Gå til innhold

Gratis kontorpakke fra IBM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel bare en software-produsent som er værre enn Microsoft og det er vel IBM.

 

Alle som har hatt "gleden" av å benytte noe som helst med Lotus-logoen på, vet at her er det bare å styre unna!

 

Tja, nå skal det nevnes at de betaler en del utviklere for å jobbe med Linux-kjernen, så jeg kan ikke se for meg at de er værre enn Windows :p En ting hadde vært om de tokk betalt for Lotus Symphony da, da hadde jeg kanskje sett din side av saken ;)

Lenke til kommentar
Det er vel bare en software-produsent som er værre enn Microsoft og det er vel IBM.

 

Alle som har hatt "gleden" av å benytte noe som helst med Lotus-logoen på, vet at her er det bare å styre unna!

 

Tydelig at du ikke har brukt Lotus 1-2-3. Men det var nok før IBM kjøpte selskapet.

 

Men Lotus Notes og Lotus Domino er det nok svært mange som har relativt langt oppe i halsen, så jeg forstår deg.

 

Ellers har jeg litt vanskelig for å ta deg alvorlig, IBM lager/gir tilgang på mye glimrende programvare blant annet for utviklere. Og med en helt annen åpenhet enn MS gjør.

Lenke til kommentar

Er det noen her som i det hele tatt har klart å installere denne?

Jeg får bare en melding om at GUI-installasjon ikke kan starte, og får valget om å gjøre installasjonen i console-modus. Der får jeg flere tusen javafeilmeldinger samtidig som PCen står med 100% cpu i 30 minutter, også ender jeg opp med 500MB med halv-installert programvare.

 

Mitt inntrykk på bakgrunn av installasjonen er ihvertfall at dette er totalt crap og bloat (særlig når det står at full installasjon tar godt over 900MB, hallo!)

Lenke til kommentar
Denne pakken ser nå mer "fancy" og finere ut enn openoffice da.

Jeg likte førsteinntrykket jeg også men jeg må nok teste det litt i praksis før jeg gjør meg opp en fastere mening.

 

Er det noe OO virkelig savner så er det ett stilrent utseende... Ser ut som office pakka mi på min første windows 3.1

Altså sånn MSOffice så ut til og med Office XP?

 

office7.gif

 

 

Forøvrig ligger det an til at den store versjonsoppgraderingen av Openoffice kommer til høsten. Versjon 2.4 -> 3.0 Vi får se hva de gjør med GUIet men jeg tviler på de vil rasere det sånn som i MSOffice 2007.

Lenke til kommentar

Simen1: Godt poeng. Men jeg ville også tatt med MS Office 2003, som er nesten identisk med XP-versjonen. Graderte farger på toolbaren kan vel ikke kalles noen GUI-revolusjon ;)

 

Men når det er sagt, så har jo dette blitt standarden for de fleste programmer, så da er det ikke nødvendigvis noe galt at noen syns det ser 90-talls ut. Etter min mening er ikke GUI'et i Office 2007 en klar forbedring. Det ser riktignok en del penere ut, men det har også ulemper i forhold til det gamle. Bl.a. okkuperer det mye "screen real-estate", og mulighetene for tilpasninger er blitt kraftig begrenset (spesielt kjipt for mer erfarne og avanserte brukere). Microsoft har til og med beholdt det gamle GUIet i en lang rekke programmer, som Outlook og Expression Web.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Et stort problem med Lotus Symphony (og alle andre ODF-alternativer) er at filene som produseres ikke er interoperable med andre applikasjoner som bruker ODF som standard lagringsformat. Det er mange som tror at filene vil være identiske så lenge de bruker samme standardformat men det er altså ikke tilfelle, selv ikke med en enkel standard som ODF.

 

@Simen1: GUI-et i Office 2007 har vært diskutert mange ganger her og andre steder. Etter å ha kurset flere hundre brukere i Office 2007 det siste året er min erfaring at svært mange er veldig godt fornøyd med det nye båndet. Det gjelder både "enkle" brukere og de som bruker verktøyene hele tiden. Jeg synes vel du tar litt vel hardt i når du kaller det en "rasering" av GUI-et, selv om ulike brukere selvsagt har ulik erfaring.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle skrive MSOffice 2003 i stedet for XP men da begynner vel noen å protestere og påpeke at det går an å skimte forskjell fra MSOffice anno 1993. Men du har helt rett. Dersom man ser bort i fra gradert farge på verktøymenyene så er det likt.

