Gå til innhold

Test: Clickfree


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært forsiktig med å basere backupene mine på proprietær programvare og spesielt hvis den ikke lagrer i en åpen form. I tillegg syntes jeg 1200,- for 120GB var urimlig dyrt.

 

Problemet med proprietær programvare, både dette produktet og andre som lagrer i egne backup fprmater, er at når du skal finne igjen dokumentet ditt om fire år og du har oppdatert til W7, OS11, Ubuntu 12.04 eller hva som helst, er det ikke sikkert du vil ha programmet lenger og hele backupen er bortkastet. Dette er imidlertid i mye mindre grad et problem for kjente etablerte merkevarer som Acronis og Norton, men faren er tilstede her også.

 

Jeg ville benyttet med av OSets backup-program i første omgang. For Mac-brukere har man jo TimeMachine innebygd, og det er svært enkelt i bruk. Kjøp en WD500GB disk til 700,- så er du igang. For Ubuntu-brukere vilel jeg anbefale sbackup. Veldig greit og gir deg hele og inkrementelle backups med bare noen museklikk. Kjøer senere helt av seg selv.

 

For de som fortsatt holder seg til Windows, ville jeg prøvd rsync for Windows eller ett eller annet program som bare scanner gjennom systemet ditt og sjekker for de filene du har endret. Det finnes massevis av disse gratis på nettet. Så lenge de bare kopierer filene dine (evt. pakker dem i en zip-fil), så er du sikker på at du kan åpne dem i "fremtiden" også.

 

For de som orker å lese ti enkle dialogbokser, kan forøvrig Clonezilla anbefales som full-system-backup. Men den tar hele OS'et ditt, og egner seg bedre for bruk et par ganger i året, eller når du har laget en installasjon du er veldig fornøyd med. Clonezilla gjør i prinsippet det samme som Norton Ghost og Acronis, men er gratis.

 

 

EDIT: Tillegg: Samme grunn som overnevnte har jeg for ikke å kjøpe det utrolig stilige Drobo-systemet (sjekk Google). Problemet med Drobo, er at når Drobo-boksen din går i stykker, må du kjøpe en ny Drobo-boks for å få igjen dataene dine. Diskene kan ikke leses direkte i maskinen din. Det betyr at så lenge u lagrer på Drobo "eier" Data Robotics Inc dataene dine. Men på "kort sikt" og for brukere som har kort omløpstid på utstyr, er det en fantastisk god løsning.

Endret av VirtualBox
Lenke til kommentar
Jeg ville vært forsiktig med å basere backupene mine på proprietær programvare og spesielt hvis den ikke lagrer i en åpen form.

 

Kobler du ClickFree-disken til PCen din og åpner den på vanlig måte vil du få tilgang til filene dine som i en helt vanlig ekstern disk. Dvs, de ligger litt langt nede i filstrukturen, men det er ikke noe problem å få tilgang til dem.

Lenke til kommentar

For min eigen del ser eg ikkje behovet for dette, sidan eg allereie har ei tilfredsstillande backupløysing (faktisk to, eigentleg) på plass. Men for mor mi, som brukar PC heime men har lite datakunnskap, så kunne dette vore ein fin løysing for å sikre at digitale bilete, E-post, dokument og liknande som ligg på PC-en vert teke vare på viss noko skulle skje.

 

Som fleire av dykk påpeikar så finst der sikkert både betre og billegare (eventuelt gratis) løysingar som fungerer vel så bra som, eller betre, enn denne her. Men for folk med datakunnskap på nivå med mor mi så trur eg dette kan vere midt i blinken - og det er vel i stor grad dette som er målgruppa! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Dette er et viktig punkt naturligvis, men aller enklest (og nesten billigst) er å Bruke GoodSync (goodsync.com). Med svært få klikk opprettet jeg iløpet av minutter et synkronisert system for mine jobb-data på 5 ulike lagringsmedia/maskiner inkl en minnepinne, og som du setter igang lynkjapt selv. Har også en parallell løsning for hele Bilde-basen min.

 

Det eneste snag'et var at det lønner seg å ha alle data du vil ha kopier av innunder en felles katalog. Første gangen du syncer tar det naturligvis litt tid, men deretter tas akkumulerte backup lynkjapt! Anbefales og er prisvinner-program.

Lenke til kommentar

Hallo.

Synes dette hørtes ut som en fin løsning, og det at disken leses som en vanlig USB-disk vil vel sikre at man kan få tak i dataene fra en vanlig PC?. Eller må man gå gjennom backup-programmet?

 

Jeg syntes også det hørtes greit ut at selve programmet lå på en egen partisjon som var formatert som en CD slik at det ikke kunne skrives til uten videre.

 

Imidlertid er jeg enig i at prisen på disken er litt drøy, jeg har en 160 GB disk jeg kunne tenkt meg å ha brukt til dette dersom det er mulig å kjøpe et slikt program løst.. Noen som har ideer?

Selve det med at man bare plugger inn og så lar programmet ta seg av resten etter et forhåndsbestemt oppsett tiltaler mreg. Var det "Plug & Play" man kalte det? :!:

Lenke til kommentar
Jeg ville vært forsiktig med å basere backupene mine på proprietær programvare og spesielt hvis den ikke lagrer i en åpen form.

 

Kobler du ClickFree-disken til PCen din og åpner den på vanlig måte vil du få tilgang til filene dine som i en helt vanlig ekstern disk. Dvs, de ligger litt langt nede i filstrukturen, men det er ikke noe problem å få tilgang til dem.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...