Gå til innhold

Firesifret speilrefleks fra Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veiledende pris skal visstnok være 5399,- for kun kamerahuset og 6399,- for kamerahuset med Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS-objektivet.

Disse prisene virker ikke som de tar opp kampen med Nikon D40 men D40x eller D60. D40 går jo for latterlig lave 2390 kr nå med objektiv (om ikke lokketilbudet fra Obs er utsolgt allerede 2. dagen). Kanskje Canon planlegger prisras nærmere jul. Store overskrifter som "-40%".

Lenke til kommentar

Dette virker da nesten som en måte å holde 400D på markedet. Forskjellene er i alle fall ikke så store.

 

Edit:

Dog klarer 1000D etter sigende å ta opp til 514 bilder etter hverandre med denne hastigheten, mens 400D må gi seg etter 27.

 

514 JPEG-bilder etter hverandre?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Selv om dette kanskje ikke er så fryktelig spennede nytt sånn kameramessig, så er det interesant i forhold til markedssegment.

 

Det at Canon introduserer en ny modell i lavprissegmentet, i stedet for det de ofte har gjort, nemlig å sette ned prisen på en allerede utgående modell. Jeg tolker det som et signal om at Canon mener alvor i forhold til innstegsklassen. For deres skyld, håper jeg at prisen blir justert en god del, før den havner i hyllene. Hvis ikke kan den floppe.

Lenke til kommentar
514 JPEG-bilder etter hverandre?

Hos Canon står det:

Serieopptak

Maks. JPEG Ca. 3 bilder/sek hastighet opprettholdes for opptil 514 bilder (JPEG) ¹, Maks. RAW Ca. 1,5 bilde/sek for 5 bilder (RAW))

 

¹ Stor/fin oppløsning

² Basert på Canons testebetingelser med standard JPEG-kvalitet 8, ISO 100, bildestilen Standard. Varierer avhengig av motiv, minnekortmerke og -kapasitet, bildeopptakskvalitet, ISO-hastighet, opptaksinnstilling, bildestil, egendefinerte funksjoner etc.

 

Ellers så synes jeg det virker som de har tatt utgangspunkt i 450D og latt den arve sensoren, søkeren og skjermen til 400D. Samt redusert minnebufferet og hastigheten på DIGIC III-prosessoren fra 450D.

Lenke til kommentar

Blitsen virket som den mest spennende nyheten her... Sjønner ikke helt hvilken del av markedet denne skal nå. 400D er på vei ut.....joa, men 450D er jo her? ... og plenty brukte 350D og 400D tipper jeg. RAW hastigheten var jo relativt kjip.. finnes plenty kameraer på markedet som er både billigere og bedre. men men..., fanboys må vel ha det siste nye, så noen selges nok... :)

Lenke til kommentar
Blitsen virket som den mest spennende nyheten her... Sjønner ikke helt hvilken del av markedet denne skal nå. 400D er på vei ut.....joa, men 450D er jo her? ... og plenty brukte 350D og 400D tipper jeg. RAW hastigheten var jo relativt kjip.. finnes plenty kameraer på markedet som er både billigere og bedre. men men..., fanboys må vel ha det siste nye, så noen selges nok... :)

 

Kjøpere av dette blir nok langt fra 'fanboys' som må ha det siste, får jeg tro. Heller vanlige folk som gjerne vil spare kanskje et par tusen på å kjøpe tipp topp moderne SLR (i forhold til mer avanserte 450d, for å holde oss til Canon) som de kan ha å knipe rundt med.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er innstegsmodellene i ferd med å dele seg inn i flere undergrupper:

 

Priskrigere med en pris rundt 3000,-

Nikon D40

Sony A200

Olympus E-420

 

mellomklassen med en pris rundt 4000,-

Nikon D60

Sony A300

Canon 1000D (jeg forventer at prisen etterhvert havner her)

 

Den øvre innstegsklassen med en pris rundt 5000,-

Olympus E-520

Pentax K200D

Canon 450D

Sony A350

Nikon D90 (prisen blir nok noe høyere på dette)

 

Det er kun Pentax som bare har ett "innstegskamera", det er i tillegg plassert i den øvre prisklassen jeg tror det bare ett tidsspørsmål før Pentax kommer med en firesifret de også.

