi selvsagt (og heldigvis) skru av.

Pøh. Kunstløp var det som skilte ut de beste. Timingen og presisjonen var det bare noe få som klarte skikkelig. Spesielt med enkelte kontrollere. Musikken derimot ...

Endret av TCi
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...