 

GUIet til Openoffice 3 tror jeg kommer til å bli valgbart mellom noe som ligner på det gode gamle og velprøvde og et annet som i utgangspunktet ligner på MSOffice 2007 men som har avanserte tilpasningsmuligheter.

Lenke til kommentar
Men Lotus Notes og Lotus Domino er det nok svært mange som har relativt langt oppe i halsen, så jeg forstår deg.

 

Off-topic her, men hvorfor?

 

Det får du spørre de som kastet ut Notes og Domino til fordel for noe annet om. Jeg har ikke spurt de, bare fått noen hoderystninger når jeg nevner Notes og Domino.

Lenke til kommentar
Men Lotus Notes og Lotus Domino er det nok svært mange som har relativt langt oppe i halsen, så jeg forstår deg.

 

Off-topic her, men hvorfor?

 

Det får du spørre de som kastet ut Notes og Domino til fordel for noe annet om. Jeg har ikke spurt de, bare fått noen hoderystninger når jeg nevner Notes og Domino.

 

Hehe, høres jo ut som veloverveide beslutninger det der... :thumbup:

Lenke til kommentar
Har hatt noen oppdrag for kunder som tidligere har brukt Lotus-programvare og Bolson har et poeng: De finner fram kors og vievann hvis man nevner Notes eller Domino.

 

Men er de i stand til å gi et rasjonelt svar på hvorfor, eller har de bare slukt Microsoft-selgernes skitne triks (ja, vi har hatt MS-selgere inne som har forsøkt seg på de mest utrolige løgner for å sverte IBM)? Og har en migrering vært lønnsom? Gartner sier klart nei, en migrering er ikke lønnsom, og er stort sett bare basert på følelser eller politikk.

 

EDIT: Ikke misforstå, jeg gir blaffen i hvilken leverandør folk bruker, men det hadde bare vært interessant å for en gangs skyld høre et par saklige argumenter mot Notes/Domino, da det stort sett er nettopp hoderysting, kors og vievann, men ikke noe mer, som er "argumentene".

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Har hatt noen oppdrag for kunder som tidligere har brukt Lotus-programvare og Bolson har et poeng: De finner fram kors og vievann hvis man nevner Notes eller Domino.

 

Men er de i stand til å gi et rasjonelt svar på hvorfor, eller har de bare slukt Microsoft-selgernes skitne triks (ja, vi har hatt MS-selgere inne som har forsøkt seg på de mest utrolige løgner for å sverte IBM)? Og har en migrering vært lønnsom? Gartner sier klart nei, en migrering er ikke lønnsom, og er stort sett bare basert på følelser eller politikk.

 

EDIT: Ikke misforstå, jeg gir blaffen i hvilken leverandør folk bruker, men det hadde bare vært interessant å for en gangs skyld høre et par saklige argumenter mot Notes/Domino, da det stort sett er nettopp hoderysting, kors og vievann, men ikke noe mer, som er "argumentene".

 

Uten tvil har noen "slukt" MS sine markedsargumenter med "hud og hår". Det er ikke uvanlig det. Andre har mer eller mindre blitt tvunget til skifte fordi man har valgt andre virksomhetskritiske applikasjoner som samhandler dårlig. Det kan like gjerne være den andre applikasjonens feil som Notes sin.

 

Den jeg kjenner best til når det gjelder skifte har valgt Open Text eDocs som system for dokumentadministrasjon, og har koblet denne opp mot Sharepoint som intranett og Echange som mailløsning. Nå virker denne egentlig sømløst med Notes, og har egen Webdel (eller kan integreres med nesten hva som helst) som fungerer like bra som Sharepoint til det behovet de har/hadde. Så skifte av Notes var vel i realiteten bortkasta penger. Men sånn er det når leverandøren ikke kan en tøddel om Notes.

 

Noen har også klaget over kompleksitet og andre problemer i tidligere versjoner av Notes/Domino.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...