Gå til innhold

Kommentar: Har du angst for mobilstråling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har(har jeg hatt) jeg angst? nei. har ingen angst og jeg føler ikke så mye med folk somk tror/trodde på dette heller...

 

men det skal sies at jeg er litt urolig for "jr." til tider.. sterilitet er ikke noe man tuller med.. hadde satt pris på konkret bevist på om det er fare for å bli steril om man har moilen i lomma..(helst på at det ikke er noen fare)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Takk for en god artikkel. Fint å ha noe å slå i bordet med når folk går rundt og skriker om kreft og svulster og det som værre er. dessverre en del som har fått det for seg at trådløst internett (WiFi) også er farlig, uff...

 

Siden det er markedskrefter rundt å selge midler mot stråling, så er det kanskje litt rart at det ennå ikke ligger noen håndfaste beviser på at strålingen er farlig. Det er nok av forskergrupper og team rundt om på kloden som har prøvd å påvise farer med stråling fra mobil/wifi, men ennå har ingen klart det! Dette burde alle de bekymrede tenke litt på - mobilteknologien begynner tross alt å bli noen år gamle, burde ikke noen snart klart å vise til én eneste skade?

 

Videre er det viktig å ikke glemme at en del folk faktisk sliter med smerter, angst eller andre lidelser ved åpenlys nærhet til trådløse nettverkt og mobilmaster. Jeg er av den oppfatning at plagene er psykologiske, men det betyr ikke at smertene ikke er reelle! Meg bekjent er det ennå ingen som har bestått en blindtest, men det må ikke hindre oss i å ta alle (psykologiske) smerter på alvor.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at vi skal ignorere de som selger beskyttelse for det vil aldri finnes noe slikt. Selskaper som selger på frykt og engstelse skulle hatt juling...

 

Men problemet med stråling, uavhengig av type, er at dette er et nytt spekter vi ikke er tilpasset. På grunn av kort eksponeringstid så langt vet vi ikke om dette kan ha følger i tiden fremover.

 

Husk asbest var det beste stoffet i verden når det kom. 70 år senere bruker vi romdrakter ved eksponeringsfare. Vi lærer stadig nye ting både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Husk asbest var det beste stoffet i verden når det kom. 70 år senere bruker vi romdrakter ved eksponeringsfare. Vi lærer stadig nye ting både på godt og vondt.

 

problemet med asbest er at det forblir i kroppen i flere år, slik at doser som er ufarlige som en engangshendelse blir farlige over tid fordi det hoper seg opp.

 

stråling har ingen slik mulighet.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at vi skal ignorere de som selger beskyttelse for det vil aldri finnes noe slikt. Selskaper som selger på frykt og engstelse skulle hatt juling...

 

Men problemet med stråling, uavhengig av type, er at dette er et nytt spekter vi ikke er tilpasset. På grunn av kort eksponeringstid så langt vet vi ikke om dette kan ha følger i tiden fremover.

Helt enig, det går litt begge veier også (altså selskaper som holder tilbake "frykt" om man kan si det slik), vet ikke om dette gjelder mobilprodusenter, men har ikke noe lignende pågått i USA angående tobakk. Tobakksprodusentene holdt tilbake fakta om at tobakk blandt annet var helseskaldelig i lang tid, ble jo nesten markedsført som det motsatte. Hvordan selskaper kan snu og vende på fakta, bestille tester basert på deres vilkår kan lede en hver på villspor.

 

Det andre du sier der er faktisk noe som blir diskutert veldig ofte, spessielt med tanke på stråling, men også andre faktorer som utslipp fra motoriserte fremkostmidler, latskap, stress, e-stoffer/tilsetningstoffer i mat, osv. som potensielt kan være skadelig for mennesker og miljøet ved eksponering over lengre tid og hvordan dette vil påvirke våre fremtidige genrasjoner.

Lenke til kommentar

Fin artikkel :thumbup:

 

Et moment til er at bekymring i seg selv er et helseproblem. Går man rundt og bekymrer seg hele tiden så er ikke det bra for psyken. Man bør altså velge sine bekymringer med omhu.

