Gå til innhold

Hardware.no søker utvikler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man får vel ikke en sånn jobb uten skikkelige kvalifikasjoner. Sånn

 

"Denne jobben må jeg ha fordi jeg surfer mye på hw.no og vil møte alle moddisene!! Også kan jeg myyyyye om data da, har hatt windows og linux i 10 år liksom!"

 

Det står vel strengt tatt ganske godt beskrevet i artikkelen hva som kreves av kompetanse.

Lenke til kommentar
Selvlært er vellært er det ikke det dem sier ?

 

Om noen har kompetanse innen linux fra egeninteresse, og kan PHP mySQL og XHTML css godt? Da vil det vel ikke være umulig og få jobben ?

man skal vel helst ha et fagbrev eller en form for dokumentasjon som beviser at du har peiling. men interesse og selvlært kusnkap utenom skader nok ikke..

Lenke til kommentar

Selvlært hjelper ikke en pokka dritt i det virkelige liv. Du har null og niks dokumentasjon å vise til, da kan du lyve på deg så mye du vil for å få jobben. Ingen firmaer ansetter folk bare på basis av hva de påstår de kan. Da har de jo null sikkerhet for at du faktisk vil kunne jobben du skal gjøre. Å ha jobba mye med windows gjør deg ikke automatisk til MCSE, og det er fortsatt ingen mulighet til å "måle" hva du faktisk kan som er relevant. Fagbrev eller MCSE eller sertifikater er en nødvendighet for å skaffe jobb i IT-bransjen, det har jeg erfart i massevis. Og spesiellt nå som markedet er overfylt av nyutdannede IKT-folk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Selvlært hjelper ikke en pokka dritt i det virkelige liv. Du har null og niks dokumentasjon å vise til, da kan du lyve på deg så mye du vil for å få jobben. Ingen firmaer ansetter folk bare på basis av hva de påstår de kan. Da har de jo null sikkerhet for at du faktisk vil kunne jobben du skal gjøre. Å ha jobba mye med windows gjør deg ikke automatisk til MCSE, og det er fortsatt ingen mulighet til å "måle" hva du faktisk kan som er relevant. Fagbrev eller MCSE eller sertifikater er en nødvendighet for å skaffe jobb i IT-bransjen, det har jeg erfart i massevis. Og spesiellt nå som markedet er overfylt av nyutdannede IKT-folk.

 

Snodig... da jeg har erfart det motsatte. Jeg har ingen utdanning, kun selvlært og jobber som systemutvikler i en mediebedrift med over 200 ansatte.

 

Det er ingen selvfølge at man har noen som helst greie på hverken systemutvikling eller drift av å ha gått skole. Opplever ofte at folk som er selvlært har mer greie på hva de driver med, enn de som har gått 3/5 år på skole. IT er i konstant forandring og utvikling og man må holde seg oppdatert konstant for å henge med. Hjelper lite med utdaterte skolebøker og sertifikater.

Og markedet er så absolutt ikke overfylt, det har aldri vært større behov for utviklere i Norge. Vi ønsker å ansette flere i bedriften jeg jobber i, men vi klarer ikke få tak i folk.

 

Så lenge man har stå-på-vilje, er villig til å lære og er oppriktig interessert i IT/utvikling så kan man komme veldig langt uten noen form for høyskole/universitet.

Lenke til kommentar
Selvlært hjelper ikke en pokka dritt i det virkelige liv. Du har null og niks dokumentasjon å vise til, da kan du lyve på deg så mye du vil for å få jobben.

Tja, kan man faktisk henvise til prosjekter man har jobbet med og skrevet f.eks kode for er det veldig god dokumentasjon. Da kan vi jo faktisk se at kandidaten(e) kan skrive fornuftig kode. ;)

Lenke til kommentar

Det er riktig at man kan komme veldig langt med å være selvlært, men det er en del ting man lærer på skole som man ikke nødvendigvis finner ut av seg selv. Måter å tenke på, best practice-metoder osv. Til "tung" utvikling kan det være en stor fordel å ha denne ballasten med seg.

 

Når det er sagt vil jeg likevel understreke at føler man at denne stillingen er noe man kunne tenke seg så send en søknad selv om du "bare" er selvlært!

Lenke til kommentar

En bra utvikler bør ha en solid utdanning bak seg, men siden denne bransjen er veldige dynamisk og i konstand utviikling, da bør man kunne henvise til erfaringer og prosjekter i det siste også, mener jeg.

 

En bra utvikler bør ha både formell utanning og sans/holdninger for å lære seg det "nye", men jeg frykter at folk med slike holdninger har lenge siden insett at mySQL og PHP er fortiden, og har valgt til å satse på .NET platformen.

 

Nå som Widows Server 2008, MS SQL Merver 2008, og Visual Studio 2008 er her, kanskje HW.no bør tenke nytt og satse på .NEt-platformen også?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

.Net plattformen er jo allereie like gamaldags til webutvikling som PHP/MySQL!

 

Ikkje minst koster det masse penger i lisensavgifter. Idag får ein MANGE forskjellige og meir spesialiserte gratis og åpne alternativer som gjer jobben betre!

 

Det som er hot idag er etter min meining Groovy for Grails, det tar det beste frå Rails ideologien, kreftene til Python pluss dei fantastiske Java rammeverka og pakker det saman til eit verktøy som ein lager nettsteder med i rekordtempo, som er godt strukturerte og skalerer godt!

Lenke til kommentar
Nå som Widows Server 2008, MS SQL Merver 2008, og Visual Studio 2008 er her, kanskje HW.no bør tenke nytt og satse på .NEt-platformen også?

Det har ikke skjedd de siste 10 årene og kommer neppe til å skje de neste 10 årene. (Dvs skifte til Windows-systemer)

Vi har utviklet alle våre systemer selv(forruten forum) og det er ikke i all overskuelig fremtid noen grunn til at vi skal skrive alle disse over til et nytt språk når det vi har fungerer.

 

Vi har forøvrig noe java og, men det er per i dag kun speedometertjenestene til HW.no.

Lenke til kommentar

Jeg har respekt for at dere har positive erfainger med det som vare bra og fungert utmerket i de "siste 10 årene", men jeg vil ikke gå god for at det vil fungere like fint i neste 10 årene.

 

Hvis dere har betenkligheter med "skrive alle disse over til et nytt språk", det er forståelige. Det er alltid vansklige å bryte med den gode og gamle. Hvis alt dette skal skrives på .NET-formen, det vil ta ca. 3 månder for ett par dyktige .Net utviklere. Fordi "raprid development" er en av slagordene som MS bruker for å promotere .NET platformen. Altså .NET er beregnet for å spare tid og penger på utviklingsprossesen.

 

Disse er mine profesjonnele meninger gjennon over 15 års erfaring med både Java, mySQL, .NET og mer.

Lenke til kommentar
Greier du å få hardcore linux-fanatikere over til windows-plattform skal du få nobels fredspris tror jeg :)
Du lider nok av kraftige vrangforestillinger, det er kun en fanatiker i denne tråden, og det er ikke Ueland.

 

Sam, jeg snappet opp at du i en tidligere tråd skrøt av at med å utvikle .NET kunne du nøye deg med å jobbe fire uker for å tjene et årsverk. I tillegg finner vel kanskje de fleste liten grunn til å tro at du er særlig mer effektiv enn andre programmerere. Selve MS-plattformen er heller ikke lettere å drive denne typen utvikling på, snarere tvert imot. Hvis noe av det du sier er sant betyr det altså at .NET er en svindyr plattform å utvikle på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...