Gå til innhold

Planlegger billig firekjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, ser ut til at det er 45nm.

"In the meanwhile Intel also announces Core2 Q8000, which features 45nm, 4MB cache, 1333MHz FSB."

http://en.expreview.com/2008/06/11/intels-...s-two-new-cpus/

 

Andre kilder sier dog at TXT og VT er støttet.

"Q8000 looks like a stripped-down Q9300 core, differing solely on cache, ie: 45nm, 4MB cache, 1333MHz FSB, VT and TXT."

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/new...q8000-e5000-pop

 

http://xtreview.com/addcomment-id-5519-vie...processors.html

Lenke til kommentar

dette kan sikkert love godt for høye overklokkings frikvenser på quad. håper de lett når 3.6ghz med mainstream luftkjøling. =)

 

edit: med en frikvens på 2.33ghz og 333fsb så må jo multien bli 7. så man må ha et ganske villig hovedkort for å nå 3.5ghz (500fsb=2000qdr) :fun:

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Det er faktisk mulig at det er to Allendale-kjerner på ett PCB, det hadde lagd mening i henhold til cache-mengde og manglende TXT og VT.

Dette ser ikke ut som noe 65nm-produkt. Jeg tror den er basert på en ny kjerne med mindre L2 cache i utgangspunktet. Q9300, Q9400 med sine 2*3 MB L2) osv er jo laget av de samme kjernene som Q9450, Q9550 osv med sine 2*6 MB L2. Det vil si at produksjonskostnaden er like høy. Måten de reduserer cachen på er ved enkelt å greit å slå den av i "firmwaren" til prosessoren. Akkurat på samme måte som TXT og VT kan slåes av i "firmwaren". Tilgjengelige multipliere slåes av samme sted.

 

Dette ser ut som en ny penryn-basert prosessor (45nm) laget med 2 MB L2 cache per dobbeltkjerne i utgangspunktet. Den samme brikken vil nok lage grunnlag for både firekjerner med 4 MB L2 og dobbeltkjerner med 2 og 1 MB L2. Altså etterfølgere til Pentium E2000-serien og Celeron E1000-serien.

 

Jeg håper dette blir Intels første firekjerner til LGA775 med 65 Watt TDP. Klokkefrekvensene kan tyde på det. Kanskje bærbare får sin første firekjerne snart også (45W).

 

Rettet: AMD->Intel

Lenke til kommentar

Disse er vel bare ment å være så billige som mulig. Men det spørs om de likevel er konkurranse dyktige med E8x00 på ytelse i typisk "vanlig bruker" kategoriene. Og de som trenger quad, har gjerne lyst på høy frekvens også... Så jeg vet ikke helt hva disse nedstrippede versjonene skal være gode for. Det eneste måtte være at Intel viser hvor enkelt de kan slå AMD på pris/ytelse.

Lenke til kommentar
I henhold til specs: kan man ikke gjøre bruk av virtualisering på denne siden den mangler VT (virtualization technology)?

Da kan man ikke kjøre flere OS samtidig på PC-en uten å måtte kjøre det via programvare som f.eks VMware. (Man kan fortsatt ha flere OS som man velger mellom i oppstarten, men kun én av gangen). Det er stort sett i servere man har behov for VT.

 

Men til den prisen vil den vel ikke havne langt under Q6600 i norske butikker? Hva er da vitsen?

- Billigere å produsere

- Åpner muligheten for flere billige 45nm-modeller

- Gjør firekjerne til "standard" for hjemmemaskiner slik at de stiller AMD i dårligere lys

Lenke til kommentar

argh!!! hardware.no som alltid velger kjedelig nyheter...

Det som er den store nyhet i den pressemeldinga er -> E5200

Med 800Mhz FSB og speed på 2.5ghz - har den en clock multiplier på 12.5!

Det er CPU som jeg tror en del flinke sjeler kommer til å klokke til godt over 5Ghz

Og jeg prisen - den er på 85$! Og ja det er 45...

Lenke til kommentar
Men til den prisen vil den vel ikke havne langt under Q6600 i norske butikker? Hva er da vitsen?

- Billigere å produsere

- Åpner muligheten for flere billige 45nm-modeller

- Gjør firekjerne til "standard" for hjemmemaskiner slik at de stiller AMD i dårligere lys

 

OK, men hva er vitsen _for meg_? Jeg kjøper jo mye heller Q6600.

Lenke til kommentar
Men til den prisen vil den vel ikke havne langt under Q6600 i norske butikker? Hva er da vitsen?

- Billigere å produsere

- Åpner muligheten for flere billige 45nm-modeller

- Gjør firekjerne til "standard" for hjemmemaskiner slik at de stiller AMD i dårligere lys

 

OK, men hva er vitsen _for meg_? Jeg kjøper jo mye heller Q6600.

 

Q6600 fases ut, det er gammelt prosessor som er på tur ut. Det er flere fordeler med 45nm, men riktig nok firekjerne CPU er pengebortkasting uansett. E8500 er dagens Intel konge. Og ja E8600 er rett rundt hjørnet med 10x

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...