Gå til innhold

Test: Mandriva One 2008 Spring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste nyere linuxdistroer er nå så bra at det er liten forskjell på hvilken du velger. Om man må bruker 5-10 min mer for å konfigurere Ubuntu fremfor Mandriva er totalt ubetydelig, da installasjon av operativsystem er noe den vanlige bruker gjør relativt sjelden..

 

En ting som Ubuntu har gjort bedre enn de andre er å tilby flere varianter med forskjellige skrivebordsmiljøer pre-installert. Tenker da på KUbuntu (KDE) og XUbuntu. Personlig er jeg allergisk mot KDE, så her kjøres det Ubuntu (Gnome) 8.04.

Lenke til kommentar
De fleste nyere linuxdistroer er nå så bra at det er liten forskjell på hvilken du velger. Om man må bruker 5-10 min mer for å konfigurere Ubuntu fremfor Mandriva er totalt ubetydelig, da installasjon av operativsystem er noe den vanlige bruker gjør relativt sjelden..

 

En ting som Ubuntu har gjort bedre enn de andre er å tilby flere varianter med forskjellige skrivebordsmiljøer pre-installert. Tenker da på KUbuntu (KDE) og XUbuntu. Personlig er jeg allergisk mot KDE, så her kjøres det Ubuntu (Gnome) 8.04.

 

Her er det ikke snakk om mindre konfigurasjonstid med nye verktøy. Her er det snakk om FLERE muligheter. Personlig hater jeg at du ikke har mulighet out-of-the-box i Ubuntu til å redigere GRUB (da jeg har 4 operativsystem installert til enhver tid). Backup verktøyet til Mandriva er sinnsykt deilig også, netverks konfigurasjonen er også milevis bedre.

 

Det skal nevnes at du også har tilgang på Xfce i Mandriva, har bare ikke orket å teste det da vi ikke har testet noen annen distro på Hardware.no vi kan sammenligne det med. Skal også nevnes at Kubuntu sammenlignet med Ubuntu er en ren skuffelse. Her fungerer Gnome og KDE på lik linje, slik at det er lettere å velge skrivebordsmiljø etter hva du foretrekker, istedenfor hva som fungerer best med grunnsystemet.

 

Nok en gang vil jeg bare påpeke 1 ting i følgende skjermbilde:

 

http://images.gfx.no/482/482226/install-540x360.png

 

Du har plass til...1 knapp...i taskbaren/windowlisten.

 

Nå er det 800x600 oppløsning hvis jeg ikke tar helt feil, straffen for å måtte kjøre distro-installasjoner i VirtualMachine løsninger. Er vel få som kjører med mindre enn 1280x1024 nå til dags vel?

Lenke til kommentar

Har såvidt teste Mandriva liveCD og det ser greit ut synes jeg. Instabilitet ser jeg ikke bort ifra har med Firefox/Flash/Libflashsupport å gjøre om det er ikke er Flash 10 beta som er installert. Påtagelig hvor mye bedre det har blitt med FF rc2 og Flash 10 ute libflash...

 

Hvorfor velge noe annet enn Ubuntu? Tjah...

 

Jeg mener (har vel nevnt det i endel innlegg allerede) at Ubuntu 8.04 ikke er klar for desktop'en og jeg synes ikke de tar bugs seriøst nok. Men for all del - fungerer Ubuntu bra på din maskin så er det jo ingen grunn til å skifte. Kanskje Ubuntu prioriterer UMPC/Mobilversjon og neste utgave fremfor å fikse den versjonen som til enhver tid er ute? Jeg heller ihvertfall til at at Ubuntu er en hype som er iferd med å drepe seg selv.

 

Slik sett er vel Mandriva mer konsentrert mot kjerneproduktene sine, og at de beholder FF 2 og KDE 3.5.x fremfor å hoppe alt for tidlig til 4.x (som Fedora?) kan kanskje tyde på at de prioriterer noe som funker?

 

Har sett flere Nynorskbrukere snakke varmt om Mandriva - de rangerer den som den best oversatte til Nynorsk.

