Gå til innhold

Ingen Nforce for Nehalem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette håper jeg virkelig ikke skjer. Intel dreper jo sin egen plattform med å gjøre slikt. Skulle jeg tro noe, jubler AMD akkurat nå, da dette er med å gjøre plattformen deres til en potensiell sterk SLI-kandidat (Med mindre Intel faktisk får lisensiere SLI-chipen til nVidia).

 

Er hvertfall hva jeg tror om denne saken ;)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Problemet her er vel at flere da heller vil gå over til AMD for å få nvidia brikkesett og SLI. AMD vil sikkert også kunne komme seg opp på og kanskje over ytelsen til Intel, men litt tid vil det nok ta. Intel graver egentlig sin egen grav ved å drive slik som dette ville nå jeg si da...

Lenke til kommentar

Tror de vil løse det på en eller annen måte. :)

 

Tror ikke Intel vil la AMD ta forspranget for entusiast klassen. Så de vil nok føye seg etter hvert dersom ikke nVIDIA gir seg først.

 

Men en mulig løsning er nå at Intel får produsere hovedkort med SLI-støtte. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er vel støtten allerede på plass på alle HK med doble 16xPCIe kanaler. Problemet ligger i en liten brikke nVidia har, som åpner drivere for SLI. Har man denne koden, kan man i praksis hacke opp driverne fra nVidia for SLI-støtte.

 

ze5400: Hva mener du når du sier det? Henger ikke helt med jeg.

Lenke til kommentar

Siterer litt fra min egen artikkel:

 

I den senere tid har det vært en konflikt mellom Intel og nVIDIA som vell startet da nVIDIA nektet å gi Intel tilgang på denne berømte "Sli chipen" som gjorde at alle Intel brikkesett (P35, X38, P45 og X48) ikke har muligheten for Sli. Dette var et valg nVIDIA gjorde fordi deres egne nForce-brikkesett har falt veldig i kvalitet og er rett og slett dårligere enn Intel sine brikkesett på så godt som samtlige områder, og nVIDIA sin eneste mulighet til å få solgt noe særlig med nForce kort er ved å ha Sli eksklusivt for sine egne kort. På den andre siden så splitter de da markedet i to, hvor du må velge å enten gå for det beste brikkesettet (Intel P35 / X38 / P45 / X48) eller gå for et ikke fult så bra brikkesett (nForce 5 / 6 / 7) kun for å få Sli. Dette har nok gjort slik at de har mistet en del potensielle Sli kunder. Men ifølge nVIDIA er tydeligvis hovedkort like viktig for dem som skjermkort.

 

 

 

Like etter dette så "glemmer" Intel å informere nVIDIA om en siste endring de gjorde på sine nye 45nm prosessorer, som resulterte i at nVIDIA måtte trekke tilbake en haug av hovedkort og fikk store problemer med kompatibilitet med sine nForce kort og de nye 45nm prosessorene til Intel.

 

 

 

Og etter dette så har det vært en konstant konflikt mellom Intel og nVIDIA, og nå skal visstnok Intel gjøre livet surt for nVIDIA ved og overhode ikke engang vurdere å ha Sli – støtte på sine kommende Nehalem brikkesett. Og siden det kun vil være X58 og P55 brikkesett tilgjengelig en god stund så vil det ikke være mulig å kjøre Sli på Intel Nehalem plattformen, Intel ønsker også å stoppe nVIDIA med å komme med noen nForce brikkesett til deres nye plattform så lenge som overhode mulig.

 

Intel parer seg altså med "erkerival" AMD / ATI og deres CrossfireX løsning, hvert fall inntil videre.

 

Og siden AMD ikke viser noe som helst tegn til å ønske fiendens "Sli-tekonlogi" på sine plattformer ser det ut som vi fort kan komme inn i en periode hvor Sli faktisk ikke vil eksistere i det hele tatt på verken Intel eller AMD plattformen, så da må du velge om du vil kjøre en gammel plattform om du på død og liv vil ha Sli.

Lenke til kommentar

Noen påstår jo at dette vil hjelpe AMD osv..