 

Ser man på mengden bekymring opp mot bevist eller potensiell fare så er nok mobilstråling en av de aller mest oppblåste fryktene. Noen er redd for edderkopper, andre har flyskrekk. Edderkopper er en reell og bevist risiko som kan ha noe for seg i Australia og mange andre eksotiske land. Flyskrekk er en reell og bevist risiko, men den skrekken får ufortjent mye oppmerksomhet hos enkelte. Per reise kilometer er det noe sånt som ti tusen ganger høyere risiko for å miste livet dersom man kjører i bil i stedet for i fly. Dersom mobilstråling i framtida viser seg å være en reell fare så viser undersøkelser hittil at faren i så fall er så lav at det drukner statistisk både i forhold til risiko i biltrafikken, flytrafikken og edderkopper.

 

Som sagt så bør man velge sine bekymringer med omhu og ha en mengde bekymring som står i stil til det beviste eller potensielle farenivået.

 

Å være føre var er greit så lenge ikke bekymringen i seg selv gir et større problem enn det man bekymrer seg for.

 

men det skal sies at jeg er litt urolig for "jr." til tider.. sterilitet er ikke noe man tuller med.. hadde satt pris på konkret bevist på om det er fare for å bli steril om man har moilen i lomma..(helst på at det ikke er noen fare)

Du kan jo lete og se om du finner noen slike klare beviser på nettet. Jeg finner i hvert fall ikke det. Derimot er det kjent vitenskap at varme baller ikke er godt for forplantningsevnen. Ballene skal helst være ca 34°C. Altså litt lavere enn kroppstemperaturen. Det gir best holdbarhet for sædcellene. Dersom man har varme baller så vil det midlertidig senke sædkvaliteten i 3 måneder (til nye celler har vokst frem). Med andre ord har du mye større grunn til å frykte trange og varme bukser enn du har til å frykte at mobilen skal redusere sædcellenes kvalitet. PS. Det er også verd å merke seg at kvalitetsnedgangen kun er midlertidig. Dersom du ikke har planer om å forplante deg de neste 3 månedene trenger du ikke bekymre deg for varme bukser heller.

Lenke til kommentar
...
men det skal sies at jeg er litt urolig for "jr." til tider.. sterilitet er ikke noe man tuller med.. hadde satt pris på konkret bevist på om det er fare for å bli steril om man har moilen i lomma..(helst på at det ikke er noen fare)

Du kan jo lete og se om du finner noen slike klare beviser på nettet. Jeg finner i hvert fall ikke det. Derimot er det kjent vitenskap at varme baller ikke er godt for forplantningsevnen. Ballene skal helst være ca 34°C. Altså litt lavere enn kroppstemperaturen. Det gir best holdbarhet for sædcellene. Dersom man har varme baller så vil det midlertidig senke sædkvaliteten i 3 måneder (til nye celler har vokst frem). Med andre ord har du mye større grunn til å frykte trange og varme bukser enn du har til å frykte at mobilen skal redusere sædcellenes kvalitet. PS. Det er også verd å merke seg at kvalitetsnedgangen kun er midlertidig. Dersom du ikke har planer om å forplante deg de neste 3 månedene trenger du ikke bekymre deg for varme bukser heller.

Ja, tror det å sitter mye med f.eks en laptop på fanget er farligere enn det å gå med mobilen i lomma, eller et varmt bad for den sak skyld.

 

Hører også ofte folk si at man ikke skal gå med mobilen i skjortelomma. (nærme hjertet. )

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar
Ser man på mengden bekymring opp mot bevist eller potensiell fare så er nok mobilstråling en av de aller mest oppblåste fryktene. Noen er redd for edderkopper, andre har flyskrekk. Edderkopper er en reell og bevist risiko som kan ha noe for seg i Australia og mange andre eksotiske land. Flyskrekk er en reell og bevist risiko, men den skrekken får ufortjent mye oppmerksomhet hos enkelte. Per reise kilometer er det noe sånt som ti tusen ganger høyere risiko for å miste livet dersom man kjører i bil i stedet for i fly. Dersom mobilstråling i framtida viser seg å være en reell fare så viser undersøkelser hittil at faren i så fall er så lav at det drukner statistisk både i forhold til risiko i biltrafikken, flytrafikken og edderkopper.

 

jeg undres på om ikke det har noe med kontroll å gjøre. en bil har en kontroll over, en edderkopp eller ett fly har en ikke kontroll over. og stråling er noe en ikke kan se, ergo noe en ikke har kontroll over...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...