Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Slik blir Linux-mobilene"

 

Trodde det kom til å være en oppsummering av de forskjellige Linuxoperativsystemene til mobilene i følge den overskriften :hrm:

 

... men interresang lesing om Android :)

 

Nokia har et eget OS, Ubuntu har laget et som er ment til mobiler tror jeg, Trolltech har vel et? Også har en rekke mobilprodusenter gått med på en sammarbeidsavtale innen Linux på mobil, om det gjelder grensesnittet vet jeg ikke. Føler ikke for å lage en liten oppsumering a? O:-)

Lenke til kommentar
Nokia har et eget OS, Ubuntu har laget et som er ment til mobiler tror jeg, Trolltech har vel et?

 

angående nokia, tenker du på maemo? altså det nokia bruker på sine internet tablets?

 

det er ikke ment for mobiltelefoner slik jeg har forstått det. disse tabletene kan bedre beskrives som små arm datamaskiner (eller mid for å låne en intel klassifikasjon).

 

og nokia kjøpte nylig trolltech, så det er sannsynlig at nokia kommer til å bruke trolltech sin qtopia platform for eventuelle linux-baserte mobiler. forøvrig samme platform som motorola har brukt tidligere.

 

og rabbid har rett angående ubuntu mobile. den er ment for umpc/mid, og basert rundt moblin: http://moblin.org/

 

en morsom ting med moblin er at den har visse grunnteknologier til felles med maemo som nokia bruker på sine tablets.

 

med andre ord, det vil ikke være umulig at en kan lage ett program ment for moblin, og bruke det på både arm og x86 baserte enheter, om en bare er forsiktig med ressursbruken, spesielt ram.

 

og om jeg ikke husker feil så var det nylig sagt fra at alle de større linux distroene for "netbook" (eeepc og venner) skal benytte seg av moblin i fremtidige versjoner. altså, ubuntu sin netbook variant, xandros og linpus som acer skal bruke på sin aspire one.

 

ting skjer fremover ;)

Lenke til kommentar
Android ser utrolig spennende ut! Holder på å installere det på min HTC Touch Dual, så får se hvordan det føles.. :D

 

La oss bare håpe at en Android telefon fra HTC kommer snart.

 

Gi tilbakemelding :)

 

Litt interessert i å vite hvor du fant en fungerende Android-ROM.

Lenke til kommentar

Kommer et bilde om et par min.. Må bare leke meg litt først, hehe! Tenker jeg kommer til å vie en del tid til å jobbe med Android på HTC telefoner siden det er noe jeg tror vil bli aktuelt etter hvert. Tviler på at det skal være noe problem å legge inn Android full-time når tiden er inne.

 

Opretter blant annet et forum nå :)

 

EDIT: Bilder oppe, skal løpe å spise middag før messen stenger, så kommer jeg tilbake og utfyller litt

post-29220-1212589656_thumb.jpg

post-29220-1212589667_thumb.jpg

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Forum oppe her

 

Planlagt domene: myAndroid.com :)

 

Ligger allerede en guide oppe på hvordan man får Android opp å gå på en Touch Dual

Bra jobbet, skal sjekke nå

Android virker spennende for en som ikke bruker exchange, og allerede er aktiv bruker a googledocs/gmail/google calendar

min tytn 2 har iallefall ikke imponert som media spiller..

Lenke til kommentar

Vet at Android "bare" er et OS, men denne demonstrasjonen er første gang jeg har "falt" for en mobil siden min kjære W810i. Gleder meg virkelig til de kommer i salg.

 

Noen som vet om det vil komme mobiler med android og multitouch? Synes noen fortsatt har til gode å matche skjermen til iphone.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...