 

 

Jeg tror ikke AMD vil ha noe SLi på sin plattform heller, hvorfor skulle AMD ønske å hjelpe fiendens SLi-teknologi fremover? AMD har jo hatt Crossfire eksklusitivitet på sin plattfrom en stund nå, og det tror jeg ikke er helt tilfeldig, jeg ser ikke helt hvorfor de skulle ønske å hjelpe nVIDIA fremover med SLi, nå har de en gylden mulighet til å virkelig få frem Crossfire.

 

 

 

Noen er sier jo at folk nå vil skippe Intel, det tror jeg ikke. Nå må du velge, enten den beste plattfromen med Intel Nehalem, eller en eldre plattfrom med Core 2 Duo og eldre hovedkort om du på død og liv vil ha SLi, tror folk flest helt klart velger å droppe SLi fremfor å gå tilbake til en eldre plattform. De fleste velger jo heller å kjøre Intel brikkesett enn å ha SLi per dags dato, hvorfor skulle de plutselig velge en gammel plattfrom i fremtiden da?

 

Jeg tror nVIDIA graver sin egen SLi-grav her, om de ikke gjør noe med dette.

 

 

 

Det er jo en ekstremt liten del av markedet som overhode kjører SLi i utgangspunktet, Intel gjør ikke dette om det hadde vært for risikabelt. Jeg vet nå hvert fall hva jeg velger, jeg velger heller X58 og eventuelt 1x GeForce eller 2x Radeon fremfor å velge dårligere hovedkort / dårligere plattfrom bare for å få denne SLi støtten.

 

Skulle jeg skaffet nytt idag, så hadde jeg helt klart valgt bedre Intel X38 / X48 hovedkort og droppet SLi, enn å velge varmere og dårligere nForce brikkesett.

 

 

 

Hvem har egentlig behov for SLi i det hele tatt? Det er jo såpass ustabil skalering, og de store fordelene kommer gjerne bare i veldig høye oppløsninger som de ferreste kjører. Om du ser på markedet i sin helhet så er det ekstremt få som overhode vurdererer å kjøre Sli, og jeg selv ser ikke helt poenget. Jeg kunne sikkert skaffet meg ett ekstra 8800GTS 640MB, men ytelsen min ville ikke økt drastisk, SLi er ikke måten jeg kan få noe særlig bedre ytelse på, skal jeg ha bedre ytelse så trenger jeg et helt nytt kort. SLi er jo mer for ekstrem entustiaster som har rådd til å kjøre 2-3x av de mer ekstreme kortene på markedet, ikke en budsjett løsning for den jevne forbruker. Hvert fall ikke enda, og derfor vil nok ikke dette påvirke Intel i noen stor grad, akkurat slik som de har solgt sine P35 / X38 og X48 brikkesett i bøtter og spann, tiltross for at de mangler SLi-støtte. Skal jeg velge mellom å på død og liv ha SLi eller ha et bedre brikksett, så velger jeg helt klart å ha et bedre brikksett.

Lenke til kommentar

Ramguy: Pluss det faktum at det blir stadig mer populært med flerkjernede skjermkort (og nVidia's skjermkort krever SLI for å bruke disse), som i gamle Voodoo dagene. Dette gjør vel at Intel antagelig i bunn og grunn ikke har noe valg, da nVidia er største/beste/populære produsent for skjermkort for tiden.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Potensiell nVidia-strategi: Se for deg en refresh av GTX280 med 2xkjerner på samme PCB (ala 9800GX2), lansert rett før Nehalem for å toppe skjermkort-trone. Hype rundt det å måtte ha SLI på HK, tror jeg virkelig kan booste SLI-popularitet.. Though dette er hypotetisk, og hva som kan/ikke kan skje, er det imho fortsatt ikke uvirkelig at nVidia kan gjøre noe slikt.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Både gode og dårlige nyheter.

Gode nyheter for da kan Intel fremme sine mer stabile brikkesett som er kjent, men dette motvirkes av den dårlige nyheten for Nvidia hadde nå en god sjanse til å få til ett ordentlig brikkesett nå som de får klippet vekk minnekontrolleren som de aldri har klart å få skikkelig has på.

 

Uansett, hadde allikavell vært bra med ordentlig konkurranse, som det er nå for tiden er jo Nvidia ingenting for vi som kjører Core 2 prossesor og skal kun ha 1 skjermkort fra ATi eller Nvidia, for mye problemer til at det er attraktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...