Gå til innhold

Test: Olympus SP-570UZ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er litt trist med såpass hyppige oppdateringer av et kamrea. Kjedelig for de som nettopp kjøpte nytt Olympus, og som nå sitter med en "gammel" versjon.

 

Men det er vel slik forbrukersamfunnet er ment å fungere. Money makes the world go around. Min 30 år gamle Nikon FM synes ALDRI å bli utdatert... borsett fra at den bruker film da.

 

gregor

Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt trist med såpass hyppige oppdateringer av et kamrea. Kjedelig for de som nettopp kjøpte nytt Olympus, og som nå sitter med en "gammel" versjon.

 

Men det er vel slik forbrukersamfunnet er ment å fungere. Money makes the world go around. Min 30 år gamle Nikon FM synes ALDRI å bli utdatert... borsett fra at den bruker film da.

 

gregor

 

Visste ikke at de hadde laget det slik at det "gamle" slutter å virke for det om det er kommet en ny versjon...

 

Goffen

Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt trist med såpass hyppige oppdateringer av et kamrea. Kjedelig for de som nettopp kjøpte nytt Olympus, og som nå sitter med en "gammel" versjon.

 

Men det er vel slik forbrukersamfunnet er ment å fungere. Money makes the world go around. Min 30 år gamle Nikon FM synes ALDRI å bli utdatert... borsett fra at den bruker film da.

 

gregor

 

Visste ikke at de hadde laget det slik at det "gamle" slutter å virke for det om det er kommet en ny versjon...

 

Goffen

 

Haha!

 

btw: Er jo ikke helt det samme. Dette har jo fått 20X zoom... (!) som faktisk kan være meget praktisk. Ellers, er vel ikke "forbedringer" noe å forrakte? ... ...

Lenke til kommentar

Syns det virker som en ganske grei endring siden SP-560UZ, jeg.

 

Hadde foretrukket at de begrenset antall pixler kraftig, dog.

 

Zoom-ring er rett vei, men det kan vel ikke være -så- vanskelig å koble den direkte til selve zoomingen? Eventuelt lage et elektronisk system lik det de bruker på manuellfokus på ZD-optikken sin, det fungerer ikke så ille, og ville gitt langt mer nøyaktig zooming. Humm.

 

Ellers bemerker jeg meg at mitt OM-2 fungerer ypperlig enda, og egentlig ikke er spesielt utdatert, nei. :)

Lenke til kommentar

Flott test, men nesten litt overkill for dette segmentet. Tviler på at "proffe" engang vurderer dette kameraet.

 

Synes den siste setningen i testen er salgsargumentet, og grunnen til at jeg kjøpte dette. Fantastisk å ha alle disse mulighetene i en liten kompakt, reisevennelig størrelse. Bildekvaliteten fremstår som strålende for en lykkelig uvitende som aldri bruker bildene til annet enn reiseminner.

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Helt enig i at Olympus har oppgradert litt vel ofte, og det var også en av årsakene til at jeg kommenterte det i testen. Synes egentlig at både SP-560-oppgraderingen og SP-570-oppgraderingen ga nyttige forbedringer, problemet er at de kommer med så kort mellomrom. Kanskje Olympus burde ventet litt og gått rett på SP-560. En ting er jo at kjøperne blir sure, men det må jo koste Olympus en del også å bytte så ofte.

 

Problemet med zoomringen er først og fremst at det er for få steg i zoomingen, og hvor enkelt det er å gjøre noe med det er ikke godt å si. SP-570 er nok samme grunnkonstruksjon som SP-560, Fujifilm S8000 og S8100 og sannsynligvis Nikon P80 og det er ikke sikkert det er så enkelt å endre objektivkonstruksjonen vesentlig.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget med zoomringen. Jeg antar du har prøvd manuellfokus på et ZD-objektiv for fourthirds?

 

Fourthirds er så vidt jeg vet den eneste standarden der det benyttes en elektronisk motor og en sensor ved fokusringen som forteller hvordan fokus skal være i manuellfokusmode. I praksis virker dette ypperlig på mitt 14-54, og responsen er tilnermet perfekt. Det er selvfølgelig noe kommunikasjon som ikke kan videreføres via denne prosessen som en mekanisk operasjon ville overført, men i den sammenhengen blir det rett og slett helt neglisjerbart.

 

Siden fokusering også beveger glasselementer burde det være fullt mulig å bruke denne formen for teknologi i et superzoomkamera som SP-570UZ. Her burde Olympus forsøkt å videreføre denne teknologien direkte til zoomformålet og latt zooming foregå sømløst på denne måten.

 

Det er uforståelig at de ikke har tenkt litt klokere på det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget med zoomringen. Jeg antar du har prøvd manuellfokus på et ZD-objektiv for fourthirds?

 

Har teste både Olympus E-330 og E-510 så jeg kjenner til løsningen som brukes på ZD-objektivene. Enig at den fungerer rimelig bra selv om den nok ikke blir min favoritt.

 

Ser heller ikke zoomringen som en ulempe med kameraet. Det er mer et irritasjonsmoment, og den fungerer jo ikke dårligere enn tidligere løsning. Det er bare det at med en zoomring forventer jeg en mer kontinuerlig zooming.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Syns det virker som en ganske grei endring siden SP-560UZ, jeg.

 

Hadde foretrukket at de begrenset antall pixler kraftig, dog.

 

Zoom-ring er rett vei, men det kan vel ikke være -så- vanskelig å koble den direkte til selve zoomingen? Eventuelt lage et elektronisk system lik det de bruker på manuellfokus på ZD-optikken sin, det fungerer ikke så ille, og ville gitt langt mer nøyaktig zooming. Humm.

 

Ellers bemerker jeg meg at mitt OM-2 fungerer ypperlig enda, og egentlig ikke er spesielt utdatert, nei. :)

 

Kjøpte SP-570UZ idag er svært fornøyd. Det er kommet en software oppdatering til SP-570UZ nå, så nå er zoomen blitt veldig bra. Jevn og finn hele veien

Endret av HansHH73
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...