Lenke til kommentar

Canon 1000D er for dyr i forhold til de andre innstegsmodellene. Når folk blir forsikret om at "6 megapixler er nok" så er det svært mange som løper rett til Nikon D40.

 

Canon har tydeligvis innsett at de lager for dyre modeller og at det er derfor de taper markedsandeler, men de har ikke gjort de nødvendige tekniske kompromissene til å få prisen langt nok ned. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Det er kun Pentax som bare har ett "innstegskamera", det er i tillegg plassert i den øvre prisklassen jeg tror det bare ett tidsspørsmål før Pentax kommer med en firesifret de også.
K200D er nok ikke beregnet å være en typisk innstegsmodell.

Det er mange signaler som tyder på at Penax sitt program i løpet av ikke alt for lang tid vil se slik ut

 

K1000S direkte innstegsmodell, for de som ikke har tatt i kamera før.

K200D innstegsmodell med værtetting, for de som vil ha litt mer å vokse med, kanskje med bakgrunn fra avanserte superkompakter.

K20D for allerede avanserte amatører, som stiller krav til robusthet.

K1D for deler av proffmarkedet (kanskje mest naturfotografer og studiofotografer)), og de virkelig krevende amatørene.

 

Min gjetting er at innstegsmodellen vil være klar til Photokina. Når det gjelder K1D håper jeg på at de vil vise en eller annen form for prototype, som vil gi oss signaler i forhold til fullformat, APS eller eventuelt noe nytt vi ikke har hørt om, på samme messa.

 

Jeg vil videre tippe at K1000D blir en direkte konkurent til 1000D. Den kommer neppe til å legge seg i bunnsjiktet, siden Hoya signaliserer at de vil ha høyere marginer.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Canon 1000D er for dyr i forhold til de andre innstegsmodellene. Når folk blir forsikret om at "6 megapixler er nok" så er det svært mange som løper rett til Nikon D40.

 

Canon har tydeligvis innsett at de lager for dyre modeller og at det er derfor de taper markedsandeler, men de har ikke gjort de nødvendige tekniske kompromissene til å få prisen langt nok ned. Tror jeg.

 

mtp at 450D selges for 5400,- er det all mulig grunn til å tro at 1000D ganske raskt vil få en pris på ca 4000,-. Jeg tror også prisen er for høy. Sony A200 har gått kraftig ned i pris etter at den ble lansert i jan/ feb. Med et prisfall fra ca 5000,- til ca 3000,-. Når vi får den i kit til ca 3000,- tror jeg den vil kapre en del kunder for Sony. Kameraet er en god del bedre spesifisert enn f.eks. D40 (m innebygd fokusmotor, bildestabilisator og trådløs blitzstyring). Akams test største innvending var at den ikke forsvarte prisen, men med en prisreduksjon på ca 40% er ikke dette et argument lengre.

Lenke til kommentar
Canon 1000D er for dyr i forhold til de andre innstegsmodellene. Når folk blir forsikret om at "6 megapixler er nok" så er det svært mange som løper rett til Nikon D40.

 

Canon har tydeligvis innsett at de lager for dyre modeller og at det er derfor de taper markedsandeler, men de har ikke gjort de nødvendige tekniske kompromissene til å få prisen langt nok ned. Tror jeg.

 

D40x har jo 10mp, så sånn sett så fortsår selv Nikon at 6 er nå litt i minste laget :p selv om det er nokk. D40 begynner å dra på åra nå, så der tror jeg Canon kan få tak i noen som vil ha "det nyeste" og "billigste".

 

Forstår ikke helt valget av en ny billigmodell, de har jo et godt makred med 450D - og vil man ha billigere så har man 400D og 350D eller 20D og til og med 30D. Kanskje de har den som en kamera de kan skifte ut kjappere slik at de alltid har noe nytt - de har i hvertfall masse tall å gå på... 1001D, 1002D 1003D osv :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...