 

Ettersom jeg p.t tester OpenSuse 11 med KDE 4.1 har jeg ikke anledning til å bruke Mandriva nå, men så snart OpenSuse 11 final er installert tilfredstillende (kommer nok til å erstatte Ubuntu 8.04 som ikke imponerer) skal jeg ta Mandriva en svingom. Så får jeg se om det blir Mandriva eller et lovende OpenSuse som blir default. Har noen motforestillinger mot OpenSuse pga Novell/Msoft osv. Prinsipielt med andre ord.

 

Bra artikkel :thumbup:

Lenke til kommentar
En ting som Ubuntu har gjort bedre enn de andre er å tilby flere varianter med forskjellige skrivebordsmiljøer pre-installert. Tenker da på KUbuntu (KDE) og XUbuntu. Personlig er jeg allergisk mot KDE, så her kjøres det Ubuntu (Gnome) 8.04.
Dersom valget av distro utgår i fra valg av desktop er Kubuntu for meg uaktuell. (Det måtte isåfall være i form av LinuxMCE 7.10). Ellers kan man stort sett installere hvilken som helst desktop i hvilken som helst distro. Fedora har jo sitt spin-system, OpenSuse har et par forskjellige alternativer (pluss at de har bortimot alt av desktops i repo). Blant *buntuene er det vel kanskje Ubuntu Studio med realtimekernel, Mythbuntu og LinuxMCE som utmerker seg synes jeg.

 

Når det gjelder artikkelen til Skinney har jeg bare et punkt som kanskje bør presiseres:

Gparted ligger i menyen på Ubuntu LiveCD. Jeg foretrekker å ta partisjoneringen i en egen prossess før installasjonen - det gir litt bedre kontroll synes jeg.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Er det mulig å innstalere andre pakkesystemer ala Pacman og Synaptic?

synaptic finnes i pakkebrønnen, så det er (kanskje) bare å skrive urpmi synaptic

 

Jeg har ikke prøvd selv, så det kan godt være at du må konfigurere synaptic selv (hvor den skal hente pakkene fra og slikt.) Fra hva jeg fant ut ved å søke på "synaptic mandriva" brukes de samme pakkebrønnene, men jeg skal ikke garantere det (jeg bare skummet gjennom siden.) Grunnen til at synaptic er såpass lett tilgjengelig er nok at mandriva spiste opp conectiva, som brukte synaptic.

 

Pacman har jeg ikke hørt om noen som har brukt i mandriva.

 

(Jeg glemte å si at synaptic finnes i contrib-release, så det er ikke helt sikkert at denne brønnen er lagt til som standard.)

Endret av ostogvin
Lenke til kommentar

Angående Metisse, så er jo det egentlig litt genialt, da man kan vri to vinduer litt innover, slik man kan ha to nettlesere / tekstdokumenter oppe samtidig på en liten skjerm. Det var vel akkurat mange nevnte om Metisse da de laget det. Ganske stor nytteverdi vil jeg si.

Lenke til kommentar
Er det mulig å innstalere andre pakkesystemer ala Pacman og Synaptic?

synaptic finnes i pakkebrønnen, så det er (kanskje) bare å skrive urpmi synaptic

 

Jeg har ikke prøvd selv, så det kan godt være at du må konfigurere synaptic selv (hvor den skal hente pakkene fra og slikt.) Fra hva jeg fant ut ved å søke på "synaptic mandriva" brukes de samme pakkebrønnene, men jeg skal ikke garantere det (jeg bare skummet gjennom siden.) Grunnen til at synaptic er såpass lett tilgjengelig er nok at mandriva spiste opp conectiva, som brukte synaptic.

 

Pacman har jeg ikke hørt om noen som har brukt i mandriva.

 

Tror Pacman kun brukes i Arch og Arch-baserte Linux-distribusjoner...

Lenke til kommentar

Sitter med en laptop med 800x oppløsning, og hvis taskbaren er så fullstappa så holder jeg meg til ubuntu(den kjørte standard todelt, en oppe med klokka og "startmeny" og en nede til åpne programmer)

 

Utifra artikkelen ser jeg ikke helt den klare forskjellen mellom ubuntu og mandrina og hva som gjør mandrina bedre/dårligere. Eee støtte er uansett knall, mange som vil nyte godt av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...